EXPERT: European eXPErimental Reentry Testbed

Автор Salo, 30.05.2010 17:07:08

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

#20
http://vz.ru/news/2012/5/30/581342.html
ЦитироватьESA начала поиск альтернативы запуску аппарата с российской подлодки
30 мая 2012, 17:56

Европейское космическое агентство (ESA) ищет другие варианты отправки на орбиту экспериментального космического аппарата «Эксперт», который Россия должна была осуществить с помощью морской ракеты «Волна» с борта подводной лодки.

«Продолжаются поиски альтернативных пусковых услуг в России («Космотрас»/ «Днепр») и в США (Orbital Sciences/Pegasus)», - говорится в очередном номере бюллетеня ESA, передает РИА «Новости».

Экспериментальный космический аппарат «Эксперт» должен был быть запущен с борта атомной подводной лодки из акватории Тихого океана с приземлением на полигоне «Кура» полуострова Камчатка. Однако Минобороны РФ до сих пор не дало разрешение на его проведение, хотя эта услуга была оплачена несколько лет назад.

Главный конструктор ракетно-космического направления Государственного ракетного центра имени Макеева Александр Зайцев ранее сообщил, что «проект («Эксперт») предназначен для расчета условий возвращения летательного аппарата на Землю при входе в плотные слои атмосферы с целью проектирования и создания будущих космических транспортных систем».

Ранее руководитель ГРЦ Владимир Дегтярь сообщил, что для проведения пуска осталось получить разрешение Минобороны России. «Что касается темы «Эксперт», весь объем работ нами практически завершен, осталось получить разрешение министерства обороны на проведение запуска этого космического аппарата с помощью нашей ракеты-носителя «Волна», - сказал он.

В свою очередь глава Роскосмоса Владимир Поповкин предложил Европейскому космическому агентству запустить европейский аппарат «Эксперт» в качестве полезной нагрузки вместе с каким-либо другим космическим аппаратом в связи с тем, что министерство обороны России не может осуществить запуск с помощью ракеты «Волна».

«Я говорил с (руководителем Европейского космического агентства) Жан-Жаком Дорденом о том, что мы готовы запустить этот аппарат в качестве полезной нагрузки», - сказал он.

Возвращаемая капсула «Эксперт» - это научный аппарат для проведения исследований при гиперзвуковом входе в атмосферу. Аппарат планируется запустить по баллистической траектории и оценить воздействие атмосферы на него во время полета к Земле при гиперзвуковых скоростях.

Как сообщала газета ВЗГЛЯД, 22 мая стало известно, что Минобороны России считает российско-украинскую программу «Днепр» по использованию снятых с боевого дежурства тяжелых межконтинентальных баллистических ракет РС-20 для запуска космических аппаратов экономически невыгодной и экологически небезопасной.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#21
http://www.spacenews.com/launch/120607-european-reentry-capsule-grounded.html
ЦитироватьThu, 7 June, 2012
European Re-entry Capsule Grounded after Russia Withdraws Launch Offer
By Peter B. de Selding

TURIN, Italy — A European atmospheric-re-entry capsule that was 10 years in development and whose construction has been completed for months may never get off the ground following cancellation of a low-cost launch aboard a converted Russian missile, the capsule's builders said June 6.

The European Space Agency (ESA), with a large contribution fr om the Italian Space Agency (ASI), spent an estimated 50 million euros ($65 million) developing the European Experimental Reentry Test Bed, called Expert, starting in 2002.

Carrying 150 different sensors, the 1.6-meter long, 450-kilogram Expert was designed for launch to an altitude of about 120 kilometers before being released for ballistic descent.

One of its main goals was to test materials for ESA's Intermediate Experimental Vehicle (IXV), an unmanned, delta-winged plane scheduled for launch in 2014 aboard ESA's new Vega small-satellite launcher.

After several delays, Expert had been slated for a mid-2012 launch aboard a Russian converted Volna submarine-launched missile from the Pacific Ocean, wh ere it would reach speeds of five kilometers per second. Its parachute system would then deploy and the capsule would land in the Kamchatka Peninsula in Russia's Far East.

ESA and Russia's Makeyev State Rocket Center in December 2009 announced a contract for the launch, which at the time was scheduled for late 2010. The launch price, at about 2 million euros, was attractive.

Thales Alenia Space Italy, which is Expert's prime contractor and also prime contractor for the IXV vehicle, has placed Expert in storage here and has not given up hope that it can be launched in time to demonstrate some of the technologies to be used on IXV in 2014.

"The Russian Ministry of Defense apparently said some months ago that they no longer wish to provide Volna as a space launch vehicle," one Thales Alenia Space Italy official said June 6 during a visit to the company's facility here. "There may be a way of bartering the launch with the United States, but we are not sure. It is not so easy for small payloads to find affordable launches these days."

Another Thales Alenia Space Italy official, asked when the company could be ready to ship Expert if ESA found a launcher, answered: "Tomorrow!"

ESA's Expert program managers were not immediately available for comment on the status of their search for a replacement launcher.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

http://esamultimedia.esa.int/multimedia/publications/ESA-Bulletin-152/offline/download.pdf
ЦитироватьExpert

Funding was provided by the ESA General Studies Programme (GSP) to support Thales Alenia Space Italy in carrying out analyses to identify an alternative launch system. The availability of alternative launch systems on the Russian side appears doubtful because of the evolution of the Russian Ministry of Defence policy not to use military systems for civil space missions. A Technical Assistance Agreement to evaluate Expert launch options with US industry and NASA was approved by the US Department of State. Technical discussions with Orbital Sciences for the evaluation of alternative launch vehicles have started.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

instml

Полетел  :)

http://www.esa.int/Our_Activities/Launchers/Safe_splashdown_for_Intermediate_eXperimental_Vehicle

21 June 2013

ESA's experimental reentry vehicle passed its milestone descent and landing test on Wednesday at the Poligono Interforze Salto di Quirra off the east coast of Sardinia in Italy.

The full-scale Intermediate eXperimental Vehicle (IXV) prototype was released from an altitude of 3000 m by a helicopter, falling to gain speed to mimic a space mission before parachute deployment. The parachute slowed IXV for a safe splashdown in the sea at a speed below 7 m/s.

This last step in a series of tests shows that IXV can be recovered safely after its mission into space.

The IXV project is developing and flight-testing the technologies and systems for Europe's future autonomous atmospheric reentry vehicles.





It will be launched by ESA next year on Vega, Europe's new small launcher, into a suborbital path. It will reenter the atmosphere as if from a low-orbit mission, testing new European reentry technologies during its hypersonic and supersonic flight phases.

Previous campaigns included several water impact tests at CNR–INSEAN, a marine-engineering research institute in Rome, Italy. An instrumented subscale prototype was released at various angles and speeds to assess the best configuration for minimum impact loads.

At the Yuma Proving Ground in Arizona, USA, the multistage supersonic parachute was qualified up to the opening of the main subsonic stage.

Building on these, Wednesday's test started with the redeployment of the main subsonic parachute followed by: cutting the two ablative thermal protection covers of the parachute bridles, firing the 16 non-explosive actuators to release the four panels covering the floatation balloons, jettisoning the panels, detecting the water impact, deploying the beacons, and receiving the signal from the Cospas–Sarsat satellite network pinpointing the prototype bobbing in the sea.

An anomaly in inflating the balloons will be investigated. The vehicle was recovered from the sea and taken to land for detailed inspections and analysis.

This test highlights the importance of early inflight verification to secure a robust space vehicle design, confirming the technical direction and possibly suggesting further improvements.
Go MSL!

frigate

#24
Flight International Magazine, 30 Jul 2013
ESA sets sights on small spaceplane following key trial of technology demonstrator
By DAN THISDELL LONDON
"Селена, луна. Селенгинск, старинный город в Сибири: город лунных ракет." Владимир Набоков