LISA Pathfinder - Vega (VV06) - Kourou ZLV - 03.12.2015

Автор Salo, 30.07.2015 08:14:45

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

ivanfromnrb

#40
http://www.arianespace.tv/  - Трансляциа
Per aspera ad Astra!

azeast


Прол

Ну вот, с самого начала мультик :( .

azeast

Да, с камерой сразу сбой пошёл...

azeast


ОАЯ

#45


ВВК

Что-то все обнимаются , наверно все получилось

che wi

Liftoff of Vega Flight VV06 with LISA Pathfinder


ЦитироватьThe Vega mission with Europe's pioneering LISA Pathfinder technology demonstrator is now underway following tonight's liftoff from the Spaceport in French Guiana.

LISA Pathfinder will be placed in an initial elliptical Earth orbit at 1 hr., 45 min., 33 sec. after liftoff. The spacecraft's own propulsion module then will be utilized to reach the operational orbit around the first Sun-Earth Lagrange point (L1) – located approximately 1.5 million kilometers from Earth.

Produced to study the ripples in space-time predicted by Albert Einstein's General Theory of Relativity, LISA Pathfinder was developed in a European Space Agency (ESA) program and built by prime contractor Airbus Defence and Space.

che wi

Европейское космическое агентство успешно запустило ракету Vega с космодрома Куру
http://tass.ru/kosmos/2493979

ЦитироватьПАРИЖ, 3 декабря. /ТАСС/. Европейское космическое агентство (ЕКА) произвело успешный запуск легкой ракеты-носителя Vega с космодрома Куру во Французской Гвиане. Об этом ЕКА сообщило на своем сайте.

На борту отправленной в космос ракеты находится важный научно-исследовательский аппарат LISA Pathfinder, предназначенный для обеспечения начального этапа обширной программы по изучению гравитационных волн.

"LISA Pathfinder запущен с Куру на носителе Vega", - говорится в сообщении ЕКА. Ракета стартовала в 07:04 мск.

Первоначально запуск был назначен на 2 декабря, но был отложен по техническим причинам.

Этот старт стал шестым для легкой европейской ракеты Vega, являющейся вместе с тяжелым носителем Ariane и российским "Союзом" основными ракетами-носителями, используемыми ЕКА.

PIN

Все в норме с аппаратом, идут плановые операции с минимум внеплановых

dma2018

По случаю перевела пару роликов с сайта ЕКА, вдруг кому пригодится - https://cloud.mail.ru/public/4k2p/YpX3hD926

Анатолий Егоров

ЦитироватьAnna Spacedust пишет:
По случаю перевела пару роликов с сайта ЕКА, вдруг кому пригодится - https://cloud.mail.ru/public/4k2p/YpX3hD926
Спасибо большое!

ESA Vega

#52
links from previous mission
планируемый совместный эксперимент НАСА и Европейского космического агентства по исследованию гравитационных волн.cuts made to the 2006, 2007 and 2008 budgets ended NASA's mission, 

quote the canceled joint NASA-ESA mission
http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?showtopic=2214
 
quote
LISA, once was a gravitational wave experiment with close U.S. collaboration which faced the budgetary axe

BH

Часть верхней - четвертой - ступени этой ракеты разработало днепропетровское конструкторское бюро "Южное", а завод "Южный машиностроительный завод" построил маршевый двигатель РД-843.

PIN

ЦитироватьBH пишет:
Часть верхней - четвертой - ступени этой ракеты разработало днепропетровское конструкторское бюро "Южное", а завод "Южный машиностроительный завод" построил маршевый двигатель РД-843.
На AVUM украинского - только двигатель. Российского - 4 топливных бака. И от того, и от другого со временем откажутся, увы.

ZOOR

ЦитироватьSOE пишет:
Все в норме с аппаратом, идут плановые операции с минимум внеплановых
Поздравляю с успешным началом и желаю спокойного полета до Л1
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

PIN

Спасибо! Спокойно точно не выйдет. Успешно - надеюсь. Интересно - уже наверняка :)

instml

http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Vega_graduates_with_perfect_record

11 December 2015
Europe's Vega light launcher is entering its commercial life boasting a flawless record and an impressive set of capabilities for a wide range of missions.

Vega scored its sixth straight success with the launch of ESA's LISA Pathfinder scientific craft earlier this month, having already lofted payloads for Earth observation, space engineering and exploration.

Operator Arianespace has now taken over full responsibility for Vega's commercial exploitation at Europe's Spaceport in Kourou, French Guiana.

Such is the market confidence in Vega that nine of the 10 vehicles ordered by Arianespace from prime contractor ELV in November 2013 are already assigned to customers.

In 2016, Vega is scheduled to launch a dual mission carrying PeruSat-1, a Peruvian imaging satellite and four passenger payloads for Skybox Imaging. Turkey's Göktürk-1 Earth observation satellite is also planned for launch before the end of the year.

Vega is the ideal launcher for small scientific and Earth observation payloads of 300–2500 kg operating in polar and low-Earth orbits, but it achieved much more than this during its demonstration phase.

Following Vega's debut in February 2012, ESA's Vega Research and Technology Accompaniment programme, or Verta, has shown a range of capabilities and flexibility.

In May 2013 Vega deployed three payloads into two different orbits involving a change in inclination. Its Vespa dispenser can carry a 1000 kg main satellite on top, and either a secondary payload of 600 kg in the internal cone, or several auxiliary payloads totalling 600 kg distributed on a platform.

ESA's Proba-V minisatellite for Earth observation was mounted on top of Vespa, which housed two passengers inside, ESTCube‑1 and VNREDSat-1A – Vega's first commercial payload.

A final burn of Vega's fourth stage also highlighted its ability to drop out of orbit to reduce the threat of space debris.

In February 2015 Vega lofted the IXV spaceplane to test autonomous reentry for future space transportation.

Instead of a polar path used on previous Vega missions, IXV required a suborbital equatorial trajectory to allow splashdown in the Pacific Ocean after 100 minutes.

At almost two tonnes, IXV came close to Vega's payload capacity and took up most of the space inside the protective fairing.

With Verta completed, ESA's Launchers Exploitation Accompaniment Programme, or LEAP, will ensure that Vega remains operational and that further improvements will reduce launch service costs.

One improvement under study is a smaller and simpler Vespa to carry micro- and nanosatellites of 1–50 kg in order to be cost-effective for this emerging market.

At the ESA Ministerial meeting in December 2014, Member States agreed to begin developing the more powerful Vega C, now expected to debut in 2018. Sharing development of the first-stage motor with Ariane 6 will yield lower costs to the programme – one of the main objectives.
Go MSL!

PIN

Выведение LPF было не то что точным, а суперточным, кстати.

instml

#59
_____
Go MSL!