CST-100 - cемиместная капсула от Боинга

Автор Salo, 03.02.2010 17:57:34

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Петр Зайцев

Напоминаю, что Blue Origin получили контракт на разработку САС в рамках CCDev. Не исключено, что она будет привинчена к Б/Б (т.к. больше некуда: та что слева на рекламе по-видимому не существует, а по Б/Б есть финансированиэ и работы ведутся уже давно; ну а у Дрим Чазера есть своя система).
-- Pete

Lev

ЦитироватьНапоминаю, что Blue Origin получили контракт на разработку САС в рамках CCDev. Не исключено, что она будет привинчена к Б/Б (т.к. больше некуда: та что слева на рекламе по-видимому не существует, а по Б/Б есть финансированиэ и работы ведутся уже давно; ну а у Дрим Чазера есть своя система).
-- Pete
Потихоньку начинает вырисовываться облик перспективного американского ПК... :D
Делай что должен и будь что будет

Salo

http://www.spacenews.com/commentaries/100616-fromwires-bigelow-discloses-the-name-boeings-commercial-capsule.html
ЦитироватьBigelow discloses the name of Boeing's Commercial Capsule

It looks like the commercial crew capsule that Boeing and Bigelow Aerospace are developing with a little NASA seed money finally has a name: the CST-100.

That little news nugget was divulged by Robert Bigelow in a Commercial Spaceflight Federation press release announcing that his aerospace company is now a full-fledged member of the Washington-based trade group.

The June 16 press release quotes Bigelow saying he's "appalled by the condemnation of commercial crew as being somehow less safe than government programs, and the refrain that commercial companies need to prove they can deliver cargo before they deliver crew."

Bigelow Aerospace has launched two inflatable space modules to date and is currently working on a third that's designed to accommodate crew. Boeing and Bigelow announced last year that they are collaborating on a capsule to carry crews to Bigelow's planned space hotel. In February, NASA agreed to invest $18 million  i n the Boeing-Bigelow partnership.

As Bigelow put it in the release:
"The product of this relationship, the CST-100 capsule, will represent the safest, most reliable, and most cost-effective spacecraft ever to fly. Again, I don't understand the critics who say 'commercial' entities can't safely build a capsule.  Why is it that Boeing, the company that constructed the [international space station] itself, can't safely build a capsule that would go to their own space station?  These are the sorts of questions and issues that we will be posing in Washington as a member of the Commercial Spaceflight Federation.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://www.space.com/businesstechnology/boeing-new-capsule-concept-100625.html
ЦитироватьNew Boeing Spaceship Targets Commercial Missions
By Denise Chow
SPACE.com Staff Writer
posted: 25 June 2010
04:10 pm ET


As NASA's space shuttle fleet draws close to retirement, aerospace juggernaut Boeing is hard at work developing a new capsule-based spaceship to fly people to and from the International Space Station.

The new Boeing space capsule is a project using the company's recent $18 million award from NASA to advance the concepts and technology necessary to build a commercial crew space transportation system. It is one of several efforts by different U.S. companies to come with new spaceships to fill the void left by NASA's retiring shuttles.

And so far, things have been progressing right on schedule, said Keith Reiley, Boeing's Commercial Crew Development Program Manager.

"We're right on schedule for all of our demonstrations," Reiley told SPACE.com. "We've done 50 to 60 percent of our milestones, and all of them have been on time or ahead of time."

Boeing's new spaceship

At the heart of Boeing's new spaceship design is the CST-100 capsule, which will look similar to the cone-shaped Apollo and Orion spacecraft.

The Apollo capsules were built to ferry astronauts between Earth and lunar orbit in the late 1960s and 1970s. The larger Orion vehicles were part of NASA's Constellation program to return astronauts to the moon, and are now slated to serve as a space station lifeboat.

"It's a little smaller than Orion, but a little bigger than Apollo," Reiley said of the CST-100 spacecraft. "It carries seven, but it's fairly small – it's not as large or as spacious as the Orion."

The capsule is being built for short missions to the space station, meaning it will not be designed to stay in space for long periods of time.

Multiple rocket rides

Boeing plans to launch the CST-100 capsule from Florida, but has yet to determine which rocket will carry it into space.

The spacecraft is being designed for compatibility with a variety of rockets, in much the same way that commercial satellites are. This will give Boeing the flexibility to select an appropriate rocket later in the development process.

And while NASA has outlined a launch target for 2016, the new capsule could be rolled out sooner than expected, which could help fill the gap in future human spaceflight should NASA scrap its Constellation program.

"We haven't laid out our exact timeline yet, but we do have a schedule, and it beats the 2016 that was NASA's goal," Reiley said.

Private space station ferries

NASA isn't the only customer Boeing has in mind for the CST-100. The company has teamed up with Bigelow Aerospace, a Las Vegas-based company that recently joined the Commercial Spaceflight Federation.

Bigelow Aerospace is developing private inflatable space habitats with the goal of launching a commercial space station in 2014. The company has already launched two prototype modules into space.

For the new CST-100 spacecraft, Bigelow Aerospace will assist with demonstrations and design work in areas where they have cultivated experience from the design and construction of their orbital facilities and commercial space complex, said Reiley. The partnership also represents an important stepping stone for the commercial spaceflight industry.

"The future is being created now," said Bigelow Aerospace founder and president Robert Bigelow in a statement. "Commercial crew transportation has the potential to revolutionize the space industry for public and private sector entities alike."

Bigelow, who owns the Budget Suites of America hotel chain, also sees the vast potential for synergistic collaboration between his company and the veteran Boeing, which has been developing human and robotic space vehicles and their accompanying hardware for over 50 years.

"Boeing's unparalleled heritage and experience, combined with Bigelow Aerospace's entrepreneurial spirit and desire to keep costs low, represents the best of both established and new space companies," Bigelow said. "The product of this relationship, the CST-100 capsule, will represent the safest, most reliable, and most cost-effective spacecraft ever to fly."

Keep it affordable

For Boeing, one of their main challenges in expanding their branch of commercial spaceflight is in designing a relatively inexpensive option.

"I think one of the big challenges for Boeing, in particular, is to try to do things quicker and less expensive," Reiley said. "We learned a lot from Bigelow on how to do that."

Both Reiley and Bigelow agree that the inaugural launch of the private Falcon 9 rocket and Dragon capsule by the California-based company SpaceX represented a great stride made in commercial spaceflight.  [Photos of the historic Falcon 9 launch]

"The unprecedented success of the Falcon 9's inaugural launch clearly demonstrates that it's possible to dramatically reduce the cost of human spaceflight operations," Bigelow said. "SpaceX's Falcon 9 rocket and Dragon capsule were developed at a cost dramatically below that of traditional cost-plus programs – this should be a wakeup call that it's time for a new way of doing business."

And, with months and years of demonstrations and tests on the horizon for Boeing, the company can look to the successful launch of Falcon 9 as inspiration and motivation.

"It's always good to see folks succeed in spaceflight," Reiley said. "It certainly provides an impetus for all commercial providers to continue working hard."


"Были когда-то и мы рысаками!!!"

pkl

Вообще, исследовать солнечную систему автоматами - это примерно то же самое, что посылать робота вместо себя в фитнес, качаться.Зомби. Просто Зомби (с)
Многоразовость - это бяка (с) Дмитрий Инфан

АниКей

http://www.cybersecurity.ru/space/96800.html
ЦитироватьBoeing показала свой вариант космической капсулы для полетов на МКС
(14:31) 27.06.2010

Время эксплуатации космических шаттлов неуклонно движется к концу, тем временем американские частные космические подрядчики наперебой предлагают свои варианты для доставки астронавтов на МКС и даже к другим планетам, надеясь получить масштабные государственные контракты.

Вслед за недавним испытательным полетом частной американской космической ракеты Falcon 9, компания Boeing в пятницу представила свой вариант космического корабля с отделяемой посадочной капсулой для доставки к МКС и возвращению обратно на Землю.

Новая космическая капсула Boeing создана на деньги НАСА, выделенные космическим агентством частным компаниям по указанию Барака Обамы. Тогда НАСА выделило Boeing из своего кармана 18 млн долларов, сообщив, что Boeing работает над новой транспортной космической системой. Несмотря на то, что наравне с Boeing деньги западных налогоплательщиков получили и другие компании, пока лишь Boeing представила нечто осязаемое и связанное с пилотируемой космонавтикой.

"Пока реализация нашего проекта идет в точном соответствии с графиком", - говорит Кит Рейли, программный менеджер коммерческого подразделения Boeing. "Сейчас компания демонстрирует законченный на 60% прототип корабля. Некоторые из заявленных операций идут даже с опережением графика".

В сердце нового космического корабля Boeing лежит концепция американской капсулы CST-100, напоминающей конусообразные капсулы аппаратов Аполлон или уже несуществующего Ориона. "Она немного больше, чем у Аполлона, но меньше, чем у Ориона. Капсула способна нести в себе семь человек, правда внутри им будет довольно тесно", - говорит Рейли.

Напомним, что на Аполлоне американцы в 60-70х годах летали на Луну, тогда как аппараты Орион создавались как один из вариантов преемников шаттлов.

В Boeing говорят, что планируют капсулу для непродолжительных миссий на космическую станцию, дизайн в ее нынешнем варианте не предполагает продолжительного пребывания на МКС. Запускать CST-100 планируется со стартовой площадки во Флориде, правда в компании пока не определились с ракетой-носителем, которая будет применяться для вывода на околоземную орбиту.

Изначально капсула создается таким образом, чтобы быть совместимой с разными типами ракет - примерно также как и коммерческие спутники. Такой подход позволит использовать различные ракеты или же определиться с типом ракеты на более поздних стадиях разработки. В компании говорят, что хоть изначально НАСА требовало от подрядчика создать аппарат к 2016 году, капсула Boeing, скорее всего, будет создана раньше.

"Пока не могут сказать, когда точно аппарат будет создан, но точно раньше 2016 года", - говорит Рейли.

Также в Boeing говорят, что в рамках подготовки своего космического аппарата будет сотрудничать с коммерческим подрядчиком Bigelow Aerospace. Эта компания известна своим проектом "космического отеля". Прежде Bigelow уже запустила две тестовых версии своих аппаратов в космос. По новому проекту Boeing и Bigelow Aerospace будут сотрудничать по ряду вопросов, связанных с конструкцией и дизайном аппаратов.
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

Dave Bowman

Какие-то не солидные проекты у американцев пошли. Не понятно где САС, зачем 7 человек вжимать в такую капсулу (еще понятно для спасательного варианта). К тому же не вяжется это с заявлениями о Марсе.

Dave Bowman

Ссылка, приведенная в начале Сало, не открывается. Можно узнать где-то характеристики этого аппарата?

Dave Bowman

Цитироватьhttp://www.membrana.ru/articles/technic/2010/06/28/154000.html

Из фото макета я так понял что этот корабль должен садиться на Луну?

ronatu

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Dave Bowman

Цитировать
Цитировать
Цитироватьhttp://www.membrana.ru/articles/technic/2010/06/28/154000.html

Из фото макета я так понял что этот корабль должен садиться на Луну?

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=10491&postdays=0&postorder=asc&start=285&sid=c10d1c9b32187b6883aaa98d1acd0ec1

Спасибо, гляну

Salo

http://cybersecurity.ru/space/98367.html
ЦитироватьBoeing надеется прописаться на МКС

(00:04) 20.07.2010

Время эксплуатации космических шаттлов неуклонно движется к концу, тем временем американские частные космические подрядчики наперебой предлагают свои варианты для доставки астронавтов на МКС и даже к другим планетам, надеясь получить масштабные государственные контракты.

Вслед за недавним испытательным полетом частной американской космической ракеты Falcon 9, компания Boeing в рамках британского авиакосмического салона в Фарнборо представила свой вариант космического корабля с отделяемой посадочной капсулой для доставки к МКС и возвращению обратно на Землю. Сегодня компанией был представлен только прототип капсулы.

Новая космическая капсула Boeing создана на деньги НАСА, выделенные космическим агентством частным компаниям по указанию Барака Обамы. Тогда НАСА выделило Boeing из своего кармана 18 млн долларов, сообщив, что Boeing работает над новой транспортной космической системой. Несмотря на то, что наравне с Boeing деньги западных налогоплательщиков получили и другие компании, пока лишь Boeing представила нечто осязаемое и связанное с пилотируемой космонавтикой.

"Пока реализация нашего проекта идет в точном соответствии с графиком", - говорит Кит Рейли, программный менеджер коммерческого подразделения Boeing. "Сейчас компания демонстрирует законченный на 60% прототип корабля. Некоторые из заявленных операций идут даже с опережением графика".

В сердце нового космического корабля Boeing лежит концепция американской капсулы CST-100, напоминающей конусообразные капсулы аппаратов Аполлон или уже несуществующего Ориона. "Она немного больше, чем у Аполлона, но меньше, чем у Ориона. Капсула способна нести в себе семь человек, правда внутри им будет довольно тесно", - говорит Рейли.

Напомним, что на Аполлоне американцы в 60-70х годах летали на Луну, тогда как аппараты Орион создавались как один из вариантов преемников шаттлов.

В Boeing говорят, что планируют капсулу для непродолжительных миссий на космическую станцию, дизайн в ее нынешнем варианте не предполагает продолжительного пребывания на МКС. Запускать CST-100 планируется со стартовой площадки во Флориде, правда в компании пока не определились с ракетой-носителем, которая будет применяться для вывода на околоземную орбиту.

Изначально капсула создается таким образом, чтобы быть совместимой с разными типами ракет - примерно также как и коммерческие спутники. Такой подход позволит использовать различные ракеты или же определиться с типом ракеты на более поздних стадиях разработки. В компании говорят, что хоть изначально НАСА требовало от подрядчика создать аппарат к 2016 году, капсула Boeing, скорее всего, будет создана раньше.

"Пока не могу сказать, когда точно аппарат будет создан, но точно раньше 2016 года", - говорит Рейли.

Также в Boeing говорят, что в рамках подготовки своего космического аппарата будет сотрудничать с коммерческим подрядчиком Bigelow Aerospace. Эта компания известна своим проектом "космического отеля". Прежде Bigelow уже запустила две тестовых версии своих аппаратов в космос. По новому проекту Boeing и Bigelow Aerospace будут сотрудничать по ряду вопросов, связанных с конструкцией и дизайном аппаратов.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://spaceflightnow.com/news/n1007/21boeing/
ЦитироватьBoeing space capsule could be operational by 2015
BY STEPHEN CLARK
SPACEFLIGHT NOW
Posted: July 21, 2010

Boeing executives pulled back the curtain on their concept for a commercial human space capsule this week at the Farnborough International Airshow, saying the CST-100 spacecraft could be ready for operational space station flights by 2015 if NASA awards contract money next year.

    
Artist's concept of the CST-100 spacecraft. Credit: Boeing
 
The aerospace giant is teaming with Bigelow Aerospace to develop a market for commercial human space transportation. Boeing's CST-100 capsule could service Bigelow's planned private space stations, but NASA's commitment to commercial crew initiatives "closes the business case" for the transport system, said Roger Krone, president Boeing Network and Space Systems.

"The money that NASA has proposed being invested in commercial crew allows us to close the business case," Krone said during a Monday briefing at the Farnborough airshow in England. "Without that, we would have a difficult time and it would be a difficult decision for us to decide to proceed without that funding, primarily because it's an indication that NASA is supportive of this kind of approach (and) would purchase the services later."

Boeing is also counting on Bigelow's vision for privately-built human-tended space stations to be realized.

"We do believe very strongly in space commerce," said Brewster Shaw, Boeing's vice president and general manager of space exploration. "It turns out that Bob Bigelow, bless his heart, is the closest thing to actual space commerce besides the U.S. government at this particular time, for human beings."

Robert Bigelow joined Boeing's presentation at Farnsborough and said his company's first space station made of inflatable modules could be in orbit and ready to serve customers by 2015.

Bigelow's first space complex is designed to be more than half the size of the International Space Station. A second Bigelow outpost would be even larger than the ISS.

"For commercial crew transportation system to work, there has to be more than just ISS," Krone said. "The business cases won't close on just supporting ISS."

Affordable space transportation is crucial to Bigelow's business model. The price for a roundtrip to the company's first space station would be nearly $25 million, most likely using the CST-100 capsule and an Atlas 5 rocket, Bigelow said.


Artist's concept of a CST-100 spacecraft approaching a Bigelow space station. Credit: Boeing
 
"We think the combination of those two vehicles is a very good solution for space transportation," Bigelow said. "So it comes down to can they be constructed in an affordable way, and can we change that paradigm for cost for transportation."

About 75 percent of Bigelow's revenue would pay for transportation services, he said.

The White House requested $5 billion for NASA's commercial crew program during the next five years, enough to procure at least two competing human spacecraft developed by industry, according to NASA officials.

Legislation in the Senate would cut in half the Obama administration's proposed budget for commercial crew. The first draft bill from the House of Representatives would provide even less funding than the Senate version.

"It would be very difficult for us to make a decision to move out if there is no decision in Congress to support commercial crew," Krone said.

The CST-100 capsule would carry up to seven astronauts at a time to and from the International Space Station and Bigelow's space complex. It would take just one day to reach the space station, less than the travel time for the space shuttle or Russian Soyuz spaceships, according to John Elbon, vice president and general manager of Boeing's commercial crew transportation system.

Boeing's spacecraft design could accommodate missions with any number of crew members, even fully automated unmanned flights. It is designed to stay in orbit for up to seven months, return to Earth and touch down on land with airbag cushioning, Elbon said.

Early design work on the CST-100 has been funded under a NASA Commercial Crew Development, or CCDev, contract worth $18 million. The funding will continue through October, when engineers will convene for a systems-level critical design review.

Elbon said the capsule design is aimed at safety, simplicity and reducing recurring operations costs. Each spacecraft will be able to fly up to 10 missions.

"We focused on a capsule shaped similar to Apollo," Elbon said. "We focused on selecting systems that have been used in previous space programs, and we focused on just the capsule...so we can take the launch vehicle risk out of the equation."

    
Boeing says the CST-100 capsule could launch on the Falcon 9, Atlas 5, or Delta 4 rocket. Credit: Boeing
 
The craft is compatible with existing Atlas 5, Delta 4 and Falcon 9 rockets, Elbon said.

The Atlas 5 and Delta 4 are in the early stages of being human-rated by United Launch Alliance. The Falcon 9 is designed to eventually carry human cargo, according to SpaceX.

A pusher launch abort system would be added to carry the capsule away from a rocket mishap, Elbon said.

The CST-100 will lean heavily on Boeing heritage from the Apollo, space shuttle and space station programs. The craft will also use automated navigation, rendezvous and docking technologies tested on the Pentagon's Orbital Express demonstration satellites in 2007, according to Boeing officials.

A Boeing spokesperson said the company is not yet releasing the CST-100's exact dimensions, but the capsule would be larger than the Apollo command module and smaller than the Orion capsule, which NASA was planning to be the next government-owned human spacecraft.

Elbon described the company's baseline schedule for the capsule, including a series of test flights in 2014 leading up to the first crewed mission led by two test pilots.

The capsule could be operational in 2015, Elbon said, but the schedule hinges on further NASA funding to Boeing.

The CCDev contract would need to be extended beyond October and a full CST-100 development contract should be awarded in the summer of 2011 to reach operational capability by 2015, according to Edmund Memi, a Boeing spokesperson.

Boeing is pressure testing a structural article of the CST-100, testing environmental and life support systems, conducting drop tests using airbags, and integrating avionics with the automated docking system from Orbital Express, Elbon said.

    
The capsule could carry up to seven crew members. Credit: Boeing
 
The cost of Boeing's proposal isn't being released.

"The estimated cost is considered competition sensitive, but it would be substantially lower than an Orion-based version and would be competitive against other company proposals," Memi wrote Wednesday in an e-mail to Spaceflight Now. "Cost of development would also be dependent on the flight rate to be delivered and used to support ISS and Bigelow."

SpaceX says it can outfit its Dragon spacecraft for crew transportation within three years for approximately $300 million, but the Dragon is already on the verge of its first unmanned flight and much of its design work is already completed.

Memi said the CST-100's development would be "considerably cheaper" than the estimated $5 billion needed to turn the Orion capsule into a space station lifeboat.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Петр Зайцев

Цитировать

The craft is compatible with existing Atlas 5, Delta 4 and Falcon 9 rockets, Elbon said.
Так и пустит их Елон на Falcon-9, держите карман шире. Корабли и услуги гораздо выгоднее пусков как таковых, так что ясно, что КК лепить выгоднее. Их одно только спасает, что ULA условиями договора об объединении запрещено предоставлять полезные нагрузки.
-- Pete

SpaceR

Цитировать
Цитировать

The craft is compatible with existing Atlas 5, Delta 4 and Falcon 9 rockets, Elbon said.
Так и пустит их Елон на Falcon-9, держите карман шире. Корабли и услуги гораздо выгоднее пусков как таковых, так что ясно, что КК лепить выгоднее.
Я вообще не понимаю, как можно говорить о пусках на Falcon-9, если его рузоподъемность всего 10 т, а семиместная капсула Боинга-Бигелоу весит 12-12,5 т (по известным ранее данным), и то без учета САС.
ЦитироватьИх одно только спасает, что ULA условиями договора об объединении запрещено предоставлять полезные нагрузки.
-- Pete
Как-то не совсем ясно, что кому и как запрещено, можете уточнить?

Salo

Цитировать
Цитировать
Цитировать

The craft is compatible with existing Atlas 5, Delta 4 and Falcon 9 rockets, Elbon said.
Так и пустит их Елон на Falcon-9, держите карман шире. Корабли и услуги гораздо выгоднее пусков как таковых, так что ясно, что КК лепить выгоднее.
Я вообще не понимаю, как можно говорить о пусках на Falcon-9, если его рузоподъемность всего 10 т, а семиместная капсула Боинга-Бигелоу весит 12-12,5 т (по известным ранее данным), и то без учета САС.
У Atlas V 401 и Delta IV medium ПН меньше 10т.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Петр Зайцев

Цитировать
ЦитироватьИх одно только спасает, что ULA условиями договора об объединении запрещено предоставлять полезные нагрузки.
Как-то не совсем ясно, что кому и как запрещено, можете уточнить?

Это я несколько широко выразился, но честно сказать деталей в Consent Agreement очень много и я конечно всех не знаю, да и вообще текст мутный. Итак, имея в виду степень моего невежества, насколько я понял ULA не может делать спутники и КК по соглашению с FTC. Заметим это как бы побочный эффект, вот выжимка с сайта FTC:

ЦитироватьTerms of the Consent Order: The order first requires ULA to cooperate on equivalent terms with all providers of government space vehicles. This will ensure that ULA cannot give an unfair advantage to the space vehicle businesses of its parent companies during DoD's space vehicle procurement process. Next, the space vehicle businesses of Boeing and Lockheed must provide equal consideration and support to all launch service providers when seeking any U.S. government delivery in orbit contract. This provision will prevent Boeing and Lockheed from discriminating against nascent government MTH launch services suppliers in order to protect ULA's monopoly status. Finally, Boeing, Lockheed, and ULA are required to safeguard competitively sensitive information obtained from other space vehicle and launch services providers.

-- Pete

Salo

http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/20/344768/farnborough-boeing-bigelow-to-build-space-station-by.html
ЦитироватьFARNBOROUGH: Boeing, Bigelow to build space station by 2015
By Gayle Putrich


Boeing and Bigelow Aerospace are teaming up to build a commercial space station system, with a 2015 target for a fully operational station in low Earth orbit (LEO), the companies announced on the first day of the show.

The aggressive schedule - with assembly in 2014 and testing to include an uncrewed trip to the station - is contingent upon the US Congress coming through with funding for NASA's proposed Commercial Crew Development (CCDev) Space Act Agreement programme this fall.

"We need the funding. The money that NASA has proposed closes the business case. Without that, we would have a difficult time," says Brewster Shaw, former astronaut and vice-president and general manager of Boeing's space exploration division.

The plan, crafted largely by Robert Bigelow, the US hotelier turned aerospace company owner, is to build a modular 690m3 (24,000ft3) space station in LEO, starting a second, larger station within years for the first. The first will consist of four modules, four habitats and one propulsion and docking unit.

Bigelow says he is already expanding his factory outside Las Vegas by 17,000m2 (185,000ft2) to mass-produce the modules.

The programme would also include ground, mission and recovery operations systems as well as launch vehicles and a capsule based on the commercial crew transportation system already in development by Bigelow and Boeing as an offshoot of the CCDev programme. The capsule will be compatible with Atlas V, Delta IV and Falcon 9 launch systems, Shaw says.

Renting time on the first station would cost sovereign and commercial customers about $95m for a year, plus a per-astronaut cost of $24.9m, Bigelow says - a relative bargain compared with NASA's cost of $56m to send each astronauts to the International Space Station.

Bigelow also says he has already secured permission from the US State Department to run the project without any International Traffic in Arms Regulations concerns. "It's not a transfer of technology," Bigelow says, likening commercial space travel to commercial air travel.

"We believe space commerce will be a reality," Shaw says.

The Obama Administration, in a departure from previous US space policy, has proposed more emphasis on commercial space, with companies taking on major research and development and creating new launch capabilities, leaving NASA to focus on planetary exploration. Funding, however, has yet to materialise, with many in Congress concerned that the commercialisation of space is too dangerous an undertaking to support at this time.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Sаlyutman

Мультик от Boeing Company
CST-100 vs Sundancer