SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 4 гостей просматривают эту тему.

tnt22

#18700
ЦитироватьTomCross‏ @_TomCross_ 2 ч. назад

SpaceX has completed the first landing leg retraction, crews locked it in place and removed the cable.

This is one of the upgraded features on Falcon 9 Block 5, for rapid reusability.

Here's a quick video of the lift.
@Teslarati @SpaceX #Falcon9Block5

Video (0:33)

tnt22

Из переписки
ЦитироватьTomCross‏ @_TomCross_ 2 ч. назад

After SpaceX engineers retracted and locked 1 leg, they immediately moved over to leg 2.

It took just 15 minutes for them to lift and lock leg 2!

Here's a closeup look at the locking mechanism, it has cables attached. Can't see the mechanism on leg 1.
@Teslarati #Falcon9block5







Elon Musk‏Подлинная учетная запись @elonmusk 2 ч. назад

В ответ @_TomCross_ @Teslarati и еще 2

One of the biggest reusability improvements was fast leg stow. Version 1 sometimes took days.

tnt22

ЦитироватьTomCross‏ @_TomCross_ 31 мин. назад

Quick video of leg 2 retraction. This process took 15 minutes. Stowing legs used to take days. @Teslarati #Falcon9Block5

Video (0:38)

tnt22

https://spacenews.com/spacex-to-launch-dozens-of-starlink-satellites-may-15-more-starlink-launches-to-follow/
ЦитироватьSpaceX to launch "dozens" of Starlink satellites May 15, more Starlink launches to follow
by Caleb Henry — May 7, 2019


Shotwell said SpaceX aims to launch at least three Starlink missions this year, but could reach seven missions depending on the conclusions reached from a May 15 launch. Credit: Caleb Henry for SpaceNews.

WASHINGTON — SpaceX's first launch to carry a large number of Starlink broadband satellites is scheduled for May 15, according to a company executive.

Gwynne Shotwell, SpaceX's president and chief operating officer, said the launch will carry "dozens of satellites," adding more prototypes to the two currently in low Earth orbit.

"This next batch of satellites will really be a demonstration set for us to see the deployment scheme and start putting our network together," she said at the Satellite 2019 conference here. "We start launching satellites for actual service later this year."

Shotwell said SpaceX anticipates launching two to six more times for its Starlink broadband constellation in addition to the May 15 launch. How many Starlink launches occur this year depend on the results of this first batch, she said.

SpaceX is planning a constellation that could number close to 12,000 satellites, according to filings with the U.S. Federal Communications Commission. The company said in 2017 that it would need 800 satellites in orbit for commercial service — a target estimated for the 2020 to 2021 timeframe.

Shotwell said the demonstration satellites launching May 15 will be scaled down "test satellites" that lack intersatellite links. The test satellites will have very capable onboard antennas and electric propulsion, she said.

Shotwell said the launch, anticipated in early May, was pushed back to May 15 as a consequence of delays with an earlier cargo mission to the International Space Station for NASA. SpaceX launched a Dragon supply capsule on a Falcon 9 rocket to the ISS on May 4 after a power problem on the station and a subsequent electrical issue with SpaceX's rocket retrieval droneship delayed the mission from May 1.

SpaceX is targeting 18 to 21 launches for this year, not including the Starlink missions, Shotwell said. That rate is consistent with previous years — SpaceX launched 18 times in 2017 and 21 times last year — but lower than the 30 to 40 annual launches the company forecasted in 2017.

Shotwell said SpaceX expanded its manufacturing ability to 40 rockets a year in anticipation of a commercial boom that didn't happen.

"We thought the commercial market might expand to that, I think we probably wished it had, but [now] we've got plenty of capacity to launch our Starlink system," she said.

SpaceX has launched four times this year — three Falcon 9s and one Falcon Heavy.

Сергей

Не ясно, насколько будет рентабельным проект Starlink, тут и конкуренты, и платежеспособный спрос. Конечно что то арендует Пентагон, но и у него карман не бездонный. Производство развернули до 40 РН в год + 2-3-х кратное использование первой ступени, уже переизбыток мощностей. И расходы на отработку Рапторов, и прочее - что то излишне оптимистические оценки бизнес-перспективы.

Alex_II

ЦитироватьСергей пишет:
Не ясно, насколько будет рентабельным проект Starlink, тут и конкуренты, и платежеспособный спрос.
Зависит от цены и качества... Конкурентов конечно хватает, но вопрос о рентабельности и к ним относится... Ну а платежеспособный спрос от цен зависит. Мест где инет "никакой" - в мире до фига... Правда там и платежеспособность не очень...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

tnt22

https://www.teslarati.com/spacex-starts-falcon-9-landing-leg-retraction/
ЦитироватьSpaceX hits new Falcon 9 reusability milestone, retracts all four landing legs


SPACEX TECHNICIANS HAVE SUCCESSFULLY RETRACTED THREE OF FALCON 9 B1056'S FOUR LANDING LEGS, A FIRST FOR THE COMPANY'S BLOCK 5 UPGRADE. (TOM CROSS)
By Eric Ralph
Posted on May 7, 2019

SpaceX appears to have sel ected Falcon 9 B1056 to become the first booster to have all four landing legs retracted and stowed. While relatively minor in the scope full Falcon 9 booster reuse, in-situ leg retraction could save SpaceX days of recovery and preflight work, a big help for truly rapid reusability.

A handful of prior retraction attempts have been made on Block 5 boosters but unknown issues prevented the process fr om taking hold. With some modifications to the legs and their deployment/retraction mechanisms, SpaceX seems to have solved those issues and is ready to graduate to a new level of rapid and easy rocket reusability. Teslarati photographer Tom Cross was on site in Port Canaveral, Florida when SpaceX began its first operational leg retractions and was able to capture photos and videos of the process.
Цитировать TomCross@_TomCross_ · 15h

After SpaceX engineers retracted and locked 1 leg, they immediately moved over to leg 2.

It took just 15 minutes for them to lift and lock leg 2!

Here's a closeup look at the locking mechanism, it has cables attached. Can't see the mechanism on leg 1. @Teslarati #Falcon9block5


 Elon Musk✔@elonmusk 11:05 PM PDT - May 7, 2019

One of the biggest reusability improvements was fast leg stow. Version 1 sometimes took days.
FALCON 9 DOESN'T EVEN LIFT
Спойлер
The crux of the need for a relatively complex crane-and-jig method of leg retraction rests on SpaceX's landing leg design. Put simply, after rapidly deploying with a combination of gravity and hydraulics, Falcon 9 landing legs have no built-in way to return to their stowed state. Each of the four legs are quite large, weighing around 600 kg (1300 lb) and stretching about 10m (33 ft) from hinge to tip. They use an intricate telescoping carbon fiber deployment mechanism to give the legs enough strength to stand up to the forces of Falcon 9 booster landings.

Combined, the legs' size and telescoping mechanism makes the addition of an onboard retraction mechanism impractical. All the needed hardware would struggle to find a good place for installation and would quite literally be dead weight during launches and landings, stealing from Falcon 9/Heavy payload capacity and generally serving no purpose until a booster has been lifted off the ground with a giant crane.


SpaceX's custom Falcon landing leg retractor doubles as a crane jig used to lift the entire booster when needed. (Tom Cross)

As a result, SpaceX engineers instead decided to separate leg retraction hardware from the rocket itself and designed a custom crane jig. Pictured above, the jig attaches to Falcon 9's interstage and allows the crane operator to lift the entire booster as needed. It also features four independent motors and pulleys that are meant to attach to a specific port on the outside of each booster landing leg. The jig then lefts the landing legs up, nominally retracting the telescoping deployment mechanism, at which point latches should be able to safely secure the legs to the booster's body.

This has been significantly more difficult than expected, judging fr om a number of retraction attempts over the past six or so months. Falcon 9 Block 5 debuted in May 2018 – in fact, almost exactly one year ago – and SpaceX has since built 11 boosters that have supported 15 launches. SpaceX has thus taken ~12 months to get to a point wh ere Falcon 9's landing legs can be safely retracted, perhaps owing more to the fact that said legs are of minimal monetary value relative to the rest of a recovered booster. Improving leg retractibility is a bit of a luxury in that sense, as retracting legs offers little value proposition in terms of significantly lowering the cost of launch or reuse.


SpaceX technicians monitor Falcon 9 B1056 a second landing leg begins retraction. (Tom Cross)


A few hours later, SpaceX completed retraction of all four landing legs, a first for Falcon 9. (Tom Cross)

What leg retraction does do, however, is shave a significant amount of time off of the process of booster recovery and post-recovery processing. Instead of the normal process of totally dismantling and removing the legs piece by piece, stowing Falcon 9's legs saves not only the time it takes to remove them but also the time it then takes to reinstall said legs for the next launch. At a minimum, this could save 12-24 hours of dedicated work, up to as much as several days according to CEO Elon Musk. Taken to the extreme, it's likely that SpaceX's ultimate goal is to lift a booster off the drone ship, retract its landing legs mid-air (or close), flip the booster horizontal, and lower it onto a transporter in one fluid movement.

If SpaceX can arrive at something approximating that in the near future, the company will be well on its way accomplish Musk's goal of launching the same Falcon 9 booster twice in ~24 hours. Even further down the road, if or when SpaceX manages to optimize the reusability of its Falcon 9 boosters to the extent that almost zero refurbishment or in-depth inspection is needed between launches, minimizing the amount of human effort that goes into something as basic as preparing landing legs may actually have a significant impact on launch costs. For the time being, we get to enjoy the new and unusual spectacle of a giant reusable booster carefully stowing its landing legs for another launch attempt.
[свернуть]

tnt22

+++
ЦитироватьKen Kremer‏ @ken_kremer 5 мин. назад

BOOSTER DOWN! There are 4 legs attached! Today marks 1st instance 4 retracted legs stay attached #SpaceX #Falcon9 4 tilting/transport back to Cape. Marks significant advance 2 cutting booster recycling time.But 24h landing 2 launch turnaround still ways off.3 days in port so far



Искандер

ЦитироватьAlex_II пишет:
ЦитироватьСергей пишет:
Не ясно, насколько будет рентабельным проект Starlink, тут и конкуренты, и платежеспособный спрос.
Зависит от цены и качества... Конкурентов конечно хватает, но вопрос о рентабельности и к ним относится... Ну а платежеспособный спрос от цен зависит. Мест где инет "никакой" - в мире до фига... Правда там и платежеспособность не очень...
Не только "никакой", но и закрытый. Вполне можно предположить огромный спрос на дивайсы в Китае и в недалеком будущем в России.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Alex_II

ЦитироватьИскандер пишет:
Вполне можно предположить огромный спрос на дивайсы в Китае и в недалеком будущем в России.
Скорее всего. Хотя это пожалуй будет наказуемо. Впрочем телефонами Иридиум тоже было долгое время запрещено пользоваться в России. Ничего, пользовались... Потому что альтернатива (Глобалстар) была тем еще говнищем...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Not

#18710
ЦитироватьИскандер пишет:  Вполне можно предположить огромный спрос на дивайсы в Китае и в недалеком будущем в России.
А почему не на Украине?  ;)

По поводу ОГРОМНОГО спроса много вопросов, к рентабельности проекта. Иридиум не стал массовым по этой причине, и основной вклад в стоимость не средства выведения, а собственно инфраструктура. Радстойкая электроника, снижение надежности на низких орбитах, дорогое клиентское оборудование. В итоге наземные сотовые системы победили с большим отрывом, покрывая более чем 90 процентов платежеспособной территории.

Ну-и-ну

ЦитироватьNot пишет:
А почему не на Украине?
Какой такой Украины? :)

PS: Кстати, именно за это и отключат от Интернета.

oleg_go

ЦитироватьNot пишет:
В итоге наземные сотовые системы победили с большим отрывом, покрывая более чем 90 процентов платежеспособной территории.
РФ, если отъехать на 300 км от столицы, к платежеспособной территории как понимаю не относится. Тут даже федеральные трассы имеют покрытие процентов на 50%. Огромные территории где инета нет, либо он дохлый хуже некуда

Ну-и-ну

Цитироватьoleg_go пишет:
РФ, если отъехать на 300 км от столицы, к платежеспособной территории как понимаю не относится.
Разумеется, как и США. Едете от Нью-Йорка 200км по I-87 до Олбани, поворачиваете на север (на Монреаль) по той же I-87. Вот как раз километров через 100 ищете мобильную связь. Четыре года назад не находилось ни одного оператора. И жрачкки и заправок тоже нет. Дорога и всё. Ехай, турист.

Alex_II

ЦитироватьNot пишет:
дорогое клиентское оборудование.
Ну, в начале 90х - да, не дешевое... А сейчас-то ему с каких куев быть дорогим? Сейчас и комплект VSAT не бог весть каких денег стоит...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Искандер

ЦитироватьAlex_II пишет:
ЦитироватьИскандер пишет:
Вполне можно предположить огромный спрос на дивайсы в Китае и в недалеком будущем в России.
Скорее всего. Хотя это пожалуй будет наказуемо. Впрочем телефонами Иридиум тоже было долгое время запрещено пользоваться в России. Ничего, пользовались... Потому что альтернатива (Глобалстар) была тем еще говнищем...
Это вполне может быть контрабанда и подпольное производство.  Там ведь главное ASIC оригинальный иметь, остальное можно покупать на местном рынке под видом тех же спутниковых тюнеров, но с запрещенным Интернетом.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Искандер

ЦитироватьNot пишет:
ЦитироватьИскандер пишет: Вполне можно предположить огромный спрос на дивайсы в Китае и в недалеком будущем в России.
А почему не на Украине?  ;)  

По поводу ОГРОМНОГО спроса много вопросов, к рентабельности проекта. Иридиум не стал массовым по этой причине, и основной вклад в стоимость не средства выведения, а собственно инфраструктура. Радстойкая электроника, снижение надежности на низких орбитах, дорогое клиентское оборудование. В итоге наземные сотовые системы победили с большим отрывом, покрывая более чем 90 процентов платежеспособной территории.
У нас Чебурнет вводить не собираются, а ограничения на некоторые внешние сайты легко обходятся, причём ограничения явно вводились для лохов и ленивых. Правда это бесполезно, когда вредоносная и лживая информация по факту ничем не ограничивается внутри страны. Если нет нормального заслона в информационном поле, а это не только Инет, получаем закономерный результат.

К рентабельности и технической состоятельности там действительно много вопросов. Впрочем как к любому проекту Маска. 
Мне лично не нравится фактически удвоение количества мусора на орбитах и особенно выше 800-900км.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Alex_II

ЦитироватьИскандер пишет:
Мне лично не нравится фактически удвоение количества мусора на орбитах и особенно выше 800-900км.
ЕМНИП там опустили в окончательном варианте орбиту ниже 600 - а эти орбиты самоочищаются...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

Старый

ЦитироватьИскандер пишет: 
Это вполне может быть контрабанда и подпольное производство. Там ведь главное ASIC оригинальный иметь, остальное можно покупать на местном рынке под видом тех же спутниковых тюнеров, но с запрещенным Интернетом.
Работа аппаратуры предполагает что она излучает. Излучение легко пеленгуется и владельцев аппаратуры ловят. После первых же громких процессов остальные резко передумают.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Alex_II

ЦитироватьСтарый пишет:
После первых же громких процессов остальные резко передумают.
Вряд ли. Но в городе я б использовать не стал, пеленгуется легко (но только если других пользователей диапазона на будет). А в поле пеленгаторы отсутствуют, там хрен кто засечет... У нас тупо пеленгаторов только на большие города и хватит...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...