CST-100 Starliner (тестовый пилотируемый)(Boe-CFT)– Atlas V N22(AV-085)– CCLFC SLC-41 – апрель 2023

Автор zandr, 25.08.2020 21:47:32

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

zandr

https://tass.ru/kosmos/9288475
Цитата: undefinedПервый пилотируемый полет корабля Starliner намечен на лето 2021 года
НЬЮ-ЙОРК, 25 августа. /ТАСС/. Первый пилотируемый полет корабля Starliner компании Boeing может состояться летом будущего года, а второй - зимой. Об этом сообщил во вторник в беседе с корреспондентом ТАСС представитель компании Джош Баррет.
"Мы успешно продвигаемся к осуществлению второго непилотируемого полета, который может состояться в конце нынешнего года или в январе, в зависимости от выполнения отдельных этапов в том, что касается разработки компьютерных программ и испытаний оборудования. - сообщил он. - После второго испытательного полета Boeing и NASA осуществят первый пилотируемый полет корабля Starliner летом 2021 года, а первый полет после получения кораблем летного сертификата предварительно запланирован на зиму".
По его словам, в первом пилотируемом полете корабля на борту будут находиться астронавты Крис Фергюсон, Николь Манн и Майкл Финк, а второй полет совершит экипаж в составе Суни Уильямс, Джоша Кассады и Дженет Эппс.
Джош Баррет не исключил возможности того, что, помимо Дженет Эппс, которая во вторник по решению NASA включена в состав экипажа для второго полета, к нему может присоединиться еще один человек. "Не исключено, что это будет иностранец", - добавил он. "NASA предлагает кандидатуры, а мы включаем их в составы экипажей", - указал Баррет в ответ на вопрос, может ли быть включен в состав экипажа Starliner российский космонавт. "Насколько мне известно, NASA и Роскосмос продолжают вести переговоры относительно того, как планируется осуществлять в будущем доставку экипажей на МКС", - добавил он.
Корабль Starliner, разработанный корпорацией Boeing, имеет массу 13 тонн, он рассчитан на экипаж из семи человек и способен в течение 60 часов осуществлять автономный полет. Впервые он был запущен 20 декабря 2019 года в беспилотном режиме к МКС с авиабазы на мысе Канаверал (штат Флорида) с помощью ракеты-носителя Atlas V. Стыковка с орбитальным комплексом была запланирована на 22 декабря, однако из-за технических неполадок была отменена. Одной из причин был признан сбой в системе подсчета полетного времени, в итоге корабль был возвращен на Землю.

tnt22

Цитировать Jeff Foust @jeff_foust 27 мин. назад

OFT: no earlier than (NET) December [although could slip to January]
CFT: NET June 2021
Starliner-1 (1st operational mission): NET late December 2021

Цитировать Jim Bridenstine @JimBridenstine 34 мин. назад

.@BoeingSpace and our @Commercial_Crew teams are making good progress toward a second uncrewed flight test of the Starliner spacecraft to @Space_Station later this year and flights with astronauts in 2021:

https://www.nasa.gov/feature/boeing-s-starliner-makes-progress-ahead-of-flight-test-with-astronauts

tnt22

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-boeing-announce-crew-changes-for-starliner-crew-flight-test

ЦитироватьOct. 7, 2020
RELEASE 20-096

NASA, Boeing Announce Crew Changes for Starliner Crew Flight Test


NASA astronaut Barry "Butch" Wilmore, left, and Chris Ferguson, director of Mission Integration and Operations at Boeing, train for the first flight of Boeing's CST-100 Starliner spacecraft, which will carry astronauts to the International Space Station as part of NASA's Commercial Crew Program.
Credits: NASA

Veteran NASA astronaut Barry "Butch" Wilmore will join astronauts Mike Fincke and Nicole Mann for NASA's Boeing Crew Flight Test, the inaugural crewed flight of the CST-100 Starliner launching to the International Space Station in 2021.

Wilmore will take the place of Boeing astronaut Chris Ferguson on the flight test as part of NASA's Commercial Crew Program. Ferguson decided not to fly for personal reasons.

Wilmore has been training side-by-side with the crew since being named the sole backup for all flight positions in July 2018. He now will shift his focus specifically to the spacecraft commander's duties in preparation for the flight to the space station. The flight is designed to test the end-to-end capabilities of the new Starliner system.

"Butch will be able to step in seamlessly, and his previous experience on both space shuttle and space station missions make him a valuable addition to this flight," said Kathy Lueders, associate administrator of NASA's Human Exploration and Operations Mission Directorate. "Chris has been a talented member of the crew for this mission. The NASA and Boeing Commercial Crew teams sincerely appreciate the invaluable work he has completed and he will continue to lead in the development of Starliner, which will help ensure that the Starliner Crew Flight Test will be a success."

Wilmore has spent a total of 178 days in space over the course of two missions. In 2009, he served as the pilot of space shuttle Atlantis on STS-129, helping to deliver 14 tons of spare parts for the space station. In 2014, he returned to the space station via a Russian Soyuz spacecraft for a 167-day mission, during which he performed four spacewalks.

A native of Mt. Juliet, Tennessee, Wilmore earned bachelor's and master's degrees in electrical engineering from Tennessee Technological University in Cookeville, and a master's degree in aviation systems from the University of Tennessee in Knoxville. He is a retired captain in the U.S. Navy, with more than 7,800 flight hours and 663 carrier landings in tactical jet aircraft. He was selected as an astronaut in 2000.

"I'm grateful to Chris for his exceptional leadership and insight into this very complex and most capable vehicle," Wilmore said. "Having had the chance to train alongside and view this outstanding crew as backup has been instrumental in my preparation to assume this position. Stepping down was a difficult decision for Chris, but with his leadership and assistance to this point, this crew is positioned for success. We will move forward in the same professional and dedicated manner that Chris has forged."

Ferguson will assume the role of director of Mission Integration and Operations, as well as director of Crew Systems for Boeing's Commercial Crew Program, where he will focus on ensuring the Starliner spacecraft meets the needs of NASA astronauts. In this role, he will be one of the last people the crew sees before leaving Earth and one of the first they see upon their return, as well as supporting them throughout their training and mission.

"I have full confidence in the Starliner vehicle, the men and women building and testing it, and the NASA astronauts who will ultimately fly it," Ferguson said. "The Boeing team has taken all lessons from our first uncrewed Orbital Flight Test to heart, and is making Starliner one of the safest new crewed spacecraft ever fielded. I will be here on the ground supporting Butch, Nicole, and Mike while they prove it."

Ferguson has been an integral part of the Starliner program since 2011, after retiring from NASA as a three-time space shuttle veteran, including as commander of STS-135, the final space shuttle flight to the space station.

"My personal thank you to Chris for his leadership. He is putting his family first, which Boeing fully supports," said Leanne Caret, president and CEO, Boeing Defense, Space & Security. "We are fortunate he will continue to take an active role on the Starliner program and bring his depth and breadth of experience in human spaceflight to the program."

The development of a safe, reliable and cost-effective solution for crew transportation services to and from the International Space Station remains a priority for NASA and Boeing, allowing the on-orbit research facility to continue to fulfill its promise as a world-class laboratory.

NASA's Commercial Crew Program is working with the American aerospace industry as companies develop and operate a new generation of spacecraft and launch systems capable of carrying crews to low-Earth orbit and to the space station. Commercial transportation to and from the station will provide expanded utility, additional research time and broader opportunities for discovery on the orbital outpost.

-end-

Last Updated: Oct. 7, 2020
Editor: Sean Potter

tnt22

Цитировать Boeing Space @BoeingSpace 41 мин. назад

We're welcoming @NASA astronaut Barry "Butch" Wilmore to the #Starliner team as spacecraft commander of the Crew Flight Test.


tnt22

Цитировать Christopher Ferguson @Astro_Ferg 51 мин. назад

I'm taking on a new mission, one that keeps my feet planted here firmly on Earth and prioritizes my most important crew – my family. I'll still be working hard with the #Starliner team and the @NASA_Astronauts on our crew.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1313855533678460929/pu/vid/1280x720/bF2opoQqhBDsmhxO.mp4 (0:38)

tnt22

#2

Цитировать Emre Kelly @EmreKelly 12 мин. назад

Side note: Boeing and NASA are looking at Jan. 4, 2021 for Starliner's uncrewed test re-flight. Then possibly the crewed launch in April.

tnt22

https://ria.ru/20201010/astronavt-1579192622.html

ЦитироватьАстронавт Фергюсон отказался от полета на Starliner ради свадьбы дочери
16:50 10.10.2020

ВАШИНГТОН, 10 окт – РИА Новости. Американский астронавт Крис Фергюсон объяснил свой отказ от участия в первом пилотируемом полете корабля Boeing Starliner желанием не пропустить свадьбу своей дочери, сообщает в субботу телеканал Fox News.

"Я решил сняться с полета как командир испытательного полета, запланированного на следующий год. Я очень привержен пилотируемым полетам в космос... Но следующий год очень важен для моей семьи", - сказал Фергюсон в коротком видеообращении в своем аккаунте в Twitter.

В компании Boeing сообщили, что это связано со свадьбой его дочери, передает Ассошиэйтед Пресс.

Ранее НАСА объявило о замене командира экипажа первого пилотируемого полета космического корабля Boeing Starliner. Его место займет другой опытный астронавт Барри Уилмор.
...

BlackMokona

Цитата: tnt22 от 10.10.2020 17:00:34https://ria.ru/20201010/astronavt-1579192622.html

Цитата: undefinedАстронавт Фергюсон отказался от полета на Starliner ради свадьбы дочери
16:50 10.10.2020

ВАШИНГТОН, 10 окт – РИА Новости. Американский астронавт Крис Фергюсон объяснил свой отказ от участия в первом пилотируемом полете корабля Boeing Starliner желанием не пропустить свадьбу своей дочери, сообщает в субботу телеканал Fox News.

"Я решил сняться с полета как командир испытательного полета, запланированного на следующий год. Я очень привержен пилотируемым полетам в космос... Но следующий год очень важен для моей семьи", - сказал Фергюсон в коротком видеообращении в своем аккаунте в Twitter.

В компании Boeing сообщили, что это связано со свадьбой его дочери, передает Ассошиэйтед Пресс.

Ранее НАСА объявило о замене командира экипажа первого пилотируемого полета космического корабля Boeing Starliner. Его место займет другой опытный астронавт Барри Уилмор.
...
Непонятно зачем отказался, учитывая переносы спокойно бы справил свадьбу до полёта.  ;D

Alex Immortal

Цитата: BlackMokona от 10.10.2020 17:21:49Непонятно зачем отказался, учитывая переносы спокойно бы справил свадьбу до полёта. 
видимо, он знает больше других, и ему, как командиру, ссыкотно лететь на таком КК? Свадьба дочери - отмазка для СМИ, конечно.

zandr

https://www.nasa.gov/image-feature/jeanette-epps-astronaut-and-aerospace-engineer
Jeanette Epps: Astronaut and Aerospace Engineer
NASA astronaut Jeanette Epps
In this image from 2018, NASA astronaut Jeanette Epps trains in a U.S. spacesuit at the Johnson Space Center.

Epps is assigned to NASA's Boeing Starliner-1 mission, the first operational crewed flight of Boeing's CST-100 Starliner spacecraft on a mission to the International Space Station. She will join NASA astronauts Sunita Williams and Josh Cassada for a six-month expedition planned for launch in 2021 to the orbiting space laboratory. The flight will follow NASA certification after a successful uncrewed Orbital Flight Test-2 and Crew Flight Test with astronauts.
The spaceflight will be the first for Epps, who earned a doctorate in aerospace engineering in 2000, from the University of Maryland, College Park. While earning her doctorate, Epps was a NASA Graduate Student Researchers Project fellow, authoring several journal and conference articles on her research.

Да пусть сначала нормально беспилотно слетает.

Dr.Cox

Цитата: Верный Союзник с Окинавы от 10.02.2021 13:04:26Да пусть сначала нормально беспилотно слетает.
Да. Хотелось бы, чтоб Старлайнер таки полетел. При всём не очень положительном отношении к "Боингу", нужно признать, что посадка на эйрбаги на сушу гораздо комфортнее для экипажа, чем "плюх" в воду...

Цитата: Dr.Cox от 10.02.2021 13:43:27
Цитата: Верный Союзник с Окинавы от 10.02.2021 13:04:26Да пусть сначала нормально беспилотно слетает.
Да. Хотелось бы, чтоб Старлайнер таки полетел. При всём не очень положительном отношении к "Боингу", нужно признать, что посадка на эйрбаги на сушу гораздо комфортнее для экипажа, чем "плюх" в воду...

При всём уважении к Боингу, нормально работающий двигатель гораздо лучше неработающего.

А вообще больше кораблей - хороших и разных!

zandr

https://novosti-kosmonavtiki.ru/news/79755/
ЦитироватьТестовые полеты Starliner перенесены на конец лета
В Boeing заявили, что следующий испытательный полет космической капсулы для экипажа CST-100 Starliner состоится не раньше августа, объяснив ожидаемую длительную задержку, графиком других запусков и миссий к Международной космической станции.
В заявлении Boeing говорится, что компания и НАСА планируют миссию Orbital Flight Test (OFT) 2, которая состоится в августе или сентябре. Эта дата «подкрепляется возможностью стыковки с космической станцией, наличием ракеты Атлас-V United Launch Alliance и свободной площадки для запуска».
Несмотря на задержку с OFT-2, НАСА и Boeing заявили, что они все еще работают над тем, чтобы совершить первый полет корабля с экипажем до конца года.
Это означает, что полет с экипажем будет совершен не более чем через четыре месяца после OFT-2, в то время как предыдущие графики предполагали разрыв примерно в полгода между ними.
Boeing заявил, что работает над тем, чтобы «обеспечить максимально короткое время оборота между полетами, обращая при этом особое внимание на безопасность экипажа», пишет AstroNews.
А.Ж.

ronatu

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Oreshek-01

Я слежу за космос достаточно чтоб знать что и это перенесут вправо.

azvoz

Цитата: Oreshek-01 от 01.05.2021 15:06:08Интересно запустят ли BOE-CFT в 2021 году? ;D
Беспилотный наверняка запустят
Пилотируемый - точно нет.

Oreshek-01

Цитата: azvoz от 02.05.2021 08:35:31
Цитата: Oreshek-01 от 01.05.2021 15:06:08Интересно запустят ли BOE-CFT в 2021 году? ;D
Беспилотный наверняка запустят
Пилотируемый - точно нет.
А я про пилотируемый и спрашивал. :)
Я слежу за космос достаточно чтоб знать что и это перенесут вправо.

zandr

ЦитироватьCol. Mike Fincke  @AstroIronMike
The #Starliner crew spent time with @ulalaunch at the Decatur AL rocket factory.  Saw our booster rocket! What a great team. No wonder they have a 100% successful launch rate!
Image

zandr

Более чем через год.
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-updates-astronaut-assignments-for-boeing-starliner-test-flight
ЦитироватьNASA Updates Astronaut Assignments for Boeing Starliner Test Flight
NASA will fly two astronaut test pilots aboard the agency's Boeing Crew Flight Test (CFT) mission to the International Space Station, where they will live and work off the Earth for about two weeks.

CFT commander Barry "Butch" Wilmore, whom NASA assigned to the prime crew in October 2020, will join NASA astronaut Suni Williams, who will serve as pilot. Williams previously served as the backup test pilot for CFT while assigned as commander of NASA's Boeing Starliner-1 mission, Starliner's first post-certification mission. As CFT pilot, Williams takes the place of NASA astronaut Nicole Mann, originally assigned to the mission in 2018. NASA reassigned Mann to the agency's SpaceX Crew-5 mission in 2021.

Based upon current space station resources and scheduling needs, a short duration mission with two astronaut test pilots is sufficient to meet all NASA and Boeing test objectives for CFT, which include demonstrating Starliner's ability to safely fly operational crewed missions to and from the space station. To protect against unforeseen events with crew transportation to the station, NASA may extend the CFT docked duration up to six months and add an additional astronaut later, if needed.
Спойлер
NASA astronaut Mike Fincke, whom the agency previously assigned as the Joint Operations Commander for CFT, will now train as the backup spacecraft test pilot and remains eligible for assignment to a future mission. Fincke's unique expertise will continue to benefit the team as he retains his position as flight test lead, filling a vital role in Starliner certification.

"Mike Fincke has dedicated the last nine years of his career to these first Boeing missions and Suni the last seven. Butch has done a marvelous job leading the team as the spacecraft commander since 2020," said Reid Wiseman, chief, Astronaut Office at NASA's Johnson Space Center in Houston. "It was great to see Starliner's successful journey to the International Space Station during the Orbital Flight Test-2 (OFT-2) mission last month. We are all looking forward to cheering on Butch and Suni as they fly the first crewed Starliner mission."

Wilmore, Williams, and Fincke each have flown previously as long-duration crew members aboard the space station.

NASA astronaut Jeanette Epps continues to prepare for an upcoming long duration mission aboard Starliner-1. NASA also has identified backup flight opportunities for Epps on the SpaceX Crew Dragon spacecraft for additional scheduling and resource flexibility. Epps has begun cross-training on the SpaceX Crew Dragon spacecraft to prepare for this possibility.

Meanwhile, NASA and Boeing are continuing to conduct OFT-2 data reviews while assessing future CFT launch opportunities. Following successful completion of the uncrewed OFT-2 mission, the Starliner crew module has returned to Boeing's Commercial Crew and Cargo Processing Facility at NASA's Kennedy Space Center in Florida, where it will undergo system checkouts and vehicle inspections. The Starliner team is in the process of delivering the initial test flight data to NASA and jointly determining forward work ahead of a crewed flight.
[свернуть]
These engineering and program reviews are expected to continue for several weeks, culminating in a launch schedule assessment at the end of July, based upon spacecraft readiness, space station scheduling needs, and Eastern Range availability.
Спойлер

"Starliner and the Atlas V performed well during all phases of OFT-2, and now we are taking a methodical look at each system to determine what needs to be upgraded or improved ahead of CFT, just as we do with every other crewed flight," said Steve Stich, manager, NASA's Commercial Crew Program. "Additionally, Butch, Suni, and Mike have been instrumental in the development of Starliner on the path to having a second space station crew transportation system."

For the crewed flight test, Boeing's Starliner will launch aboard a United Launch Alliance Atlas V rocket from Space Launch Complex-41 at Cape Canaveral Space Force Station in Florida.

Following a successful CFT mission, NASA will begin the final process of certifying the Starliner spacecraft and systems for crew missions to the space station. Regular, long-duration commercial crew rotation missions enable NASA to continue the important research and technology investigations taking place aboard the orbiting laboratory. Such research benefits people on Earth and lays the groundwork for future exploration of the Moon and Mars, starting with the agency's Artemis missions, which include landing the first woman and first person of color on the lunar surface.
[свернуть]
Новый экипаж.  Со сроком определятся в конце июля.

zandr

https://tass.ru/kosmos/14942679
ЦитироватьNASA утвердило состав экипажа, который отправится на корабле Starliner к МКС
НЬЮ-ЙОРК, 17 июня. /ТАСС/. Национальное управления США по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA) огласило в четверг состав экипажа, который отправится в первый пилотируемый полет к Международной космической станции (МКС) на корабле Starliner, разработанном американской корпорацией Boeing.

Как сообщила пресс-служба ведомства, командиром в ходе первых пилотируемых испытаний станет Барри Уилмор. Вместе с ним на орбиту отправится Сунита Уильямс, которая будет выполнять роль пилота. Резервным участником миссии назначен Майк Финк. В случае необходимости он сможет заменить любого из основных членов экипажа.

В настоящее время специалисты проводят проверки и отладку всех систем, дата предстоящего полета будет определена к концу июля. Как ожидается, после старта с космодрома на мысе Канаверал (штат Флорида) и стыковки с МКС астронавты проведут на орбитальной станции порядка двух недель и затем вернутся на Землю. В случае успеха пилотируемого полета доставлять астронавтов на станцию будут поочередно Starliner и корабли компании SpaceX.

Масса Starliner, рассчитанного на экипаж из семи человек и автономный полет продолжительностью 60 часов, составляет 13 тонн. Впервые он был запущен в беспилотном режиме к МКС 20 декабря 2019 года с авиабазы на мысе Канаверал. Стыковка с орбитальным комплексом планировалась на 22 декабря, однако из-за технических неполадок ее отменили. В мае состоялся второй испытательный полет, который, несмотря на возникшие в ходе миссии неполадки, завершился успехом.


Pirat5

В ближайшее время NASA и Boeing завершат анализ данных по миссии OFT-2, после чего смогут назначить предварительную дату запуска первой пилотируемой миссии Starliner. Уже сейчас известно, что он состоится не ранее 2023 года.
Не так давно компания заявила, что программа Starliner потребовала дополнительных затрат в размере $93 млн, "в основном из-за обновлений манифеста запусков и дополнительных расходов, связанных с миссией OFT-2". Таким образом, общие расходы компании Boeing по программе CCP составляют уже $688 млн
https://t.me/spacex_rus/52055

Arzach

Джефф Фуст:

ЦитироватьСтив Стич (NASA) заявил на текущем брифинге, что для летных испытаний Starliner с экипажем (CFT) запланирована отметка "не ранее февраля 2023 года".

Стич и Монтальбано говорят, что им придется вписать CFT в "невероятно напряженный" график работы на МКС в первой половине следующего года, но когда CFT будет готов, в расписании найдется место и для него; "высокий приоритет", если не возникнет какая-либо проблема.

Наппи (Boeing): исправления, внесенные для предотвращения проблемы коррозии клапанов, сработали для OFT-2; то же самое решение с небольшими улучшениями будет использоваться и для CFT. В долгосрочной перспективе будут внесены изменения в конструкцию, но график достаточно плотный для реализации этого вовремя для Starliner-1 следующей осенью.

triage

Цитироватьhttps://tass.ru/kosmos/15565543

25 августа, 21:53

... заявил в четверг менеджер коммерческой программы полетов Национального управления США по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA) Стив Стич на пресс-конференции, транслировавшейся на сайте NASA.

"На данный момент мы планируем, что запуск состоится в феврале 2023 года", - указал Стич, подчеркнув, что специалисты NASA и Boeing делают все возможное для того, чтобы корабль и экипаж были готовы к запуску в указанные сроки. Он отметил, что предстоящей осенью экипаж приступит к тренировкам на борту Starliner, в костюмах и в условиях работы всех бортовых систем. Руководитель американской программы МКС Джоэл Монталбано в свою очередь отметил, что экипаж первой пилотируемой миссии Starliner пробудет на орбите порядка восьми суток.

Стич также отметил, что эксперты провели проверку всех данных, полученных в результате тестового беспилотного полета Starliner к МКС, состоявшегося в мае текущего года. Несмотря на то, что в ходе полета возникло несколько технических неполадок, Стич заявил, что "корабль проявил себя очень хорошо".

В свою очередь вице-президент компании Boeing Марк Наппи отметил, что анализ данных, полученных в результате тестового полета корабля к МКС, подтвердил, что для пилотируемого запуска потребуется внести лишь незначительные изменения в работу его систем. "Проведение этих работ заложено в наш график, и мы рассчитываем, что запуск будет осуществлен в феврале. По мере приближения этого срока мы назовем точную дату", - отметил он.

triage

Цитироватьhttps://spacenews.com/starliner-crewed-test-flight-slips-to-early-2023/
by Jeff Foust — August 25, 2022
...
Mark Nappi, vice president and program manager for Starliner at Boeing, said during a media teleconference that a review of the data from the OFT-2 mission, which is now wrapping up, shows the need for a "minimal amount of changes" to the Starliner that will fly the CFT mission, a process he called "fine-tuning" and which he said the company expected from the earlier test flight.

That work, though, ruled out any chance of a CFT mission this year. "We had schedules that supported late '22, the December timeframe, for CFT," he said. "There were areas that we needed to go do a little bit more work on the systems. We plugged that into the plan and that's what moved us out by a month, five weeks or so."

That work addresses problems that came up during the OFT-2 flight, including Orbital Maneuvering and Attitude Control (OMAC) thrusters that shut down during the orbital insertion burn. Nappi said some "debris-related conditions" likely caused those thrusters to shut down, but later noted that is their best estimate since the OMAC thrusters are in a service module that burns up on reentry and is not recovered.

"We do not know where the debris may have come from," he said. "The bottom line is that it looks to be the leading root cause, and we've eliminated that by looking at the CFT vehicle and making sure that there's absolutely no debris in the system."

Several reaction control thrusters also shut down during the mission, which Nappi said was likely due to low inlet pressures and can be addressed with a "tweak in timing and tolerances" in software. High pressures in a thermal control loop noticed in the mission were linked to filters that engineers determined are not needed and can be removed. A guidance system on the spacecraft called VESTA worked well but generated more data than the flight software could handle, requiring changes to the software.

Work on the Starliner vehicle that will fly CFT, which includes the same crew module that flew the original OFT mission in December 2019, is on track, Nappi said. That crew module will be mated to its service module in November, "and we have good plans to get us to support that date in February."

Boeing is not planning to make major changes to the valves in the service module for CFT. Those valves suffered corrosion before an OFT-2 launch attempt in August 2021 when ambient moisture reacted with nitrogen tetroxide propellant that seeped through the valve, creating nitric acid that corroded aluminum elements of the valve. For the May OFT-2 launch, Boeing took steps to purge moisture from the valves and regularly open them to confirm they worked.

"We feel that we have a good short-term solution that we are enhancing slightly for CFT because it's being implemented during the build and not after the vehicle was built," he said. "We're flying that same configuration on CFT."

Boeing is continuing to study long-term changes that would involve sealing off the valves from moisture and replacing aluminum in them. "Our goal is to get it done as soon as possible," he said, but added the schedule was tight to have it ready in time for the first operational Starliner mission, tentatively scheduled for the fall of 2023.

A CFT mission to the International Space Station, docked there for eight days, would have to work around an "incredibly busy" schedule there in the first half of the year, said Joel Montalbano, NASA ISS program manager. By early March there will be a Soyuz crew exchange, followed by the Crew-5/Crew-6 exchange of Crew Dragon missions. Also on the manifest are cargo Dragon, Cygnus and Progress missions and Axiom Space's Ax-2 private astronaut mission.

He said, though, that flying CFT will be a priority so that the vehicle can be certified in time for its first operational mission in the fall. "CFT is a big deal for us," he said. "When these guys are ready in February, we'll be making sure there's room for them, and they will be a high priority unless we're working a major issue on board space station."
...
Цитироватьhttps://www.space.com/boeing-starliner-first-astronaut-flight-delay-february-2023
By Mike Wall published
...
Post-flight reviews revealed four main issues requiring troubleshooting or additional work, Mark Nappi, Starliner vice president and program manager at Boeing, said during today's call.

One such issue involved the premature shutdown of two of Starliner's orbital maneuvering and attitude control (OMAC) thrusters. Investigators have determined that the problem likely resulted from an incursion of debris, the type of which remains unclear, Nappi said.

Starliner also experienced issues with the smaller reaction control system (RCS) thrusters in its crew and service modules during OFT-2, as well as anomalously high pressure readings in its thermal control system. And Starliner's Vision-based Electro-optical Sensor Tracking Assembly (VESTA), which helped it rendezvous and dock with the ISS, didn't behave exactly as expected, though it did perform its main task well, Nappi said.

Boeing has mapped out fixes for all of these issues and is confident they'll be fully vetted and emplaced by early February, he added. For example, the pressure problem can be alleviated by removing some unnecessary filters in the thermal control system. And VESTA was collecting more data than Starliner's onboard computers could handle, which can be addressed with a tweak to the capsule's flight software, Nappi said.

"We looked at all these systems," he said. "There were areas that we needed to go do a little bit more work on the systems. And we plugged that into the plan, and that's what moved us out by a month, five weeks or so."
...

zandr

ЦитироватьEric Berger  @SciGuySpace
NASA and Boeing now are targeting April 2023 for the agency's Crew Flight Test, the first flight with astronauts on Starliner. The date adjustment deconflicts visiting spacecraft traffic at the space station as NASA and Boeing work together to achieve flight readiness.
На апрель.


Tagir2000

Цитата: zandr от 03.11.2022 21:12:50
ЦитироватьEric Berger  @SciGuySpace
NASA and Boeing now are targeting April 2023 for the agency's Crew Flight Test, the first flight with astronauts on Starliner. The date adjustment deconflicts visiting spacecraft traffic at the space station as NASA and Boeing work together to achieve flight readiness.
На апрель.
Но это не точно ;D
ЦитироватьFinally, I would say, from talking to sources that the April date is not particularly firm. It's possible, but far from certain. A summer launch is probably more likely. (cue the humidity jokes)
https://twitter.com/sciguyspace/status/1588189642708361218


zandr

https://blogs.nasa.gov/boeing-crew-flight-test/2023/01/24/nasa-boeing-teams-achieve-milestone-ahead-of-crewed-flight/
ЦитироватьNASA, Boeing Teams Achieve Milestone Ahead of Crewed Flight

NASA's Boeing Crew Flight Test AMR rehearsal
From left, Starliner Flight Crew Integration Manager Tony Ceccacci, and NASA astronauts Barry "Butch" Wilmore and Sunita "Suni" Williams, participate in a mission rehearsal at Boeing's Avionics and Software Integration Lab in Houston. Photo credit: Boeing/Steven Siceloff
NASA and Boeing recently completed a full start to finish integrated mission dress rehearsal for the company's CST-100 Starliner flight with astronauts to the International Space Station, which is scheduled to launch in April 2023.
The Crew Flight Test, or CFT, will launch NASA astronauts Barry "Butch" Wilmore and Suni Williams on Starliner – atop a United Launch Alliance Atlas V rocket – from Space Launch Complex-41 at Cape Canaveral Space Force Station as part of the agency's Commercial Crew Program.
During several days at Boeing's Avionics and Software Integration Lab (ASIL) in Houston, the ASIL Mission Rehearsal (AMR) combined tests of software and crew systems, along with operations teams. The completion of the end-to-end mission rehearsal clears a path for the next CFT milestones, including working with the crew and flight controllers on various integrated failure scenarios and a series of flight-day parameter updates that will become available as the team nears launch day.
"Testing is a key component to the success of a human space program," said NASA Commercial Crew Program Software Certification Manager Chad Schaeffer. "The AMR and the integrated failure scenarios are excellent examples of the rigorous testing teams are performing on Starliner. The rehearsal went well and reflects the continued improvement in executing this test and helps pave the way to the much anticipated first crewed flight."
During the rehearsal, Wilmore and Williams, along with fellow NASA astronaut Mike Fincke, worked through mission milestones in coordination with mission operations teams located inside flight control rooms at NASA's Johnson Space Center. Starliner engineering teammates also supported from Boeing's Mission Control Center located in Florida.
The crew members worked in a flight deck simulator networked to control rooms and avionics, operating the same software that will be used during CFT. They effectively demonstrated the software is ready to operate Starliner during prelaunch, launch, docking to the space station, undocking, and the return to Earth through landing.
The AMR provided end-to-end testing of hardware configuration, software, communications, preparation configuring hardware and software, routing communications channels, and mapping simulated sensor data. Similar testing was performed ahead of NASA and Boeing's Orbital Flight Test-2 (OFT-2) uncrewed mission in early 2022.
"We began conducting AMRs with the creation of OFT-2, and the integrated team has continued to get more efficient with each rehearsal," said Aaron Kraftcheck, Starliner avionics software integration and test manager. "With the participation of our astronauts in this CFT AMR, we have enhanced the team dynamics, and continued to learn and adjust, which is what AMR is all about."
Провели генеральную репетицию миссии со сквозным тестированием оборудования, программного обеспечения, персонала.