Грузовой и пассажирский аппарат Ariane-6 / SUSIE

Автор Arzach, 18.09.2022 21:49:52

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Arzach

Цитата: tar5 от 22.09.2022 21:16:11А как эта херобора будет на спуске по крену рулить?
Полагаю, так же, как спускаемые аппараты капсульного типа.

opinion

Почему Клипер, а не Гермес?
There are four lights

tar5


Димитър

Пора открывать тему.

https://3dnews.ru/1074592/arianegroup-sozdast-mnogorazoviy-kosmicheskiy-korabl-susie-dlya-budushchih-evropeyskih-pilotiruemih-missiy
Французская аэрокосмическая компания ArianeGroup, являющаяся совместным предприятием Airbus и Safran, заявила о разработке многоразовой космической системы, которая предназначена для реализации пилотируемых и автономных миссий на ракетах Arianespace на околоземной орбите и Луне. Проект представили на Международном конгрессе астронавтики, который на этой неделе проходит в Париже.
Концепт включает в себя многоразовый корабль SUSIE (Smart Upper Stage for Innovative Exploration), предназначенный для использования с ракетой-носителем Ariane 6, которая также должна стать многоразовой в ближайшие годы.



Обсуждение на английском 
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=57201.0
Размеры корабля определяют возможности Арианы-6: длина 12 м, диаметр - 5 м, общая масса- 25 тонн. 



Дмитрий Виницкий

Мегаклипер! 
+35797748398


Ну-и-ну



Димитър

Цитата: Arzach от 28.09.2022 22:01:03Уже есть: https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/index.php?topic=21235.msg2442196;topicseen#msg2442196
Извините, не заметил.
Но всё таки считаю, что место темы в раздел Пилотируемые полёты. Может, объединим темы?

Arzach

Цитата: Димитър от 29.09.2022 19:08:58
Цитата: Arzach от 28.09.2022 22:01:03Уже есть: https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/index.php?topic=21235.msg2442196;topicseen#msg2442196
Извините, не заметил.
Но всё таки считаю, что место темы в раздел Пилотируемые полёты. Может, объединим темы?
Это вопрос к модераторам - я то сообщение в другую тему написал, и его выделили в отдельную, что вполне разумно. И да, в "Пилотируемых полетах" этот проект наверно смотрелся бы более органично - наряду с Dream Chaser.

zandr

https://lenta.ru/news/2023/11/22/evropa-nachala-ispytaniya-demonstratora-mnogorazovogo-kosmicheskogo-korablya/
ЦитироватьЕвропа начала испытания демонстратора многоразового космического корабля
SpaceNews: в Европе начали испытания демонстратора космического корабля SUSIE

Европейская компания ArianeGroup начала испытания демонстратора верхней ступени перспективной тяжелой ракеты Ariane 6 — многоразового многоцелевого космического корабля Smart Upper Stage for Innovative Exploration (SUSIE). Об этом сообщает SpaceNews.
В высоту демонстратор достигает два метра, его масса составляет 100 килограммов. По своим габаритам он в шесть раз меньше оригинального изделия. Испытания проходят на площадке ArianeGroup во французской коммуне Ле Мюро.
Полноразмерный SUSIE предназначен как для выведения грузов на околоземную орбиту, так и для запуска пятерых астронавтов. Приземление изделия планируется осуществлять при помощи двигательной установки или парашюта. Над проектом работает команда инженеров из Франции и Германии. В грузовом варианте SUSIE может быть готов примерно к 2028 году. Запуск с экипажем может состояться в начале 2030-х годов.
Спойлер
Ранее издание European Spaceflight допустило, что наиболее вероятным создателем европейского многоразового корабля для доставки грузов на Международную космическую станцию может стать компания Exploration.
В мае издание ESF сообщило, что ЕКА заключило с компаниями ArianeGroup, Avio, SENER и Exploration договоры, предполагающие разработку технологий многоразовых ракет космического назначения и космических кораблей.
[свернуть]

zandr

https://spacenews.com/arianegroup-begins-testing-prototype-of-multirole-susie-upper-stage/
ЦитироватьArianeGroup begins testing prototype of multirole Susie upper stage
Andrew Jones   November 21, 2023

Testing of a small demonstrator for ArianeGroup's SUSIE upper stage. Credit: ArianeGroup
BREMEN, Germany — ArianeGroup has started testing what it considers to be a versatile answer to numerous challenges facing European spaceflight.
ArianeGroup quietly began testing a small demonstrator for its Smart Upper Stage for Innovative Exploration (SUSIE) in recent weeks. The vehicle was announced at the International Astronautical Congress in September 2022, but little more had been heard of the internally-funded project. 
Testing of a two-meter-tall, 100-kilogram jet engine-powered demonstrator began in October with its first ignition at ArianeGroup's site at Les Mureaux, according to an initial French language media report. 
Спойлер
The project intends to enhance European independence in spaceflight by developing capabilities for both cargo and human transport. It also "aims to enable a competitive, innovative and resilient space logistic for Europe, in a context of very diverse and growing space applications," according to a recent post on the company's LinkedIn page.
ArianeGroup described the 1/6th scale "test and learn" demonstrator as the "first concrete step in ArianeGroup's roadmap to rapidly master and leverage the key technologies needed to validate the concept, notably during low speed flight, approach and landing phases."
The full sized Susie, measuring 12 meters tall, five meters wide and with a payload capacity of seven tons, is designed to launch atop of an Ariane 64 rocket. It could instead carry five astronauts, seated one behind another facing forwards towards the tip of the spacecraft. Susie is also intended to be fully reusable, potentially reducing long-term costs and increasing mission efficiency.
Parachute and abort tests are being scheduled, with hop testing with the demonstrator expected to continue until Q2 2025, Marco Wolf, program manager for future projects and human spaceflight at ArianeGroup, told SpaceNews at the Space Tech Expo Europe in Bremen, Germany, Nov. 16.
The early jet tests are testing guidance and navigation, while rocket powered descent and drop tests are planned for the future. The spacecraft aims for precision landings using its engines or a parachute.
Wolf says that the development team is focusing on practical, hardware-based testing rather than solely theoretical or paper-based approaches. This includes building a mock-up demonstrator for landing approaches and conducting drop tests to evaluate the parachute system and water landing capabilities. A half-sized mock-up with two seats and a tentative control panel design were on display at the Expo.
Wolf says a team of around 20, based in both France and Germany, are currently working on the project. Consultations have also been held with European astronauts in Cologne and Airbus on the human-machine interface.
The team will be looking at a range of issues including sound pressure from rocket motors, the accommodation of astronauts, and the robustness of the thermal protection system. The crew version of Susie will not feature an escape tower, but carry likely solid rocket motors on the outside of the craft for an emergency crew escape system.
ESA recently announced a commercial cargo competition at this month's Space Summit in Seville, Spain, which intends to spur the development of cargo carrying capacity with return capability within Europe. A half-sized cargo Susie would be in line with the requirements of delivering a minimum of two tons of pressurized cargo to the ISS, and returning at least one ton back to Earth.
Although specific dates and budget figures are not available, the timeline for a smaller commercial cargo version of Susie could be ready for 2028, meeting the deadline set by ESA for the European reusable cargo system contest. The system would be intended to serve the ISS and potentially Starlab and commercial space stations. 
The spacecraft design intends to be scalable without significant changes to its aerodynamic values. Crewed missions could potentially occur in the early 2030s, says Wolf.
Wolf says that as well as providing human spaceflight capabilities for Europe, it could bring greater independence and autonomy. It would also bring added value by keeping money spent inside Europe instead of paying others for cargo and crew transportation, while also building capabilities, experience and expertise.
Europe is currently reassessing broader geopolitical and strategic objectives for the European space sector, as evidenced by an opening to commercial approaches to spaceflight. What role, if any, Susie plays will depend on technical progress and how Europe defines, selects and supports its strategic space ambitions.
[свернуть]