"On Closer Inspection": ADRAS-J – Electron/Kick Stage (fl 44) – Mahia, LC-1B (NZ) – 18.02.2024 14:52 UTC

Автор zandr, 08.02.2024 20:57:32

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

zandr

Цитировать+00:50:36 - First of two Kick Stage Curie engine burns
Примерно через 30 минут.

Pirat5

Цитата: zandr от 18.02.2024 17:54:23Вы не можете просматривать это вложение.
брызжет искрами во время старта как бенгальские огни

zandr

https://www.youtube.com/watch?v=5q65Ug0t_9U
Цитировать 1:48
Electron launches ADRAS-J
  SciNews
ADRAS-J launch: Rocket Lab's Electron launch vehicle launched the "On Closer Inspection" mission, the Active Debris Removal by Astroscale-Japan (ADRAS-J) satellite for Astroscale Japan Inc., from Pad B at Rocket Lab Launch Complex 1 in Mahia, New Zealand, on 18 February 2024, at 14:52 UTC (19 February, at 03:52 NZDT). According to Astroscale, "The ADRAS-J mission will be the world's first attempt to safely approach and characterize an existing piece of large debris through Rendezvous and Proximity Operations (RPO) and is the start of a full-fledged debris removal service"
Credit: Astroscale/Rocket Lab

zandr

ЦитироватьRocket Lab  @RocketLab
MISSION SUCCESS! ADRAS-J has been successfully deployed to orbit by Electron's Kick Stage. Congratulations to the team at @Astroscale_HQ.
ADRAS-J успешно отделён.
Миссия успешна.

zandr

ЦитироватьRocket Lab  @RocketLab
Mission success for our 44th Electron launch
Thank you to our mission partners @astroscale_HQ.
We're honored to help make your space sustainability mission possible.

zandr

ЦитироватьJonathan McDowell  @planet4589
Electron's kick stage has deployed ADRAS-J. ADRAS-J will carry out a rendezvous with the H-2A-F15 upper stage (33500, 2009-002J) in a 557 x 622 km  x 98.2 deg SSO with orbital descending node at 03:17 local time.

zandr

ЦитироватьJonathan McDowell  @planet4589
The @astroscale_HQ ADRAS_J sat cataloged as 58992 in a 533 x 597 km x 98.2 deg orbit.  Orbit plane about 0.3 deg from H-2A-F15 and altitude is about 25 km below it with a 30 second difference in orbital period. In this orbit it will pass about 30 km from the target early Tues.

К.А.

Не верю, все это прикрытие отработки КА инспектора или убийцы. Классический КА перехватчик. Что и кому мешает разместить на нем оружие. В космосе нет чисто гражданских программ. Как и нет чисто гражданских ножей и топоров.

Водитель

Убить можно и табуреткой.

Часть мира просто живёт уже другой парадигмой. Многим всё ещё тяжело представить, но реально есть устоявшиеся идеи экологичной экологии и прочих гендерно нейтральных ценностей. И люди делают проекты в их рамках. Заработать денег и очисть НОО вполне одна из них.

полтора_землекопа

   NORAD_CAT_ID      OBJECT_NAME      OBJECT_ID      EPOCH      INCLINATION      PERIOD      APOGEE      PERIGEE   
   58992      TBA - TO BE ASSIGNED      2024-034A      19.02.2024 06:25      98.20      95.97      596.8      533.6   
   58993      TBA - TO BE ASSIGNED      2024-034B      19.02.2024 06:25      98.20      95.92      595.1      530.5   
   58994      TBA - TO BE ASSIGNED      2024-034C      19.02.2024 05:50      98.22      91.93      533.3      205.2   

Брабонт

Что имеем по прошествии трёх недель?

ADRAS-J отснял ступень, пройдя на 25 км ниже цели.
Следующее сближение объектов произойдёт 4 марта.
Пропитый день обмену и возврату не подлежит

Механик

В реальной истории космонавтики- были ли попытки сближения с "чужими" спутниками на орбите?
Эта тема имеет довольно богатую историю, но я не знаю, был ли хоть раз реальный прецедент.
В начале 80-х такие опасения приписывались Спейс-Шаттлу. Дескать, он для того и нужен, чтобы похищать с орбиты вражеские аппараты и доставлять их в целости на Землю, попутно, конечно, бросая ядерные бомбы на Кремль. В те же времена создавались идеи оснащения станций "Салют" и "Алмаз" огнестрельным оружием для обороны от вражеских аппаратов, которые попытаются насильно пристыковаться к советской станции. Помню, на какое-то время меня увлекла безумная идея расчёта баллистики полёта пуль, выпущенных из пулемёта на околоземной орбите.
Потом, уже в 21-м веке, такие же теории строились вокруг аппарата, "обслуживающего" спутники на геостационаре. Кстати, чем там закончилась идея цепляться к спутникам на геостационаре?
И вот сейчас опять милитаристы опасаются той же идеи подлёта к "чужому" аппарату. А в реальности такое хоть раз уже реализовалось?

Брабонт

Цитата: Механик от 02.03.2024 23:53:03Кстати, чем там закончилась идея цепляться к спутникам на геостационаре?
Они поженились. Пара американцев, пара китайцев...
Пропитый день обмену и возврату не подлежит

zandr

На днях "подпрыгнул" на 4 км.
Цитировать2024-034A    58992   ADRAS-J    96.04   98.20   604   533   0.0051027
https://celestrak.org/NORAD/elements
Вернее: поднял апогей при неизменном перигее.
Вы не можете просматривать это вложение.

Олег

Цитата: zandr от 19.03.2024 22:31:07поднял апогей при неизменном перигее
.. а потом и перигей тоже.

zandr

https://twitter.com/planet4589/status/1771727042611958006
ЦитироватьJonathan McDowell  @planet4589
The @astroscale_HQ ADRAS-J spacecraft made a manuever on Mar 15 to begin its approach to its space junk target, the H-2A-F15 rocket stage. Based on latest TLEs it shoud pass within a few km of the stage three hours from now.
 
·
Update - I estimate the orbit raise burns were Mar 14 1100 UTC and Mar 16 0930 UTC. Current orbit of ADRAS-J is 556 x 617 km with 03:25:09 LTDN orbital plane. Orbit of H-2A-F15 is 558 x 619 km with 03:25:11 LTDN orbital plane.

Олег


Олег

Может быть - случайно. Сближение на небольшой скорости с фрагментом китайской ракеты CZ-4 DEB (26193/99057CF).

Liss

#38
Я так понимаю, что встреча с японской ступенью имеет место быть.

Средняя высота полета:
Вы не можете просматривать это вложение.

Время нисходящего узла:
Вы не можете просматривать это вложение.

Положение на орбите:
Вы не можете просматривать это вложение.

С 29 марта дистанция около 5°, а во время маневра 24-25 марта была близкой к нулю.
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации

Liss

11 апреля Astroscale отчиталась об успешной встрече:

https://astroscale.com/astroscales-adras-j-completes-successful-rendezvous-and-initiates-proximity-approach/
ЦитироватьAstroscale's ADRAS-J Completes Successful Rendezvous and Initiates Proximity Approach
Posted April 11th, 2024
ADRAS-J's Visual Camera Detects Rocket Upper Stage and Achieves Angles-Only Navigation at Several Hundred Kilometers: A Landmark Event for Rendezvous and Proximity Operations (RPO).
Tokyo, Japan, Apr. 11, 2024 – Astroscale Japan Inc. ("Astroscale Japan"), a subsidiary of Astroscale Holdings Inc. ("Astroscale"), the market leader in satellite servicing and long-term orbital sustainability across all orbits, announced that its commercial debris inspection demonstration satellite, Active Debris Removal by Astroscale-Japan (ADRAS-J), has achieved a major technical milestone: completion of the rendezvous phase of its mission and the beginning of proximity approach. This success is underscored by starting Angles-Only Navigation, a navigation method to estimate relative position and velocity through the servicer's on-board cameras.
During the rendezvous phase, ADRAS-J initiated its approach through several orbit raising maneuvers at a distance of thousands of kilometers from the client rocket upper stage. The upper stage, which was launched in 2009, is an unprepared object that does not provide any GPS data on its own, meaning the precise location needed for an RPO mission is not available. Based on limited information available from ground-based observations, the Astroscale operations teams in Japan and the United Kingdom successfully maneuvered the ADRAS-J servicer within several hundred kilometers of the rocket upper stage. ADRAS-J's visual camera then successfully detected the client, and its images were processed using Astroscale-developed Angles-Only Navigation algorithms.
"Starting Angles Only Navigation is a huge milestone for the ADRAS-J mission, highlighting the expertise and teamwork among Astroscale teams in Japan, the UK, and the U.S.," said Eijiro Atarashi, ADRAS-J Project Manager at Astroscale Japan. "This brings us one step closer to further advancing our RPO capabilities and our understanding of space debris, reinforcing our commitment to the sustainable development of space."
As the mission progresses into the proximity approach phase, ADRAS-J will continue to demonstrate industry-leading RPO technologies. Equipped with a suite of various on-board rendezvous payload sensors, ADRAS-J will conduct a safe approach to the client, capturing crucial relative navigation information, such as distance and attitude. The seamless coordination and switching between these sensors are paramount to the mission's success, akin to transitioning from a telescope to binoculars to a magnifying glass while in a fast-moving vehicle — a testament to the complexity and precision required for this type of mission.
The ADRAS-J spacecraft was selected by the Japan Aerospace Exploration Agency for Phase I of its Commercial Removal of Debris Demonstration program. Astroscale Japan is responsible for the design, manufacture, test, launch and operations of ADRAS-J.
ADRAS-J is a groundbreaking mission as the world's first attempt to safely approach, characterize and survey the state of an existing piece of large debris through RPO. Following the proximity approach phase, ADRAS-J will attempt to execute a fly-around, capturing crucial images and data to assess the rocket body's movement and condition of the structure. The mission heralds a new era in RPO missions, paving the way for future on-orbit services while laying the foundation of a sustainable space environment. The mission is slated for completion by the end of May 2024.
Сказанное выше выражает личную точку зрения автора, основанную на открытых источниках информации