Orbital ATK ViviSat - In Orbit Satellite Life Extension Services

Автор Apollo13, 03.03.2016 12:36:28

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

triage

Цитироватьhttp://www.orbitalatk.com/news-room/feature-stories/MEV/default.aspx?prid=180
In less than a year after announcing its first customer contract, Orbital ATK has made significant progress in developing its new satellite life extension service. The innovative technology, a first in the industry, gives satellite operators the capability to extend the life of a healthy satellite. Orbital ATK remains on track to introduce its in-orbit satellite servicing system with the Mission Extension Vehicle-1 (MEV-1). The vehicle is currently under production at the company's satellite manufacturing facility in Dulles, Virginia. Scheduled to launch in 2018, the MEV-1 will begin its mission extension service for Intelsat, S.A., one of the world's leading commercial satellite providers. Under terms of the fiv-year contract, the MEV-1 will provide life extension services to an Intelsat satellite with the option to service multiple satellites using the same MEV vehicle.
Controlled by the company's satellite operations team, the MEV-1 uses a reliable, low-risk docking system that attaches to existing features on a customer's satellite. It provides docked life extension services by taking over the propulsion and attitude control functions. Other capabilities include inspection and external imagery assessment, relocation of customer satellites to different orbital slots or to different orbits, and inclination pull-down services. Based on the company's GEOStar spacecraft bus platform, the vehicle has a 15-year design life with the ability to perform numerous dockings and undockings during its life span.
....
Цитироватьhttps://youtu.be/d_DDmu-c5-Q https://youtu.be/d_DDmu-c5-Q
Uploaded on Jan 24, 2017
In less than a year after announcing its first customer contract, Orbital ATK has made significant progress in developing its new satellite life extension service. The innovative technology, a first in the industry, gives satellite operators the capability to extend the life of a healthy satellite. Orbital ATK remains on track to introduce its in-orbit satellite servicing system with the Mission Extension Vehicle-1 (MEV-1). The vehicle is currently under production at the company's satellite manufacturing facility in Dulles, Virginia.


zandr

https://lenta.ru/news/2017/12/13/intelsat901/
ЦитироватьСША спасут атакованный Россией международный спутник
Американская Orbital ATK получила лицензию Федеральной комиссии по связи США на техническое обслуживание спутника, атакованного российским космическим аппаратом «Луч» и находящегося на орбите захоронения, сообщает Space News.
Разрешение регулятора предусматривает выделение для сервисного транспортного средства MEV-1 (Mission Extension Vehicle 1), находящегося на этапе выведения спутника Intelsat 901 с орбиты захоронения, четырех радиочастот слежения, телеметрии и управления (TT&C).
Предусматривается, что MEV-1 выполнит «подлет, бесконтактные операции и стыковку с Intelsat 901».
В результате MEV-1 должно обеспечить Intelsat 901 топливом, достаточным для корректировки орбиты и работы спутника в течение пяти лет.
После этого Intelsat 901 планируется вернуть на орбиту захоронения, после чего сервисное средство приступит к обслуживанию другого спутника, который пока не определен. Вероятно, им также станет один из спутников международного оператора Intelsat (штаб-квартира расположена в Люксембурге).
Запуск MEV-1 в паре со спутником Eutelsat 5 запланирован на конец 2018 года на российской ракете «Протон-М». После выведения на орбиту сервисное средство в течение двух-трех месяцев будет работать в основном на электрическом ракетном двигателе, после чего на протяжении двух-четырех недель пройдут испытания связки MEV-1 и Intelsat 901, в том числе с использованием химических двигателей.
Спойлер
Для полного одобрения сервисной миссии Orbital ATK должна получить еще лицензию от Национального управления океанических и атмосферных исследований США. Разрешение второго регулятора необходимо, поскольку на MEV-1 установлены камеры для отслеживания стыковки с Intelsat 901, которые одновременно могут использоваться для дистанционного зондирования Земли.
В Intelsat отмечают, что продление сроков службы спутников позволяет уделить больше времени на разработку новых высокотехнологичных аппаратов, а также обеспечивает большую гибкость в планировании запусков.
Разработкой MEV-1 занимается подразделение Space Logistic американской компании Orbital ATK (куплена Northrop Grumman). Срок службы сервисного средства оценивается в 15 лет.
Телекоммуникационный спутник Intelsat 901, запущенный в 2001 году на ракете Ariane 4, обеспечивает телевизионное вещание в Северной и Южной Америке, Европе, Африке и на Ближнем Востоке. Запланированный срок службы аппарата составляет 15 лет. Оператор в сентябре 2017 года запустил аппарат Intelsat 37e — высокопроизводительную замену Intelsat 901.
В апреле 2015 года, по данным Space News, спутник «Луч» оказался на расстоянии около десяти километров от Intelsat 901, из-за чего Пентагон посчитал российский аппарат противоспутниковым оружием.
Спутник «Луч» двойного назначения, о котором сообщает издание, запущен в 2014 году на ракете «Протон-М». Спутник создан в рамках Федеральной космической программы России на 2006-2015 годы для связи с российским сегментом Международной космической станции и низкоорбитальными космическими аппаратами.
[свернуть]




Брабонт

ЦитироватьЧебурашка пишет:
Это в умору надо.
Это целенаправленный заход заокеанских друзей на "обеспечение защиты от возможных угроз" и прочего резильенса.
Пропитый день обмену и возврату не подлежит

tnt22

https://www.orbitalatk.com/news-room/release.asp?prid=317
Цитировать
Orbital ATK Receives Order for Second In-Orbit Satellite Servicing Vehicle
Intelsat Commits to Second Life Extension Mission

Dulles, Virginia 4 January 2018 – Orbital ATK (NYSE: OA), a global leader in aerospace and defense technologies, today announced it has been awarded a contract for a second Mission Extension Vehicle (MEV-2). The vehicle was ordered by Intelsat S.A. to provide life extension services for an Intelsat satellite. Orbital ATK is now producing MEV-1, the industry's first commercial in-space satellite servicing system, for Intelsat with launch scheduled for late 2018. Under this new agreement, Orbital ATK will manufacture, test and launch MEV-2 and begin mission extension services in mid-2020. The production of the second MEV is part of Orbital ATK's longer-range plan to establish a fleet of in-orbit servicing vehicles that can address diverse space logistics needs including repair, assembly, refueling and in-space transportation.
Спойлер
"Work on MEV-1 is progressing rapidly toward a late 2018 launch with system-level testing beginning this spring," said Tom Wilson, President of Orbital ATK's Space Logistics, LLC subsidiary. "With the launch of MEV-2, Orbital ATK will continue to pioneer in-space satellite servicing for commercial operators. Intelsat's commitment to a second MEV demonstrates not only the market demand for our servicing vehicles, but also the customer's confidence in our product."

Through its Space Logistics subsidiary, Orbital ATK will introduce in-orbit commercial satellite servicing with MEV-1 late this year. The MEV is based on the company's GEOStarTM spacecraft platform, and controlled by the company's satellite operations team. The MEV uses a reliable, low-risk docking system that attaches to existing features on a customer's satellite, and provides life-extending services by taking over the orbit maintenance and attitude control functions of the client's spacecraft. Each MEV vehicle has a 15 year design life with the ability to perform numerous dockings and repositionings during its life span.

"Intelsat was an early proponent of the potential for mission extension technology," said Ken Lee, Intelsat's Senior Vice President, Space Systems. "In-orbit life extension, such as that provided by our two contracts with Orbital ATK, provides additional flexibility to our fleet management, allowing us to direct capital to new satellites while continuing to generate economic value from satellites in orbit. We look forward to our continued collaboration with Orbital ATK on commercializing this important new service."

The work performed on MEV-2 will span multiple locations across the company. Orbital ATK's spacecraft components division will be responsible for manufacturing the structures, propellant tanks and solar arrays at the company's locations in San Diego and Goleta, California. The Rendezvous, Proximity Operations and Docking (RPOD) laboratory, located at the company's headquarters in Dulles, Virginia, will test the sensors, actuators and control algorithms that allow the MEV to approach and dock with the client spacecraft.

Orbital ATK plans to expand its satellite servicing capabilities to address additional in-orbit needs of customers. The company is investing significant internal capital and, through a NASA Space Act Agreement, working with U.S. government agencies to develop and implement new capabilities for the MEV fleet. These include next-generation life extension and repair vehicles, in-orbit assembly of large space structures and cargo delivery and related services to deep space gateways, such as in lunar orbit.
[свернуть]

Salo

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

tnt22

ЦитироватьJeff Foust‏ @jeff_foust 17 сент.

Frank DeMauro, Northrop Grumman Innovation Systems: first Mission Extension Vehicle (MEV) should be in orbit in "several months" time; MEV-2 in production for launch in early 2020.
#AIAASpace