НАСА планирует создать новый углеводородный двигатель

Автор frigate, 24.02.2010 07:44:35

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

frigate

Цитировать
ЦитироватьДа уж - несмотя на наличие тем по Таурусу-2 и НК-33 продолжаем обсуждать НК-33 здесь.  :roll:
Спасибо Сало  8), попробую добавить ТТХ AJ26-62 в табличке. :P
Да кстати - у  AJ26-62 нет выдвижного насадка.  :idea:
Спасибо, но сразу несколько поправок: Данные по УИ нужно брать средние между НК-33 и НК-33-1, а массу НК-33-1.
:?:  :?:  :?:  У AJ26-62 нет выдвижного насадка,  ну откуда у него удельный импульс увеличится
при том же диаметре сопла и давлении в камере?
По массе он должен быть БЛИЖЕ к НК-33 (нет же механизма)  :idea:
Давайте пошлем ОФИЦИАЛьНЫЙ запрос в АЭРОДЖЕТ (на фирменном бланке НК :roll:)  -
приедет БАРИН, разберётся кто виноват, и накажет кого попало (C) :!:
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Salo

У AJ26-62 есть рулевые машины и карданный подвес. Данные НК-33-1 приведены без соплового насадка. С ним вакуумный УИ выше на 14с. Давление в КС у исходного НК-33 150 атм, а у AJ26-62 примерно 165 атм.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Бродяга

ЦитироватьУ ФО-26-62 есть рулевые машины и карданный подвес. Данные НК-33-1 приведены без соплового насадка. С нмим вакуумный УИ выше на 14с. Давление в КС у исходного НК-33 150 атм, а у ФО-26-62 примерно 165 атм.
По этой причине и тяга и удельный импульс выше. :)

 Вообще, вот на таком варианте НК-33 милое дело сделать двухступенчатую ракету на замену "Союзу", такой "российский F-9". :)
[color=#000000:7a9ea26d56]"В тот день, когда задрожат стерегущие дом, и согнутся мужи силы; и перестанут молоть мелющие, потому что их немного осталось; и помрачатся смотрящие в окно;"[/color]

frigate

"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

avmich

Цитировать
Цитировать
Цитировать
ЦитироватьА смысл? Лучше, чем РД-180 они едва ли сделают.
Прогресс не стоит на месте. А РД-180 это научно-технический и технологический уровень 70-80-х.
Цитировать
ЦитироватьА смысл? Лучше, чем РД-180 они едва ли сделают.
Легко. По крайней мере лучше по критерию стоимость/эфективностьстоимость/эфективность.
Согласен с обоими - хотя, мне кажется, речь идёт и о высоких удельных параметрах.
Сомневаюсь в обоих упомянутых тезисах.
Прогресс хоть и не стоит, но в деле ракетного двигателестроения ни революционно новых открытий, ни принципиально новых материалов не появилось - только мелкие эволюционные улучшения.

Проблема не только в том, что появились новые возможности, но и в том, что некоторые возможности, которые считались относительно небольшими и достаточно сложными раньше, чтобы за них не браться - стали более доступны. Это общее утверждение, касается направлений разработки ЖРД как таковых.

ЦитироватьДа, если учесть существующий уровень американских "керосинок", то новый двигатель будет существенным шагом вперёд (если его таки доделают ;) ). Но превзойдёт ли он (в целом) РД-180 - не думаю...

Вот что пишут (речь об РД-180):

What legal impediment is there that would prevent us from
dissecting and reverse engineering any feature of those engines?
I would expect, in fact, that some American aerospace companies
already have detailed analyses  of them.

Trade secrets offer no protection, patents offer protection at the
cost  of revealing the technology.  Are we suddenly hesitant to
learn from the technology of other countries, when  much of the
high technology processes and designs that other countries are
profiting by were learned from US manufacturers, voluntarily or
involuntarily?

It actually would be more cost effective to buy engines in thee
near term, and reverse engineer and learn the "magic" and move
to a position of improving from there with a new engine that might
be tested but not be manufactured as long as there is not a
cost incentive or an "issue" with procuring  the Russian engines?

Как известно, технические подробности РД-180 были частью сделки Энергомаша с Локхидом.

ЦитироватьИ год тут не важен, поскольку по большинству ключевых удельных параметров, в особенности УИ, советские движки тех годов всё ещё остаются лучшими в мире (для одноразовых, само собой). Улучшать имеет смысл только надежность, и то вопрос - имхо ее уровень для отработанного изделия определяется в основном культурой производства.

Собственно, речь о том, чтобы Америке возобновить разработку керосиновых ЖРД. Понятно, что движки должны быть хороши по неким важным на сегодня параметрам. Может быть, это будет стоимость - и тогда они будут пытаться сделать движки, которые дешевле будет делать, чем покупать РД-180. Может быть, это будет эффективность - всё же Россия не особо продвинулась за 20 лет, а вышеописанные отрасли могут помочь повторить или превзойти этот уровень.

ЦитироватьДругое дело, что сам критерий стоимость/эфективность у РД-180 может капитально измениться в ближайшие годы... У ЛокМарта еще жива в памяти история с пересмотром цен на "Протоны", и остаться без движка (либо брать его втридорога) они себе позволить не могут.
И это конечно дает новой разработке шансы. Но вот хватит ли их - вопрос.

Вопрос, конечно. Последние декады обходились без новых керосиновых; обойдутся ли теперь - посмотрим.

ЦитироватьИ, в основном, это вопрос новых цен на РД-180.

Не только. Есть ещё политика и технология.

frigate

План В - если не получиться новый, всегда смогут заказать модернизированный РД-180М у Энергомаша.  8)
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

Lanista


frigate

ЦитироватьА там есть куда модернизировать?
За несколько миллиардов долларов денег очень даже можно поискать.... :P
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

SpaceR

ЦитироватьА там есть куда модернизировать?
Куда модернизировать - есть ВСЕГДА. Вопрос только в том, оправдают ли улучшения потраченные на них ресурсы?  :roll:

frigate

NASA Awards Space Propulsion Research Contracts To Five Firms
ЦитироватьNASA has awarded contracts to five companies to provide space propulsion systems technologies in support of research and technology development activities at the agency's Glenn Research Center in Cleveland.

Each of the five indefinite-delivery, indefinite-quantity contracts provide for fixed price, cost share and cost reimbursement competitive tasks with a maximum value of $50 million over the next five years.

The companies selected are Aerojet of Sacramento, Calif.; ATK Mission Systems of Ronkonkoma, N.Y.; Northrop Grumman Aerospace Corporation of Redondo Beach, Calif.; Orbital Technologies Corporation of Madison, Wisc.; and Pratt and Whitney Rocketdyne Inc. of Canoga Park, Calif.

The selected companies will perform work in six disciplines: propulsion system design and trade studies; non-toxic chemical propulsion systems; hypergolic propulsion systems; propellant systems; electric propulsion and rocket-based combined cycle propulsion systems.

The work will provide for the development of advanced space propulsion technologies to enable missions with higher performance, reduced cost, improved reliability and improved safety.

Technical challenges addressed include alternate propellants, thruster performance, novel concepts, thermal control, cryogenics, propellant and combustion product properties, chemistry, fluid dynamics and advanced concept fabrication.
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков

frigate

Aerojet And Florida Turbine Technologies To Develop NASA's New Rocket Engines[/b]
Sacramento CA (SPX) May 04, 2010

ЦитироватьAerojet and Florida Turbine Technologies (FTT) have announced that the companies have entered into a strategic partnership to compete for research, development and production on NASA's new hydrocarbon engine and advanced upper stage engine.

This expands the very successful teamwork that Aerojet and FTT have underway on the U.S. Air Force Hydrocarbon Boost Technology Demonstrator (HBTD) and Upper Stage Engine Technology (USET) programs.

The HBTD program is developing key, high-impact components and enabling technology for a world-class hydrocarbon engine. Aerojet and FTT will provide the innovation to expand this effort into a comprehensive engine development program that provides transformational propulsion capability for NASA, DoD and commercial launch vehicles.

In 2007, Aerojet and FTT competed and won the HBTD program which is the only U.S. engine development program working on an advanced rocket engine cycle.

"NASA's plans for innovative propulsion R&D on a new hydrocarbon engine are critical to America's leadership in space launch," said Aerojet CEO Scott Seymour.

"Winning the opportunity to work on these new NASA investments will allow Aerojet and FTT to expand and employ a whole new generation of engineers and scientists in developing the world's best hydrocarbon engine - and then to produce these engines in a new facility located in the United States. Aerojet is excited about joining in a strategic partnership with the innovative professionals at FTT to compete for and win this very important work."

"We look forward to growing our relationship with Aerojet, and the opportunity to build on our Air Force hydrocarbon engine technology with NASA," said FTT CEO Shirley Brostmeyer. "We are also proud of the opportunity to help build new high technology R&D engineering and manufacturing positions within the state of Florida."

Aerojet and FTT are the premier hydrocarbon engine team in the United States.

Aerojet continues to be a pioneer in developing world-class U.S. hydrocarbon engine capabilities. Aerojet is providing the AJ26 engine (derived from the NK-33, the world's first oxidizer-rich, staged-combustion, oxygen/kerosene rocket engine, which achieves very high performance in a lightweight, compact package) for Orbital Sciences Corporation's Taurus II launch vehicle.

This summer Aerojet will begin acceptance testing of the AJ26 engine at NASA Stennis Space Center leading to a planned first flight of the Taurus II in June 2011.

Aerojet also just successfully hot-fire tested a 5,500 lbf liquid oxygen - liquid methane engine at NASA White Sands Test Facility under a contract with NASA Glenn Research Center with support from NASA Marshall Space Flight Center.

Florida Turbine Technologies is working closely with AFRL, NASA, and Aerojet to develop state-of-the-art technologies for next generation turbopumps which provide extremely high pressure fuel to the rocket's engine.

These technologies include cavitation models, bearing and seal components, flowpath design, and health management sensors, which are being developed and tested as part of the USET, HBTB and other R&D programs
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков


frigate

Aerojet Awarded Contract for Research and Technology in Aerospace Propulsion by NASA
ЦитироватьAerojet, announced that NASA Glenn Research Center has awarded the company a five-year Indefinite-Delivery, Indefinite-Quantity (IDIQ) contract to provide NASA with its space propulsion system technologies, including cryogenic and electric propulsion for spacecraft.

Aerojet is one of five companies to be awarded a contract – potentially worth up to $50 million – to support NASA's research and technology activities. A key to Aerojet's award was forming a team that was capable of meeting diverse NASA needs. Members of the Aerojet team include: Ball Aerospace, Boeing, Florida Turbine Technologies, Inc., Gray Research, Lockheed Martin and United Launch Alliance. Key small business team members include: Alphaport of Cleveland, Ohio; Easi of Houston, Texas; ElectroDynamic Applications, Inc. (EDA) of Ann Arbor, Mich.; and IN-Space LLC of West Lafayette, Ind.

Each of the five IDIQ contract awards provides for fixed price, cost share and cost reimbursement competitive tasks with a maximum value of $50 million throughout the next five years.
Aerojet gets $50M NASA contract
ЦитироватьThe NASA Glenn Research Center awarded Aerojet  part of a contract worth a maximum value of $50 million over the next five years for a space propulsion system.

Aerojet is a subsidiary of Rancho Cordova-based GenCorp (NYSE:GY).

The space propulsion systems to be developed and delivered include cryogenic and electric propulsion for spacecraft.

The companies in Aerojet's team include Ball Aerospace, Boeing, Florida Turbine Technologies Inc., Gray Research, Lockheed Martin and United Launch Alliance.

There are also small businesses in the team.
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков