CST-100

Автор Космос-3794, 12.10.2011 11:16:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

zandr

Цитата: tnt22 от 22.05.2020 06:37:25Как бы в продолжение #1267

РИА прочитал-таки новость ТАСС от 7 апреля ;D
ЦитироватьНЬЮ-ЙОРК, 7 апреля. /Корр. ТАСС Иван Пильщиков/. Американская корпорация Boeing предполагает, что новый испытательный полет ее корабля Starliner без экипажа будет проведен осенью 2020 года. Об этом сообщила в понедельник корреспонденту ТАСС официальный представитель компании Ребекка Риган...

anik

Boeing предполагает, а NASA располагает.

tnt22

https://ria.ru/20200531/1572235725.html

Цитата: undefinedИсточник сообщил, когда Starliner полетит к МКС
03:04 31.05.2020

МОСКВА, 31 мая - РИА Новости. Американский корабль Starliner отправится в повторный полет без экипажа на Международную космическую станцию в середине ноября 2020 года, его первый полет с экипажем намечается в апреле 2021 года, сообщил РИА Новости источник в ракетно-космический отрасли.

В декабре 2019 года был запущен первый корабль Starliner без экипажа, но по техническим причинам его стыковка с МКС была отменена. В апреле разработчик корабля - компания Boeing - объявила, что Starliner совершит повторный беспилотный полет. В мае из материалов НАСА стало известно, что он планируется осенью.

"Второй полет корабля Starliner без экипажа к МКС ожидается в середине ноября 2020 года, а первый полет с экипажем - в апреле 2021 года", - сказал собеседник агентства.

В экипаж Starliner вошли астронавты НАСА Майкл Финк и Николь Аунапу Манн, а также астронавт Boeing Кристофер Фергюсон.
Спойлер
В начале марта заместитель руководителя НАСА по пилотируемым программам Дуглас Ловерро сообщил, что по результатам первого беспилотного полета Starliner специалисты выявили более 60 требующих решения проблем. Он отметил, что корабль могли дважды потерять.

В 2011 году была выведена из эксплуатации американская многоразовая пилотируемая транспортная система Space Shuttle. После этого экипажи на МКС стали доставлять только российские корабли "Союз". В США для отправки астронавтов на станцию разработаны новые пилотируемые корабли: Crew Dragon - компанией SpaceX, Starliner - компанией Boeing.
[свернуть]

tnt22

https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2020/06/29/starliner-parachutes-perform-under-pressure/

Цитата: undefinedStarliner Parachutes Perform Under Pressure

Danielle Sempsrott
Posted Jun 29, 2020 at 3:02 pm


Two drogue parachutes successfully deploy from a Boeing Starliner test article during a landing system reliability test conducted on June 21 above White Sands Space Harbor in New Mexico. Photo credit: Boeing

Boeing put Starliner's parachutes to the test again on June 21 as part of a supplemental reliability campaign designed to further validate the system's capabilities under an adverse set of environmental factors.


An inflated high altitude balloon hovers over the desert at White Sands Space Harbor in New Mexico on June 21 ahead of Boeing Starliner's recent parachute reliability drop test. Photo credit: Boeing

Boeing is developing the Starliner spacecraft to take astronauts to and from the International Space Station in partnership with NASA's Commercial Crew Program.

This latest balloon drop, conducted high above White Sands Space Harbor in New Mexico, demonstrates Starliner's parachutes continue to perform well even under dynamic abort conditions and a simulated failure. Boeing and NASA jointly developed the conditions for this test as part of a comprehensive test campaign to demonstrate Starliner parachute performance across the range of deployment conditions.

Teams wanted to be sure that if an abort were to occur early into launch, certain parachutes in Starliner's landing sequence would inflate correctly despite needing to deploy in significantly different flight conditions than those seen with normal landings.

"Parachutes like clean air flow," said Jim Harder, Boeing's flight conductor. "They inflate predictably under a wide range of conditions, but in certain ascent aborts, you are deploying these parachutes into more unsteady air where proper inflation becomes less predictable. We wanted to test the inflation characteristics at low dynamic pressure so we can be completely confident in the system we developed."

This critical test phase began six seconds into the drop when small parachutes designed to lift away Starliner's Forward Heat Shield deployed successfully. Ten seconds later, the vehicle's two drogue parachutes followed suit, inflating perfectly despite the low dynamic pressure. But the Starliner boilerplate wasn't out of the woods yet.

Test teams added a fault scenario to the test objectives by preventing one of Starliner's three main parachutes from deploying altogether. At 98 seconds into flight, just two pilot chutes were fired resulting in only two of the three main parachutes deploying. Despite the higher loading, Starliner's parachutes performed effectively, bringing the test article down to Earth safely and slowly about two-and-a-half minutes later.


A Boeing Starliner test article descends over White Sands Space Harbor in New Mexico on June 21 during a landing system reliability test designed to simulate dynamic abort conditions and a main parachute failure. Photo credit: Boeing

The data extracted from this test will be utilized to improve the reliability of the Starliner parachute system ahead of crewed flights and be shared with NASA for their own vehicle use.

"Our parachute system is very similar to the design NASA uses to bring humans safely back from the Moon. Turns out, we can use some of their test data to model our mission scenarios, and they can use a lot of our data to model theirs," said Starliner test manager Dan Niedermaier. "It really is all about the data. The more you have, the more accurate your models will be. This shared approach helps to keep both systems incredibly safe."

During the summer, Boeing and NASA will continue to test Starliner's parachute strength, building out even more reliability on a system that's already shown to be consistently robust.

"Our parachutes have passed every test." Niedermaier said. "We continue to push our system because we know what's at stake. This demanding test program ensures Starliner can bring our astronauts home safe."

NASA's Commercial Crew Program is a public-private partnership combining NASA's experience with new technology and designs pioneered by private industry to make space travel safer and available for all. This test is one of many steps that advances NASA's goals of returning human spaceflight launches to U.S. soil on commercially-built and operated American rockets and spacecraft, preparing for a human presence on the Moon, and ultimately sending astronauts to Mars.

tnt22

ЦитироватьBoeing Starliner Parachutes Perform Under Pressure

 Boeing

29 июн. 2020 г.

We put #Starliner parachutes to the test at White Sands Space Harbor in New Mexico to prove the spacecraft's landing system performs well under dynamic abort conditions and a simulated main parachute failure. This test is part of a supplemental campaign designed by Boeing and NASA to build even more reliability into Starliner's already robust system.

youtu.be/dmCkrvA5iWo

(4:12)

tnt22

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-provides-update-on-commercial-crew-program-close-call-review-of-boeing-s-orbital

Цитата: undefinedJuly 6, 2020
MEDIA ADVISORY M20-076

NASA Provides Update on Commercial Crew Program, Close Call Review of Boeing's Orbital Flight Test

The Boeing CST-100 Starliner spacecraft lands in White Sands, New Mexico, Sunday, Dec. 22, 2019.
The Boeing CST-100 Starliner spacecraft lands in White Sands, New Mexico, Sunday, Dec. 22, 2019.
Credits: NASA

NASA will host a media teleconference at 2:30 p.m. EDT Tuesday, July 7, to discuss the outcome of its High Visibility Close Call review of the December 2019 uncrewed Orbital Flight Test of Boeing's Starliner spacecraft.

Participants in the briefing will be:

  • Kathy Lueders, associate administrator of NASA's Human Exploration and Operations Mission Directorate 
  • Steve Stich, manager of NASA's Commercial Crew Program

Audio of the teleconference will stream live online at: 


Boeing was able to complete a number of test objectives during the December flight, but was unable to reach its planned orbit and dock to the International Space Station. An investigation team was established in March to develop recommendations that could be used to prevent similar scenarios from occurring in the future.

In March, NASA and Boeing completed a joint independent review of the anomalies experienced during the flight test. A summary of recommendations and the action plan already implemented will be available online at:


Boeing's Orbital Flight Test was an uncrewed test of the company's Starliner crew spacecraft as part of NASA's Commercial Crew Program. Learn more about commercial crew at:


-end-

Last Updated: July 6, 2020
Editor: Sean Potter

tnt22

Аудиоконференция, начало с 26:35

Цитата: undefinedNASA Live: NASA Review of December 2019 Boeing Starliner Orbital Flight Test (July 7, 2020)
 Доступ по ссылке

NASA Video

Трансляция началась 7 часов назад

youtu.be/hsB1ZWrGero

https://www.youtube.com/watch?v=hsB1ZWrGero (1:28:30)

tnt22

https://www.nasa.gov/feature/nasa-and-boeing-complete-orbital-flight-test-reviews

Цитата: undefinedJuly 7, 2020

NASA and Boeing Complete Orbital Flight Test Reviews


An artist's illustration of Boeing's CST-100 Starliner spacecraft in orbit.
Credits: Boeing

NASA and Boeing have completed major reviews of the company's uncrewed Orbital Flight Test in December 2019 and are continuing with preparations to refly the test, designated Orbital Flight Test-2 (OFT-2), to the International Space Station as part of NASA's Commercial Crew Program.

"NASA and Boeing have completed a tremendous amount of work reviewing the issues experienced during the uncrewed flight test of Starliner," said Steve Jurczyk, associate administrator at NASA. "Ultimately, everything we've found will help us improve as we move forward in the development and testing of Starliner, and in our future work with commercial industry as a whole."

The joint NASA-Boeing Independent Review team completed the final assessment into the intermittent space-to-ground communication issue detected during the first uncrewed Orbital Flight Test of Boeing's Starliner spacecraft. The review team previously completed its investigation into the two other primary anomalies experienced during the test.

With the completion of the investigation's third and final focus area, the review team identified a total of 80 recommendations that Boeing, in collaboration with NASA, is addressing, with action plans for each already well under way. Although the full list of recommendations is company sensitive and proprietary, the categories of the corrective and preventative actions are as follows:

  • Testing and Simulation: 21 recommendations including the need for greater hardware and software integration testing; performance of an end-to-end "run for record" test prior to each flight using the maximum amount of flight hardware available; reviewing subsystem behaviors and limitations; and addressing any identified simulation or emulation gaps.
  • Requirements: 10 recommendations including an assessment of all software requirements with multiple logic conditions to ensure test coverage.
  • Process and Operational Improvements: 35 recommendations including modifications to change board documentation; bolstering required participants in peer reviews and test data reviews; and increasing the involvement of subject matter experts in safety critical areas.
  • Software: 7 recommendations including updating the software code and associated artifacts to correct the Mission Elapsed Timer Epoch and Service Module disposal anomalies; and making the antenna selection algorithm more robust.
  • Knowledge Capture and Hardware Modification: 7 recommendations such as organizational changes to the safety reporting structure; amending the Independent Verification and Validation (IV&V) approach; and the addition of an external Radio Frequency (RF) filter to reject out-of-band interference.

As a result of this work and Boeing's separate analysis, the company proactively announced in April it would fly a second orbital test at no cost to the government to prove the Starliner system meets NASA's requirements, including docking to the space station.

Boeing and NASA have asked the independent review team to remain engaged as a valuable and important partner in the Starliner's path to crewed flight. Additionally, lessons learned from the Starliner's first uncrewed flight test are being shared across the human spaceflight community to strengthen the industry as a whole.

"As vital as it is to understand the technical causes that resulted in the flight test not fulfilling all of its planned objectives, it's equally as important to understand how those causes connect to organizational factors that could be contributors," said Jurczyk. "That's why NASA also decided to perform a high visibility close call review that looked at our combined teams."

NASA has now also completed the high visibility close call investigation to specifically review the organizational factors within NASA and Boeing that could have contributed to the flight test anomalies. The close call investigation team, established in March, was tasked with developing recommendations that could be used to prevent similar close calls from occurring in the future.

The close call team built off the technical findings of the joint independent review team related to the software coding errors made during the development of the spacecraft. The team also received additional briefings, held subject matter expert discussions and conducted interviews across the organizations.

Based on the findings, the team developed the following recommendations for the NASA Human Exploration and Operations Mission Directorate to incorporate into future programs:

  • Require that the systems engineering management plan delivered by each contractor contain specific requirements related to the contractor's management approach.
  • Ensure that NASA reviews and approves the contractor's hazard verification test plans prior to test execution.
  • Ensure NASA independent validation and verification (IV&V) teams provide insight to contractor IV&V agents.
  • Implement an approach that ensures alternate standards are reviewed and approved prior to beginning development work.
  • Develop a best practices document for use by future programs that implement the shared accountability model used in NASA's Commercial Crew Program.
  • Evaluate Boeing's actions developed by the joint independent review team for applicability post-certification.

With the development of these recommendations, the high visibility close call investigation has concluded.

"I can't stress enough how committed the Boeing team has been throughout this process," said Phil McAlister, director of commercial spaceflight development at NASA. "Boeing has worked collaboratively with NASA to perform these detailed assessments. To be clear, we have a lot more work ahead, but these significant steps help us move forward on the path toward resuming our flight tests."

Boeing and NASA have not yet established a launch date for OFT-2.

Last Updated: July 7, 2020
Editor: Danielle Sempsrott

tnt22

https://tass.ru/kosmos/8909147

Цитата: undefined8 ИЮЛ, 01:13
NASA и Boeing подготовили 80 рекомендаций после анализа первого полета корабля Starliner

НЬЮ-ЙОРК, 8 июля. /ТАСС/. Группа экспертов Национального управления по аэронавтике и исследованию космического пространства (NASA) и корпорации Boeing завершила изучение всех аспектов испытательного полета корабля Starliner без экипажа, который не смог пристыковаться в декабре к Международной космической станции из-за технической проблемы, и подготовила 80 рекомендаций. Об этом сообщило во вторник NASA на своем сайте.

"NASA и Boeing провели огромную работу, оценив все вопросы, связанные с непилотируемым полетом корабля, - заявил помощник директора NASA Стив Джарсек. - Все, что мы выяснили, поможет нам более успешно осуществлять разработку и испытания Starliner.

В частности, 21 рекомендация касается процесса испытаний узлов корабля, 10 рекомендаций имеют отношение к проверке компьютерных программ, в 35 рекомендациях речь идет об изменениях бортовой документации, семь рекомендаций касаются системы определения полетного времени и еще семь - организационных изменений.
Спойлер
Starliner, разработанный корпорацией Boeing, имеет массу 13 тонн, он рассчитан на экипаж из семи человек и способен в течение 60 часов осуществлять автономный полет. Впервые он был запущен 20 декабря 2019 года в беспилотном режиме к МКС с авиабазы на мысе Канаверал (штат Флорида) с помощью ракеты-носителя Atlas V. Стыковка с орбитальным комплексом была запланирована на 22 декабря, однако из-за технических неполадок была отменена. Одной из причин был признан сбой в системе подсчета полетного времени, в итоге корабль был возвращен на Землю.
[свернуть]
Как ожидается, новый испытательный полет корабля может состояться осенью нынешнего года.


https://ria.ru/20200708/1574033120.html

Цитата: undefinedВ НАСА указали Boeing на 81 проблему после неудачного запуска Starliner
01:17 08.07.2020

ВАШИНГТОН, 8 июл – РИА Новости. Специалисты НАСА выявили более 80 проблем, требующих доработки в создаваемом компанией Boeing пилотируемом корабле Starliner, дата его повторного испытательного полета до сих пор не определена, сообщили представители НАСА во вторник.

Цитата: undefined"Мы провели глубокий анализ... и сформулировали более 80 рекомендаций, над которыми специалисты внимательно работают", - сказала на брифинге руководитель пилотируемой программы НАСА Кэти Лойдерс.

В декабре 2019 года корабль Starliner совершил первый испытательный полет без экипажа. По техническим причинам его стыковка с МКС была отменена. Спустя несколько месяцев после неудачного испытания заместитель руководителя НАСА по пилотируемым программам Дуглас Ловерро сообщил, что по результатам первого беспилотного полета Starliner специалисты выявили более 60 требующих решения проблем. Он отметил, что корабль могли дважды потерять.

Позднее в апреле разработчик корабля, компания Boeing, объявила, что Starliner совершит повторный беспилотный полет. Сообщалось, что он может состояться в ноябре. Представители НАСА на брифинге во вторник заявили, что полет состоится ближе к концу текущего года, не подтвердив конкретных сроков.

Специалисты не берутся сказать и о расчетном сроке первого пилотируемого полета нового корабля, признавая, что он не состоится раньше, чем в 2021 году.

"Мы тесно сотрудничаем с Boeing над тем, чтобы корабль был допущен (к полетам - ред.)", - сказал руководитель программы коммерческих полетов НАСА Стив Стич.

Он исключил возможность того, что НАСА может пересмотреть контракт с Boeing в пользу компании Sierra Nevada, создающей корабль Dream Chaser. "Мы не ведем серьезных переговоров о том, чтобы Dream Chaser стал заменой", – сказал Стич.

Представителей НАСА попросили объяснить, почему компании Boeing не удалось достичь того, что смогла сделать SpaceX, космический корабль которой Crew Dragon ранее в мае доставил на МКС двух астронавтов НАСА. "Возможно, мы не потратили должного времени", - признал Стич, отметив, что, поскольку SpaceX предложила более инновационный подход, специалисты НАСА уделяли ему больше внимания, нежели разработке Boeing, которая строит Starliner по "традиционной технологии".
Спойлер
Для возобновления собственных пилотируемых полетов НАСА в 2014 году заключило контракты с частными американскими компаниями SpaceX и Boeing, которые создают корабли Crew Dragon и Starliner. Стоимость контракта Boeing, включающая создание корабля и по меньшей мере один пилотируемый запуск, составила 4,2 миллиарда долларов, SpaceX - 2,6 миллиарда долларов.
[свернуть]

tnt22

Цитировать Jeff Foust @jeff_foust 1 ч. назад

Lueders: expecting Boeing to fly its second uncrewed CST-100 Starliner test flight by the end of the year or early January. Crewed flight test hopefully in early summer 2021. #AIAAPropEnergy

Astro Cat

Нормально так. Деньги хапнули. Тестовый полет провалили и никуда не торопятся! В 2021... может быть.. ;D

azvoz

Цитата: Astro Cat от 24.08.2020 22:04:32Нормально так. Деньги хапнули. Тестовый полет провалили и никуда не торопятся! В 2021... может быть.. ;D
Правильно делают - ждут что будет с Крюшей.
Если с ним всё будет четко по плану и без происшествий, то могут и закрыть программу Старлая.
Союз всё равно летать будет , а троим на этом рынке слишком тесно.
Тут правда непонятны финансовые обязательства Боинга перед правительством и что для Боинга выгоднее -закрыть программу или имитировать деятельность.

Дмитрий В.

Цитата: azvoz от 25.08.2020 08:14:11
Цитата: Astro Cat от 24.08.2020 22:04:32Нормально так. Деньги хапнули. Тестовый полет провалили и никуда не торопятся! В 2021... может быть.. ;D
Правильно делают - ждут что будет с Крюшей.
Если с ним всё будет четко по плану и без происшествий, то могут и закрыть программу Старлая.
Союз всё равно летать будет , а троим на этом рынке слишком тесно.
Тут правда непонятны финансовые обязательства Боинга перед правительством и что для Боинга выгоднее -закрыть программу или имитировать деятельность.

Стив Стич: «Сейчас я не могу представить сценарий, при котором SpaceX останется единственным игроком в этой программе. Я уверен, что [вторая миссия] OFT-2 пройдёт без подобных ошибок».
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Astro Cat

Цитата: azvoz от 25.08.2020 08:14:11Если с ним всё будет четко по плану и без происшествий, то могут и закрыть программу Старлая.

Деньги уже потрачены. Конкуренция вполне по канонам рыночных отношений. Смысла закрывать нет. Имхо.

Чебурашка

А слабо Насе подать в суд на Боинг за срыв контракта, как это в РФ принято делать  ;D

azvoz

Цитата: Дмитрий В. от 25.08.2020 08:45:08
Цитата: azvoz от 25.08.2020 08:14:11
Цитата: Astro Cat от 24.08.2020 22:04:32Нормально так. Деньги хапнули. Тестовый полет провалили и никуда не торопятся! В 2021... может быть.. ;D
Правильно делают - ждут что будет с Крюшей.
Если с ним всё будет четко по плану и без происшествий, то могут и закрыть программу Старлая.
Союз всё равно летать будет , а троим на этом рынке слишком тесно.
Тут правда непонятны финансовые обязательства Боинга перед правительством и что для Боинга выгоднее -закрыть программу или имитировать деятельность.

Стив Стич: «Сейчас я не могу представить сценарий, при котором SpaceX останется единственным игроком в этой программе. Я уверен, что [вторая миссия] OFT-2 пройдёт без подобных ошибок».
это было сказано до посадки Крюши с астронавтами.
Теперь не исключено что может представить.

azvoz

Цитата: Astro Cat от 25.08.2020 08:58:49
Цитата: azvoz от 25.08.2020 08:14:11Если с ним всё будет четко по плану и без происшествий, то могут и закрыть программу Старлая.

Деньги уже потрачены. Конкуренция вполне по канонам рыночных отношений. Смысла закрывать нет. Имхо.
Никаких рыночных канонов там нет.
С Союзом по рыночным канонам конкурировать для доставки людей на орбиту не может ни Крюша, ни тем более Старлай.

Если будет уверенность что фигляр Маск может регулярно демонстрировать   возможность независимой от Союзов доставки, никакой необходимости платить дикие деньги ещё и Боингу не будет.

Boris Mekler

Цитата: Astro Cat от 25.08.2020 08:58:49Деньги уже потрачены
На XS-1 деньги тоже уже потрачены... были.

Bell

Цитата: azvoz от 25.08.2020 09:24:27
Цитата: Astro Cat от 25.08.2020 08:58:49
Цитата: azvoz от 25.08.2020 08:14:11Если с ним всё будет четко по плану и без происшествий, то могут и закрыть программу Старлая.

Деньги уже потрачены. Конкуренция вполне по канонам рыночных отношений. Смысла закрывать нет. Имхо.
Никаких рыночных канонов там нет.
С Союзом по рыночным канонам конкурировать для доставки людей на орбиту не может ни Крюша, ни тем более Старлай.

Если будет уверенность что фигляр Маск может регулярно демонстрировать  возможность независимой от Союзов доставки, никакой необходимости платить дикие деньги ещё и Боингу не будет.
А какая разница, кому платить дикие деньги? Главное чтоб не русским.
Иногда мне кажется что мы черти, которые штурмуют небеса (с) фон Браун

azvoz

Цитата: Bell от 25.08.2020 09:55:29
Цитата: azvoz от 25.08.2020 09:24:27
Цитата: Astro Cat от 25.08.2020 08:58:49Конкуренция вполне по канонам рыночных отношений. Смысла закрывать нет. Имхо.
Никаких рыночных канонов там нет.
С Союзом по рыночным канонам конкурировать для доставки людей на орбиту не может ни Крюша, ни тем более Старлай.

Если будет уверенность что фигляр Маск может регулярно демонстрировать  возможность независимой от Союзов доставки, никакой необходимости платить дикие деньги ещё и Боингу не будет.
А какая разница, кому платить дикие деньги? Главное чтоб не русским.
Так русским то не "дикие".