SEOSat-Ingenio, TARANIS - Vega (VV17) - Kourou ZLV - 17.11.2020 01:52 UTC - авария

Автор tnt22, 17.06.2020 07:36:43

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

USP09

Цитата: Space books от 19.11.2020 14:13:17
Цитата: Гермиона от 17.11.2020 12:43:57https://www.fontanka.ru/2020/11/17/69551663/33

,,,
Сразу после сообщения о провале миссии поступила информация о том, что правительство Украины уволило председателя Государственного космического агентства Украины (ГКАУ) Владимира Усова, занимавшего пост с января 2020 года. Как передаёт ТАСС со ссылкой на пресс-службу кабинета министров, статья, по которой его освободили от должности, предусматривает, что субъект назначения может уволить госслужащего по собственной инициативе, по представлению премьер-министра или профильного министра в течение четырех месяцев с момента его назначения. Причины увольнения не называют.
Усова выгнали за то, что он неверную декларацию о доходах за 2017 год подал.
Его выгнали за то, что он бездарь. Вернее, он изначально был временной фигурой, призванной отсвечивать, чтобы народ не задавал сильно много реальных вопросов о состоянии отрасли. А то у него слошные стартапы, бизнес-кейсы, эффективный менеджмент.

triage

#141
https://www.arianespace.com/press-release/loss-of-vega-flight-vv17-independent-enquiry-commission-announces-conclusions/

Цитироватьhttps://spacenews.com/investigation-confirms-improperly-connected-cables-caused-vega-launch-failure/

Investigation confirms improperly connected cables caused Vega launch failure
by Jeff Foust — December 18, 2020
...
An initial investigation by Arianespace, reported less than a day after the launch, concluded two cables used in a thrust vector control system in the rocket's Avum upper stage were inverted, causing the stage to tumble.

The independent investigation confirmed that technical cause for the failure. At a Dec. 18 news conference, Pierre-Yves Tissier, deputy chief technical officer of Arianespace, said ...

"The independent inquiry commission concludes that the VV17 cause of failure is not attributable to a flaw in the qualification of the design, but to the wrong routing and connection of the control lanes of electromechanical actuators of the Avum upper stage, resulting in an inversion of steering commands and causing trajectory degradation, leading finally to the loss of the vehicle," he said.

Investigators blamed the failure on both "misleading" integration procedures that caused the workers to invert the cables, and a failure to detect the problem during inspections between integration and final acceptance of the launch vehicle.

Giulio Ranzo, chief executive of Avio, the prime contractor for Vega, suggested that the problem hadn't taken place in the past because workers had experience in the procedures and were able to fill in gaps in the documentation. "Perhaps in the past we had people who, with their knowledge of the product and past experience, have covered for some lack of precision in such procedures," he said. "What we are learning today is that we need to make these procedures even more reliable, independent of who is the operator executing it."

The pandemic, and its resulting disruptions, may have also played a factor. "The last year in which we worked has been a very peculiar year," he said. "That said, we cannot justify the failure purely because of that."

Giovanni Colangelo, ESA inspector general, said the investigation's conclusions fell into two classes. One is to perform additional inspections and testing of the next two Vega rockets, which are either entirely or mostly completed, to look for any similar flaws. A second set of recommendations involves improving procedures for launch vehicle integration and testing, as well as improved training of workers and inspectors.

Ranzo said Avio accepted the recommendations. The company is setting up three groups to study issues with equipment, stage integration and overall launch vehicle integration to implement them.
...

zandr

https://novosti-kosmonavtiki.ru/news/79092/
ЦитироватьСпециалисты ESA проведут дополнительные испытания ракет Vega перед следующими пусками
Спойлер
Европейские специалисты планируют провести дополнительные испытания ракет-носителей Vega перед следующими двумя пусками. Об этом сообщил глава постоянного представительства Европейского космического агентства (ESA) в России Рене Пишель, передает ТАСС.
"При подготовке двух следующих пусков ракеты-носителя Vega будут проведены дополнительные инспекции и испытания", - сказал Пишель в интервью журналу "Русский космос".
[свернуть]
По словам главы представительства, такое решение было принято из-за аварии, произошедшей во время запуска в ноябре 2020 года. "Независимая комиссия по расследованию причин аварии, созданная ESA и Arianespace, выяснила, что отказ при запуске был вызван изменением схемы электрических соединений разгонного блока Avum, что повлекло за собой отклонение от траектории", - пояснил он.

Пишель уточнил, что сборка ракеты на космодроме была проведена с нарушениями. "Это означает, что изменение траектории никоим образом не связано с качеством ракеты-носителя и элементов ее конструкции. Следовательно, в данном случае нет проблем с украинским или каким-либо другим изготовителем", - добавил глава представительства.
А.Ж.