GSAT-5P \\ GSLV-F06 - 25.12.10 13:34 ДМВ - авария

Автор Salo, 29.07.2010 19:44:22

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

ЦитироватьСочувствую нашим индийским товарищам :cry:
Присоединяюсь... :cry:
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

hecata

В отличии от KSLV, тут то, что ракета взорвалась во время работы первой ступени работает на нас :)

Дмитрий В.

ЦитироватьВ отличии от KSLV, тут то, что ракета взорвалась во время работы первой ступени работает на нас :)

Каким это боком? По вине 12КРБ аварий не было.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Bell

Блин, я уж испугался, пока не прочитал подробности...
Да, в этот раз нас пронесло...

Бедные индусы :(
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун
А гвоздички-то были круглые (с) Брестская крепость

hecata

Цитировать
ЦитироватьВ отличии от KSLV, тут то, что ракета взорвалась во время работы первой ступени работает на нас :)

Каким это боком? По вине 12КРБ аварий не было.

Сложно придумать, почему ракета грохается по вине верхних ступеней во время работы нижних. Т.е. на Хруничев эта авария, скорее всего, тень не бросит... Хотя он (ЦИХ) постоянно попадает со своими изделиями в аварии, и отмываться приходиться тоже постоянно...

Salo

Разрушение третьей ступени скоростным напором тема скользкая.  Если потеря управления первой ступенью и выход на запредельные углы атаки не найдет подтверждения, то хруникам попортят немало крови.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=23302.120
ЦитироватьExtract from ISRO press conference......
ЦитироватьISRO confirms Altitude Error in Press Conference , Large Altitude error developed.

Control Command Signal from onboard computer failed to reach first stage after 47 second

Self Destruct command issued.

ISRO chairman noted what caused this control command failure needs further analysis.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=23302.msg675034#msg675034
ЦитироватьI just heard Mr. Radhakrishnan in his conference saying that everything was nominal up to 50s, then [...] higher envelope angle than nominal...leading to high structural loads that led to the destruction ..
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.thehindu.com/sci-tech/science/article979234.ece
ЦитироватьGSLV failure tragic, say scientists[/size]
PTI

Describing the failure of the GSAT-5P communication satellite launch on Saturday evening as "very tragic", India's top space scientists said the launch vehicle going up in flames soon after the lift-off was "a major setback" for ISRO.

Senior space scientist Prof. Yashpal, in his first reaction to the failure of the satellite launch, said, "It is very tragic. I think something has happened in early stages. I have never heard of such a thing, as we have had several successes before."

Noting that the GSLV-F06 launch vehicle had disintegrated in its initial stages itself, Prof. Yashpal said, "We did not get up to the liquid stage. It is terribly sad that something somewhere has gone amiss. A lot of data is available. So they will be able to find out what went wrong."

He felt that this was "a freak mishap" as the early stages of the launch vehicle had been tested several times by India and have a 100 per cent success rate.

"It (the problem in the launch vehicle) cannot be something fundamentally wrong. It must be something big. It is unfortunate. This is an accident of some sort," he said.

Former Indian Space Research Organisation engineer Madan Lal, in his remarks, said there seemed to be "some technical problem" in the first stage of the launch vehicle and not with the Russian cryogenic stage that India was using for the satellite launch this time.

"Cryogenic stage is the third stage of the launch. It (failure) appears not to be linked with the cryogenic stage," he said.

Mr. Lal said India had time and again succeeded in the early stages of the launch vehicle and that part was not a problem area for ISRO scientists.

Institute of Defence Studies and Analyses (IDSA) research fellow Ajay Lele said it was "a huge setback" for ISRO. But, he said, the scientists would be able to come back and re-launch the satellite soon.

"It was an important mission for ISRO. It is supposed to be one of the heaviest satellites ever tried by ISRO. In the business of satellite launches, failures are a part of the game," he remarked.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

LRV_75

Цитировать
ЦитироватьВ отличии от KSLV, тут то, что ракета взорвалась во время работы первой ступени работает на нас :)

Каким это боком? По вине 12КРБ аварий не было.
Аварий не было. Отмена была.
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

Salo

Предыдущие аварии:[/size]

http://www.hindustantimes.com/It-s-GSLV-s-third-failure-in-seven-missions/Article1-642765.aspx
ЦитироватьBangalore
It's GSLV's third failure in seven missions[/size]
Press Trust Of India
Bangalore, December 25, 2010
First Published: 18:49 IST(25/12/2010)

Saturday's failure of the GSLV is the third unsuccessful mission of the total seven of this indigenously developed space rocket. On April 15 this year, the third developmental flight of Geosynchronous Satellite Launch Vehicle (GSLV-D3) primarily for the flight testing of indigenously developed Cryogenic Upper Stage (CUS) could not accomplish the mission objectives.

Like the GSLV (carrying INSAT-4C on board) which failed on July 10, 2006, Saturday's rocket was also fitted with the Russian cryogenic engine.

Unlike the April 15 mission when ISRO had faced anxious moments before the launch as it was the first time that the rocket was powered by the indigenous cryogenic engine, today's mission was considered "routine" and ISRO never expected trouble.

The Failure Analysis Committee comprising multi-disciplinary experts constituted by ISRO to look into the April 15 failure concluded that ignition of the CUS Main Engine and two Steering Engines have been confirmed as normal, as observed from the vehicle acceleration and different parameters of CUS measured during the flight.

Vehicle acceleration was comparable with that of earlier GSLV flights up to 2.2 seconds from start of CUS. However, the thrust build-up did not progress as expected due to non-availability of liquid hydrogen (LH2) supply to the thrust chamber of the Main Engine.

This failure is attributed to the anomalous stopping of Fuel Booster Turbo Pump (FBTP). The start-up of FBTP was normal. It reached a maximum speed of 34,800 rpm and continued to function as predicted after the start of CUS. However, the speed of FBTP started dipping after 0.9 seconds and it stopped within the next 0.6 seconds.

Two plausible scenarios have been identified for the failure of FBTP: (a) gripping at one of the seal locations and seizure of rotor and (b) rupture of turbine casing caused probably due to excessive pressure rise and thermal stresses.

The Failure Analysis Committee set up by ISRO after the July 10, 2006, unsuccessful mission, had concluded that the primary cause for the failure was the sudden loss of thrust in one out of the four liquid propellant strap-on stages (S4) immediately after lift-off at 0.2 sec. With only three strap-on stages working, there was significant reduction in the control capability.

However, the vehicle altitude could be controlled till about 50 secs. At the same time, the vehicle reached the transonic regime of flight and the vehicle altitude errors built up to large values, resulting in aerodynamic loads exceeding the design limits, thus leading to break-up of the vehicle.

Simulations and analyses of flight data and verification through calibration tests have led to the conclusion that the propellant regulator in the failed engine had much higher discharge coefficient in its closed condition.

The reason for this could be an inadvertent error in manufacturing, which escaped the subsequent inspection, and acceptance test procedures.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5heFtD_kSgHltGc_ODkrecWi8NDeQ?docId=00adb319487a44538b7ee709fd8c199e
ЦитироватьRocket with Indian satellite explodes after launch[/size]

NEW DELHI (AP) — A rocket carrying an Indian communication satellite exploded just after liftoff Saturday in the second launch failure for India's space agency this year.

Television images showed the rocket exploding in the first stage after it launched from the Sriharikota space center in Andhra Pradesh state. It was carrying a GSAT-5P communication satellite into orbit.

The vehicle developed an error 47 seconds after liftoff and lost command, leading to a higher angle in the flight, said K. Radhakrishnan, chairman of the Indian Space Research Organization.

"That caused a higher stress, breaking up the vehicle," Radhakrishnan told reporters.


In April, a similar rocket on a developmental flight plunged into the Bay of Bengal. The ISRO said its rotor seized and turbine casing ruptured, probably due to excessive pressure and thermal stresses.

Yashpal, a retired Indian scientist and independent commentator, said he was very disappointed by Saturday's failure, but other countries too have experienced such problems.

"I hope it's just one of those things," Yashpal, who uses one name, told reporters.

India is planning its first manned space flight in 2016.

An Indian satellite launched in 2008 to orbit the moon was abandoned last year after communication links snapped and scientists lost control of the satellite.

India is the fifth country after United States, Russia, China and France to enter the commercial satellite launch market.

Since 1994, India's space program has launched a number of Indian-made satellites. It's also been able to launch nine successful space flights consecutively.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Андрей Суворов

Цитировать
ЦитироватьВ отличии от KSLV, тут то, что ракета взорвалась во время работы первой ступени работает на нас :)

Каким это боком? По вине 12КРБ аварий не было.
Была. В одном из запусков (как бы не в первом) он не доработал 200 м/с - спутник довыводился за счёт своего запаса топлива, осталось на год эксплуатации только.

Дмитрий В.

Цитировать
Цитировать
ЦитироватьВ отличии от KSLV, тут то, что ракета взорвалась во время работы первой ступени работает на нас :)

Каким это боком? По вине 12КРБ аварий не было.
Была. В одном из запусков (как бы не в первом) он не доработал 200 м/с - спутник довыводился за счёт своего запаса топлива, осталось на год эксплуатации только.

Так это частично успешный запуск.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Старый

ЦитироватьISRO confirms Altitude Error in Press Conference , Large Altitude error developed.
Алтитуд или аттитуд?

ЦитироватьControl Command Signal from onboard computer failed to reach first stage after 47 second
Ну вот и причина.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

X

Старый, сколько думаете займет на отладку ракеты? До запуска Chandrayaan-2 к Луне в 2013 году успеют?

LRV_75

Цитировать
ЦитироватьControl Command Signal from onboard computer failed to reach first stage after 47 second
Ну вот и причина.
Не стали проходить команды от бортового компьютера после 47 секунды на первую ступень, а почему не стали? СУ ИМХО должна быть на 2-ой ступени

Т.е. что они хотят сказать? Бортовой компьютер генерировал эти команды, но они не проходили?
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

LRV_75

failed to reach - перестали достигать?
Главное не наличие проблем, главное способность их решать.
У каждой ошибки есть Имя и Фамилия

kpt

ЦитироватьТ.е. что они хотят сказать? Бортовой компьютер генерировал эти команды, но они не проходили?
скорее всего телеметрия зафиксировала что команды были выданы, а вот подтверждения приема и/или исполнения не было. Т.е. точно известно что команды не достигли первой ступени (failed to reach), а вот почему конкретно они могут еще долго искать.
достало читать тут всяких ламеров, а старых особенно...

Дмитрий В.

Цитировать
ЦитироватьТ.е. что они хотят сказать? Бортовой компьютер генерировал эти команды, но они не проходили?
скорее всего телеметрия зафиксировала что команды были выданы, а вот подтверждения приема и/или исполнения не было. Т.е. точно известно что команды не достигли первой ступени (failed to reach), а вот почему конкретно они могут еще долго искать.

Обрыв кабеля или отсоединение разъема? :roll:
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!