АСОД/АИС (VDES/AIS) – спутники для судоходства

Автор carlos, 01.05.2009 05:18:18

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Старый

Вобще все эти бравурные речи так напоминают их же при навязывании Иридиума, Глобалстара, Орбкомма-первого... И даже многих геостационарных программ которые теперь поглощены СЕСами и Интелсатами...
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

carlos

ЦитироватьЧто это ещё за Машина-Машина?
Связь между техническими устройствами. Т.е. не "алло! - привет! - привет! - ты где щас?", а "тууу - чк - хррр - шшш - шшшшшш". Как модемы общаются то есть.
Еще не все потеряно!

carlos

ЦитироватьВобще все эти бравурные речи так напоминают их же при навязывании Иридиума, Глобалстара, Орбкомма-первого... И даже многих геостационарных программ которые теперь поглощены СЕСами и Интелсатами...
Дык елки-палки! "Был поглощен" - это же не означает "зря ввязался в это дело". В этом суть современного малого и среднего бизнеса в IT-сфере. Вовремя просечь какую-то интересную тенденцию, быстро (за счет того, что вся фирма - ты сам с братом, да еще жена за бухгалтера) провернул, наварился и вовремя продал бизнес какому-нибудь разнюхавшему ситуацию СЕСу/Евросети. На вырученные деньги слетать в космос на МКС. Как Шатлуорт. :)
Еще не все потеряно!

ОАЯ

1. Ничего от пользователя не передается на геостационары в навигационных системах.
2. Никаких многих частот для передачи и приема в AIS нет – есть две морские частоты и временное разделение каналов (2200).
3. Для передачи некоторыми собаками в глонассе используется посторонний передатчик типа «вась вась» в ближайший диспетчерский пункт или я совсем ничего не понимаю в радио.
4. О межспутниковой передаче в AIS не сказано - только на наземный шлюз.

Старый

ЦитироватьДык елки-палки! "Был поглощен" - это же не означает "зря ввязался в это дело".
В данных случаях это "разорился (не смог вернуть кредиты) и был продан".
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

Цитировать
ЦитироватьЧто это ещё за Машина-Машина?
Связь между техническими устройствами. Т.е. не "алло! - привет! - привет! - ты где щас?", а "тууу - чк - хррр - шшш - шшшшшш". Как модемы общаются то есть.
Но что это означает в данном случае?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

carlos

ЦитироватьНо что это означает в данном случае?
Ну как что? Пищалка на судне попискивает координатами, спутник ловит это попискивание и ретранслирует на ближайшую станцию сопряжения, оттуда информация поступает в центр обработки. Весь цикл  без участия человека - железки сами между собой общаются. Т.е. - "машина - машина". Имхо так.
Еще не все потеряно!

ОАЯ

Чуть чуть не так. GPRS and 3G это связь с опорными пунктами и компьютерами. M2M между равноценными передвижными компьютерами с доступом к приложениям на основе API. Не исключая связь с опорным пунктом - шлюзом.

Старый

Цитировать
ЦитироватьНо что это означает в данном случае?
Ну как что? Пищалка на судне попискивает координатами, спутник ловит это попискивание и ретранслирует на ближайшую станцию сопряжения, оттуда информация поступает в центр обработки. Весь цикл  без участия человека - железки сами между собой общаются. Т.е. - "машина - машина". Имхо так.
Но это ж вроде обычная ретрансляция? Почему новое название? Или чисто чтоб придать видимость и значимость?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Aleksandras

В качестве примера УЖЕ существующей подобной системы можно привести французскую систему ARGOS

carlos

Вот еще от канадцев свежие новости. AIS + Radarsat = система контроля акватории. И про CanX-6 от ComDev тоже кое-что.

http://www.space.com/businesstechnology/090504-busmon-radarsat-ships.html

ЦитироватьSatellite Technology Helps Canada Patrol Waterways
By Peter B. de Selding
Space News Staff Writer
posted: 04 May 2009
09:08 am ET

PARIS - The Canadian government has sharply reduced the amount of time it takes to collect evidence of illegal fishing and other infractions in its territorial waters by deploying high-cost aircraft only after Canada's Radarsat 2 satellite has given an initial alert, according to Col. Francois Malo of Canada's Department of National Defence.

Malo said Canadian authorities plan to extend their operational maritime surveillance capabilities with the next-generation Radarsat system, called Radarsat Constellation, by adding an Automated Identification System (AIS) terminal to each Radarsat Constellation satellite.

The decision is in parallel with a program by Canada's Com Dev International of Cambridge, Ontario, which is using its own funds to build several AIS-equipped small satellites after reporting a success of AIS technology in a satellite Com Dev launched in April 2008.

Malo said using Canada's CP 140 maritime patrol aircraft to survey Canada's coastline — 243,770 kilometers long, with 250 ports and a traffic volume of 1,700 ships per day — takes up to 180 hours of flight time to collect the necessary evidence.

The cost of operating the aircraft is about 27,000 Canadian dollars ($22,330) per hour, Malo said here April 28 during a presentation to the Milspace 2009 conference, organized by SMi Group.

In a test program called Operation Drift Net, Canadian authorities took 80 Radarsat 2 scenes to scan the broad coastal area. High-resolution Radarsat 2 imagery was used once a suspicious vessel was spotted to determine whether it was worth an overhead pass by the aircraft. The result, he said, was the aircraft confirmed the activity just six hours after takeoff.

"Deterring illegal fishing would take a huge amount of aircraft time and we now use the satellite to find the vessels in question before cueing the aircraft," Malo said.

Malo said Canada's defense forces have begun their own ship-identification pilot program by using Radarsat data combined with AIS signals produced by satellites launched in 2008 by Orbcomm Inc. of Ft. Lee, N.J. Orbcomm is building a second generation of machine-to-machine messaging spacecraft, all of which will include an AIS terminal on board.

Malo said Canadian authorities in March started integrating Orbcomm AIS data into marine images taken by Radarsat as part of a program to monitor Atlantic tuna fishing. The data is promising, he said, but suffers from the fact that the Orbcomm information is not easily correlated with the Radarsat data because the two data sets are coming from two satellites in different orbits.

For this reason, he said, the Radarsat Constellation program, expected to feature between three and six spacecraft, "will have an AIS capability. Our objective is to have four looks at a given area per day of any area in our zone of interest, with eight minutes of SAR [synthetic aperture radar instrument] per orbit."

Malo said Canadian officials have begun talks with Canada's allies, including the NATO alliance, to determine whether other governments might take part in the program.

In another project aimed at ship surveillance, Canada's defense forces have installed Radarsat 2 ground stations, one on the east and west coast of Canada, to collect data on overall ship traffic. The program, called Polar Epsilon, cost 64.5 million Canadian dollars and is designed to deliver information on a ship's position, length, speed and heading within 15 minutes of being imaged.

Com Dev officials say they expect to provide Canadian forces with the AIS technology for Radarsat Constellation based on data from the Nanosatellite Tracking of Shipstechnology demonstration satellite placed into low Earth orbit in April 2008.

The 8-kilogram satellite was placed into a 630-kilometer sun-synchronous orbit to determine whether Com Dev's proprietary AIS technology works as designed. Under contract to the Canadian Space Agency and Canada's defense forces, Com Dev is building a follow-on Maritime Monitoring and Messaging Microsatellite (M3MSat), to be launched in 2010.

The M3MSat will also inaugurate a Com Dev-developed satellite platform the company hopes will be used for multiple future Canadian government programs, Com Dev Chief Executive John Keating told shareholders April 22. Com Dev is currently seeking strategic partners to help finance the rollout of a commercial AIS system.

"We aren't going to bet the farm," Keating said of the AIS and microsatellite development efforts. "Appropriate backup plans are in place. We do not expect to generate any meaningful revenue from AIS in 2009, but this next year will be crucial in determining the success of the overall program."
Еще не все потеряно!

Liss

Ладно, а такой вопрос на засыпку. Канадско-норвежский наноспутник AISSat-1, запущенный индусами вместе с Cartosat-2B, официально заявлен как эксплуатационный со сроком службы три года. Это первый эксплуатационный наноспутник в мире, или я что-нибудь забыл?
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации

Старый

Может быть "заявлен" и "на самом деле является" - не одно и то же?
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Sharicoff

CanX-6 (прототип, от того же производителя) проработал как минимум год. А может и больше. Почему бы этому три года не проработать?
Не пей метанол!

Старый

ЦитироватьЭто первый эксплуатационный наноспутник в мире, или я что-нибудь забыл?
Вот и товарищ Креббс чтото про "эксплуатационный" ничего не пишет:
ЦитироватьAISSat-1 is a 6 kg Norwegian nanosatellite, being constructed on behalf of government of Norway by UTIAS/SFL, whose primary mission is to investigate the feasibility and performance of a spacecraft-based Automatic Identification System (AIS) sensor in low-Earth orbit as a means of tracking maritime assets, and the integration of space-based AIS data into a national maritime tracking information system. AISSat-1 is intended as both a research and development platform, and a demonstration mission for a larger operational capability.
http://space.skyrocket.de/doc_sdat/aissat-1.htm
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Liss

ЦитироватьМожет быть "заявлен" и "на самом деле является" - не одно и то же?
Ну я-то как раз говорю об назначении, изначально заявленном разработчиками, а не о фактическом использовании экспериментальных AIS-спутников. Тут и CanX-6, и большой TacSat-2 фактически эксплуатировались...
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации

Старый

А вот эоПортал:
ЦитироватьAISSat-1 is a Norwegian nanosatellite technology demonstration mission in LEO, funded by the NSC (Norwegian Space Center, O) with program management by the FFI (Norwegian Defense Research Establishment). The overall objective is to investigate and assess the feasibility of a much needed national maritime situational awareness service.
http://directory.eoportal.org/presentations/210/10000834.html

 Так что об "эксплуатационном" говорить наверно пока не приходится.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

Пиковая мощность солнечных батарей - 967 милливатт. Эх, в миливатах он гоооораздо мощнее! :)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Salo

http://www.spacenews.com/satellite_telecom/100903-comdev-ousts-ceo.html
ЦитироватьCom Dev's results also have been hurt by a delay in the revenue expected from exactEarth, which uses a Com Dev-patented technology to track individual ships from low-orbiting satellites for coastal authorities. Com Dev has launched one experimental satellite for this Automatic Identification Service (AIS), but the launch of two other payloads that will permit commercial work has been delayed.

Peter Mabson, president of the exactEarth division, said the launch of the company's AIS payload on India's Resourcesat 2 Earth observation satellite aboard India's Polar Satellite Launch Vehicle rocket has been delayed until November. The ADS-1B satellite, being built by Surrey Satellite Technology Ltd. of Britain, will not be launched until February because of delays in the availability of its Russian Soyuz rocket, he said.

To accelerate the start of the commercial business, Mabson said exactEarth has contracted with SpaceQuest Ltd. of Fairfax, Va., to use two small SpaceQuest satellites launched in 2009 for AIS service. The Aprizesat-1 and Aprizesat-2 satellites, launched in July 2009, are capable of receiving the AIS signals sent by ships, and to process the messages.

The raw data will then be downlinked to exactEarth's processor in Toronto, equipped with a patent-pending technology that Com Dev says is capable of sorting out the riot of signals from hundreds of ships, and delivering to customers data on each vessel.

Combined with Com Dev's experimental satellite, the two SpaceQuest satellites are able to track more than 25,000 vessels per day, delivering an average of 10 daily reports for each ship. The two exactEarth payloads, once launched, will double that capacity, Mabson said.

Mabson said exactEarth is beginning trial AIS service for seven customers and is expected to generate no more than 2 million Canadian dollars in revenue when Com Dev's fiscal year closes Oct. 31. He reiterated previous Com Dev estimates that exactEarth reaches financial break-even at between 10 million Canadian dollars and 15 million Canadian dollars in annual revenue.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#79
http://www.spacenews.com/satellite_telecom/100929-orbcomm-use-ohb-craft-ais.html
ЦитироватьWed, 29 September, 2010
Orbcomm To Use OHB Craft for AIS
By Peter B. de Selding

PRAGUE, Czech Republic — Satellite messaging services provider Orbcomm has contracted with one of its former satellite builders, OHB Technology, to use OHB satellites already in development for ship tracking and monitoring, a deal that likely will end Orbcomm's claims against OHB for defective Orbcomm satellites launched in 2008, Orbcomm announced Sept. 28.

The contract gives Ft. Lee, N.J.-based Orbcomm a hedge in the event its next-generation constellation of 18 satellites is not launched as scheduled in early 2011. Orbcomm is betting that providing Automatic Identification System (AIS) services to coastal authorities worldwide will be a major new business opportunity. All of its second-generation satellites will be equipped with AIS terminals.

Space-based AIS is shaping up to be a highly competitive market, with Orbcomm and Com Dev of Canada, through its exactEarth subsidiary, racing to put AIS capacity in orbit and line up customers. On a separate track, the 18-nation European Space Agency (ESA) appears to be readying its own government-sponsored AIS service, placing competing AIS terminals on the international space station. OHB, through different affiliates, is active in the ESA program as well.

Under the agreement disclosed to the U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) Sept. 28, Orbcomm will pay OHB $2 million, with milestone payments starting immediately, for exclusive use of two small satellites being built by OHB's LuxSpace affiliate in Luxembourg and scheduled for launch in May and June 2011. Once the satellites' performance has been validated in orbit, Orbcomm will pay OHB another $546,000 over 36 months for use of their AIS capacity.

The exclusive-use arrangement will then expire unless Orbcomm exercises an option to continue the contract with payments of $6,250 per month, Orbcomm said in the SEC filing.

Bremen, Germany-based OHB has rights under the agreement to a credit of $500,000 to offset future license fees OHB would pay to Orbcomm for the resale of Orbcomm's AIS data. OHB, which is an Orbcomm shareholder, is weighing whether to market the service in one or more regions.

Orbcomm announced separately that it is taking a $7 million impairment charge against its third-quarter earnings for a satellite that has already been built and was to have been launched with Orbcomm's second-generation constellation of low-orbiting satellites. This spacecraft was built by OHB as prime contractor using a platform, developed by Polyot of Russia that is identical to the six satellites launched in 2008.

Five of these satellites have failed in orbit, and Orbcomm in late 2009 received a $44.25 million insurance settlement.

Despite the insurance settlement, Orbcomm had potential claims against OHB resulting from the satellites' failure. Orbcomm Chief Executive Marc Eisenberg said in a Sept. 28 e-mail that the agreement with OHB "most likely" will end Orbcomm's claims, but that "it's complicated."

OHB, in response to Space News inquiries, issued a statement Sept. 29 saying the company has secured a launch of one of the two LuxSpace-built satellites on an Indian PSLV rocket and is in final negotiations for the launch of the second on an Indian or Chinese rocket. The company said the agreement "ends all Orbcomm claims against OHB, subject to certain exceptions."

The company further said that its LuxSpace subsidiary is weighing its future relationship with Orbcomm's AIS service but that no decisions have been made.

Orbcomm said the two satellites to be provided by OHB "will provide additional coverage and AIS data in the polar and equatorial regions and will supplement" Orbcomm's second-generation constellation. The satellites will not be in the same orbital planes as the Orbcomm constellation, and will use separate Earth stations to provide the AIS service, Eisenberg said.

LuxSpace Sarl launched its first satellite, the AIS-equipped Pathfinder 2, in September 2009. The 8-kilogram spacecraft was a piggyback passenger aboard an Indian Polar Satellite Launch Vehicle rocket. It has also provided an AIS terminal that has been installed on ESA's section of the international space station and will be operated starting in October. The LuxSpace unit and a similar Norwegian terminal will alternate the use of a single antenna placed outside Europe's Columbus space station laboratory for a period of two years as part of ESA's Vessel ID program.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"