CST-100 Starliner (тестовый пилотируемый)(Boe-CFT)– Atlas V N22(AV-085)– CCLFC SLC-41 – апрель 2023

Автор zandr, 25.08.2020 21:47:32

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

zandr

https://tass.ru/kosmos/14942679
ЦитатаNASA утвердило состав экипажа, который отправится на корабле Starliner к МКС
НЬЮ-ЙОРК, 17 июня. /ТАСС/. Национальное управления США по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA) огласило в четверг состав экипажа, который отправится в первый пилотируемый полет к Международной космической станции (МКС) на корабле Starliner, разработанном американской корпорацией Boeing.

Как сообщила пресс-служба ведомства, командиром в ходе первых пилотируемых испытаний станет Барри Уилмор. Вместе с ним на орбиту отправится Сунита Уильямс, которая будет выполнять роль пилота. Резервным участником миссии назначен Майк Финк. В случае необходимости он сможет заменить любого из основных членов экипажа.

В настоящее время специалисты проводят проверки и отладку всех систем, дата предстоящего полета будет определена к концу июля. Как ожидается, после старта с космодрома на мысе Канаверал (штат Флорида) и стыковки с МКС астронавты проведут на орбитальной станции порядка двух недель и затем вернутся на Землю. В случае успеха пилотируемого полета доставлять астронавтов на станцию будут поочередно Starliner и корабли компании SpaceX.

Масса Starliner, рассчитанного на экипаж из семи человек и автономный полет продолжительностью 60 часов, составляет 13 тонн. Впервые он был запущен в беспилотном режиме к МКС 20 декабря 2019 года с авиабазы на мысе Канаверал. Стыковка с орбитальным комплексом планировалась на 22 декабря, однако из-за технических неполадок ее отменили. В мае состоялся второй испытательный полет, который, несмотря на возникшие в ходе миссии неполадки, завершился успехом.


Pirat5

В ближайшее время NASA и Boeing завершат анализ данных по миссии OFT-2, после чего смогут назначить предварительную дату запуска первой пилотируемой миссии Starliner. Уже сейчас известно, что он состоится не ранее 2023 года.
Не так давно компания заявила, что программа Starliner потребовала дополнительных затрат в размере $93 млн, "в основном из-за обновлений манифеста запусков и дополнительных расходов, связанных с миссией OFT-2". Таким образом, общие расходы компании Boeing по программе CCP составляют уже $688 млн
https://t.me/spacex_rus/52055

Arzach

Джефф Фуст:

ЦитатаСтив Стич (NASA) заявил на текущем брифинге, что для летных испытаний Starliner с экипажем (CFT) запланирована отметка "не ранее февраля 2023 года".

Стич и Монтальбано говорят, что им придется вписать CFT в "невероятно напряженный" график работы на МКС в первой половине следующего года, но когда CFT будет готов, в расписании найдется место и для него; "высокий приоритет", если не возникнет какая-либо проблема.

Наппи (Boeing): исправления, внесенные для предотвращения проблемы коррозии клапанов, сработали для OFT-2; то же самое решение с небольшими улучшениями будет использоваться и для CFT. В долгосрочной перспективе будут внесены изменения в конструкцию, но график достаточно плотный для реализации этого вовремя для Starliner-1 следующей осенью.

triage

Цитатаhttps://tass.ru/kosmos/15565543

25 августа, 21:53

... заявил в четверг менеджер коммерческой программы полетов Национального управления США по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA) Стив Стич на пресс-конференции, транслировавшейся на сайте NASA.

"На данный момент мы планируем, что запуск состоится в феврале 2023 года", - указал Стич, подчеркнув, что специалисты NASA и Boeing делают все возможное для того, чтобы корабль и экипаж были готовы к запуску в указанные сроки. Он отметил, что предстоящей осенью экипаж приступит к тренировкам на борту Starliner, в костюмах и в условиях работы всех бортовых систем. Руководитель американской программы МКС Джоэл Монталбано в свою очередь отметил, что экипаж первой пилотируемой миссии Starliner пробудет на орбите порядка восьми суток.

Стич также отметил, что эксперты провели проверку всех данных, полученных в результате тестового беспилотного полета Starliner к МКС, состоявшегося в мае текущего года. Несмотря на то, что в ходе полета возникло несколько технических неполадок, Стич заявил, что "корабль проявил себя очень хорошо".

В свою очередь вице-президент компании Boeing Марк Наппи отметил, что анализ данных, полученных в результате тестового полета корабля к МКС, подтвердил, что для пилотируемого запуска потребуется внести лишь незначительные изменения в работу его систем. "Проведение этих работ заложено в наш график, и мы рассчитываем, что запуск будет осуществлен в феврале. По мере приближения этого срока мы назовем точную дату", - отметил он.

triage

Цитатаhttps://spacenews.com/starliner-crewed-test-flight-slips-to-early-2023/
by Jeff Foust — August 25, 2022
...
Mark Nappi, vice president and program manager for Starliner at Boeing, said during a media teleconference that a review of the data from the OFT-2 mission, which is now wrapping up, shows the need for a "minimal amount of changes" to the Starliner that will fly the CFT mission, a process he called "fine-tuning" and which he said the company expected from the earlier test flight.

That work, though, ruled out any chance of a CFT mission this year. "We had schedules that supported late '22, the December timeframe, for CFT," he said. "There were areas that we needed to go do a little bit more work on the systems. We plugged that into the plan and that's what moved us out by a month, five weeks or so."

That work addresses problems that came up during the OFT-2 flight, including Orbital Maneuvering and Attitude Control (OMAC) thrusters that shut down during the orbital insertion burn. Nappi said some "debris-related conditions" likely caused those thrusters to shut down, but later noted that is their best estimate since the OMAC thrusters are in a service module that burns up on reentry and is not recovered.

"We do not know where the debris may have come from," he said. "The bottom line is that it looks to be the leading root cause, and we've eliminated that by looking at the CFT vehicle and making sure that there's absolutely no debris in the system."

Several reaction control thrusters also shut down during the mission, which Nappi said was likely due to low inlet pressures and can be addressed with a "tweak in timing and tolerances" in software. High pressures in a thermal control loop noticed in the mission were linked to filters that engineers determined are not needed and can be removed. A guidance system on the spacecraft called VESTA worked well but generated more data than the flight software could handle, requiring changes to the software.

Work on the Starliner vehicle that will fly CFT, which includes the same crew module that flew the original OFT mission in December 2019, is on track, Nappi said. That crew module will be mated to its service module in November, "and we have good plans to get us to support that date in February."

Boeing is not planning to make major changes to the valves in the service module for CFT. Those valves suffered corrosion before an OFT-2 launch attempt in August 2021 when ambient moisture reacted with nitrogen tetroxide propellant that seeped through the valve, creating nitric acid that corroded aluminum elements of the valve. For the May OFT-2 launch, Boeing took steps to purge moisture from the valves and regularly open them to confirm they worked.

"We feel that we have a good short-term solution that we are enhancing slightly for CFT because it's being implemented during the build and not after the vehicle was built," he said. "We're flying that same configuration on CFT."

Boeing is continuing to study long-term changes that would involve sealing off the valves from moisture and replacing aluminum in them. "Our goal is to get it done as soon as possible," he said, but added the schedule was tight to have it ready in time for the first operational Starliner mission, tentatively scheduled for the fall of 2023.

A CFT mission to the International Space Station, docked there for eight days, would have to work around an "incredibly busy" schedule there in the first half of the year, said Joel Montalbano, NASA ISS program manager. By early March there will be a Soyuz crew exchange, followed by the Crew-5/Crew-6 exchange of Crew Dragon missions. Also on the manifest are cargo Dragon, Cygnus and Progress missions and Axiom Space's Ax-2 private astronaut mission.

He said, though, that flying CFT will be a priority so that the vehicle can be certified in time for its first operational mission in the fall. "CFT is a big deal for us," he said. "When these guys are ready in February, we'll be making sure there's room for them, and they will be a high priority unless we're working a major issue on board space station."
...
Цитатаhttps://www.space.com/boeing-starliner-first-astronaut-flight-delay-february-2023
By Mike Wall published
...
Post-flight reviews revealed four main issues requiring troubleshooting or additional work, Mark Nappi, Starliner vice president and program manager at Boeing, said during today's call.

One such issue involved the premature shutdown of two of Starliner's orbital maneuvering and attitude control (OMAC) thrusters. Investigators have determined that the problem likely resulted from an incursion of debris, the type of which remains unclear, Nappi said.

Starliner also experienced issues with the smaller reaction control system (RCS) thrusters in its crew and service modules during OFT-2, as well as anomalously high pressure readings in its thermal control system. And Starliner's Vision-based Electro-optical Sensor Tracking Assembly (VESTA), which helped it rendezvous and dock with the ISS, didn't behave exactly as expected, though it did perform its main task well, Nappi said.

Boeing has mapped out fixes for all of these issues and is confident they'll be fully vetted and emplaced by early February, he added. For example, the pressure problem can be alleviated by removing some unnecessary filters in the thermal control system. And VESTA was collecting more data than Starliner's onboard computers could handle, which can be addressed with a tweak to the capsule's flight software, Nappi said.

"We looked at all these systems," he said. "There were areas that we needed to go do a little bit more work on the systems. And we plugged that into the plan, and that's what moved us out by a month, five weeks or so."
...

zandr

ЦитатаEric Berger  @SciGuySpace
NASA and Boeing now are targeting April 2023 for the agency's Crew Flight Test, the first flight with astronauts on Starliner. The date adjustment deconflicts visiting spacecraft traffic at the space station as NASA and Boeing work together to achieve flight readiness.
На апрель.


Tagir2000

Цитата: zandr от 03.11.2022 21:12:50
ЦитатаEric Berger  @SciGuySpace
NASA and Boeing now are targeting April 2023 for the agency's Crew Flight Test, the first flight with astronauts on Starliner. The date adjustment deconflicts visiting spacecraft traffic at the space station as NASA and Boeing work together to achieve flight readiness.
На апрель.
Но это не точно ;D
ЦитатаFinally, I would say, from talking to sources that the April date is not particularly firm. It's possible, but far from certain. A summer launch is probably more likely. (cue the humidity jokes)
https://twitter.com/sciguyspace/status/1588189642708361218