JAXA's H-IIB launched manned spacecraft

Автор frigate, 09.01.2009 23:15:39

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Петр Зайцев

Любопытный плакат. Я в японском не очень компрене ву, но по-моему "   

frigate

Нашел картинку совершенно случайно - как обычно, искал что-то другое. :P
Хотелпсь бы взглянуть на перевод с японского.  :idea:
Похоже на слайд с аэрокосмической конференции.
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Потусторонний

Повторяю картинку Имады со стыковкой (радикал быстро списывает в утиль :cry: )

Картинка с "конференции" - оч.хорошо! Спасибо!
Слайд с "конференции" показывает этапы развития HTV в пилотитруемый аппарат. Слева вверху известная картинка с возвращаемой из негрметичного грузового отсека. Справа внизу тоже известные картинки функционального назначения отсеков в японском ПК.
Не видел еще картинок с сравнительными размерами и с модификациями ПК.
дата размещения фото 2009t1103

Петр Зайцев

ЦитироватьХотелпсь бы взглянуть на перевод с японского.  :idea:
Похоже на слайд с аэрокосмической конференции.
Влом переводить, но главное там не сказано, где он взял эту картинку. dotup - это как Радикал, ничего не говорит про источник. Можно попроботать прочесать sorae.jp, может там проскакивало...

Петр Зайцев

Смеха ради погуглил... Баян это довольно старый. Вот например веселые картинки, страница была модифицирована в 2009 г.:
http://www.soranokai.jp/pages/minshutou_soranokai_7.html

Потусторонний

Да. Отсюда извлечена чудесная картинка с Союзом. В названии ph_imada надо думать дф_имада (главный по этому девайсу в Джаксе)

http://yasuzakik6.seesaa.net/category/2177443-1.html Да, там охи и ахи "вот наконец оно полетело!"
Но плакат "с конференции" снят был в апреле 2009, а размещен сразу после старта HTV.
Для меня новое - нарисованы модификации "H-IIB launched manned spacecraft"а. Кто-нибудь пытался перевести подписи? :roll: ?

frigate

Цитировать
ЦитироватьХотелпсь бы взглянуть на перевод с японского.  :idea:
Похоже на слайд с аэрокосмической конференции.
Влом переводить, но главное там не сказано, где он взял эту картинку. dotup - это как Радикал, ничего не говорит про источник. Можно попроботать прочесать sorae.jp, может там проскакивало...
А зачем так всё сложно, достаточно было нажать на линк японского  :roll:
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Salo

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=awst&id=news/awst/2011/08/08/AW_08_08_2011_p48-354264.xml&headline=Japan%20Charts%20Path%20For%20Manned%20Space%20Missions&prev=10
ЦитироватьJapan Charts Path For Manned Space Missions[/size]

Aug 5, 2011
 
By Bradley Perrett
Tsukuba, Japan



First, deliver things to the International Space Station. Second, deliver things and bring things back. Finally, send people up and bring them back. That, in a nutshell, is the sequence that the Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) wants to follow as it takes the first step, launching the HTV Kounotori cargo craft, and sets out its plans for the next two.

With an eye on flying a manned space mission in 2025, JAXA engineers are working on a capsule as big as SpaceX's Dragon in their nascent program for an Earth-return cargo spacecraft. After a series of launches to the International Space Station (ISS) late this decade, the proposed HRV (HTV return vehicle) cargo capsule could be fitted with equipment to carry people, or JAXA could use it as a technology demonstrator for a specially designed spacecraft for human transportation.

With this in mind, the designers have rejected their alternative concept for an Earth-return cargo capsule—a smaller one that would have fitted into the unpressurized cargo bay of the Kounotori spacecraft, which has been operational since September 2009.

Development is not yet funded, however, and the manned missions are even further from being approved by Japan's Space Activities Committee, the body that decides which programs are worth pursuing. If the committee does not back the cargo capsule, then a Japanese manned space program will be harder and less probable.

"Before the [March 11] earthquake, we drew up a schedule with a first flight in fiscal 2017," that is, by March 31, 2018, says program manager Yusuke Suzuki. "If we can now get such a budget, we can do it by 2017." Suzuki declines to disclose the estimate of the HTV-R program cost, saying it should be given to the government first.

The mission for the HRV would be to work with the ISS. Since the space station is due to be decommissioned in 2020, it is clear that much delay will reduce or eliminate JAXA's opportunity to fly operational missions with the return capsule. The agency has said it aims to fly its first manned mission in 2025.

As to the reason for the manned missions, the program manager argues that humankind will expand into space sooner or later. "As one of the advanced nations, Japan should perform an important role in the space activity. The question is not 'Why do we do it?' but 'When do we do it?'"

Both the HRV and, even more so, the manned spacecraft, would take JAXA much further into technology fields in which it has just a little experience. It designed a small sample-return capsule for the Hayabusa asteroid mission, and it developed life-support systems for Kibo, the Japanese module of the space station.

The HRV would be part of a spacecraft called HTV-R, a minimum-change adaptation of the Kounotori. HTV-R would use Kounotori's propulsion module, with its four IHI main engines and 28 reaction-control thrusters, and also retain the avionics module fitted above it. The large open carrier module for unpressurized cargo would also be kept, fitted on to the avionics module. But the return capsule replaces the Kounotori's 50-cu.-meter pressurized carrier, with a new adapter section inserted between the capsule and the unpressurized carrier.

The capsule would accommodate four people, with more room than has been normal in earlier manned capsules. The Dragon carries seven.

Mitsubishi Heavy Industries is the prime contractor for Kounotori, so the company can be expected to build most of HTV-R. Mitsubishi Heavy, IHI Aerospace and Mitsubishi Electric have done preliminary studies for the HRV.

As currently designed, the capsule's diameter is 4.2 meters (13.8 ft.), about the same as the Kounotori's, and the length 3.3 meters. The taper of the truncated-cone body is 20 deg., compared with the 32.5 deg. of the Apollo Command Module and the Orion spacecraft. The low taper was chosen to reduce the mass of the craft while achieving the targeted internal volume. With 16.7 cu. meters of internal volume, the design is ahead of target.

While the point of HTV-R is bringing material back from orbit, so-called download, the HTV-R would still offer considerable upload capacity, since the unpressurized cargo bay of the Kounotori would be retained.

The maximum load carried by the spacecraft, including the retained Kounotori sections, will be 3.1 metric tons (6,820 lb.). The launcher rocket will be the H-IIB, which can deliver 10 tons to low Earth orbit in its two-booster H2A202 version launched from Japan's constrained Tanegashima base.

By retaining most of Kounotori, the designers will not only save on development costs; they will also be able to use resources that are in place for that spacecraft and will not need to change the interfaces with ground equipment, the launcher and the space station.

There would be no staging in the spacecraft; all of the Kounotori sections would go all the way to the ISS but would be discarded for destructive reentry after departure from the station and before the reentry capsule enters the atmosphere.

The capsule would dock with Node 2 on the station, using the approach and docking system proven on Kounotori missions.

In choosing the low taper, the designers accepted higher heat-shield weight. A greater taper would have improved the ratio of lift to drag on reentry, giving the spacecraft a flatter trajectory and hence less heat stress. The heat shield would not have needed to be so thick, and maneuverability and therefore landing cross-range would have been improved. The team is aiming for a lift/drag ratio of 0.3. (By comparison, the Apollo Command Module's lift/drag was 0.37.) Wind tunnel tests have begun.

Maintaining stability during the transition to subsonic flight is a particular challenge, as is the interference with the airflow from firing the reaction control system.

Developing the heat-shield material and manufacturing it in large, precise pieces will be a big step for Japan. The U.S. will give Japan small amounts of material for laboratory use but cannot be expected to supply usable volumes of the strategically sensitive product, so Japan will develop the heat shield for the HRV, says Suzuki. [/size]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

frigate

ЦитироватьIn preparation for descent to Earth, the reentry capsule would separate from other modules of the HTV-R,
a planned return version of Japan's  H-II Transfer Vehicle (HTV) cargo upload spacecraft. The Japan Exploration
Agency (JAXA) aims to develop the HTV-R to take material to amd from the ISS late this decade. The following
step would be adapt the spacecraft for manned missions in the 2020s.  In parallel, JAXA is drafting plans for a
new launcher family, one member of which would be man-rated.

"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Виктор Левашов

А так понял, без люка в ТЗЭ: мухи отдельно, а котлеты отдельно.

SFN

ЦитироватьА так понял, без люка в ТЗЭ: мухи отдельно, а котлеты отдельно.
Это вообще беспилотный. Возвращаемая грузовая капсула. Негерметичный с боковой дырой как у HTV
тема HTV-R http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=11748&start=0

Виктор Левашов

Цитировать
ЦитироватьА так понял, без люка в ТЗЭ: мухи отдельно, а котлеты отдельно.
Это вообще беспилотный. Возвращаемая грузовая капсула. Негерметичный с боковой дырой как у HTV
тема HTV-R http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=11748&start=0
мда... меня в названии темы смутило manned spacecraft

SFN

Они уже до дроп-тестов дошли.

frigate

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьА так понял, без люка в ТЗЭ: мухи отдельно, а котлеты отдельно.
Это вообще беспилотный. Возвращаемая грузовая капсула. Негерметичный с боковой дырой как у HTV
тема HTV-R http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=11748&start=0
мда... меня в названии темы смутило manned spacecraft
HTV-R - это промежуточная стадия "из капитализма в социализм", тьфу... из невозвращаемого грузового
корабля в грузовой корабль для доставки грузов на Землю.
Следующая стадия - пилотируемый корабль с САС на РН. "Этапы большого пути" как у Дракона.    :idea:
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

SFN

Хотел я тему постепенного "одушевления" Дракона пожевать, но меня опередили.)) В принципе HTV-R как пилотируемый корапь эквивалентен Дракону: Капсула с 4мя душами плюс открытый багажник сбоку. +ARV в Европе

Этапы большого пути на картинке

pkl

Ох и долго же они делают!
Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

SFN

ЦитироватьОх и долго же они делают!
А им зачем быстро? Их НАСА на Союзах катает.)))

SFN

frigate пишет: 
Не нашел тему про пилотируемый японский КК на базе HTV 
Proposal platform investigation technology for exploration is provided near the ISS(LEO) Japan Manned Space Systems Corp. Tatsuhiro NOZUE 
on Galaxy Forum China 2013 – Beijing Sunday 22 September 2013 @ China National Convention Center. 
Link 
Вкратце - миссия в точку Лагранжа Л2 со стыковкой с ЛОС. Приведены ХС для 3 маневров по трассе перелета ЛЕО-ЕМЛ2: 

frigate

Спасибо - помню что заводил такую тему!
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков