CST-100 Starliner (Boe-OFT 2) – Atlas V N22 (AV-082) – Canaveral SLC-41 – 19.05.2022 22:54 UTC

Автор zandr, 07.04.2020 20:48:08

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

sas

Цитата: Sam Grey от 07.05.2021 16:23:19Семь человек на капсуле было бы идеально если бы Шаттл ещё продолжал летать, тогда можно было бы пристыковать один Старлайнер или Дракон к МКС в качестве спасательной шлюпки и не париться больше.
Это вы еще забыли про мини-шаттл Сьерра Невады в 2022-м, у них стыковочных портов не хватит. Впрочем, если отстыковать российский сегмент...

Sam Grey

Цитата: sas от 07.05.2021 23:18:06
Цитата: Sam Grey от 07.05.2021 16:23:19Семь человек на капсуле было бы идеально если бы Шаттл ещё продолжал летать, тогда можно было бы пристыковать один Старлайнер или Дракон к МКС в качестве спасательной шлюпки и не париться больше.
Это вы еще забыли про мини-шаттл Сьерра Невады в 2022-м, у них стыковочных портов не хватит. Впрочем, если отстыковать российский сегмент...
Я думаю что когда придёт время, сделают спецСигнус, с топливом на весь его объём, и спокойно сведут. 

PS Я когда-то читал, что в изначальном меморандуме о международном сотрудничестве по МКС обязанность по безопасному сведению всей станции с орбиты закреплялось за РКА (нынешним Роскосмосом) так как поддержание станции на орбите обеспечивается Звездой или Прогрессами.

Практик

Цитата: Patron от 07.05.2021 22:00:20
Цитата: Sam Grey от 07.05.2021 21:37:52
Цитата: Patron от 07.05.2021 21:34:44Здесь важен первый импульс для первоначального понижения высоты орбиты станции.
А почему это важно?
Так говорят баллистики. Я с ними солидарен.
Уважаемый Патрон!
Внесу свою ложку дёгтя! :) При тяге 18т фермы АС сложатся, сломаются и улетят в автономный неуправляемый полёт! Так что не всё золото, что блестит!

Patron

Цитата: Практик от 08.05.2021 10:30:03
Цитата: Patron от 07.05.2021 22:00:20
Цитата: Sam Grey от 07.05.2021 21:37:52
Цитата: Patron от 07.05.2021 21:34:44Здесь важен первый импульс для первоначального понижения высоты орбиты станции.
А почему это важно?
Так говорят баллистики. Я с ними солидарен.
Уважаемый Патрон!
Внесу свою ложку дёгтя! :) При тяге 18т фермы АС сложатся, сломаются и улетят в автономный неуправляемый полёт! Так что не всё золото, что блестит!
Уважаемый Практик! Это понятно. Фишка этих двигателей в глубоком дросселировании. 300 кГс Союза или Прогресса маловато будет. Про перегрузку в курсе. Жаль, конечно, СБ с КПД 13% на ФЭПах, но так это же финальный аккорд. Летают же Trunk-и от Crew Dragon всего-то на орбите 411х406 км, и ничего. А тут такие у СБ шикарные данные по Cx, да и цвет у них золотистый ;) Как-нибудь сгорят. Чай не шар-баллоны.

Практик

Цитата: Patron от 08.05.2021 20:20:35
Цитата: Практик от 08.05.2021 10:30:03
Цитата: Patron от 07.05.2021 22:00:20
Цитата: Sam Grey от 07.05.2021 21:37:52
Цитата: Patron от 07.05.2021 21:34:44Здесь важен первый импульс для первоначального понижения высоты орбиты станции.
А почему это важно?
Так говорят баллистики. Я с ними солидарен.
Уважаемый Патрон!
Внесу свою ложку дёгтя! :) При тяге 18т фермы АС сложатся, сломаются и улетят в автономный неуправляемый полёт! Так что не всё золото, что блестит!
Уважаемый Практик! Это понятно. Фишка этих двигателей в глубоком дросселировании. 300 кГс Союза или Прогресса маловато будет. Про перегрузку в курсе. Жаль, конечно, СБ с КПД 13% на ФЭПах, но так это же финальный аккорд. Летают же Trunk-и от Crew Dragon всего-то на орбите 411х406 км, и ничего. А тут такие у СБ шикарные данные по Cx, да и цвет у них золотистый ;) Как-нибудь сгорят. Чай не шар-баллоны.
Ну если глубоко задросселируют до 600 кг, то самоё оно! ;D
А топливо у них тоже есть достаточно?

Не 300, а 400 плюс могут ещё всякие попутчики добавить...

А вот по СБ всё плохо...Большой шанс у СБ частично долететь и не сгореть...плюс в РП не попадём! Хотя согласен, амы найдут 100500 объективных причин, объясняющих прогрессивному человечеству почему надо делать именно так! ;D

Patron

Цитата: Практик от 08.05.2021 21:30:01
Цитата: Patron от 08.05.2021 20:20:35
Цитата: Практик от 08.05.2021 10:30:03
Цитата: Patron от 07.05.2021 22:00:20
Цитата: Sam Grey от 07.05.2021 21:37:52
Цитата: Patron от 07.05.2021 21:34:44Здесь важен первый импульс для первоначального понижения высоты орбиты станции.
А почему это важно?
Так говорят баллистики. Я с ними солидарен.
Уважаемый Патрон!
Внесу свою ложку дёгтя! :) При тяге 18т фермы АС сложатся, сломаются и улетят в автономный неуправляемый полёт! Так что не всё золото, что блестит!
Уважаемый Практик! Это понятно. Фишка этих двигателей в глубоком дросселировании. 300 кГс Союза или Прогресса маловато будет. Про перегрузку в курсе. Жаль, конечно, СБ с КПД 13% на ФЭПах, но так это же финальный аккорд. Летают же Trunk-и от Crew Dragon всего-то на орбите 411х406 км, и ничего. А тут такие у СБ шикарные данные по Cx, да и цвет у них золотистый ;) Как-нибудь сгорят. Чай не шар-баллоны.
Ну если глубоко задросселируют до 600 кг, то самоё оно! ;D
А топливо у них тоже есть достаточно?

Не 300, а 400 плюс могут ещё всякие попутчики добавить...

А вот по СБ всё плохо...Большой шанс у СБ частично долететь и не сгореть...плюс в РП не попадём! Хотя согласен, амы найдут 100500 объективных причин, объясняющих прогрессивному человечеству почему надо делать именно так! ;D
Категорически поддерживаю :). Осталось дождаться первой стыковки беспилотного Starliner к МКС в автоматическом режиме летом-осенью этого года!

Patron

Про 600 кгс: такие движки на Starliner также есть (1500 pound-force), топлива за 2500 кг в баках КДУ.

Практик

Цитата: Patron от 09.05.2021 08:11:13Про 600 кгс: такие движки на Starliner также есть (1500 pound-force), топлива за 2500 кг в баках КДУ.
Неплохая прибавка к пенсии! ;D
Хорошо бы Старлайнер мог стыковаться к беспилотной станции в беспилотном режиме и был "работоспособен" до самого-самого конца!

Patron

Цитата: Практик от 09.05.2021 08:57:28
Цитата: Patron от 09.05.2021 08:11:13Про 600 кгс: такие движки на Starliner также есть (1500 pound-force), топлива за 2500 кг в баках КДУ.
Неплохая прибавка к пенсии! ;D
Хорошо бы Старлайнер мог стыковаться к беспилотной станции в беспилотном режиме и был "работоспособен" до самого-самого конца!
Эта задача, так задача. Для ее решения и пенсионный возраст можно ещё вправо сдвинуть ;D

azvoz

#69
22 июня 2021.
Капсула Starliner заправлена топливом для беспилотного испытательного полета на МКС.
Запуск запланирован на 30 июля в 14:53. EDT (18:53  по Гринвичу) .
Если все пойдет по плану, Boeing может попытаться запустить астронавтов на станцию до конца этого года.

Starliner capsule fueled for unpiloted test flight to International Space Station
June 22, 2021
https://spaceflightnow.com/2021/06/22/starliner-capsule-fueled-for-unpiloted-test-flight-to-international-space-station

Boeing finished loading hydrazine and nitrogen tetroxide maneuvering propellants over the weekend into the company's second space-rated Starliner capsule at the Kennedy Space Center, days after stacking of its Atlas 5 launcher began a few miles away at Cape Canaveral Space Force Station.
The capsule is scheduled to launch July 30 at 2:53 p.m. EDT (1853 GMT) on a test flight to the space station. If all goes according to plan, it will clear the way for Boeing to carry astronauts to the station, possibly before the end of this year.
That will be welcome news to NASA, which has funded the Starliner spacecraft's development through its a commercial crew program in a cost-sharing arrangement with Boeing. NASA's commercial crew contracts with Boeing since 2010 are valued at more than $5 billion.
NASA has a similar set of contracts with SpaceX valued at more than $3 billion for development of the Crew Dragon spacecraft. The contracts for both companies included a minimum of six operational crew rotation flights to the International Space Station.
Boeing appeared on track to launch its first Starliner crew mission in 2020, but the Starliner's first unpiloted test flight in December 2019 ended prematurely without docking with the space station. Boeing and NASA officials blamed the botched test flight on software issues, including a mission elapsed timer clock that was incorrectly set before launch.
The problem caused the spacecraft's computer to think it was in a different flight phase after deployment from the Atlas 5 rocket in orbit, causing the to capsule fire thrusters and burn too much propellant. The higher-than-expected fuel usage prevented the Starliner spacecraft from docking with the space station.
Ground teams uncovered another software coding error that could have caused the spacecraft's service module to collide with the crew module after the two elements separated just before re-entry. During certain parts of the shortened two-day mission, there were also difficulties establishing a stable communications link between the Starliner spacecraft and NASA's network of tracking and data relay satellites.
Despite the problems, the capsule returned to Earth for a parachute-assisted, airbag-cushioned landing at White Sands Space Harbor, New Mexico.
Boeing is now refurbishing that capsule for the Starliner Crew Flight Test. But first, Boeing and NASA managers agreed to launch a second Orbital Flight Test, a mission called OFT-2, to wring out the spacecraft's software and complete the demonstration tasks left unaccomplished by the OFT-1 mission in 2019.
A second Starliner crew module will fly on the OFT-2 mission. Once it is back on Earth, Boeing will refurbish the capsule for future crew missions. Every Starliner mission will feature a new service module, which burns up during re-entry.
But the OFT-2 mission has to well before Boeing and NASA can finalize a schedule for the Crew Flight Test.


Boeing said last week that engineers have closed out all recommendations from a joint NASA-Boeing independent review team set up to investigate the problems on the OFT-1 mission. The review team issued 80 recommendations, including more thorough integrated software testing and mission simulations, process improvements, crew module communication system improvements, and organizational changes.
"Boeing has implemented all recommendations, even those that were not mandatory, ahead of Starliner's upcoming flight," the company said in a statement.

Earlier this year, Boeing completed an end-to-end mission simulation in the company's Avionics and Software Integration Lab in Houston. The test combined flight hardware and the final version of the spacecraft's flight software.

The end-to-end rehearsal was not performed to verify software code before the OFT-1 mission in 2019.

"I am extremely proud of the NASA and Boeing Starliner teams as they methodically work toward the OFT-2 mission next month with final checks of the crew module and service module hardware and software as we prepare for this important uncrewed test mission," said Steve Stich, manager of NASA's commercial crew program.

"Closing all of the independent review team findings for the software and communications systems is a huge milestone for the commercial crew program and included many long hours of testing and reviews by our dedicated Boeing and NASA teams during this Covid-19 pandemic," Stich said in a statement.

In parallel with the software testing, Boeing technicians at the Commercial Crew and Cargo Processing Facility at the Kennedy Space Center have finished the bulk of the preparations on the spacecraft for the OFT-2 mission.

In January, Boeing mated the crew module and service module inside the processing facility, a former space shuttle hangar.

A Boeing spokesperson said Monday that the crew and service modules have been fully loaded with their mix of hypergolic propellants, which will feed the spacecraft's thrusters for maneuvers to rendezvous with the space station and the de-orbit burn at the end of the mission.

United Launch Alliance, a 50-50 joint venture between Boeing and Lockheed Martin, is the launch provider for Starliner missions. On June 17, ULA raised the first stage of the Atlas 5 rocket for the OFT-2 mission on its launch platform inside the Vertical Integration Facility near pad 41 at Cape Canaveral Space Force Station.

ULA planned to install two strap-on solid rocket boosters and a dual-engine Centaur upper stage on the Atlas 5 rocket, setting the stage for delivery of the Starliner spacecraft to the VIF in mid-July. There will be no pre-launch fueling rehearsal on the Atlas 5 rocket before the OFT-2 mission.

"In the weeks ahead, mission control teams in Florida and Texas will continue conducting simulated mission dress rehearsals for the uncrewed OFT-2 and follow-on crewed missions. Starliner's landing and recovery teams also will perform an on-site checkout of one of the vehicle's landing zones," Boeing said in a statement.

Technicians also loaded cargo into the Starliner's pressurized crew module, which will fly with an instrumented test dummy in one of its seats. The OFT-2 mission will deliver around 440 pounds (200 kilograms) of cargo and crew supplies to the space station.

Assuming the mission launches July 30, the Starliner spacecraft is scheduled to dock July 31 with the forward port of the space station's Harmony module.

In late July, before the Starliner's arrival, four of the space station's seven crew members will strap into their SpaceX Crew Dragon spaceship for a relocation from thee forward docking port to an upper port on the Harmony module. That will clear the way for the Starliner's docking.

Boeing said the OFT-2 mission is expected to last about five to 10 days before undocking from the station and returning to Earth. The capsule will target one of five landing zones in the Western United States, including two locations at White Sands Missile Range in New Mexico, and sites in Utah, Arizona, and California.
The Starliner's undocking, re-entry, and landing is tentatively scheduled for Aug. 5. On that date, the primary landing site will be at White Sands.



If the OFT-2 mission achieves all its objectives, Boeing and NASA officials will "look for opportunities toward the end of the year" to launch the Starliner Crew Flight Test. That mission, which also launch on an Atlas 5 rocket, will carry NASA astronauts Barry "Butch" Wilmore, Mike Fincke, and Nicole Mann to the International Space Station.
The Atlas 5 first stage and Centaur upper stage for the Crew Flight Test arrived Sunday at Port Canaveral after riding ULA's transport ship from a factory in Decatur, Alabama.

Ground crews unloaded the rocket stages from the vessel Monday to begin launch processing at Cape Canaveral Space Force Station.

The OFT-2 mission will use the Atlas 5 rocket originally assigned to the Crew Flight Test.
If the piloted demonstration flight goes well, NASA will clear Boeing for the first of its six operational crew rotation missions to the space station in 2022.

azvoz

#70
17 июня первая ступень РН Atlas 5 для OFT-2 КК Starliner была поднята на стартовую платформу  на мысе Канаверал.

The first stage of the Atlas 5 rocket for the Starliner spacecraft's OFT-2 mission was hoisted on its launch platform June 17 at Cape Canaveral Space Force Station. Credit: United Launch Alliance

andr59

Трансляция из Космич. центра им. Кеннеди силами НасаСпейс Флайт.

LIVE: Boeing Starliner Spacecraft for OFT-2 Departs Processing Facility for Journey to Launch Site
Космический корабль Boeing Starliner для OFT-2 отправляется из технологического комплекса к месту запуска

Космический корабль Boeing Starliner для орбитального испытательного полета 2 (OFT-2) с демонстрационной миссией на космическую станцию покидает свой технологический комплекс. Космический аппарат будет доставлен на стартовую площадку SLC-41. Старт ракеты Atlas V запланирован не ранее 30 июля.

Чебурашка


Старый

1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Arzach

Цитата: Старый от 18.07.2021 00:25:16Потом растопырят в стороны.
Растопыривание вроде как не предусмотрено.


Старый

Цитата: Arzach от 18.07.2021 00:33:37
Цитата: Старый от 18.07.2021 00:25:16Потом растопырят в стороны.
Растопыривание вроде как не предусмотрено.


Ну тогда жопой к Солнцу. :(
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

zandr

ЦитироватьULA  @ulalaunch
The first weather forecast for the #AtlasV #Starliner #OFT2 mission was issued by @SLDelta45 today. The outlook for Friday's 2:53pmEDT (1853 UTC) launch from Cape Canaveral is 40% GO, with the concern being scattered afternoon thunderstorms. http://bit.ly/av_oft-2
Image

Patron

Как и в миссии OFT-1 выведение Starliner на суборбитальную: апогей 181 км, перигей 72 км (то есть ниже условной границы атмосферы). Опять все зависит от выдачи импульса довыведения на промежуточную орбиту. Посмотрим, как справятся на этот раз.


andr59

Эрик Бергер о запуске Старлайнера к МКС:
Цитата: undefinedEric Berger
@SciGuySpace
Boeing says the 'Rosie the Rocketeer' mannequin won't be carrying sensors on the second Starliner flight. Already have good data from the first flight, said Boeing's John Vollmer. "Rosie is there, but she is essentially ballast."
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1420074269011292167

Цитата: undefinedБоинг говорит, что манекен "Ракетчик Рози" не будет нести датчики во время второго полета Старлайнера. У нас уже есть хорошие данные с первого полета, сказал Джон Волмер из Boeing. "Рози там, но она, по сути, балласт."