SpaceX Falcon 9

Автор ATN, 08.09.2005 20:24:10

« назад - далее »

0 Пользователи и 8 гостей просматривают эту тему.

Not

Цитироватьvlad7308 пишет:
"по делам их познаете их"  ;)
"Церковники хлебальники разинули"

Not

Цитироватьvlad7308 пишет: дойдут еще минимум через пару-тройку лет.
Это точно - не только лишь все могут смотреть в завтрашний день.

Искандер

Могу представить сколько сейчас у них геморроя с трещинами а лопатках турбонасосов. Аж 9(!) двигателей!
Пока они не избавятся от детских болезней в носителе, о какой рентабельности многоразовости может идти речь?
Кстати о турбинах... SpaceX их до сих пор покупает или как?
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Виктор Кондрашов

Цитироватьvlad7308 пишет:
Цитировать...
Это вероятно так.
Но я думаю, что до уровня рутины (и экономической эффективности) пуски б\у дойдут еще минимум через пару-тройку лет. И эти два-три года еще надо как-то прожить.
Может, и больше, нежели пару-тройку лет. Но речь сейчас не сколько об экономической эффективности, сколько о возможностях производства - нужно ли им его сейчас активно расширять (что тоже займет годик-другой, нет?), чтобы вписаться в граик выполнения манифеста. На первом этапе им вовсе не обязательно пускать ступени по 10 или даже 5 раз. Каждую (после НОО-миссий) еще по разу вполне может быть достаточно поначалу. Например,  CRS-овскую ступень они амортизируют за один пуск.

Apollo13

https://www.reddit.com/r/spacex/comments/5yjpvo/spaceflight_manifest_shows_7_dedicated_f9/

ЦитироватьLearned a lot today from a talk from a Spaceflight mission manager at the IEEE Aerospace Conference. Apologies for the potato quality photo- SpaceX details transcribed below:
    [/li]
  • SSO-A - Q4 2017, 575 x 575 km SSO, 10:30 plane
  • SSO-B - Q4 2018, 500 x 500 km SSO, 10:30 plane
  • GTO-1 - H2 2018, 200 x 35786 km, 27.5 deg inclination
  • GTO-2 - H2 2018, 200 x 60000 km, 27.5 deg inclination
  • SSO-C - H2 2019, 500 x 500 km SSO, 10:30 plane
  • GTO-C - H1 2020, 200 x 35786 km, 27.5 deg inclination (and away went consistent mission naming)
  • SSO-D - H2 2020, 500 x 500 km SSO, 10:30 plane
It's unclear if missions beyond SSO-A are officially under contract, though it's not unreasonable to believe that at least some of them are, given that 2-3 years is not a whole lot of lead time in rocket land. These missions are all "dedicated rideshare," meaning Spaceflight has bought (or intends to buy) the entire F9, and then sell off payload space to smaller spacecraft (SSO-A was quoted as carrying 90 satellites).
In other manifest shuffling news, SpaceIL is not flying their lunar lander with SpaceX at the end of this year as planned, due to delays on their end - they're targeting a launch in 2019 (unclear if F9 or someone else). Speaking of delays, Spaceflight manager said that he expects Formosat-5 (an F9 launch which, until recently, was to carry a ring of secondary payloads for Spaceflight on a Sherpa carrier) to launch sometime in 2017, but that Spaceflight pulled out because they were fed up with delays and had some customers who'd been delayed over 2 years, and were concerned that Formosat-5 has a low priority in the launch queue and could slip to 2018. The Sherpa payloads were remanifested to a mixture of Indian PSLV launches (some as soon as this summer) and the nominally-in-December SSO-A.
Final bonus new info from Sierra Nevada Corp, who had a speaker to talk about the Dream Chaser. In its cargo configuration (which won a CRS2 contract, and will be serving cargo missions alongside SpaceX starting around 2019), the Dream Chaser is launched inside of a fairing towing an extra pressurized cargo capsule. The capsule makes the entire Dream Chaser assembly too long to fit in a SpaceX fairing, but its wings fold, allowing it to fit cross-sectionally (indeed, she said a crew Dream Chaser could probably fly on an F9, as the crew version doesn't use a fairing or tow an extra cargo pod). The speaker said that Sierra Nevada talked to SpaceX about engineering a longer fairing (and was naturally met with "sure, if you pay for it" ;)  but expects to look at it more seriously in a couple of years.


Apollo13

Три полных Фалкона-9 кубосатов на ГПО?!

Apollo13

Интересно, что раньше были сомнения насчет того что обтекатель Фалкона в принципе можно удлинить. Но оказывается "за ваши деньги любой каприз".

Salo

ЦитироватьApollo13 пишет:
Три полных Фалкона-9 кубосатов на ГПО?!
Там может просто стоять Sherpa
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

ЦитироватьSalo пишет:
ЦитироватьApollo13 пишет:
Три полных Фалкона-9 кубосатов на ГПО?!
Там может просто стоять Sherpa
Я тоже сразу так подумал. То написано

ЦитироватьThese missions are all "dedicated rideshare," meaning Spaceflight has bought (or intends to buy) the entire F9
Как-то очень с трудом верится.

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

triage

Цитировать http://www.floridatoday.com/story/tech/science/space/2017/03/11/spacex-autonomous-flight-safety-system-afss-kennedy-space-center-florida-falcon9-rocket-air-force-military/98539952/
Only on Falcon 9: Automated system can terminate SpaceX rocket launches
James Dean , FLORIDA TODAY
Автоматизированная система самоуничтожения, испытывается давно, в прошлый запуск был  первым без участия офицера безопасности, большая статья

Цитировать...
During flight, GPS and other sensors on the Falcon continuously record the rocket's position and trajectory. If the rocket crosses pre-programmed boundary lines, triggering repeated violations of flight rules, onboard computers would command explosive devices to detonate, just as if the signals were sent from the ground.

Only faster.

The Air Force has calculated that human intervention takes three-and-a-half seconds longer. With computers providing that small extra margin before taking action, a rocket might be able to correct its course in time and save a mission.
...

tnt22

Цитировать Spacenews360‏ @SpaceNews360 4 мин. назад
 
Construction at a maddening pace. Turn around and see the crane at SLC40. Progress. Massive crane at 39A. #SpaceX #Falcon9 #EchoStarXXIII
 

Salo

Цитировать  James Dean‏Подлинная учетная запись @flatoday_jdean  1 ч.1 час назад
Air Force has awarded SpaceX another GPS III satellite launch, for $96.5M, flying from Cape by April '19. DOD says two offers received.
 
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spacenews.com/spacex-wins-its-second-gps-3-launch-contract/?utm_content=buffer18cfa&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
ЦитироватьSpaceX wins its second GPS 3 launch contract
by Brian Berger — March 14, 2017
  The SpaceX Falcon 9 lifts off May 27, 2016 carrying the Thaicom 8 telecommunications satellite to geostationary-transfer orbit. The rocket's first stage was successfully returned to an offshore drone ship. Credit: SpaceX  
 
WASHINGTON — SpaceX beat United Launch Alliance to win a $96.5 million contract to launch a GPS 3 navigation satellite from Cape Canaveral, Florida, in 2019, the U.S. Air Force announced March 14.
The award is SpaceX's second Air Force launch contract for a GPS 3 satellite but the first for which it faced a competing bid.
ULA elected not to bid on a launch contract the Air Force awarded to SpaceX last April for a 2018 launch of a GPS 3  satellite. That contract was for $82.7 million, about half of what ULA normally charges for an Atlas 5 launch.
Here's the Air Force's announcement:
 
ЦитироватьSpace Exploration Technologies Corp., Hawthorne, California, has been awarded a $96,500,490 firm-fixed-price contract for launch services to deliver a GPS III satellite to its intended orbit. Contractor will provide launch vehicle production, mission integration, launch operations, spaceflight worthiness and mission unique activities for a GPS III mission. Work will be performed at Hawthorne, California; Cape Canaveral Air Force Station, Florida; and McGregor, Texas, and is expected to be complete by April 30, 2019. This award is the result of a competitive acquisition with two offers received. Fiscal 2016 space procurement funds in the amount of $96,500,490 are being obligated at the time of award. Space and Missile Systems Center, Los Angeles Air Force Base, California, is the contracting activity (FA8811-17-C-0005).
"Были когда-то и мы рысаками!!!"


Юрий Морозов

ЦитироватьDeflang пишет:
Как осуществляется дренаж остатков керосина после посадки?
А зачем? Имеет смысл керосин оставлять в баке., наддув был выполнен гелием. а значит условия хранения остатков идеальные. Потом просто долить керосину.

Apollo13

Когда некуда складывать ступени


Lanista

Застречевали? =)

Искандер

ЦитироватьApollo13 пишет:
Когда некуда складывать ступени

Вот незадача, а чё в лом не принимают? 
Кстати нормальная водонапорная бащня бы получилась, а если порезать, то даже не одна.
Из списанных МБР грят хорошие пудерклозеты на дачах получались, а при диаметре в 3,5 даже диагеново жилище вполне сносное может быть и септик на многоэтажку! Короче простор для творчества...

Пока не решат проблему с лопатками ступени будут накапливаться штабелями и у Маска всё время будет тревожная мысль в черепушке - "зачем связался я с этой многоразовостью?!!!".
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Max Andriyahov

ЦитироватьПока не решат проблему с лопатками ступени будут накапливаться штабелями и
а что тогда полетит 27-го?