Русский аналог ТТУ?

Автор Yegor, 18.05.2009 04:11:43

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Yegor

Русский аналог ТТУ?

Навеяно вот этой картинкой от Локхида:



Крайний правый ряд РН - Атлас-5-Этап-2 (Atlas-5-Phase-2)
Обратити внимание на два варианта первой ступени - один с двумя РД-180, а второй, укороченный, с одним РД-180. Что интересно, по замыслу Локхида, укороченный вариант с одним РД-180 призван заменить теперешний 3.8м Атлас-5. Значит Локхид посчитал, что укороченый вариант настолько экономически выгоден!

"Русскиq аналог ТТУ" заключался бы, к примеру, в следующем: проектируется одна РН 40-тонник: первая ступень 5.5м с семью НК-33, вторая ступень 5.5м с семью РД-0146. Из неё получаются:
40-тонник - полная первая ступень, 7 НК-33
35-тонник - укороченная первая ступень, 6 НК-33
30-тонник - укороченная первая ступень, 5 НК-33
25-тонник - укороченная первая ступень, 4 НК-33
20-тонник - укороченная первая ступень, 3 НК-33

Таким образом варьирование количества двигателей и длинны ступеней создаёт аналог американского использование ТТУ. В России технология ЖРД развита гораздо лучше чем ТТУ. Экология, опять же.

Я так понимаю, что экономическая выгода достигается от использования одной и той же оснастки для производства различных вариантов ступени. Возможно укороченный вариант получается вырезанием цилиндрических секций баков из основного варианта?

Какие будут соображения?

Chilik

ЦитироватьКакие будут соображения?
На картинке "Phase 2" я не увидел ни одного варианта с одним РД-180 на первой ступени, везде пара. Собственно, ровно это же написано и на самой нижней жёлтой стрелочке. Куда смотреть надо?

Yegor

Цитировать
ЦитироватьКакие будут соображения?
На картинке "Phase 2" я не увидел ни одного варианта с одним РД-180 на первой ступени, везде пара. Собственно, ровно это же написано и на самой нижней жёлтой стрелочке. Куда смотреть надо?
На картинке "Phase 2" три РН:
1. Левая: один РД-180, укороченная первая ступень (вариант без ТТУ), ПН 12 т на НОО
2. Средняя: два РД-180, полная первая ступень (вариант с ТТУ по бокам), ПН 25-38 т на НОО.
3. Правая: трехблочный вариант: три полных блока с двумя РД-180 на каждом, ПН 74-90т на НОО.

Yegor

Цитировать8.3.2 Phase 1: Wide Body Centaur
Phase 1 of Atlas evolution focuses on modifying the Centaur vehicle. With the advent of the high thrust and high Isp of the RD-180 engine and high performance SRBs, much larger Centaur propellant masses can be accommodated. Centaur propellant mass can be increased to six times the present Atlas V levels. The additional propellants are accommodated by increasing the Centaur diameter to 5.4m (18 ft) to match the
diameter of the Atlas V-500 series PLF, as shown in Figure 8.3.2-1.
This development is accommodated using existing tank structural technology and maintains existing site infrastructure, avionics, engines, pneumatics, and other subsystems. Once implemented, this wide-body Centaur will replace the existing Atlas V Centaur and become the new upper stage common element for the fleet. To satisfy a wide range of mission needs, the wide-body Centaur is being designed to simply accommodate multiple propellant volumes through the addition of tank length. This allows the propellant mass to vary from 1.5 to 6 times the current Atlas V Centaur's mass.
The 5.4-m diameter Centaur can accommodate one or more RL10s as needed. Multiple RL-10 engines provide the thrust required by the larger versions of the wide-body Centaur while also enabling Centaur engine-out capability. Centaur engine-out capability more than doubles the launch vehicle system reliability.
The wide body Centaur is being designed specifically to accommodate a wide range of mission performance requirements. The baseline wide body
Centaur will accommodate GTO and GSO missions. Through the addition of a mission-peculiar kit consisting of solar power and passive thermal
shielding, mission durations in excess of a year are possible.
Like the existing Atlas V, the phase 1 vehicles can be flown without SRMs, with up to five SRMs, or in the HLV configuration. The no-solids configuration effectively matches the cost/performance of the Atlas V 401 while providing the larger 5.4-m PLF envelope.
Vehicles with five SRMs and four RL10s exceed the current Atlas V HLV performance. The phase 1 HLV configuration further amplifies performance, supporting 44 mT to LEO.

8.3.3 Phase 2: Wide Body Booster
Phase 2 vehicles retain the phase 1 Centaur and apply the same principles of modularity (combinations of common elements), mission flexibility, and fabrication methodology to a 5.4-m (18-ft) diameter booster. The aft thrust structure, plumbing, and support systems are modular to support either one or two RD-180 engines. Adding a second RD-180 provides additional thrust to support heavy mission requirements, while providing engine-out capability during booster phase of flight. Figure 8.3.3-1 illustrates the wide body booster configuration.

Like phase 1 Centaur development, the booster tank volume is being designed to be variable (0.9 to 1.7 times Atlas V booster volume) to accommodate diverse mission needs. Through simplified tank design, the booster can accommodate up to six SRMs, resulting in a "single stick" performance in excess of 39 mT to LEO, 40% larger than the current Atlas V HLV.

A phase 2 three-body HLV configuration provides 86 mT to LEO, approaching Saturn V performance.

Осторожно - 32.6 Мб:
http://www.ulalaunch.com/docs/product_sheet/Atlas_Mission_Planner_14161.pdf

Yegor

Цитировать
ЦитироватьКакие будут соображения?
На картинке "Phase 2" я не увидел ни одного варианта с одним РД-180 на первой ступени, везде пара. Собственно, ровно это же написано и на самой нижней жёлтой стрелочке. Куда смотреть надо?
Цитировать8.3.3 Phase 2: Wide Body Booster
...
The aft thrust structure, plumbing, and support systems are modular to support either one or two RD-180 engines.
...
Like phase 1 Centaur development, the booster tank volume is being designed to be variable (0.9 to 1.7 times Atlas V booster volume) to accommodate diverse mission needs.