Союз ТМА-01М (№701) – Союз-ФГ – Байконур 1/5 – 08.10.2010 03:10 ЛМВ

Автор YuriR, 10.08.2010 10:59:29

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Frontm

ЦитироватьС верху - солнышко и всё чётко видно. У  земли - метёт. Что за погода?
Позёмка

Сторонний

ЦитироватьХороший был ветер при посадке. Интересно на какое расстояние протащило СА?
Да, здорово протащило метров 30, может ДМП сработал несколько раньше времени?
"Multiscitia non dat intellectum"

Salo

А какая тут связь? Да и следы на снегу говорят об обратном.
То что парашют вовремя не отстрелили, это точно.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Сторонний

ЦитироватьА какая тут связь? Да и следы на снегу говорят об обратном.
То что стропы вовремя не отстрелили, это точно.
ДМП гасит скорость до 1 м/с, так что даже с метра падать около секунды и если ветер 15-20 м/с протащит только за счёт горизонтальной скорости.

 По поводу волочения, да, скорее всего вы правы, - значительно более похоже на это, я попробовал рассмотреть фотографию изменяя резкость, вроде есть борозда.
 Но качество фотографии слишком плохое чтобы сказать уверенно.
"Multiscitia non dat intellectum"

Cepёгa

Там видно, что парашютом протащило порывом ветра.

Потусторонний

ЦитироватьА у меня вопрос. Почему возвращающийся экипаж не надевает скафандры в МКС? Места-то много и не тесно...
После закрытия люков у экипажа около 2 часов на подготовку расстыковки (проверку герметичности). Время одеть есть. А закрывать люки в Соколах неудобно, скафандры не "дышат", они газонепроницаемые.


Launch1961

ЦитироватьNASA astronaut Scott Kelly (left), Expedition 26 commander, is reunited with his twin brother, Mark Kelly on March 17, 2011, following a flight back to Ellington Field, Houston from Kustanay, Kazakhstan. Scott Kelly landed in Kazakhstan on March 16 with his Russian crewmates in the Soyuz TMA-01M spacecraft after 159 days in space, 157 days on the International Space Station. Mark Kelly is in the final weeks of training as commander of the final flight of Endeavour, STS-134, that will spend more than a week docked to the ISS.

Launch1961


Сергей Пиденко

Лучше ввсех выглядит Александр Калери - этакий русский молодец! (Старинные русские головные уборы были в таком же стиле. ) А органичнее - Скриочка: вполне себе казахский батыр :wink:
Человек - это усилие. М.Мамардашвили (с)

Salo

http://www.rian.ru/science/20110318/355274645.html
ЦитироватьКосмонавту Калери понравилось управлять модернизированным "Союзом"[/size]
14:30 18/03/2011

ЗВЕЗДНЫЙ ГОРОДОК (Московская область), 18 мар - РИА Новости. Модернизированный космический корабль новой серии "Союз ТМА-М", оснащенный цифровыми системами управления вместо аналоговых, зарекомендовал себя с лучшей стороны, а выявленные отдельные недочеты в работе его систем никак не отразились на его летных качествах, сообщил на послеполетной пресс-конференции опытный космонавт-испытатель Александр Калери.

Спускаемая капсула пилотируемого космического корабля "Союз ТМА-М" с космонавтами приземлилась в 10.53 мск среды в расчетном районе казахстанской степи.

"Корабль вел себя адекватно. Мне понравилось им управлять. Есть отдельные недочеты, которые будут устранены, но они никак не влияют на летные качества корабля. Те отказы, которые были выявлены, совершенно не касаются конкретно этой новой модифицированной серии, и могли произойти на любом из космических кораблей, поэтому на спуск к Земле мы шли уверенно", - сказал Калери, отвечая на вопрос РИА Новости.

"Союз ТМА-М" является первым кораблем новой серии, которая разработана и изготавливается в РКК "Энергия". На нем впервые установлен новый бортовой цифровой вычислительный комплекс вместо применяемой более 30 лет аналоговой системы "Аргон". Установка комплекса позволила освободить на корабле место для 70 килограммов груза. Изменения коснулись также системы передачи телеметрической информации: вместо аналоговой установлена более компактная цифровая.

Вернувшиеся в среду с орбиты россияне Александр Калери и Олег Скрипочка, а также астронавт НАСА Скотт Келли проработали на МКС чуть более пяти месяцев в составе 25-й и 26-й длительных экспедиций. "Союз ТМА-М" стартовал с Байконура 8 октября прошлого года и причалил к станции двумя днями позже. Одной из основных задач этого полета было проведение лётно-конструкторских испытаний первого корабля новой серии "Союз ТМА-М". Старт следующего "Союза" этой серии запланирован на май 2011 года.

Этот полет в космос был первым в карьере Скрипочки. Скотт Келли летал в третий раз. Для одного из самых опытных космонавтов Роскосмоса, Александра Калери, этот полет стал пятым.

За время работы на станции экипаж принял участие в работах с тремя российскими грузовиками "Прогресс". В рамках 25-й и 26-й длительных экспедиций на МКС космонавты встретили европейский и японский грузовики, а также американский шаттл "Дискавери". Скрипочка выполнил три выхода в открытый космос по российской программе: один с Федором Юрчихиным и два с Дмитрием Кондратьевым.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.rian.ru/science/20110318/355273899.html
ЦитироватьИзменения на Земле за последние 20 лет хорошо видны с МКС[/size]
14:30 18/03/2011

ЗВЕЗДНЫЙ ГОРОДОК, 18 мар - РИА Новости. Изменения на планете Земля, произошедшие за последние 20 лет, хорошо видны с МКС, сообщил вернувшийся в среду с орбиты космонавт Роскосмоса Александр Калери на первой послеполетной пресс-конференции в центре подготовки космонавтов им. Гагарина.

"Конечно, изменения на планете заметны: много новых карьеров появилось, различных раскопок. В свой пятый полет в космос я увидел знаменитые искусственно созданные человеком острова в Персидском заливе. Вообще за 19 лет моей космической деятельности и пять полетов на орбиту можно сказать, что многое изменилось на планете, и это видно с МКС", - констатировал космонавт.

Как отметил со своей стороны напарник Калери по экипажу российский космонавт Олег Скрипочка, экипаж фотографировал территорию Японии, фиксируя последствия землетрясения и последовавшего за ним цунами, однако из-за того, что МКС проходила над этой территорией преимущественно ночью, качественных снимков получить не удалось.

"Было несколько проходов станции над Японией, но это было ночью. Большое атмосферное рассеивание, а также низкая освещенность не позволили сделать качественных снимков, хотя их сделано много", - рассказал Скрипочка. "Бегло просматривая фотографии, глаз особенно ни за что не зацепился", - поддержал коллегу Калери.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.rian.ru/science/20110318/355276737.html
ЦитироватьСкрипочка: приземление возвратившегося с МКС экипажа было жестким[/size]
14:40 18/03/2011

ЗВЕЗДНЫЙ ГОРОДОК, 18 мар - РИА Новости. Посадка спускаемого аппарата, модернизированного космического корабля "Союз ТМА-М" была ощутимо жесткой, капсулу протащило по земле, но в целом все прошло гладко, сообщил на первой послеполетной пресс-конференции вернувшийся в среду с орбиты вместе с космонавтом Александром Калери его коллега Олег Скрипочка.

Спускаемая капсула пилотируемого космического корабля "Союз ТМА-М" приземлилась в 10.53 мск среды в расчетном районе казахстанской степи. В районе посадки была очень сильная метель с порывистым ветром.

"Посадка, конечно, ощущалась очень хорошо. Был удар, тащило нас по земле, но обнаружили нас быстро, и в целом все прошло гладко", - сказал Скрипочка, уточнив, что при приземлении экипаж испытывал нагрузки.

По его словам, встреча с Землей была даже более сложной, по его ощущениям, чем первый выход в открытый космос, хотя, по мнению Скрипочки, это тоже было большое эмоциональное событие.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Lev

ЦитироватьСкрипочка: приземление возвратившегося с МКС экипажа было жестким
Еще бы - при такой погоде!
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/station/crew-26/ndxpage107.html

Делай что должен и будь что будет

Salo

http://www.thespacereview.com/article/1799/1
ЦитироватьSoyuz landing tests new systems and old secrecy habits[/size]
by James Oberg
Monday, March 14, 2011

The launch of the upgraded "digital Soyuz" last October was a shakedown cruise for the new model manned spacecraft that will soon become the planet's only vehicle transporting crews to the International Space Station (ISS) for years to come. As expected (even as hoped), some problems arose, and were responded to by Russian flight controllers.

The treatment of those problems, especially in how much was disclosed to Russia's NASA customers (contractually such, on a cash basis—not bartering/swapping "partners" as earlier on ISS) and the general public, was another kind of "shakedown cruise" for the next five years or more of US dependence on Russian space capabilities and space candor. Here, too, problems have cropped out, and it's not yet clear how they will ultimately be handled.
The treatment of those problems, especially in how much was disclosed to Russia's NASA customers and the general public, was another kind of "shakedown cruise" for the next five years or more of US dependence on Russian space capabilities and space candor.

Within a few weeks of launch, a Russian press report addressed rumors of problems. Interfax reported "a host of emergencies" on board. It quoted an internal source as saying, "The pressure rose inside the spacecraft's descent vehicle because of an oxygen leak before the launch, the switchboard [display] computer reloaded before docking, and the analog-digital converter [for the display panel] broke down during the autonomous flight [on the second day]." In hindsight, this report was entirely accurate, but was denied at the time by Moscow "Mission Control" officials.

On November 3, the NASA "On-Orbit Status Report" for the International Space Station made passing reference to the Russian cosmonauts "troubleshooting of the failed Analog/Digital converter of the Soyuz Descent Module's 'Neptune' console." Kaleri was reviewing the panel's data log "for more testing", NASA reported, adding that, "preliminary results from the Russian specialists have indicated the problem is hardware related."

Three months later there was one more brief mention that did not specify the "Neptune" panel. On February 2, the daily report stated: "Kaleri worked ~2 hrs in Soyuz TMA-01M/24S (#701, docked at MRM2), outfitting it with four M4294M Microamperemeter assemblies which he installed at instrument panel locations. Documentary photography was then taken and downlinked for a tagup with ground specialists."

It was not until March 10, six days before the scheduled landing, that NASA mentioned it again. "Teams in Moscow and Houston are conducting final analyses of some tests being planned for the new-design Soyuz 24S immediately upon undocking," the report revealed. The most critical test was required by the "on-orbit installation of new Microamperemeter rate measurement assemblies ('ammeters') by Alex Kaleri on February 2 in the Neptun-ME crew console in response to an instrumentation failure during ascent last year."

NASA's little-read report explained that if the test of the roll rate instruments were successful, the crew would have all four landing modes (two automatic and two manual), but any additional problem with the automated [guided] descent would compel selection of manual control. But, continued NASA, "if the rate gyros in the ammeter test are not operational then we will go into a ballistic descent." This option results in landing several hundred miles short of the main recovery zone, where a skeleton force of rescue personnel are stationed.

That very same day (March 10), Russia's Mission Control Center finally officially disclosed the upcoming test but pointedly continued to cover up the existence of the problem. According to the Interfax news agency, "systems of the modernized manned spaceship Soyuz-TMA-M will be tested next Wednesday before the return to the Earth, a source at the Russian mission control center told Interfax-AVN."

"Russian crew commander Alexander Kaleri will test the motion control system after the undocking of the Soyuz-TMA-M from the ISS on March 16," the press report continued. "The Soyuz-TMA-M is a spaceship of the new series, so it is necessary to check the operation of systems before landing," an official was quoted as saying. The test was required merely because the vehicle was "new"—no hint of any actual malfunction or repair was mentioned.

Neither the Russian official statement nor NASA's report addressed the second rumored failure, the "fail-open" of an oxygen pressure regulator inside the Soyuz command module shortly before launch in October. But a NASA safety presentation, for internal use only, had provided a full description of that scary event in January. No public disclosure was ever made, then or since.

That report was by Mark Uhran, Assistant Associate Administrator for ISS Operations, to the NASA Advisory Committee (NAC) Space Operations Committee. On page 31 ("Status of Soyuz Anomalies") he described the event as follows:

    Soyuz 24S Elevated Partial Pressure of Oxygen (PPO2)

    During the Soyuz 24S (TMA-01M) pre-launch suit checks, increased total pressure and partial pressure of O2 was noted in the Soyuz. While the crew was seated in the Soyuz on the launch pad, approximately 2 hours prior to launch, they were asked to open the O2 supply valve per standard procedure. They reported a loud sound from the valve and a rapid pressure increase. The descent module compartment pressure rose to 933 mmHg and 335 mmHg ppO2 (35.9% PPO2). MCC-M instructed the crew to open the equalization valve (between the descent module and orbital module), and then to open the orbital module pressure relief valve - this vented both modules overboard since the equalization valve was open. The O2 supply valve was then cycled multiple times with no additional pressure spikes. Additional troubleshooting was performed while attached to the ISS and the crew cycled the O2 supply valve and again during the first test opening, O2 was released into the cabin. After a cycle of the valve, the system began operating nominally. MCC-Moscow recommended the crew open the valve only partway at first (allowing the pressure to settle for 10 seconds) before opening the valve to the full open position.

    Status: Under investigation

Other internal NASA reports, and live commentary over NASA TV during landings of two other Soyuz missions in 2010, indicate the regulator failure has occurred multiple times. It appears to be a repeated fabrication flaw in the supplier's factory.
The bigger issue isn't just the problems with Neptune and the O2 regulator, but the problems with public disclosure of risks that American astronauts will be subjected to.

Prior to my obtaining this official NASA document, I had been privately advised about the incident and about a written report from astronaut Scott Kelly, who had been aboard the Soyuz. For obvious reasons I filed a FOIA request with NASA for the Kelly report—and was denied it.

On December 20, I was informed by the Johnson Space Center FOIA Liaison Officer that they had found an exemption in the law which allowed non-disclosure:

    "It is my determination that the documents you requested are non-releasable," the official wrote. "Documents with predecisional information have been withheld, which I have determined to be exempt from disclosure pursuant to FOIA exemption (b)(5). FOIA exemption (b)(5) authorizes the Agency to withhold from release, "inter-agency or Intra-agency memorandums or letters which would not be available by law to a party other than an agency in litigation" with NASA. The purpose and scope of this exemption may be drawn from expressions of legislative intent and from judicial interpretations. The House Report supports the exemption with the following statement:

    "(A)dvice from staff assistant and the exchange of ideas among agency personnel would not be completely frank if they were forced to "operate in a fishbowl". Moreover, a Government agency cannot always operate effectively if it is required to disclose documents or information which it has received or generated before it completes the process of awarding a contract or issuing an order, decision, or regulation. This clause is intended to exempt from disclosure this and other information and records wherever necessary... [H.R. Rep. No. 1497, 89th Cong., 2d Sess. 10 (1966)].

    "Court decisions base this exemption on the grounds of protecting the internal decision making processes of government agencies. Accordingly, the courts have upheld the agencies' privilege to withhold interagency and intra-agency documents that set forth matters of advice, opinion, recommendation, and deliberations comprising the governmental decision making process. The Supreme Court has made it clear that intra-agency documents which are inherent to the deliberative process fall within exemption (b)(5) of the FOIA. ... The decision to withhold these records has been made only after careful consideration of both the public's right to information and the impact that the release of the deliberative documents would have on the government's decision process."

It didn't take long to determine that this excuse was preposterous. I received the following advisory from a legal specialist I consulted, who prefers to remain anonymous:

    Obviously the FOIA rejection is not valid since the exemption referred to by NASA actually exempts only documents not available to civil discovery, see below. The court decisions referred to by [the official] were later reversed by the US Supreme Court in "FTC vs Grolier" and "Weber Aircraft". The exemption is really intended only for documents and discussion prepared in preparation for litigation. See http://www.justice.gov/oip/foia_updates/Vol_V_4/page8.htm:

    (b)(5) EXEMPTION 5 Privileged Interagency or Intra-Agency Memoranda or Letters. This exemption protects "inter-agency or intra-agency memorandums of letters which would not be available by law to a party ...in litigation with the agency." As such, it has been construed to "exempt those documents, and only those documents, normally privileged in the civil discovery context."тАи The Supreme Court's decision last year in FTC v. Grolier Inc., suggested that those courts' analysis was incorrect. In Grolier, the court noted that "t makes little difference whether a privilege is absolute or qualified in determining how it translates into a discrete category of documents that Congress intended to exempt from disclosure under Exemption 5." 103 S. Ct. at 2214. Even more pointedly, Justice Brennan's concurrence observed that the "plain meaning of Exemption 5 is that the scope of the Exemption is coextensive with the scope of the discovery privileges it incorporates" and that "nothing in either FOIA or our decisions construing it authorizes us to define the coverage of the work-product doctrine under Exemption 5 differently from the definition of its coverage that would obtain under Rule 26(b)(3)." Id. at 2217.тАи Less than a year later, Justice Stevens, writing for the entire Court in Weber Aircraft, removed any doubt that the Mink "factual-deliberative" distinction is not applicable to all privileges incorporated into Exemption 5, explaining that "the relevant portion of Mink merely states that otherwise nonprivileged factual material cannot be withheld under Exemption 5 merely because it appears on the same document as privileged material." 104 S. Ct. at 1493 n.17 (emphasis added). Inasmuch as all attorney work-product is subject to a qualified privilege from civil discovery, it is entirely exempt from mandatory disclosure under Exemption 5. In sum, agency FOIA personnel should remember, especially when processing requests for factual material prepared in anticipation of litigation, that the holdings of the courts of appeals cited above (as well as that portion of the guidance found in FOIA Update, Summer 1983, at p. 6, citing the Mervin decision) do not accurately reflect the breadth of attorney-work product protection now available under the Supreme Court's recent Exemption 5 decisions.

Leak of the other reports has largely made this FOIA action moot, so no appeal is pending. But it would still be nice to see the original Kelly memo—and other internal NASA discussion of the issue. High partial pressures of O2 aren't just a structural integrity issue, they are a significant flammability issue at percentages above 40%.

The bigger issue isn't just the problems with Neptune and the O2 regulator, but the problems with public disclosure of risks that American astronauts will be subjected to. Until a more transparent culture is put in place, there is no reason to have any confidence that the full extent of specific risks is being made known to the appropriate decision makers on the US side.

James Oberg (www.jamesoberg.com) is a 22-year veteran of NASA mission control. He is now a writer and consultant in Houston.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Dude

Сало, на такие тексты надо ставить предупреждение: "Американское право, читающий может получить повреждение мозга  казуистикой."

Salo

Там стоит предупреждение: фамилия автора Oberg.  :roll:
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Сторонний

Цитироватьhttp://www.rian.ru/science/20110318/355276737.html
ЦитироватьСкрипочка: приземление возвратившегося с МКС экипажа было жестким[/size]
14:40 18/03/2011

ЗВЕЗДНЫЙ ГОРОДОК, 18 мар - РИА Новости. Посадка спускаемого аппарата, модернизированного космического корабля "Союз ТМА-М" была ощутимо жесткой, капсулу протащило по земле, но в целом все прошло гладко, сообщил на первой послеполетной пресс-конференции вернувшийся в среду с орбиты вместе с космонавтом Александром Калери его коллега Олег Скрипочка.

Спускаемая капсула пилотируемого космического корабля "Союз ТМА-М" приземлилась в 10.53 мск среды в расчетном районе казахстанской степи. В районе посадки была очень сильная метель с порывистым ветром.

"Посадка, конечно, ощущалась очень хорошо. Был удар, тащило нас по земле, но обнаружили нас быстро, и в целом все прошло гладко", - сказал Скрипочка, уточнив, что при приземлении экипаж испытывал нагрузки.

По его словам, встреча с Землей была даже более сложной, по его ощущениям, чем первый выход в открытый космос, хотя, по мнению Скрипочки, это тоже было большое эмоциональное событие.
Интересно почему был удар, или это Скрипочка так воспринял срабатывание ДМП.
"Multiscitia non dat intellectum"

us2-star

Цитировать
Цитироватьhttp://www.rian.ru/science/20110318/355276737.html
ЦитироватьСкрипочка: приземление возвратившегося с МКС экипажа было жестким[/size]
14:40 18/03/2011

ЗВЕЗДНЫЙ ГОРОДОК, 18 мар - РИА Новости. Посадка спускаемого аппарата, модернизированного космического корабля "Союз ТМА-М" была ощутимо жесткой, капсулу протащило по земле, но в целом все прошло гладко, сообщил на первой послеполетной пресс-конференции вернувшийся в среду с орбиты вместе с космонавтом Александром Калери его коллега Олег Скрипочка.

Спускаемая капсула пилотируемого космического корабля "Союз ТМА-М" приземлилась в 10.53 мск среды в расчетном районе казахстанской степи. В районе посадки была очень сильная метель с порывистым ветром.

"Посадка, конечно, ощущалась очень хорошо. Был удар, тащило нас по земле, но обнаружили нас быстро, и в целом все прошло гладко", - сказал Скрипочка, уточнив, что при приземлении экипаж испытывал нагрузки.

По его словам, встреча с Землей была даже более сложной, по его ощущениям, чем первый выход в открытый космос, хотя, по мнению Скрипочки, это тоже было большое эмоциональное событие.
Интересно почему был удар, или это Скрипочка так воспринял срабатывание ДМП.
Ну, раз их тащило по земле, то их могло приложить и при опрокидывании, после рабты ДМП... ИМХО...
"В России надо жить долго.." (с)
"Вы рисуйте, вы рисуйте, вам зачтётся.." (с)

Сторонний

ЦитироватьНу, раз их тащило по земле, то их могло приложить и при опрокидывании, после рабты ДМП... ИМХО...
Совершенно верно, я как-то не подумал про опрокидывание, - тем более что горизонтальное усилие от парашюта должно было увеличить скорость при ударе.
"Multiscitia non dat intellectum"