X-34 - попытка номер два?

Автор Salo, 28.11.2010 03:26:18

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

Для затравки снюсь:
http://rnd.cnews.ru/tech/news/line/index_science.shtml?2010/11/24/417290
ЦитироватьМини-шаттлы возвращаются в строй[/size]

24.11.10, Ср, 18:54, Мск
http://www.rbc.ru/

Спустя десятилетие после закрытия программы испытания двух экспериментальных космических кораблей НАСА готовит их возвращение в строй.

На прошлой неделе подрядчики НАСА перевезли два 18-метровых беспилотных шаттла X-34 с открытого хранения на территорию летной школы в пустыне Мохаве, Калифорния. Там, рабочие из компании Orbital Sciences, разработавшей X-34, подготовят беспилотные космические корабли к полетам. Введение X-34 в строй расширит возможности США по использованию сверхскоростного недорогого космического транспорта многоразового использования. X-34 весит 8,2 т и должен был оснащаться двигателем с тягой 270 кН.


Х-34 задуман как дешевый многоцелевой орбитальный транспорт

Программа X-34 активно разрабатывалась в 1990-х годах и должна была сократить использование ракет-носителей, применяемых для вывода грузов на околоземную орбиту. Примерно в течение десятилетия НАСА и ВВС США экспериментировали с различными одноступенчатыми транспортными средствами. Некоторые из этих программ столкнулись с непреодолимыми техническими препятствиями, а другие оказались слишком дорогими. К началу 2000-х годов, почти все они были закрыты. Потратив 200 млн долл. на X-34, НАСА приняло решение прекратить программу еще до первого полета, сославшись на "технические риски", связанные в основном с двигателями корабля. Кроме того, космическое агентство потеряло веру в саму идею дешевого космического полета.

Однако в 2004 году знаменитый авиационный конструктор Берт Рутан (Burt Rutan) и специалисты аэрокосмической фирмы Scaled Composites разработали корабль Space Ship One и доказали, что дешевые полеты в космос возможны. Кажется, это активизировало усилия американского правительства по созданию мини-шаттлов. Так, было объявлено о разработке космического транспорта для корпуса морской пехоты США, а ВВС тем временем спокойно готовили к полету свой секретный беспилотный шаттл X-37B, который в настоящее время уже полгода летает вокруг Земли. Теперь и НАСА хочет получить аналогичный космический корабль, причем как можно быстрее.

Скорее всего, обновленный X-34 начнет летать, стартуя с самолета-носителя типа White Knight и поднимаясь на орбиту с помощью ракетных двигателей.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

И первоисточник:




http://www.wired.com/dangerroom/2010/11/grounded-nasa-space-plane-poised-for-comeback/
ЦитироватьGrounded NASA Space Plane Poised for Comeback?[/size]

    * By David Axe Email Author
    * November 22, 2010  |
    * 12:31 pm  |



X-34
A decade after they were unceremoniously sidelined, two experimental NASA space planes could be on the cusp of a dramatic comeback. Last week, NASA contractors moved the two, 59-foot-long X-34s from open storage to a test pilot school in California's Mojave Desert. There, workers from Orbital Sciences, the X-34's original builder, will inspect the two robotic rocketships with an eye to flying them again. If the X-34s have held up since their 2001 parking, they could help boost America's tiny-but-growing arsenal of super-fast, inexpensive, reusable spacecraft.

The X-34 program was a product of a mid-1990s space-plane craze (a revival of a movement from the '60s) that aimed to reduce the number of rocket stages needed to get into orbit. Over roughly a decade, NASA and the Air Force experimented with a number of single-stage vehicles. Some of those programs hit insurmountable technical obstacles. Others proved too expensive. By the early 2000s, almost all of them had gone defunct. After spending $200 million, NASA shut down the X-34 program before the first flight, citing "technical risk" mostly related to the craft's engines. Moreover, the space agency had lost faith in the whole concept of cheap, single-stage spaceflight.

Then, in 2004, famed aviation designer Burt Rutan and aerospace firm Scaled Composites launched their rubber-fueled Space Ship One rocketship into near-orbit, snagging a $10-million prize and proving that low-cost space access actually was possible. That seemed to reinvigorate government space-plane efforts. Embattled tech reformer Franz Gayl got busy arguing on behalf of a plan to build space transports for the Marine Corps. The Air Force quietly readied its mysterious X-37B "mini-Space Shuttle," which today prowls orbit on secret errands. Now NASA could get back into the space-plane game in short order, provided the X-34s are still flyable.

Any fresh X-34 test program would likely mirror the abortive efforts a decade ago. A modified airliner would launch the X-34 from high altitude, much like the White Knight motherships launch Rutan's space planes. The X-34's own engine would boost it into orbit. After testing, the craft would land like an airplane, ready to be refueled, refurbished and launched right back into space.

Art: NASA
http://www.wired.com/dangerroom/2010/11/the-real-story-behind-nasas-resurrected-space-plane/
ЦитироватьThe Real Story Behind NASA's Resurrected Space Plane[/size]

    * By David Axe Email Author
    * November 26, 2010  |
    * 11:17 am  |
 


The aviation and space press buzzed last week with the news that NASA had quietly moved its two long-grounded X-34 space planes from open storage at the space agency's Dryden center — located on Edwards Air Force Base in California — to a test pilot school in the Mojave Desert. At the desert facility, the mid-'90s-vintage, robotic X-34s would be inspected to determine if they were capable of flying again. It seemed that NASA was eying a dramatic return to the business of fast, cheap space access using a reusable, airplane-style vehicle — something the Air Force has enthusiastically embraced with its mysterious X-37B spacecraft.

The truth, it turns out, is a bit more complicated, even confusing — but no less exciting. If everything works out, the X-34s might help pioneer not just an emerging method of accessing space, but a new space-exploration business model, as well.

A Wednesday call to Orbital Sciences, the original manufacturers of the X-34, resulted in a brief conversation with a bemused company official. Barry Berneski, Orbital's communications director, said he had read the X-34 news, but had heard nothing on the subject from inside the firm. "They might be just trying get it out of Edwards' valuable real estate," Berneski said of the 59-foot-long space planes, only one of which ever flew — and just once — before the program was canceled on cost grounds in 2001.

In fact, real estate has been a factor in the X-34s' moves over the years, Dryden official Alan Brown said on Wednesday. After the program's termination, NASA transferred the space plane prototypes to the Air Force, "which thought it might use them but never did," Brown said. "When the Air Force needed room in the hangar, they [the X-34s] were moved to a bombing range and sat out there deteriorating for several years." The two bots luckily avoided getting bombed, and earlier this year NASA moved them back to its side of Edwards. "They were sitting there a while," Brown mused.

The idea to ship the X-34s to Mojave and inspect them originated with a Dryden-based NASA engineer, Brown said. "When he found out this thing still  existed ... he decided people should take a look to see if it could be refurbished and made flightworthy." That's when the contractors came to retrieve the two neglected spacecraft, pictured above en route to the Mojave.

But that doesn't mean NASA has formal plans to operate the X-34s under its own auspices, now or ever, Brown stressed. Provided they're in flyable shape, it's far more likely the space agency will make the X-34s available to private industry. "There are a number of firms interested in these things, developing communications and other technologies," Brown said. "It would be helpful if they had a vehicle."

Brown implied he was trying to downplay the X-34s' possible resurrection, but his reference to private industry hints at a far more exciting future for the space planes than would be likely in NASA service. After all, America's space future is looking increasingly privatized. In 2004, Scaled Composites boosted its Space Ship One vehicle to higher than 300,000 feet, proving that cheap, reusable, commercial vehicle could reach near-orbit — and potentially score huge profits from spacefaring tourists. And just this week, the Federal Aviation Administration issued the very first license for a commercial spacecraft to re-enter the atmosphere from orbit. The license will allow SpaceX to test, in December, an unmanned rocket vehicle designed for resupplying the International Space Station.

President Barack Obama's space policies entail "outsourc[ing] major components of the space program to private industry." With flyable X-34s at the ready, NASA could lend a hand to companies hoping to expand on Scaled's and SpaceX's achievements, and further open up space to explorers ... and entrepreneurs. That's way cooler than just another government-only test program, if you ask us.

Photo: NASA
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

sol

опа - это будет первый ПОЛНОСТЬЮ многоразовый КА ?
Массаракш!

Жизнь - это падение в пропасть неизвестной глубины и заполненную туманом.

Петр Зайцев

Да не будет там ничего. Какой-нибудь жулик вроде Чиринжива Кахурии купит их у NASA за пару баксов, просадит деньги доверчивых инвесторов на проституток и кокаин, и все.

Uriy

Если с самолёта-носителя, то мне нравится.

Rofman

Познайте истину, и истина сделает вас свободными.

Salo

ЦитироватьЕсли с самолёта-носителя, то мне нравится.
Он не выйдет на орбиту без ступени разгонщика.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

SpaceR

Дык вроде как он при любом раскладе не выйдет. Он всего лишь спасаемая 1я ступень (если считать самолет 0-й ступенью).
2я ступень одноразовая, вылетает из грузового отсека над атмосферой.


SpaceR

ЦитироватьДа?

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/numbers/199/28.shtml
http://www.testpilot.ru/usa/osc/x/34/x34.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_Sciences_X-34
Спасибо, Вы как обычно радуете нас обилием информации. :)
ЦитироватьX-34 предназначен для проверки технологий, которые предполагается использовать в будущих "малогабаритных" космических кораблях многоразового использования.
. . .
X-34 предназначается для полета на высотах более 75 км над землей со сверхзвуковой скоростью (однако число Маха не должно превышать 8 ).
http://www.testpilot.ru/usa/osc/x/34/x34.htm
В материалах, описывавших работы по Х-34 и планы их последующего развития, было изображение, где показывался вылет одноразовой ступени со спутником из раскрывшегося грузового отсека потомка Х-34 (то ли Х-34С, то ли что-то в этом роде, не запомнил).
Я именно это имел в виду.

А еще немного позднее (когда NASA c военными отказались от дальнейшего финансирования Х-34) были и планы превратить его в трехместный туристический суборбитальник - в НК публиковали такую картинку.


SpaceR

ЦитироватьSierra Nevada Studying X-34 As Rocket Testbed
Ах вот оно что... Спасибо.
ЦитироватьSierra Nevada Executive Vice President Mark Sirangelo confirms the company is studying the X-34 for a supporting role in the Dream Chaser development effort. "We are interested in this project with our interest being adapting our hybrid rocket motor for our orbital space vehicle Dream Chaser program to the X-34 as a test platform."

Agent

На насаспейсфлайте написали (орбиталовский инсайдер, походу)

The current interest in X-34 (including the "mysterious" move to Mojave) is all focused on reusable LV first stages; NASA Dryden wanted to know to what degree the two old airframes were still airworthy after all these years.  To answer the question we had to open some inspection panels.  There was no available hangar space at DFRC over the next few weeks. The guys at Mojave did.  Quick trip to KMHV for the inspection.  Results not in yet, may be "owned" by DFRC when they do.  That's all.

Salo

Антонио Элиас - не слабый такой инсайдер. :lol:
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

KVV

ЦитироватьДа не будет там ничего. Какой-нибудь жулик вроде Чиринжива Кахурии купит их у NASA за пару баксов, просадит деньги доверчивых инвесторов на проституток и кокаин, и все.
А что там с Кахурией?
Вроде как живой и здоровенький. Какую-то сверхгигантскую СЭС строить собрался. :)
А серьезно - Planet Space еще существует?
Сайт не обновляется, в новостях никаких упоминаний... уже давно...
Это было бы очень смешно, если бы не было так грустно.