SLS - space launch system (3-я попытка)

Автор Salo, 16.02.2012 10:25:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

nonconvex

Проблемы огневых испытаний были в уставках контроллеров. Повторное испытание через три-четыре недели.

Alex_II

Цитата: nonconvex от 20.01.2021 06:29:31Проблемы огневых испытаний были в уставках контроллеров. Повторное испытание через три-четыре недели.
Как однако ж долго меняются "уставки контроллеров"...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

nonconvex

Цитата: Alex_II от 20.01.2021 07:16:01
Цитата: nonconvex от 20.01.2021 06:29:31Проблемы огневых испытаний были в уставках контроллеров. Повторное испытание через три-четыре недели.
Как однако ж долго меняются "уставки контроллеров"...
Быстро кошки плодятся, в Бока-Чике.

Чебурашка

Оказывается, Core Stage можно заправлять только 9 раз.
У бака шаттла  можно было целых 13(!) раз.

3 заправки уже использованы. Для повторного Green Run требуется ещё одна заправка. И на стартовом комплексе для тестов потребуется ещё одна тестовая заправка. На запуск остаётся всего лишь 4 попытки  ;D

Чебурашка

Помнится, когда в СССР делали РН "Энергия".

Было:
Изделие 4М - использовалось для проверок стартового комплекса, отработки операций по заправке и сливу компонентов топлива.
Изделие 5С - использовалось для огневых испытаний второй ступени.
Изделие 6СЛ - изначально тоже предполагалось только для огневых испытаний, но в итоге было изготовлено по документации лётного изделия и запущено 15.05.1987

Так вот, в программе SLS, одна единственная Core Stage по своему назначению заменяет сразу и 4М и 5С и 6СЛ. Вот поэтому и так медленно двигаются вперёд. Приходится всё выполнять последовательно, нельзя распараллелить работы. И трястись над ступенью. Если единственную Core Stage повредят, вся программа целиком сразу накроется медным тазом.

Просто Василий

США не СССР, столько денег не могут затратить.
Пока мы говорим, уходит завистливое время: лови момент, как можно меньше верь будущему.

Ber

Цитата: Чебурашка от 20.01.2021 14:32:53Так вот, в программе SLS, одна единственная Core Stage по своему назначению заменяет сразу и 4М и 5С и 6СЛ. Вот поэтому и так медленно двигаются вперёд. Приходится всё выполнять последовательно, нельзя распараллелить работы. И трястись над ступенью. Если единственную Core Stage повредят, вся программа целиком сразу накроется медным тазом.
Что вспомнилась история с X33.
"Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough."  Mark Twain (C)

Чебурашка

X-33 уникальная конструкция на пределе технологических возможностей. Гигантский композитный бак, уникальные двигатели.

А SLS ничем особым на фоне других ракет кроме своих размеров не выделяется. Ничего нового нет.

Эх, был бы двигатель хотя бы на 500 секунд удельного импульса - многоразовые одноступенчатые шаттлы летали бы туда сюда каждый день по расписанию :(

Ber

Я так понял, что если сейчас пойти и просверлить в баке дырку скажем полметра диаметром, то программа Артемида закроется?
"Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough."  Mark Twain (C)

Чебурашка

С большой вероятностью. Следующая ступень будет готова только через полтора года.

nonconvex

#2690
Цитата: Ber от 20.01.2021 18:38:53Я так понял, что если сейчас пойти и просверлить в баке дырку скажем полметра диаметром, то программа Артемида закроется?
Для этого нужны либерально настроенный индивидум, заранее предупрежденная охрана а таже суд, который поймет и простит онижедетя. Большая подготовка, на уровне руководства Дем. партии.

Rediska

Цитата: Чебурашка от 20.01.2021 14:23:32Оказывается, Core Stage можно заправлять только 9 раз.
У бака шаттла  можно было целых 13(!) раз.

3 заправки уже использованы. Для повторного Green Run требуется ещё одна заправка. И на стартовом комплексе для тестов потребуется ещё одна тестовая заправка. На запуск остаётся всего лишь 4 попытки  ;D
NASA утверждает что 22  раза можно заправлять :) https://blogs.nasa.gov/artemis/2021/01/21/green-run-update-hot-fire-met-many-objectives-test-assessment-underway/
Хоронили Роскосмос. Порвали 5 старшипов.

zandr

https://twitter.com/NASA_SLS/status/1352722722963550208
ЦитироватьNASA_SLS  @NASA_SLS
NASA keeps a history of which engines are used for each mission. The four RS-25 engines on the #Artemis I core stage that fired up on Jan. 16 are each unique and have collectively contributed to 21 different shuttle flights. Вы не можете просматривать это вложение.

Rediska

Цитироватьhttps://www.nasa.gov/centers/stennis/news/releases/2021/NASA-to-Begin-New-RS-25-Engine-Test-Series-for-Future-Artemis-Missions/

NASA is set to begin a new round of tests for development of RS-25 engines that will help power the agency's Space Launch System (SLS) rocket on future missions to the Moon and, eventually, Mars. The first test of the new series is set for Jan. 28 on the A-1 Test Stand at Stennis Space Center near Bay St. Louis, Mississippi.


The test will be streamed live on NASA TV.

The seven-test series will use RS-25 developmental engine No. 0528 and will provide valuable data for Aerojet Rocketdyne, prime contractor for the SLS engines, as it begins production of new RS-25 engines for use after the first four SLS flights. Operators will focus on evaluating new engine components and reducing risk in engine operation. They also will fire the engine through a range of operating conditions to demonstrate and verify its capabilities.

The upcoming test series will provide data to enhance production of new RS-25 engines and several engine components that are being manufactured with cutting-edge and cost-saving technologies. Operators also will demonstrate engine gimbaling capabilities, using a newly installed A-1 Test Stand thrust vector control system. "Gimbaling" refers to how the engine must move on a tight circular axis in order to ensure proper flight trajectory.

"We're going to evaluate these newly designed parts that were made using advanced manufacturing techniques," said Johnny Heflin, SLS liquid engines manager at Marshall Space Flight Center in Huntsville, where the SLS Program is based. "This test series will prove that the RS-25 production restart engines can be built with the same high performance but with more affordability. This is a big milestone that will greatly contribute to the future sustainability of SLS." 

Resumption of RS-25 single-engine testing on the A-1 Test Stand follows completion of major maintenance work on the facility originally built for Apollo Program testing more than 50 years ago. Projects designed to ensure the facility continues functioning at a high level included upgrading piping and the test stand flame deflector, painting the 40,000-gallon liquid oxygen 100,000-gallon liquid hydrogen tanks, remodeling the Test Control Center, and upgrading the data acquisition system, facility cameras, and facility control systems. The new NASA-designed-and-manufactured thrust vector control system also was finalized and installed during this time.

"It is exciting to return to hot fire testing at the A-1 Test Stand," Stennis RS-25 Project Manager Chip Ellis said. "We have worked hard the last 20 or so months to complete needed test stand maintenance projects. Now, the team is ready to get back to the business of testing for future deep space missions."

The engine will be fired seven times for a total of 3,650 seconds during the first half of 2021. The schedule calls for six full-duration tests of about eight and a half minutes (500 seconds) and one hot fire of just under 11 minutes (650 seconds). A full duration test refers to the time the engine must fire during an actual launch in order to power SLS towards orbit. Longer duration hot fires are conducted to test the limits of engine performance.

For about half of the firing time, the engines will operate at 111 of the power level at which the original space shuttle main engines were designed to perform. Operators will also demonstrate operation at the 113 percent power level for an extended period, as was initially demonstrated in a Feb. 2018 hot fire.
The previous round of RS-25 testing concluded April 4, 2019 and focused primarily on validating new operating parameters for the initial RS-25 engines, which are modified heritage space shuttle main engines, and included acceptance testing of 16 former space shuttle main engines that will help launch the first four SLS missions. This new RS-25 test series begins as a separate test series, called Green Run, is in its final phase. The Green Run is a comprehensive series of tests of the core stage of the SLS rocket, which includes four RS-25 engines, and culminates with a final test to fire all four together for about eight minutes. The Green Run team recently fired all four RS-25 engines together for the first time and is currently evaluating if a second hot fire test is required.
Хоронили Роскосмос. Порвали 5 старшипов.

zandr

https://www.youtube.com/watch?v=XSPuLa5oWoM
Цитироватьhttps://www.youtube.com/watch?v=XSPuLa5oWoM 9:37
SLS RS-25 Engine Test, 28 January 2021
  SciNews
An Aerojet Rocketdyne RS-25 rocket engine was tested on the A-1 Test Stand at the John C. Stennis Space Center in Mississippi, on 28 January 2021, at 22:53 UTC (16:53 CDT, 17:53 EDT). The test was conducted using the RS-25 developmental engine No. 0528 and had a duration of 500 seconds (full-duration test). This RS-25 hot-fire test is part of the Retrofit-2 test series, aiming to evaluate new engine components and reduce risk in engine operation. NASA's Space Launch System (SLS) will be powered by four RS-25 engines firing simultaneously.
Credit: NASA/Aerojet Rocketdyne

Rediska

#2695
Цитата: undefinedGreen Run Update: NASA Proceeds With Plans for Second Hot Fire Test

NASA plans to conduct a second Green Run hot fire test as early as the fourth week in February with the Space Launch System (SLS) rocket's core stage that will launch the Artemis I mission to the Moon. The Green Run is a comprehensive assessment of the rocket's core stage prior to launching Artemis missions.

While the first hot fire test marked a major milestone for the program with the firing of all four RS-25 engines together for the first time for about a minute, it ended earlier than planned. After evaluating data from the first hot fire and the prior seven Green Run tests, NASA and core stage lead contractor Boeing determined that a second, longer hot fire test should be conducted and would pose minimal risk to the Artemis I core stage while providing valuable data to help certify the core stage for flight.

Inspections showed the core stage hardware, including its engines, and the B-2 test stand are in excellent condition after the first hot fire test, and no major repairs are needed to prepare for a second hot fire test at NASA's Stennis Space Center in Bay St. Louis, Mississippi.

All SLS rockets use the same core stage design, so a second Green Run hot fire will reduce risk for not only Artemis I, but also for all future SLS missions. The Green Run series of tests is designed to certify the core stage design and verify that the new stage is ready for flight. The hot fire test is the final Green Run test and will provide valuable data that minimizes risk for American deep space exploration missions for years to come.

The Green Run team scrutinized data from the first hot fire test and determined that a second hot fire lasting approximately at least 4 minutes would provide significant data to help verify the core stage is ready for flight. The Green Run wet dress rehearsal and hot fire operations completed several operations:

  • transitioning to the automated launch sequence operated by the core stage flight computer and Green Run software,
  • completing the terminal countdown sequence that is like the launch countdown
  • pressuring the tanks and delivering propellant to the engines and demonstrating performance of the core stage's main propulsion system,
  • firing the engines at 109 percent power level, and
  • operating the thrust vector control system that steers the engines.
Conducting a second hot fire test will allow the team to repeat operations from the first hot fire test and obtain data on how the core stage and the engines perform over a longer period that simulates more activities during the rocket's launch and ascent. To prepare for the second hot fire test, the team is continuing to analyze data from the first test, drying and refurbishing the engines, and making minor thermal protection system repairs. They are also updating conservative control logic parameters that resulted in the flight computer ending the first hot fire test earlier than planned. The team has already repaired the faulty electrical harness which resulted in a notification of a Major Component Failure on Engine 4. This instrumentation issue did not affect the engine's performance and did not contribute to ending the first test early.

After the second hot fire test, it will take about a month to refurbish the core stage and its engines. Then, the Pegasus barge will transport the core stage to NASA's Kennedy Space Center in Florida where it will be assembled with the other parts of the SLS rocket and the Orion spacecraft being prepared for the Artemis I launch later this year.
Хоронили Роскосмос. Порвали 5 старшипов.

Чебурашка

Три сегмента состыковали 


strapel

В статье:
https://www.nasaspaceflight.com/2021/01/nasa-redo-sls-green-run-static-fire/
Пишут:

Двигатели начинают запускаться на отметке Т(-6,6) с., по очереди (1й, 3й, 4й, 2й) с интервалом 120 мс. Во время старта двигателя №4 один из четырех датчиков давления в основной камере сгорания (MCC) начал выдавать "шумные" данные. Блок управления двигателем (ECU) через 1,5 с. дисквалифицировал этот датчик, интерпретировал это как потерю избыточности/резервирования и квалифицировал это как Отказ Основного Компонента (Main Component Failure). Это событие не привело к прерыванию испытаний. Если такое событие происходит при попытке пуска ракеты в интервале Т(-6) с.- Т 0 с. то полетный контроллер ракеты прерывает пуск, если после Т 0 с. то блок управления двигателем использует резервные датчики - полет продолжается. Инспекция двигателя №4 показала, что датчик давления исправен, неисправность была в кабельной сети (уже устранена).

Каждый двигатель RS-25 оснащен CAPU (Core Auxiliary Power Unit), как я понимаю, аналогом CAPU является БИМ (Бортовой Источник Мощности) на РН Зенит. Он питает систему УВТ гидравлической жидкостью под большим давлением. На отметке Т+60 с. начались испытания системы УВТ. Суть испытаний: отклонение всех четырех камер сгорания с максимальной скоростью. Через 1 секунду после начала этих испытаний полетный компьютер ступени получил сигналы о выходе за пределы нормы двух параметров CAPU двигателя №2. Эти сигналы: "low hydraulic reservoir fill percentage" (низкий уровень гидравлической жидкости в баке (гидросистемы)) и "low hydraulic return pressure or suction pressure" (низкое давление в возвратной линии или входе в насос гидросистемы) и привели к отключению двигателей и прерыванию испытаний. Пишут, что проблем с CAPU двигателя №2 на самом деле нет, он вел себя так-же как и CAPU остальных двигателей (так получилось, что именно его параметры вышли за пределы нормы первыми). Проблема в том, что допустимые значения параметров (систем 1й ступени) намеренно были "консервативными", чтобы не подвергать излишнему стрессу и износу летную матчасть.

Двигатели перебирают, стенд рециклируют, корректируют допустимые значения параметров систем, в общем - ступень готовят к повторным испытаниям.

Евгений Кравченко

Цитата: strapel от 01.02.2021 13:58:57Проблема в том, что допустимые значения параметров (систем 1й ступени) намеренно были "консервативными", чтобы не подвергать излишнему стрессу и износу летную матчасть.
Прикольно, неудача испытания из-за излишней перестраховки

Чебурашка

ЦитироватьThe team is targeting Thursday, Feb. 25, for the test, known as the hot fire, to take place at NASA's Stennis Space Center near Bay St. Louis, Mississippi. The target date will be confirmed following a test readiness review later this week.
Огневое испытание 25 февраля.