PSN-6 (Pasifik Satelit Nusantara 6), Beresheet (SpaceIL), S5 - Falcon 9 - CCAFS SLC-40 - 22.02.2019, 01:45 UTC

Автор tnt22, 18.01.2019 00:24:38

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

tnt22

https://ria.ru/20190516/1553537461.html
ЦитироватьЗонд НАСА сфотографировал место падения первого израильского лунохода
12:09


© Фото : NASA/GSFC/Arizona State University

МОСКВА, 16 мая — РИА Новости. Камеры зонда LRO локализовали место падения израильского лунохода "Берешит", разбившегося при посадке на Луну в начале апреля. Он упал в окрестностях озера Сновидений и кратера Посейдона, сообщает сайт инструмента LROC.
Цитировать"Мы оставили неплохой след на Луне! Благодарим команду зонда LRO за фотографии места падения "Берешита", — заявил Йоав Ландсман, ведущий инженер космического стартапа SpaceIL.
Спойлер
Израильский аппарат "Берешит" запустили в космос в конце февраля на борту ракеты Falcon 9. Изначально его создавали для участия в конкурсе Lunar XPrize, в ходе которого частные любители космонавтики должны были построить полноценный луноход и отправить его на Луну.

В первых числах апреля "Берешит" успешно вышел на стабильную лунную орбиту и провел серию маневров для подготовки к посадке.

Однако посадка не удалась. На последних этапах снижения в работе бортового акселерометра аппарата возникли неполадки, после чего двигатель отключился и "Берешит" потерял связь с Землей. Это произошло за три минуты до его падения.

Когда израильским инженерам удалось перезапустить двигатели зонда, скорость его падения выросла до 475 километров в час, а сам он находился всего в 150 метрах над поверхностью Луны. Это обрекло "Берешит" на гибель, поскольку за такое время главный двигатель физически не мог затормозить его до нужной скорости.
[свернуть]
Снимки, полученные камерой LROC две недели спустя, помогли раскрыть некоторые обстоятельства гибели зонда. С одной стороны, они подтвердили, что двигатель отключился на последних стадиях посадки — об этом свидетельствует довольно протяженный и узкий темный след, оставленный его обломками на Луне.

С другой стороны, структура следа и отсутствие видимого кратера в точке падения говорят о том, что зонд двигался под очень небольшим углом, врезался в поверхность Луны на большой скорости и фактически сразу развалился на множество обломков.

Как отметил Линдсман, "Берешит" не дотянул до предполагаемой зоны посадки совсем немного — он упал всего в 13 километрах от ее центра.

В научной команде зонда LRO в свою очередь отметили, что получили неожиданную возможность изучить свойства лунного грунта, наблюдая за изменением его яркости и отражающей способности после неудачной посадки зонда.

В прошлом зонд НАСА уже проводил подобные наблюдения после падения американских аппаратов GRAIL и LADEE. Крушение "Берешита" дало новый шанс проверить и расширить представления о том, как устроен лунный грунт и как на него влияют падения астероидов или искусственных небесных тел.

tnt22

http://airforcemag.com/Features/Pages/2019/October%202019/AFRL-Dispatching-Satellite-to-Examine-Unresponsive-Smallsat.aspx
ЦитироватьAFRL Dispatching Satellite to Examine Unresponsive Smallsat
10/18/2019
​​—RACHEL S. COHEN


​A United Launch Alliance Atlas V rocket carrying the AFSPC-11 mission for the Air Force lifts off from Space Launch Complex-41 at Cape Canaveral AFS, Fla., on April 14, 2018. The launch carried the experimental small satellite Mycroft into orbit. Courtesy photo via ULA.​

One experimental Air Force satellite on Oct. 20 will begin inspecting another that stopped talking to the ground in March, the Air Force Research Laboratory said in an Oct. 17 release.

The rendezvous marks the first time AFRL has launched a mission to check on and resolve a spacecraft's problems on orbit in real time.

AFRL's Small Satellite Space Surveillance System (S5), built by Colorado-based Blue Canyon Technologies, launched Feb. 22 to test out new space situational awareness approaches. But researchers have not been able to communicate with the mute S5 since March.

"Operators confirm that the spacecraft is alive and maintaining solar power by tracking the sun, but without communications, S5 cannot perform its experiments," according to the release.

Without humans in the neighborhood to check on S5, AFRL must rely on Mycroft. The smallsat launched in April 2018 to conduct SSA and satellite inspection experiments. Its missions also include learning about and improving autonomous navigation as well as how satellites can meet up with and work on other spacecraft.

"Mycroft satellite operators will initiate a series of maneuvers to rendezvous with S5" in geosynchronous orbit, AFRL said. "Mycroft will inspect the S5 satellite and provide operators with verification of the fully-deployed solar array and of the sun-pointing orientation. Mycroft will then examine the exterior of the S5 spacecraft to search for damaged components such as the solar array and antennas."

S5's checkup will last several weeks. AFRL said it will transition operations to Air Force Space Command later this year.

tnt22

https://ria.ru/20191022/1560052407.html
ЦитироватьСМИ: военный спутник США осмотрит неисправный аппарат-разведчик на орбите
10:03 22.10.2019

МОСКВА, 22 окт - РИА Новости. Спутник-инспектор Mycroft, принадлежащий ВВС США, осмотрит на орбите малый американский разведывательный космический аппарат S5, у которого возникли проблемы, сообщил специализированный сайт airforcemag.com.

Спутник Mycroft был запущен в космос в апреле 2018 года и предназначен для инспекции аппаратов на геостационарной орбите (круговая орбита высотой 35 тысяч 786 километров, на которой работают спутники связи и ретрансляции).

Как отмечает сайт со ссылкой на исследовательскую лабораторию ВВС США, спутник Mycroft проинспектирует аппарат S5, также принадлежащий ВВС США. Он был выведен на орбиту в феврале 2019 года и предназначен для разведки космической обстановки.

Сообщается, что в марте связь с S5 была потеряна, однако он жив и сориентирован на Солнце для получения электропитания. Поэтому ВВС США приняли решение отправить к S5 спутник Mycroft, который осмотрит его солнечные батареи и антенны на предмет повреждений.

В апреле в отчете о мировых системах противокосмической обороны, выпущенном американским фондом "За безопасный мир" (Secure World Foundation), сообщалось, что американские военные спутники-шпионы GSSAP на геостационарной орбите многократно близко и скрытно подлетали к российским и китайским военным и гражданским космическим аппаратам для их инспекции.

Старый

Цитироватьtnt22 написал:
аппарат S5, также принадлежащий ВВС США. Он был выведен на орбиту в феврале 2019 года и предназначен для разведки космической обстановки.
Кстати, да. Как это чюдо попало с ГПО на ГСО? 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

cross-track

ЦитироватьСтарый написал:
 
Цитироватьtnt22 написал:
аппарат S5, также принадлежащий ВВС США. Он был выведен на орбиту в феврале 2019 года и предназначен для разведки космической обстановки.
Кстати, да. Как это чюдо попало с ГПО на ГСО?  
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum12/topic16698/message1837996/#message1837996
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!

Старый

Цитироватьcross-track написал:
 
ЦитироватьСтарый написал:
  Кстати, да. Как это чюдо попало с ГПО на ГСО?  
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum12/topic16698/message1837996/#message1837996
Пассажиром?  :o  А где я в это время был?  :oops: 
Наверно какраз лаялся с кем-нибудь... :( 
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

tnt22

https://spacenews.com/new-details-emerge-about-failed-lunar-landings/
ЦитироватьNew details emerge about failed lunar landings
by Jeff Foust — November 21, 2019


An illustration of how Chandrayaan-2's Vikram lander planned to touch down on the moon. The spacecraft lost contact with controllers in the final phases of its descent Sept. 6 and has not been heard from since. Credit: ISRO

HOUSTON —
The Indian government has offered new details about what happened during its first attempt to land on the moon in September.

In a written response to questions Nov. 20 to the Lok Sabha, the lower house of India's Parliament, Jitendra Singh, minister of state for the Department of Space, said that the Vikram lander "hard landed" on the moon Sept. 6 because of a problem with the lander's braking thrusters.

"The first phase of descent was performed nominally from an altitude of 30 km to 7.4 km above the moon surface," he wrote. The lander slowed from 1,683 meters per second to 146 meters per second during that time.

"During the second phase of descent, the reduction in velocity was more than the designed value," he continued. "Due to this deviation, the initial conditions at the start of the fine braking phase were beyond the designed parameters."

"As a result, Vikram hard landed within 500 m of the designated landing site," he concluded. Singh's statement did not elaborate on that caused that "deviation" in the performance.

That statement is the first formal acknowledgment by the Indian government that the lander crashed during its landing attempt. The Indian Space Research Organisation (ISRO), part of the Department of Space, made few statements about the fate of the lander since the Sept. 6 landing, and in them referred to only a loss of communications with the lander, not a failed landing.

"Vikram lander has been located by the orbiter of Chandrayaan-2, but no communication with it yet," ISRO said in a Sept. 10 statement. "All possible efforts are being made to establish communication with lander." Contact with the lander was never restored after being lost during the landing attempt.

In an Oct. 21 interview at the International Astronautical Congress (IAC) in Washington, S. Somanath, director of ISRO's Vikram Sarabhai Space Centre, said engineers were using simulations to reconstruct what happened to the lander after contact was lost 2.1 kilometers above the lunar surface.

ISRO, he said then, was holding off on an announcement about the lander until that work is finished, but he acknowledged the lander likely hit the lunar surface at a high velocity, "beyond its survivability."
[свернуть]

The loss of the Vikram lander took place less than five months after Israel's first lunar lander, Beresheet, also crashed during landing. Officials with Israel Aerospace Industries (IAI), which built the lander, and SpaceIL, the nonprofit organization that conducted the mission, later said a computer glitch during the lander's descent led it to crash.

While SpaceIL has abandoned plans for a second Beresheet mission, IAI signed an agreement with Firefly Aerospace to use the Beresheet lander design as the basis for a lander called Genesis that Firefly is offering as part of its NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS) contract. Firefly was one of nine companies selected by NASA nearly one year ago for CLPS contracts, although the company has yet to win a task order for a mission.

During a Nov. 20 panel at the SpaceCom Expo here, Shea Ferring, vice president of mission assurance at Firefly, said correcting the problem that doomed Beresheet won't be difficult. "The Israelis got a lot of data from that mission. They learned and know exactly what went wrong," he said. "The fix is relatively easy, so we can build off all the successes they did have all the way up until those final moments."

Ferring declined to go into details on exactly what happened with Beresheet, but IAI discussed the landing failure in a paper presented at the IAC in October. In that paper, the company said one of two inertial measurement units (IMUs) on the spacecraft malfunctioned during descent and was shut down by the onboard computer. Controllers uploaded commands to turn the unit back on.

"This led to a cascade of resets in the spacecraft avionics, which shut off the main engine and prevented proper engine activation," the paper stated.

A review of the lander telemetry found that the decision to turn the IMU back on "triggered a communication block" between the IMU and the central processing unit, according to the paper, keeping data from the other, working IMU from reaching the system and thus causing the thrusters to during off and the computer to reboot.

"As result, all accumulated [software] updates that were stored on a volatile memory (SRAM) were eliminated during reboot," the paper stated. "Therefore, the computer did not contain all the essential changes implemented during the flight, which made autonomous recovery impossible."

Among the changes recommended in the paper were to allow full updates of the lander's software during flight, and storing that software in non-volatile memory that is not wiped during a computer reboot.

"The big thing with us is teaming with the Israelis, with all of the successes they did have on Beresheet and fixing the problems that had," Ferring said. "Taking the history, taking the lessons learned, building from that and doing better the next time."