Большие транспортные самолёты для нужд космонавтики

Автор Stealth, 18.08.2007 14:00:46

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Neru

Если помечтать...

В советское время для перевозки крупногабаритных грузов по программе Энергия-Буран использовали модернизированный бомбардировщик. Перевозили негабарит вне грузового отсека, снаружи.
Мрия, созданная для той же программы - тоже должна была перевозить подобные грузы вне грузового отсека.

И если помечтать, то переделав хвостовое оперение ИЛ-76 можно, теоретически, перевозить "на его горбу" подобные крупногабаритные грузы... 

Это могло бы решить любимую всеми проблему "железнодорожный габарит".

vlad7308

ЦитироватьNeru написал:
Если помечтать...
еще можно тему с начала почитать :)
это оценочное суждение

Дмитрий В.

Цитата: /Иван/ от 04.08.2020 16:39:41
Цитата: undefinedГрузовик высокого полета: Россия готовит замену Ан-124 и Ан-22

САМОЛЕТ АН-124 САМОЛЕТ РУСЛАН САМОЛЕТЫ
Выделить главное выкл
«Руслану» (Ан 124) и «Антею» (Ан-22) подготовили замену. В России началась разработка совершенно нового тяжелого военно-транспортного самолета для Воздушно-космических сил. С его технической комплектацией военное ведомство и промышленность определятся к концу года. Но уже известны ключевые требования со стороны Министерства обороны. По своей грузоподъемности и дальности машина будет превосходить американский С-17 и европейский А-400, но немного уступать Ан-124.
<...>
Новый самолет должен перевозить не меньше 80 т груза на дальность в 5 тыс. км. Длина его грузового отсека будет не менее 27,5 м. Ширина и высота — 5,8 и 4,4 м соответственно.
Реинкарнация Ил-106.Слабоват для ракетных задач.
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Seerndv

- ну а пока:
ЦитироватьКонцерн Airbus вскоре примет в свой «рабочий» флот третью машину типа Airbus BelugaXL.
Вчера спецгрузовик, способный перевозить целые секции фюзеляжей и консолей крыла для новых «эйрбасов», засветился в Тулузе в закатном свете во время второго полёта-приёмки заказчиком (customer acceptance flight). Самолет попал в кадр во время выполнения теста на уход на второй круг.
Машина будет принята в строй ближайшее время.


https://aviaforum.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/data/attachment-files/2020/10/1552203_7bad72860aa9df2a771d0b6d08e55412.jpg

Что можно посоветовать Рогозину ...
А, собственно. ему советовать ничего не надо, это Ростеху, когда он примет Роскосмос в свои волосатые руки  теплые объятья, как ОАК  ;D 
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Старый

Цитата: Seerndv от 04.10.2020 10:56:55Ростеху, когда он примет Роскосмос в свои волосатые руки 
Волосатые лапы :)
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Seerndv

Цитата: undefinedhttps://www.flightglobal.com/air-transport/airbus-intends-etops-for-belugaxl-to-support-transatlantic-operations/142308.article
Air transport
Airbus intends ETOPS for BelugaXL to support transatlantic operations
By David Kaminski-Morrow5 February 2021

Airbus is to seek extended twin-engined operations (ETOPS) approval for the BelugaXL outsize transporter, in order to support commercial services involving overwater flights.
Three BelugaXLs, based on the A330, have been built, the most recent introduced in October 2020. Another three will be manufactured, the last two of which will have 180min ETOPS approval, according to BelugaXL chief engineer Pascal Vialleton.
Vialleton disclosed the ETOPS plan during a Royal Aeronautical Society event on 4 February.
He says Airbus wants to have the final two aircraft, due to arrive in 2022 and 2023, to have the flexibility to conduct transatlantic flights, pointing to the possibility of satellite transport to launch stations in North America.
Vialleton says the current A300-600ST Beluga fleet will be phased out as the XLs arrive. Demand on the -600ST fleet rose from 6,000h in 2014 to 8,600h in 2017, but the XL offers capacity relief because it is able to accommodate two A350 wings at a time. Each XL will operate about 1,000 flights and 1,700h per year.
This capacity strategy rather than the -600ST's age, says Vialleton, is the main reason for the fleet renewal: "We still can use the -600ST. But what to do with it?"
He says Airbus has initiated a project to propose new services for the -600ST, for which 180min ETOPS was obtained in 2010.
Airbus had previously signalled that it was not seeking ETOPS authorisation because the aircraft's relatively short European logistics hops did not warrant it, and this would generate developmental cost savings.
But the XL has substantially greater range than the -600ST, and having ETOPS capability would enable the larger aircraft to serve as a support for future -600ST services.
"This is why we're developing ETOPS for the XL," says Vialleton.
BelugaXL

Designated the A330-700L, the BelugaXL was developed to support the A350 programme
He hints that Airbus has also considered other options for the -600ST fleet, pointing out that it can be used to "carry whatever is big and needs to be transported" – although unlike aircraft such as the Antonov An-124, it cannot unload at ground level, so a mobile platform stored in the aircraft could be necessary for such roles.
Airbus is looking to improve the XL's capabilities following its entry into service in January last year. Its original flight-test aircraft will become part of the operational XL fleet, says Vialleton, but is likely to be the last to be introduced, joining once its on-board test instrumentation has been removed.
The airframer has been conducting a series of flight tests, about 60h so far, to obtain approval for Cat III autoland on the aircraft. This requires an extensive effort to test autoland under various conditions, including crosswind tests performed at Newcastle in December last year.
Vialleton says Airbus needs to justify design service targets of 33,000 cycles, pointing out that it had achieved only 3,200h at the time of type certification. "So there's quite some activity remaining on the stress side," he says.
The air-conditioning system had to be re-examined because XL pilots were experiencing a cockpit temperature differential in winter. Vialleton says this was "really not comfortable", but the review of the ventilation meant changing the airflow in the cockpit, requiring additional flight tests to ensure no effect on smoke detection in areas such as the avionics bay.
Airbus has also addressed a problem of premature wearing on doors, and certified operation of the main forward loading door with up to 30kt crosswind and a 40kt tailwind, which Vailleton describes as "quite impressive".
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Seerndv

- "Аэрбас" сдаёт "Белуги" в свободный фрахт. Может пора прицениться?


Цитата: undefined[color=var(--primary-color-reverse,#fff)]Airbus' deploys Beluga A300-600 ST fleet to serve industry's outsized cargo transportation needs

Beluga_Transport_in_the_Air
[/color]

Airbus has launched a new service to offer outsized freight transportation for customers worldwide. Key to bringing this to reality is the unique capability of its BelugaST 'Super-Transporter' aircraft, based on the A300-600 design. Today the five-strong aircraft fleet, which has hitherto been the backbone of Airbus' inter-site transportation of large aircraft sections, is moving on from 'in-house' duties.

In their place Airbus is introducing six new-generation BelugaXLs – based on the larger A330-200 platform – to support Airbus' ramp-up of its airliner production. For the BelugaSTs, this means that a new stage in their operational life can now begin in earnest – especially as the airframes still have plenty of available flight-hours remaining before reaching their original design service limits.

 
[color=var(--primary-color-3,#002d80)]First mission: transporting an Airbus helicopter to Japan

The launch of the service took place during the last week of December 2021, when Beluga "No. 3" delivered a brand new helicopter from Airbus Helicopters' manufacturing site in Marignane, France, halfway across the world to Kobe in Japan. Along the way, the Beluga stopped to refuel at various transit points – including Warsaw (in Poland), Novosibirsk (in Russia) and Seoul (in Korea). Notably, the whole helicopter could be accommodated inside the Beluga without any prior disassembly -- only needing its long rotor blades to be folded back.
Beluga_Transport_Test_Loading

 
[color=var(--primary-color-3,#002d80)]New service dedicated for "outsized freight" customers[/color]
Over the years the Beluga fleet has occasionally been called upon over the years to transport outsized cargo (such as industrial machinery, complete space satellites etc.) ie. unrelated to its normal day-to-day job of transporting Airbus aircraft sections. With the new service, these five Belugas will be dedicated solely to transporting such cargo for commercially contracted customers. Typical industry sectors which would be served include: engine manufacturers; space industries; helicopter manufacturers; oil & gas and energy providers; machinery manufacturers; land vehicles and other military equipment; humanitarian supply distributors etc., to name a few.
Airbus Beluga Transport Infographic

 
[color=var(--primary-color-3,#002d80)]Largest cross-section to open new markets[/color]
The Beluga benefits all possible market applications, since it possesses the world's largest interior cross-section of any transport aircraft, accommodating outsized cargo of up to 7.1m in width by 6.7m in height.
Phillippe Sabo, Head of ATI Air Oversize Transport at Airbus, notes: "The Beluga's wider cross section will open up new markets and new logistical possibilities – which would not be feasible with other current airborne transport means. For example, customers could consider in their future manufacturing process to make larger parts to be transported whole without prior disassembly." He adds: In the case of transporting helicopters, not having to dismantle them first really is a plus."
Clement Beaunis, Project Leader of Airbus Beluga Transport, says: "The large dimensions accommodated are also attractive for satellite manufacturers for example, as they would like to design bigger ones in the future. In contrast, today they are constrained in size by the available transport means. The Beluga will relieve that constraint."
Another 'use-case' is if an airline is facing an AOG situation due to an on-wing engine issue. Sabo explains: "The Beluga can bring a full engine-change kit directly to the airport allowing the AOG team to change the engine in a few hours. This is possible because the Beluga can transport the engine and inlet in a fully dressed configuration. Whereas with other air transport means the engine would first need to be partially dismantled, and would subsequently need around two days to reassemble and re-test."
Remote video URL


[color=var(--primary-color-3,#002d80)]
Dedicated airline to be created for worldwide operations[/color]
For the initial Beluga missions -- such as this first one to Japan -- Airbus' in-house 'airline' Air Transport International (ATI) is using its own aircrew. However, in the near future, once Airbus has commissioned all six new BelugaXLs, the fully released BelugaST fleet will be handed over to a newly created dedicated subsidiary airline with its own Air Operator Certificate (AOC) and staff.
Sabo points out: "Whereas the ATI structure is inherently focused around the European network of Airbus' plants, the new airline which we will create will be flexible and agile to address the needs of external markets. Moreover, it will have a worldwide scope and we will be organised for that around the globe."
In addition, to better meet the demands of a truly international operation, the Belugas will be upgraded with a new generation Flight Management System (FMS) with ADS-B for enhanced intercontinental navigational capabilities.
[color=var(--primary-color-3,#002d80)]
New loading innovations for quick reactivity and short turnaround[/color]
To maximise the BelugaST's reactivity and short turnaround capability required by its targeted international customer base, new loading techniques and equipment are being developed for the operation. To this end, an automated on-board cargo loader (OBCL) will enable missions from/to airports which do not have available any suitable loading/unloading platform, and for payloads weighing up to 20t. This OBCL – available from 2022 – will be transportable inside the aircraft (stored in front of the internal payload hold area) and be able to load and unload the payload autonomously.
Beluga_Transport_ourboard_platform

 
To complement the OBCL, and for the heaviest and longest cargo, a new redesigned transportable Outboard Platform (OP) is also under development. These OPs (at least six to start with) will be strategically pre-positioned at various airports around the world and be easily transportable prior to a mission at short notice.
Beluga_Transport_Pallet

 
The third loading innovation is the new Multi-Purpose-Pallet (MPP) recently developed and produced by Airbus at its sites in St Eloi and Nantes. Compatible with a range of payloads, the MPP, when it is already carrying the cargo, is raised by around five metres above the apron level and loaded through the Beluga's nose opening using either the OBCL or OB described above. The MPP's underside subsequently interfaces securely to the Beluga's load-bearing floor attachment points. Notably, this inaugural mission to Kobe is another 'first' in that it marks the very first time that the MPP has been used for an operational mission -- following its recently-completed successful development-testing stage.
Beluga_Transport_Novosibirsk_Airport_on_Ground

 [/font][/size][/color]
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

ZOOR

Цитата: Seerndv от 29.01.2022 21:21:36- "Аэрбас" сдаёт "Белуги" в свободный фрахт. Может пора прицениться?


А как же портозамещение и санкции?
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

azvoz

Цитата: ZOOR от 29.01.2022 21:52:20
Цитата: Seerndv от 29.01.2022 21:21:36- "Аэрбас" сдаёт "Белуги" в свободный фрахт. Может пора прицениться?


А как же портозамещение и санкции?
Если не связываться с арендой, а быстро купить одну, то могут и не успеть помешать.
Кстати по дешевки продаются А380 - тоже не помешало бы выкупить.

Игорь Годунов

Цитата: azvoz от 30.01.2022 04:44:20
Цитата: undefinedА как же портозамещение и санкции?
Если не связываться с арендой, а быстро купить одну, то могут и не успеть помешать.
Кстати по дешевки продаются А380 - тоже не помешало бы выкупить.
Не продадут. ;)
А если бы и продали, это точно спасёт российскую космонавтику?
ЦитироватьТранспортный отсек имеет 37,7 м в длину и 5,43 м в ширину.
П.С.
А А380 то нам зачем? :o


Игорь Годунов

Цитата: azvoz от 30.01.2022 05:27:56
Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А380 то нам зачем?
Вам точно незачем.
Лично мне действительно незачем.
А вам-то зачем? ;)


azvoz

#2593
Цитата: Игорь  Годунов от 30.01.2022 05:36:31
Цитата: azvoz от 30.01.2022 05:27:56
Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А380 то нам зачем?
Вам точно незачем.
Лично мне действительно незачем.
А вам-то зачем? ;)

Вы сами не помните что пишете?
Прочитайте самые первые ваши слова(подсказка - они как в начале цитаты).
Вы спрашивали про себя , а не про меня.

Дем

Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А А380 то нам зачем?
Сделать грузовик с диаметром отсека 7 метров...
Летать в космос необходимо. Жить - не необходимо.

ZOOR

#2595
Цитата: Дем от 08.02.2022 21:12:03
Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А А380 то нам зачем?
Сделать грузовик с диаметром отсека 7 метров...
А длиной и грузоподъемностью?

ЗЫ
1. От диаметра отсека надо отсекать процентов 20 ИМХО. Иначе как затолкаешь?
2. Грузоподъемность надо умножать на 2+ минимум. Вес рамы, на которой груз лежит.
Я зуб даю за то что в первом пуске Ангары с Восточного полетит ГВМ Пингвина. © Старый
Если болит сердце за народные деньги - можно пойти в депутаты. © Neru - Старому

Старый

Цитата: Дем от 08.02.2022 21:12:03
Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А А380 то нам зачем?
Сделать грузовик с диаметром отсека 7 метров...
А380 не годится. У него палуба является силовым элементом конструкции. Без неё он не летит.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Дмитрий В.

Цитата: Старый от 08.02.2022 21:17:33
Цитата: Дем от 08.02.2022 21:12:03
Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А А380 то нам зачем?
Сделать грузовик с диаметром отсека 7 метров...
А380 не годится. У него палуба является силовым элементом конструкции. Без неё он не летит.
Две палубы. ;)
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Старый

Цитата: Дмитрий В. от 08.02.2022 21:54:38
Цитата: Старый от 08.02.2022 21:17:33
Цитата: Дем от 08.02.2022 21:12:03
Цитата: Игорь Годунов от 30.01.2022 05:01:05А А380 то нам зачем?
Сделать грузовик с диаметром отсека 7 метров...
А380 не годится. У него палуба является силовым элементом конструкции. Без неё он не летит.
Две палубы. ;)
Тем хуже.  :( Хотя подозреваю что силовая одна.
1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер

Старый

1. Ангара - единственная в мире новая РН которая хуже старой (с) Старый Ламер
2. Назначение Роскосмоса - не летать в космос а выкачивать из бюджета деньги
3. У Маска ракета длиннее и толще чем у Роскосмоса
4. Чем мрачнее реальность тем ярче бред (с) Старый Ламер