SpaceX семейство метановых двигателей Raptor

Автор igorvs, 26.10.2013 01:05:56

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Salo

Цитата: Seerndv от 13.09.2020 14:17:18
Цитата: Salo от 13.09.2020 02:25:56
Цитата: Seerndv от 12.09.2020 17:24:29- или там было чуток поменьше?
Посадка на метановом га-газ - "Энергомашу" до этого как до Парижу в известной позе, в коей, как не обидно, он не прочь и остаться.  :-[
Посадка к Энергомашу точно никакого отношения не имеет, ибо ракеты он не делает. Но как быстро у Вас неприятие "бриллиантового хера" сменилось восторгом от "диамантового дика".
- турбонасосос ББХГ(С) при таких эволюциях точно бы чиркнул по стенке - и ушел в мир иной в большом бабахе коими славна эта группа поделок Глушко.
А так да - ну абсолютно никакого отношения в силу импотенции все это пережить.  ;D ;D ;D
Не нужно проблемы НК-33 приписывать РД-191. У него УВТ сразу заложено, да и ТНА не качается, только камера.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Seerndv

Цитата: Salo от 13.09.2020 19:43:38Не нужно проблемы НК-33 приписывать РД-191. У него УВТ сразу заложено, да и ТНА не качается, только камера.
- я лишь отметил что Раптор это в легкую исполняет. 

А у РД 181?
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Seerndv

Цитата: Salo от 13.09.2020 19:40:02
Цитата: Василий Ратников от 13.09.2020 08:08:21Раптор не дорогой, или как минимум планируется быт таковым
Ценник озвучьте, плиз?
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Salo

Цитата: Seerndv от 13.09.2020 19:39:38Я ему верю! Раптор уже взлетал.  8)
А "Энергомаш" только веселые картинки последние 30 лет рисует. Клепиков уже старенький.  :'(
Вауумный? Ссылочкой не поделитесь с полётом RVac?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

Цитата: Seerndv от 13.09.2020 19:54:45
Цитата: Salo от 13.09.2020 19:43:38Не нужно проблемы НК-33 приписывать РД-191. У него УВТ сразу заложено, да и ТНА не качается, только камера.
- я лишь отметил что Раптор это в легкую исполняет.

А у РД 181?
Вы видите какие-то проблемы у РД-181? У него нет качания, или качается весь двигатель?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#665
Цитата: Seerndv от 13.09.2020 20:52:25
Цитата: Salo от 13.09.2020 19:40:02
Цитата: Василий Ратников от 13.09.2020 08:08:21Раптор не дорогой, или как минимум планируется быт таковым
Ценник озвучьте, плиз?
Т.е. двигатель замкнутой схемы тягой в 200тс с давлением в 300 бар в КС стоит только в два раза больше чем Merlin с тягой 80 тс и давлением 115 атм? Вы верите всему что пишет Тим  Додд хозяин звукозаписывающей студии Everyday Astronaut?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Bell

А 8 лямов за ВЕ-4?

Впрочем,там и 25 лямов за РД-180 - многовато. По-моему реально где-то 15
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Seerndv

Цитировать[color=var(--slot3)]https://www.inverse.com/article/56999-spacex-elon-musk-teases-rapid-cheap-raptor-production-to-get-to-mars-fast
SPACEX RAPTOR: PRICE SET TO DROP DRAMATICALLY
[/color]
The engine is also set to decrease in price as production scales. Musk confirmed that each engine currently costs more than $2 million. He suggested that the figure would reduce tenfold, which could mean an engine costs just $200,000.
That's not all. Because each Raptor produces 200 tons of force, the cost per ton of force would equate to around $1,000. But because each engine is designed to be reused around 1,000 times with little maintenance, the true cost per ton per flight would equate to around $1.
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Bell

У меня ощущение, что сверхмалая длина горячего кислого тракта и отсутствие на нем сильфона должны сильно влиять на стоимость...
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Bell

Цитата: Seerndv от 13.09.2020 21:46:27The engine is also set to decrease in price as production scales. Musk confirmed that each engine currently costs more than $2 million. He suggested that the figure would reduce tenfold, which could mean an engine costs just $200,000.
That's not all. Because each Raptor produces 200 tons of force, the cost per ton of force would equate to around $1,000. But because each engine is designed to be reused around 1,000 times with little maintenance, the true cost per ton per flight would equate to around $1.
Это все конечно рекламное бла-бла-бла, какие там нафиг  1000 раз и 200 килобаксов...
Но даже если он будет стоить 10 лямов и летать по 10 раз, то уже это будет чрезвычайно выгодно.
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Seerndv

ЦитироватьЦена двигателей первой ступени ракеты-носителя Antares компании Orbital Sciences Corporation
bmpdNovember 1st, 2016

Оригинал взят у коллеги diana_mihailova в Цена двигателей 1-ой ступени ракеты-носителя Antares компании Orbital Sciences Corporation


Протокол № 4 от 16 декабря 2014г.
Повестка дня:

Об одобрении сделки с имуществом ОАО «НПО Энергомаш» балансовой стоимостью свыше 10% балансовой стоимости активов ОАО «НПО Энергомаш».

Принятые решения:



В соответствии с пп. 18 п. 3 ст. 38 Устава ОАО «НПО Энергомаш» одобрить сделку с Орбитал Сайенсиз Корпорэйшн (Orbital Sciences Corporation) в отношении имущества ОАО «НПО Энергомаш» балансовой стоимостью свыше 10% балансовой стоимости активов ОАО «НПО Энергомаш», оплата по которой составляет более 10% балансовой стоимости активов ОАО «НПО Энергомаш», на следующих основных условиях:

• предмет сделки: покупка Орбитал Сайенсиз Корпорэйшн 20 (двадцати) ракетных двигателей РД-181 и комплектующего оборудования и данных;

• цена договора: 224 500 000 (двести двадцать четыре миллиона пятьсот тысяч) долларов США за 20 ракетных двигателей РД-181, комплектующее оборудование и данные;

• возможен опцион на закупку дополнительных двигателей РД-181 в срок с 1 августа 2018 года по 31 декабря 2021 года;

Договор вступает в силу только после получения Распоряжения Правительства РФ в соответствии с Постановлением Правительства РФ от 16.04.2001 г. №296 "Об утверждении Положения об осуществлении контроля за внешнеэкономической деятельностью в отношении оборудования, материалов и технологий, которые могут быть использованы при создании ракетного оружия".

Условия одобряемой сделки содержатся в проекте договора (приложение №1 к настоящему протоколу).

- итого РД-181 по цене $11,225 млн., сл-но, $25 млн. за РД-180 и немного ;)
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Seerndv

Цитата: Bell от 13.09.2020 21:51:19Это все конечно рекламное бла-бла-бла, какие там нафиг  1000 раз и 200 килобаксов...
Но даже если он будет стоить 10 лямов и летать по 10 раз, то уже это будет чрезвычайно выгодно.
- ну должно было хоть что-то прогрессировать за 30 с куем лет, пусть не у "Энергомаша", но в Штатах точно?

В обработке. моделировании, материалах, и.т.д.
А тупик им. Глушко (С) - он и есть тупик. :(
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Bell

Цитата: Seerndv от 13.09.2020 21:55:08- итого РД-181 по цене $11,225 млн., сл-но, $25 млн. за РД-180 и немного ;)
Нет, очень много.

В 2011 году в рублях РД-180 стоил 320 млн, а РД-191 - 175 млн.
Считается, что сейчас энергомашевский 191 стоит 300 лямов (потому что при переводе производства в Пермь обещали снижение в 1,5 раза до 200 лямов). Значит 180 порядка 550 млн, а по курсу 70 рублей за бакс это порядка 8 млн. всего-то. Ну для американов цена будет конечно выше, но не в 3 же раза...
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Seerndv

#673
Цитата: undefinedBUSINESS NEWS
NOVEMBER 19, 20145:32 AMUPDATED 6 YEARS AGO
Special Report: In Pentagon deal with Russians, big profit for tiny Florida firm

By Brian GrowStephen GreyRoman Anin
16 MIN READ

ATLANTA/MOSCOW (Reuters) - For months, a powerful U.S. senator has been pushing for details of a murky deal under which a Russian manufacturer supplies the rocket engines used to launch America's spy satellites into space.

People watch as a United Launch Alliance Atlas V rocket, carrying a classified payload from the U.S. government's National Reconnaissance Office, lifts-off at the Vandenberg Air Force Base, California, in this December 5, 2013 file photo. REUTERS/Gene Blevins/Files
At issue: how much the U.S. Air Force pays for the engines, how much the Russians receive, and whether members of the elite in President Vladimir Putin's Russia are secretly profiting by inflating the price.
Now, documents uncovered by Reuters provide some answers. A tiny Florida-based company, acting as a middleman in the deal, is marking up the price by millions of dollars per engine.
That five-person company, RD Amross, is a joint venture of Russian engine maker NPO Energomash and a U.S. partner, aerospace giant United Technologies. According to internal company documents that lay out the contract, Amross stands to collect $93 million in cost mark-ups under its current multi-year deal to supply the RD-180 rocket engine.
Those charges are being added to the program despite a 2011 Pentagon audit that contested a similar, earlier contract with Amross. That deal would have allowed Amross to receive about $80 million in "profit" mark-ups and overhead expenses on RD-180 engines, government documents show.
The confidential report of the 2011 audit described the mark-ups and additional charges as improper under U.S. contracting law. Amross, the auditors concluded, was a middleman that did "no or negligible" work. The audit characterized the $80 million in added costs as "unallowable excessive pass-through charges."
A spokesman for RD Amross told Reuters that the company resolved the dispute by reducing its charges under the first contract. Neither Amross nor the Pentagon would disclose the dollar amount of the price cut.
But the documents indicate that Amross later managed to make up for the concessions. In the current deal, Amross is charging the same average total price per engine - $23.4 million - that was proposed in the initial contract rejected by the Pentagon auditors.
The disclosure of the middleman's profits and the 2011 contract dispute is likely to increase scrutiny of the deal - and the Russians behind it.
MCCAIN LETTER
Sen. John McCain, R-Arizona, is seeking to end funding for future purchases of the Russian engines in the coming year's Defense Department budget. In June, he wrote to the Pentagon's chief of procurement seeking details about the price of the engines and the role of Florida-based Amross as a middleman. In his letter, McCain said he suspected that the Air Force was being overcharged. The Pentagon hasn't divulged the information he sought.

Told of the Reuters findings, McCain said he has been expressing deep concern to the Obama administration that U.S. taxpayers "are paying millions of dollars to companies that may have done no work but merely served as a 'pass-through' to enrich corrupt Russian businessmen connected with Vladimir Putin." The administration's response, he said in a written statement, signals "it is either ignorant of these allegations or unwilling to investigate them. This is unacceptable."
The Russian engine is a critical component in Atlas rockets, the workhorse of the U.S. military's satellite program. The latest Atlas model is made by United Launch Alliance, a joint venture of Boeing and Lockheed Martin. ULA has a long-term contract with the Air Force to put America's military and reconnaissance satellites into space. Many of the country's most sensitive missions could be grounded if the supply of RD-180s were cut off.
At a projected cost of $70 billion through 2030, the launch program is one of the biggest acquisition deals in Pentagon history. And because the program leaves Washington dependent on engines made in Russia, it is a potential flashpoint at a time of renewed Cold War tensions.
"It is outrageous that the United States today remains dependent on Putin's Russia, particularly for a national security space launch program," McCain said.
In a series of stories, Reuters is investigating how Putin has transformed Russian capitalism by letting people close to him benefit from major state programs or lucrative public contracts, often using intermediary companies. In the RD-180 deal, the United States risks getting caught up in that system.
ALLIES OF PUTIN
The Russian government owns 86 percent of Energomash, maker of the RD-180 engine. The company falls under the supervision of Dmitry Rogozin, the deputy prime minister responsible for the defense and space industries. Rogozin was among a number of Russians sanctioned by the Obama administration in March in retaliation for what the West says are Moscow's efforts to destabilize Ukraine.
The sanctions against Rogozin nearly derailed the engine program. A U.S. rival to ULA, Space Exploration Technologies, won a federal court order freezing the Energomash deal in April on the grounds that the Pentagon shouldn't deal with a company overseen by a sanctioned foreign official.
The Obama administration, faced with losing the only ready supplier of the engine, opposed the move. The administration argued that it wasn't required to cut off business with Energomash because it had made no determination that Rogozin controlled the company. In response, the judge lifted the freeze.
But Rogozin isn't the only associate of Putin involved in Energomash. A closer intimate of the president has played an important role in the company, corporate ownership documents show.
RELATED COVERAGE

The Kremlin allies behind the RD-180 rocket engine

That man, billionaire businessman Yuri Kovalchuk, is one of Putin's oldest friends. In March, he too was sanctioned over Ukraine. The U.S. Treasury cited his close ties to Putin, describing Kovalchuk as the Russian president's "personal banker."
In October 2010, Kovalchuk took partial control over Energomash when Putin ordered that the business be placed under the oversight of another state-owned space company, RSC Energia. Through an asset management firm that he controlled until this spring, Kovalchuk had control of a minority stake in Energia.
With the support of the Russian space agency, Kovalchuk thus became a key player in both Energia and Energomash, according to a senior manager at Energia. The billionaire's brother served as chairman of Energia from 2011 to 2013. Kovalchuk's role at Energomash hasn't been previously reported.
A person close to Kovalchuk declined to address Reuters' questions about the corporate registration documents tying him to Energomash. This person said: "Assumptions regarding management functions and any control of Y.V. Kovalchuk in the companies RKK Energia and NPO Energomash are false." Kovalchuk's brother, Mikhail, declined to comment.
In March, shortly before the United States announced sanctions against Kovalchuk and others, Kovalchuk's interests in Energia and Energomash were transferred to another member of Putin's circle.
MISSING MILLIONS
Much remains unclear about the RD-180 program, including the price the Air Force ultimately pays for the engines and what becomes of all the profit earned by Amross.
Washington isn't the only capital where the deal has raised questions. Russian government auditors informed the Kremlin in 2010 that Energomash was making large losses on the RD-180 deal, in part because proceeds were being captured by unnamed offshore intermediary companies.
According to unpublished records of Russia's federal Audit Board, Energomash made a $50 million loss from the engine sales to the United States from 2008 through 2010. The shortfalls were the result of mismanagement by unnamed former executives who sold the engines to Amross for less than their production cost, the auditors estimated.
"In reality, money was made, but it didn't come to the country," Vitaly Davidov, then deputy director of the Russian Federal Space Agency, told a 2011 meeting of the Audit Board, according to minutes of the gathering.

U.S. reliance on the RD-180 is a byproduct of post-Cold War warming.
In the 1950s and 1960s, Soviet engineers developed rocket engines that used liquid oxygen and kerosene to generate great thrust, putting heavier rockets and payloads into space. The United States had its own engines, but by the 1990s it had stopped making ones powerful enough for the biggest jobs. With the Cold War over, Washington turned to Russia, and in 1996 the RD-180 was selected to power Atlas rockets.
But Energomash has never sold the engines directly to the rocket program. Instead, it has sold them to a joint venture it set up with a unit of United Technologies. The engines are then resold to the Pentagon's main contractor, which since 2006 has been ULA.
The joint venture - the middleman in the engine deal - is Florida-based RD Amross. The firm's role is an uncommon one. The Pentagon has rules limiting the use of middlemen in contracts, a safeguard against fraud and wasteful spending. But in this case, the arrangement was seen as temporary.
The partners originally planned to co-produce the engine in America for U.S. government space missions, according to a review in May by the Defense Department. That hasn't happened. The engines proved to be cheaper to make in Russia, and Energomash had a ready supply of them.
The Pentagon finds itself highly dependent on the Russian engines as a result, according to the Defense Department review. Through 2020, the U.S. government will rely on RD-180-powered Atlas V rockets for more than 56 percent of its space launches, the report said.
Amross and its five full-time employees occupy a small suite in a beige stucco building just off the white sands of Cocoa Beach, Florida. The building is home to doctors, a dentist and a hearing aid seller.
Since 2011, the company has been run by U.S. space industry veteran William Parsons. A former Marine, Parsons worked at NASA for years, serving as director of the John F. Kennedy Space Center in nearby Cape Canaveral. Before joining RD Amross, he was vice president of strategic space initiatives at Lockheed Martin, co-owner of United Launch Alliance. Parsons declined to comment.
TOUGH QUESTIONS
Amross's engine sales have been questioned over the years in Washington. Most recently, in a June 20 letter to Defense Department acquisitions chief Frank Kendall, McCain wrote that he had unspecified information indicating that "ULA -- and ultimately the Air Force -- buys the RD-180 for a price significantly above what RD Amross pays NPO Energomash." As a result, "the U.S. taxpayer (is) essentially giving a Russian company a profit by perhaps more than 200 percent. Is this allegation accurate?"


Slideshow ( 5 images )
McCain sought specifics. "For how much does NPO Energomash sell the RD-180 to RD Amross?" he wrote. "For how much does RD Amross subsequently sell the RD-180 to ULA? For how much does ULA sell the RD-180 to the Air Force?"
Despite the Pentagon's silence, the documents examined by Reuters answer his first two questions.
RD Amross buys the engines from Energomash for $20.2 million each on average, according to Amross's current contract with Energomash, dated June 5, 2014.
Amross adds $3.2 million to each engine, a 15 percent markup. It then sells them to ULA for $23.4 million, according to an amendment to Amross's contract with ULA, dated Oct. 2, 2014.
In all, Amross will reap $93 million in mark-ups over the course of the deal. The $680 million contract calls for 29 engines to be delivered from this year through 2017.
The current arrangement follows an earlier, $303 million contract proposal that called for Amross to deliver 12 engines to ULA from 2011 to 2013.
In an August 2011 report, the Pentagon's Defense Contract Audit Agency detailed the deal. It said that middleman Amross would pay $17.9 million per engine on average. Amross then planned to add on average $5.5 million in "profit" to the price of each engine - an extra 31 percent - before reselling them to ULA. The profit mark-ups totalled more than $66 million.
In a 67-page report, Pentagon auditors called the proposal "not acceptable for the negotiation of a fair and reasonable price." They contested the $66 million profit "in its entirety, as unallowable excessive pass-through charges" under federal contracting law. The services Amross cited to justify the profit "constituted 'no or negligible value,'" they concluded. The auditors also contested $14.4 million in overhead expenses.
The findings were extraordinarily blunt, said Charles Tiefer, a military contracting specialist and professor at the University of Baltimore School of Law, who reviewed the document for Reuters.
"The bottom line is that the joint venture between the Russians and Americans is taking us to the cleaners," Tiefer said. He said he had reviewed Pentagon audits critical of Iraq War contracts, but those "didn't come anywhere near to how strongly negative" the Amross audit was.

ULA and RD Amross said they resolved the dispute to the Air Force's satisfaction. The price was reduced, they said, but they wouldn't put a dollar figure on the discount. The Air Force said the audit was taken into account in working out the contract. It wouldn't discuss the price it paid ULA for engines under that deal or the current arrangement.
"ULA and the Government ultimately determined that the RD AMROSS contract price was fair and reasonable and there were no 'unallowable excessive pass-through charges,'" ULA spokeswoman Jessica Rye said in a written statement.
In a letter to McCain last month, Defense Department acquisitions chief Kendall said Amross's value in the deal included providing technical advice, logistics and "anomaly resolution."
Reuters described its findings about Kovalchuk's ties to Energomash to Amross, ULA and the Air Force. The Air Force didn't address the Kovalchuk connection. ULA said it is "not aware" of any involvement at Energomash by the Russian billionaire.
Amross referred questions to the joint venture's American co-owner, the Pratt & Whitney Military Engines unit of United Technologies. A spokesman there, Matthew Bates, said Amross's lawyers had looked into the Kovalchuk connection.
"We disagree with your assertion that 'Kovalchuk has had a significant role in Energomash,'" Bates said in an email. The indirect stake uncovered by Reuters, Bates said by e-mail, was not a majority holding. What's more, "these alleged connections were severed prior to the imposition of U.S. sanctions against Yuri Kovalchuk." He didn't address the role played by Kovalchuk's brother as chairman of Energia, the company that runs Energomash.
Washington had warned it was considering sanctions on Russian officials. About two weeks before the sanctions were announced, Kovalchuk's investment appeared to diminish. But it stayed in friendly hands.
Control of his indirect holding in Energia shifted to a pension fund run by a businessman named Yuri Shamalov. He is the son of longtime Putin associate Nikolai Shamalov, a co-owner of a powerful bank run by Kovalchuk. The Shamalovs had no comment.
In June, Energomash and Amross finished up a new agreement to supply RD-180 engines to the Air Force program.ULA is paying $23.4 million per engine - the same price originally called for in the prior contract that caused all the wrangling.
Additional reporting by Maria Tsvetkova and Jason Bush in Moscow. Edited by Richard Woods and Michael Williams.
Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.
- убытки уже были при продажах по 9 млн. $


Цитата: undefinedРакетные двигатели РД-180 продавали в США за полцены - Счетная палата
18:11 11.05.2011 (обновлено: 18:16 11.05.2011)
19826
Ракетные двигатели НПО ЭНЕРГОМАШ
© РИА Новости / Сергей Пятаков
"В связи с этим только в 2008-2009 году убыток от их продаж составил около 880 миллионов рублей, или почти 68% всех убытков "Энергомаша", - отмечается в материалах Счетной палаты РФ.



МОСКВА, 11 мая - РИА Новости. ОАО НПО "Энергомаш" осуществляло продажу российских ракетных двигателей РД-180 для американских ракет-носителей "Атлас-5" за половину стоимости затрат на их производство, говорится в материалах Счетной палаты РФ.
"В связи с этим только в 2008-2009 году убыток от их продаж составил около 880 миллионов рублей, или почти 68% всех убытков "Энергомаша", - отмечается в материалах.
Двигатели РД-180 были разработаны и сертифицированы для использования  на американских ракетах-носителях (РН) семейства "Атлас" по заказу компании "Локхид Мартин" (с 2006 года совместного предприятия компаний "Локхид Мартин" и "Боинг - ЮЛА").

Вес одного двигателя составляет 5,4 тонны.
НПО "Энергомаш" имени академика Глушко начало работать с фирмой "Пратт энд Уитни" с октября 1992 году, когда было подписано "Соглашение по совместному маркетингу и лицензированию технологий" с компаниями "Юнайтед Текнолоджис Корпорейшен" и "Пратт энд Уитни". "Энергомаш" назначил "Юнайтед Текнолоджис Корпорейшен" своим исключительным представителем по маркетингу в отношении производства, использования или продажи двигательных установок и лицензируемых технологий по всем программам и контрактам в США и с США.
В соответствии с подписанным соглашением, НПО "Энергомаш" и "Пратт энд Уитни" проводили активную маркетинговую деятельность. В январе 1994 года в опубликованном отчете штаб-квартиры НАСА "Доступ в космос" впервые было официально упомянуто о возможности использования двигателей разработки "Энергомаша" в качестве основных маршевых двигателей.
В 1995 году фирма "Локхид Мартин Астронотикс" объявила конкурс на двигатель для своей новой ракеты-носителя Атлас IIAR. Тогда НПО "Энергомаш" победило в конкурсе - 12 января 1996 года компания Локхид Мартин объявила о выборе жидкостного ракетного двигателя РД-180 в качестве двигателя первой ступени ракеты-носителя Атлас IIAR.
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Bell

#674
Блин, а как поскипать эту простыню? :(

Плачь Энергомаша по поводу убыточности мы помним, но дело было не простое...
На МАКС-11 был замечен и сфоткан такой плакат:



Можно было бы предположить, что рост СЕБЕстоимости (см. прим. *) двигателей РД-180 как-то коррелирует с падением курса рубля и всё такое. Однако, если зайти например на сайт https://www.kursvaliut.ru/ и запросить там среднегодовой курс за указанные 2003-2008 годы, то окажется, что курс рубля стабильно ПОДНИМАЛСЯ!
Если в 2003 он был 30,7 руб/бакс, то в 2008 уже 24,85, и это даже с учетом начавшегося в том году нефтяного кризиса скачка бакса. А если пересчитать вышеуказанные цены на среднегодовые курсы, то получается вот что:

Год Цена, руб. Курс Цена, $
2003 91,14         30,7 2,97
2004 127,4         28,8 4,42
2005 146,8         28,3 5,19
2006 160,7         27,2 5,91
2007 224,3         25,6 8,76
2008 298,6         24,85 12,02


Оказывается в баксах (!) РД-180 за 5 лет подорожал в 4 РАЗА!
Вот поэтому Счетная палата и говорила об убытках в 2008-2009 годах.
Но блин я хз, как так можно вести дела, чтоб настолько бешено росла себестоимость!...
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Sam Grey

Как человек с фин. образованием и опытом работы, могу предположить что как раз в этот период в Энергомаше на производство РД-180 начали навешивать по максимуму все расходы остального предприятия, начиная от менеджмента, отдела кадров и айтишников, и заканчивая детскими летними лагерями, столовой и медпунктом, именно с целью показать максимально возможную себестоимость и кому-то её предъявить.

Seerndv

- а возможно, кто-то из менеджмента был так заинтересован в баксах, что готов был продавать РД-180 в убыток.
Это про них:
Ну что же Вы все время воруете с убытков? Воруйте с прибылей!// М.М. Жванецкий.
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Alex-DX

Цитата: Bell от 14.09.2020 01:07:41Оказывается в баксах (!) РД-180 за 5 лет подорожал в 4 РАЗА!
а если измерять золотом.  :)

бакс грязная спекулятивная бумажка.
которая подешевела с 2003 по 2008 в 2 раза
а в диапазоне 2000 - 2012 в 6 раз!...

Bell

Гыгы!
Очень надежные, просто замечательные двигатели! ;D
Надо срочно их ставить на Ангару, Союз-5, СТК, далее везде!

Хорошо, что это тема про метан...
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

Asteroid

Цитата: Bell от 14.09.2020 17:53:17Хорошо, что это тема про метан...
Вот и я думаю, не пора ли вернуться к метану? 🤔
==>[RU.SPACE Forever>