Super Heavy/Starship (B14/S33) – седьмой испытательный полет – Starbase,TX – 16.01.2025 22:37 UTC – авария

Автор Димитър, 20.11.2024 14:46:13

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.

OlegIn

Цитата: Dims от 15.01.2025 15:02:21Подскажите, какие самые значительные изменения в плане полёта (по сравнению с предыдущим полётом)?

Только одно - попытаются выгрузить, на этапе суборбитала, 10 массо-габаритных макетов Старлинков V3
Ну и протестировать версию 2 старшипа, там другие передние крылышки, что-то из теплоизоляции и прочую мелочь

Dims

Он всё равно должен будет прогореть? "Нормального" возврата пока не предвидится? 
Димс

Алексей Левин

Цитата: МБР от 15.01.2025 04:01:42
Цитата: ХВ. от 14.01.2025 22:54:18Время старта 16.01.2025 01:00 мск остаётся? Ничего не поменялось?
На рутубе или в ВК будет кто-нибудь ретранслировать?

А обычно смотрю на Твиче.

К.А.

Цитата: cross-track от 15.01.2025 14:58:18
Цитата: К.А. от 15.01.2025 14:46:30По моему зря они сделали дополнительные топливные баки в носу. Я так понимаю они ничего не смогли умнее придумать для центровки по весу.
Не только центровка по весу. Перед посадкой в больших почти пустых топливных баках могут образоваться воздушные пробки.

А что мешает сделать маленькие баки внутри больших. А большие еще чуть увеличить. Топливо от кабины надо убирать однозначно.

Алексей 1-й

What is twiach? Подскажите где смотреть без регистрации? 

andr59

На странице SpaceX не только ссылка на предстоящую трансляцию в твиттере (Х), но и большой текст об изменениях и на Старшипе и в бустере:

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-7

PS. Дико извиняюсь, но кажется нужен впн.

andr59

Фрагмент текста об изменениях:
ЦитироватьБлок запланированных обновлений верхней ступени Starship дебютирует в этом летном испытании, что принесет значительные улучшения надежности и производительности. Передние закрылки корабля были уменьшены в размере и смещены к носовой части корабля и от теплового экрана, что значительно снизило их воздействие на нагрев при входе в атмосферу, а также упростило базовые механизмы и защитную плитку. Переделки двигательной системы, включая 25-процентное увеличение объема топлива, вакуумную оболочку линий подачи (the vacuum jacketing of feedlines) , новую систему подачи топлива для вакуумных двигателей Raptor корабля и улучшенный модуль авионики двигателя, управляющий клапанами корабля и считывающими датчиками, добавляют дополнительные эксплуатационные характеристики корабля и возможность выполнять более длительные миссии. Тепловой экран корабля также будет использовать плитки последнего поколения и включает резервный слой для защиты от отсутствующих или поврежденных плиток.
И т.д.
https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-7

Shenaar


andr59

Цитата: Shenaar от 15.01.2025 15:59:54Пример трансляции:
https://www.twitch.tv/ej_sa
Качество хорошее. Спасибо. Кстати и без впн.

Анотар

Цитата: Rudel2 от 15.01.2025 09:05:16Какой красивый и аэродинамичный NewGlenn и какая вся-таки силосная башня этот Старшип
Особенно красивы у NG две секции под фанеру и особенно аэродинамично уширение двигательного отсека.

А вы, похоже, силосную башню только в интернете читали, даже не видели)

И NG ещё ни разу не летал, даже тестово - ракетой его называть преждевременно 

Анотар

Цитата: К.А. от 15.01.2025 14:46:30По моему зря они сделали дополнительные топливные баки в носу. Я так понимаю они ничего не смогли умнее придумать для центровки по весу.
... умнее ... Целый штат инженеров не может придумать? Ну откуда такое уничижение.

Баки в носу очевидное временно решение, особенно учитывая что в "итоговой" версии там стыковочный агрегат будет.

LRV_75

Где то тут уплыла циклограмма предстартовых включений.
По идее через часа 3 начнут что то уже включать  и проверять
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

zandr

https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=starship-flight-7
ЦитироватьThe seventh flight test of Starship is preparing to launch Wednesday, January 15. The 60-minute launch window will open at 4:00 p.m. CT.
A live webcast of the flight test will begin about 35 minutes before liftoff, which you can watch here and on X @SpaceX. You can also watch the webcast on the new X TV app. As is the case with all developmental testing, the schedule is dynamic and likely to change, so be sure to check in here and stay tuned to our X account for updates.
Спойлер
The upcoming flight test will launch a new generation ship with significant upgrades, attempt Starship's first payload deployment test, fly multiple reentry experiments geared towards ship catch and reuse, and launch and return the Super Heavy booster.
A block of planned upgrades to the Starship upper stage will debut on this flight test, bringing major improvements to reliability and performance. The vehicle's forward flaps have been reduced in size and shifted towards the vehicle tip and away from the heat shield, significantly reducing their exposure to reentry heating while simplifying the underlying mechanisms and protective tiling. Redesigns to the propulsion system, including a 25 percent increase in propellant volume, the vacuum jacketing of feedlines, a new fuel feedline system for the vehicle's Raptor vacuum engines, and an improved propulsion avionics module controlling vehicle valves and reading sensors, all add additional vehicle performance and the ability to fly longer missions. The ship's heat shield will also use the latest generation tiles and includes a backup layer to protect from missing or damaged tiles.
The vehicle's avionics underwent a complete redesign, adding additional capability and redundancy for increasingly complex missions like propellant transfer and ship return to launch site. Avionics upgrades include a more powerful flight computer, integrated antennas which combine Starlink, GNSS, and backup RF communication functions into each unit, redesigned inertial navigation and star tracking sensors, integrated smart batteries and power units that distribute data and 2.7MW of power across the ship to 24 high-voltage actuators, and an increase to more than 30 vehicle cameras giving engineers insight into hardware performance across the vehicle during flight. With Starlink, the vehicle is capable of streaming more than 120 Mbps of real-time high-definition video and telemetry in every phase of flight, providing invaluable engineering data to rapidly iterate across all systems.
While in space, Starship will deploy 10 Starlink simulators, similar in size and weight to next-generation Starlink satellites as the first exercise of a satellite deploy mission. The Starlink simulators will be on the same suborbital trajectory as Starship, with splashdown targeted in the Indian Ocean. A relight of a single Raptor engine while in space is also planned.
The flight test will include several experiments focused on ship return to launch site and catch. On Starship's upper stage, a significant number of tiles will be removed to stress-test vulnerable areas across the vehicle. Multiple metallic tile options, including one with active cooling, will test alternative materials for protecting Starship during reentry. On the sides of the vehicle, non-structural versions of ship catch fittings are installed to test the fittings' thermal performance, along with a smoothed and tapered edge of the tile line to address hot spots observed during reentry on Starship's sixth flight test. The ship's reentry profile is being designed to intentionally stress the structural limits of the flaps while at the point of maximum entry dynamic pressure. Finally, several radar sensors will be tested on the tower chopsticks with the goal of increasing the accuracy when measuring distances between the chopsticks and a returning vehicle during catch.
The Super Heavy booster will utilize flight proven hardware for the first time, reusing a Raptor engine from the booster launched and returned on Starship's fifth flight test. Hardware upgrades to the launch and catch tower will increase reliability for booster catch, including protections to the sensors on the tower chopsticks that were damaged at launch and resulted in the booster offshore divert on Starship's previous flight test.
Distinct vehicle and pad criteria must be met prior to a return and catch of the Super Heavy booster, requiring healthy systems on the booster and tower and a final manual command from the mission's Flight Director. If this command is not sent prior to the completion of the boostback burn, or if automated health checks show unacceptable conditions with Super Heavy or the tower, the booster will default to a trajectory that takes it to a landing burn and soft splashdown in the Gulf of Mexico. We accept no compromises when it comes to ensuring the safety of the public and our team, and the return will only take place if conditions are right.
The returning booster will slow down from supersonic speeds, resulting in audible sonic booms in the area around the landing zone. Generally, the only impact to those in the surrounding area of a sonic boom is the brief thunder-like noise with variables like weather and distance from the return site determining the magnitude experienced by observers.
This new year will be transformational for Starship, with the goal of bringing reuse of the entire system online and flying increasingly ambitious missions as we iterate towards being able to send humans and cargo to Earth orbit, the Moon, and Mars.
[свернуть]

zandr

Вроде, без изменений
Цитата: zandr от 08.01.2025 21:39:27Там же
ЦитироватьCountdown
All Times Approximate
Hr/Min/Sec    Event
01:15:00    SpaceX Flight Director conducts poll and verifies GO for propellant load
00:44:59    Ship LOX (liquid oxygen) load underway
00:42:20    Ship fuel (liquid methane) load underway
00:41:24    Booster fuel load underway
00:35:28    Booster LOX load underway
00:19:40    Raptor begins engine chill on booster and ship
00:03:20    Ship propellant load complete
00:02:50    Booster propellant load complete
00:00:30    SpaceX flight director verifies GO for launch
00:00:10    Flame deflector activation
00:00:03    Raptor ignition sequence begins
00:00:00    Excitement guaranteed

Infographic detailing sequence of events for Starship's Seventh Flight Test
Вы не можете просматривать это вложение.

FLIGHT TEST TIMELINE
All Times Approximate
Hr/Min/Sec    Event
00:00:02    Liftoff
00:01:02    Max Q (moment of peak aerodynamic stress on the rocket)
00:02:32    Super Heavy MECO (most engines cut off)
00:02:40    Hot-staging (Starship Raptor ignition and stage separation)
00:02:46    Super Heavy boostback burn startup
00:03:29    Super Heavy boostback burn shutdown
00:03:31    Hot-stage jettison
00:06:26    Super Heavy is transonic
00:06:35    Super Heavy landing burn start
00:06:55    Super Heavy landing burn shutdown and catch
00:08:53    Starship engine cutoff
00:17:33    Payload deploy demo
00:37:33    Raptor in-space relight demo
00:47:14    Starship entry
01:03:12    Starship is transonic
01:04:25    Starship is subsonic
01:06:13    Landing flip
01:06:19    Landing burn
01:06:39    An exciting landing!
UPD Последние несколько строк немного изменили
00:47:25   Starship entry
01:03:12   Starship is transonic
01:04:26   Starship is subsonic
01:06:12   Landing flip
01:06:18   Landing burn
01:06:38   An exciting landing!

zandr

https://x.com/Raul74Cz/status/1879532345273057355
ЦитироватьRaul  @Raul74Cz
LHAs for #StarShip-33 Booster-14 IFT-7 mission from Starbase OLP-A, NET 15 Jan ~22:00 UTC, altern. 16 to 17 Jan according NOTAM/NOTMAR. OLP-A Catch Tower landing for B14. S33 reentry/flip/landing burn/splashdown in Indian Ocean. http://bit.ly/LHA-46
 

Классик

Запуск перенесён на сутки
https://twitter.com/JudgeTrevino/status/1879543356529037573?t=9caYjM0kG0mIs-kpe6DJQA&s=19
ЦитироватьEddie Treviño Jr.- Cameron County Judge
@JudgeTrevino
We have received notice that the 7th Starship launch 
has been postponed until tomorrow, Thursday, January 16th.

The Isla Blanca Park Boat ramp will be open today.

Классик

ЦитироватьFlight 7 16 января:
- 16:00 CT
- 22:00 UTC
- 23:00 CET
- 01:00 MSK (17 января)

📸: Fabian Ramirez



Дем

Цитата: Dims от 15.01.2025 15:17:48Он всё равно должен будет прогореть? "Нормального" возврата пока не предвидится?
Надеются что новый вариант не прогорит.
Прогорит - будут делать следующую субверсию 8)
Летать в космос необходимо. Жить - не необходимо.