CST-100

Автор Космос-3794, 12.10.2011 11:16:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

Serge V Iz

ЦитироватьТестирование должно охватывать весь возможный диапазон значений входных параметров, а не тот, который считается допустимым.
В этом месте есть принципиально неустранимая проблема, под названием "человеческий фактор". Чтобы "считается" совпало с "возможный" кто-то должен основательно поработать головой. В чрезмерно сложных системах это часто не удается сделать качественно. )

Дмитрий Виницкий

ЦитироватьДмитрий Инфан написал:
 
ЦитироватьДмитрий Виницкий написал:
И почему я не удивлен?
А я, если честно, удивлён весьма.
Что Рогозин не знал?  ;) 
+35797748398

opinion

ЦитироватьThe other 36 instances of an unexpected communications outage all  occurred over northern Europe and Russia, including on the Starliner's  first pass over the region minutes after launching from Florida. That's  when ground teams had trouble sending a command for the spacecraft to  perform an orbit insertion burn after the mission elapsed timing error.
Когда что-то ломается на российских КА, заинтересованные лица валят всё на коварных американцев и страшную Диего-Гарсия. В боинге решили воспользоваться этим ноу-хау. И ведь правда, это очень удобно, когда на первом витке твоя недоделанная хрень пролетает над территорией вероятного противника.
There are four lights

tnt22

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-boeing-to-provide-outcome-of-starliner-orbital-flight-test-reviews
ЦитироватьFeb. 28, 2020
MEDIA ADVISORY M20-033

NASA, Boeing to Provide Outcome of Starliner Orbital Flight Test Reviews


Boeing's CST-100 Starliner spacecraft sits on top of the United Launch Alliance Atlas V rocket at Space Launch Complex 41 at Cape Canaveral Air Force Station in Florida ahead of its uncrewed Orbital Flight Test in Dec. 2019.
Credits: NASA

NASA and Boeing will host a media teleconference at 11 a.m. EST Friday, March 6, to discuss the outcome of the joint independent review team investigation into the primary issues detected during the company's uncrewed Orbital Flight Test in December as part of NASA's Commercial Crew Program.

Participants in the briefing will be:


    [/li]
  • Douglas Loverro, associate administrator of NASA's Human Exploration and Operations Mission Directorate


  • Jim Chilton, senior vice president at Boeing Space and Launch


  • Kathy Lueders, manager of NASA's Commercial Crew Program


  • John Mulholland, vice president and manager of Boeing's CST-100 Starliner Program



Audio of the teleconference will stream live online at:


-end-

Last Updated: Feb. 28, 2020
Editor: Sean Potter

Дмитрий Инфан

ЦитироватьДмитрий Виницкий написал:
Что Рогозин не знал?    
А он говорит всё, что знает?  ;) 

DYF

А почему никто не обсуждает?

ЦитироватьChris G - NSF

#Starliner what's new:  
- 61 action items
- 49 software test gaps
- NO decision on Orbital Flight Test reflight
- Starliner not flying for months

azvoz

предлагают проверки способности стыковки без фактической стыковки - есть риск , что Starliner не сможет отстыковаться, "застряв" на станции.



ЦитироватьChris G - NSF@ChrisG_NSF 4 ч


Doug (@NASA) now saying that @BoeingSpace
 can now come back after not meeting contract agreement to dock and propose other ways to verify docking ability without actually docking -- then talks about risk of Starliner not being able to undock, "getting stuck" on Station.

tnt22

https://ria.ru/20200307/1568274991.html
ЦитироватьСпециалисты указали на 60 требующих исправления проблем у Starliner
00:24 07.03.2020

ВАШИНГТОН, 7 мар – РИА Новости. Специалисты выявили более 60 требующих решения проблем с новейшим кораблем Starliner по итогам прошедшего в декабре его первого тестового полета, сроки будущих испытаний создаваемого компанией Boeing аппарата пока не определены, сообщил в пятницу на брифинге заместитель главы НАСА, отвечающий за пилотируемую программу ведомства, Дуглас Ловерро.

Как сообщил в ходе брифинга представитель ведомства, проведенный анализ показал необходимость проведения "60 коррекционных действий".

"В ходе этой миссии мы могли дважды потерять корабль", - сказал Ловерро. Он напомнил, что проблемой, которая не позволила новому кораблю прибыть на МКС, стал сбой таймера в работе миссии. Между тем, по его словам, незадолго до возвращения на Землю в программном обеспечении корабля был зафиксирован второй сбой, который мог привести к неверному включению двигателей капсулы корабля и привести к катастрофе. В связи с этим он сообщил, что решением НАСА прошедший тест считается "потенциально опасным", что не многим лучше полной потери миссии.

НАСА и Boeing пока не сообщают, какие именно действия будут предприняты для коррекции работы корабля, но отмечают, что они будут как "организационные, так и технические". По словам представителя НАСА, решение о сроках будущих испытаний, как и о том, будет ли компания проводить второй испытательный полет в беспилотном режиме, пока не принято.

"Потребуем ли мы еще одного тестового орбитального полета? Честно говоря, сейчас я не знаю... Выявленные проблемы и предложенные Boeing необходимые для их исправления действия будут представлены НАСА в качестве плана, после чего будет принято решение о дальнейших шагах", - сказал он. НАСА рассчитывает, что план будет представлен агентству до конца месяца, а решение выявленных проблем может занять еще несколько месяцев.

Первое летное испытание новейшего космического корабля компании Boeing CST-100 Starliner прошло в декабре. По плану корабль должен был отправиться на Международную космическую станцию (МКС), однако не достиг цели и не смог выйти на необходимую орбиту. Аппарат был выведен на стабильную орбиту и успешно вернулся на Землю.

DYF

#1228
Мне кстати не понятна ситуация с парашютами. Их делает для Ориона, Дракона, Старлайнера и даже для Безоза одна фирма (Airborne) и руководит этим один шеф-инженер.

При этом спейсов гоняют по тестам, причем выяснилось, что у НАСА была неточная старая модель расчетов, а спейсы сделали инструментирование строп и измерили реальные нагрузки.  И они все улучшают и тестируют. И надо еще два теста перед  DM-2

А у Боинга все perfect, piece of art. Про Орион тоже как-то тихо.

В чем подвох?

tnt22

https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2020/03/06/nasa-update-on-orbital-flight-test-independent-review-team/
ЦитироватьNASA Update on Orbital Flight Test Independent Review Team

Marie Lewis
Posted Mar 6, 2020 at 9:22 pm


The Boeing CST-100 Starliner spacecraft at the company's Commercial Crew and Cargo Processing Facility in Florida, undergoing inspection after its Orbital Flight Test. (Photo Credit: NASA/Frank Michaux)

The joint NASA and Boeing Independent Review Team formed following the anomalies during the company's uncrewed Orbital Test Flight as a part of the agency's Commercial Crew Program has completed its initial investigation. The team was tasked with reviewing three primary anomalies experienced during the mission: two software coding errors and unanticipated loss of space-to-ground communication capability. During the investigation, the team identified several technical and organizational issues related to Boeing's work. Separate fr om the independent team, NASA reviewed its role in the flight test and identified several areas where the agency can improve its level of participation and involvement into company's processes.

While the review team, NASA and Boeing have made significant progress during the last month, more work will be required to inform the agency's decision of whether Boeing will need to perform another uncrewed test flight of the Starliner system. NASA will determine if a repeat of the flight will be needed after Boeing has presented its detailed resolution and rework plan and NASA has independently assessed the thoroughness of that plan.

NASA also will perform an evaluation of the workplace culture of Boeing ahead of crewed test flights through an Organizational Safety Assessment (OSA). The goal of the OSA is to provide a comprehensive safety assessment through individual employee interviews with a sampling fr om a cross-section of personnel, including senior managers, mid-level management and supervision, and engineers and technicians at various sites.

Further, NASA will designate the anomalies experienced during the mission as a high visibility close call. As there were no injuries during the flight, this close call designation is where the potential for a significant mishap could have occurred and should be investigated to understand the risk exposure and the root cause(s) that placed equipment or individuals at risk. Since 2004, the year NASA updated this procedural requirement, NASA has designated about 24 high visibility close calls. For example, in July 2013, astronaut Luca Parmitano discovered a leak in his spacesuit that could have resulted in asphyxiation; as a result, that incident also was given the same designation.

Description of the three primary anomalies:
    [/li]
  • Mission Elapsed Timer (MET): Following spacecraft separation with the Atlas V launch vehicle, Boeing's CST-100 Starliner is programmed to execute a few maneuvers tied to the mission timer. Because of an error in the coding, the Starliner synced its clock with the rocket before the terminal count had begun, which is when the rocket sets the correct time for a designated T-0. This led to the spacecraft thinking it was at a different point in the mission following separation, and it did not conduct the correct maneuvers.
  • Service Module Disposal Burn: Following the MET anomaly, Boeing and NASA reviewed other phases of flight where software coding could impact mission success. This review resulted in the team discovering and correcting a software issue during Starliner's crew and service module separation sequence. The correction ensured a successful separation and disposal of the service module.
  • Space-to-Ground Communication (S/G): An Intermittent S/G forward link issue impeded the flight control team's ability to command and control Starliner during the mission and could impede reliable voice communication with crew during a flight with astronauts.
What the Review Team Found and Recommends

The review team's analysis identified 61 corrective and preventative actions to address the two software anomalies; those actions are organized into four categories to help manage and execute the scope of the work. Below are the four categories and examples of the resulting actions that Boeing has already begun working on:
[LIST=1]
[/li][li]Perform code modifications: Boeing will review and correct the coding for the mission elapsed timer and service module disposal burn.
[/li][li]Improve focused systems engineering: Boeing will strengthen its review process including better peer and control board reviews, and improve its software process training.
[/li][li]Improve software testing: Boeing will increase the fidelity in the testing of its software during all phases of flight. This includes improved end-to-end testing with the simulations, or emulators, similar enough to the actual flight system to adequately uncover issues.
[/li][li]Ensure product integrity: Boeing will check its software coding as hardware design changes are implemented into its system design.
[/li][/LIST]
Boeing already has accepted the full action list as defined by the review team and is in the process of refining its implementation schedule and incorporating this work into its plans with multiple actions already underway. As work continues, NASA and Boeing have asked the joint review team to track their progress and execution of each action.

The review team also is continuing its investigation of the intermittent space-to-ground forward link issue that impeded the flight control team's ability to command and control the spacecraft. The team has identified the technical root cause as radiofrequency interference with the communications system. While the team has recommended specific hardware improvements already in work by the company, the full assessment and resulting recommendations will continue through March.

In addition to the technical issues described above, the review team identified organizational issues that contributed to the anomalies. In response, Boeing plans to institutionalize improvements in its engineering board authority, operational testing practices for both hardware and software, and the standardization problem review and approval processes.

NASA's Internal Review and Forward Work

Concurrent with the independent review team, NASA performed an in-depth assessment of its role and identified multiple actions the agency will take to complement the actions planned by the Boeing Starliner team.

NASA has developed a comprehensive plan to ensure the agency has full coverage of critical Boeing software improvements. This plan also includes reassessing all hazard report verifications of software controls, re-opening hazard reports as necessary, reviewing software verification plans, and reviewing the adequacy of the test environments and audits of scripts used in testing. NASA also will co-locate personnel with the Boeing software team, increase support to the Boeing Software Change Control Board and the problem resolution process. NASA also plans to perform additional flight software audits.

In addition, NASA will improve its software independent verification and validation performance and overall NASA insight into this area. NASA also plans to address areas wh ere additional NASA "safety nets" may be beneficial for all providers.

NASA also will take several actions to improve the overall system integration of Starliner, including revisiting all hazard causes related to system interfaces to ensure hazards are fully defined, well-controlled, and properly verified; and reviewing existing Interface Control Documents to ensure NASA understands wh ere the definitive data sources are for subsystem interfaces.

aaa1

А ведь если эта фигня с карантином будет продолжаться довольно долго, и новые самолёты перестанут покупаться, то "Боинг" может и лапы надуть.

Чебурашка

Не двинет. Спасут как GM в 2008
Too big to fail.

Просто Василий

Цитироватьaaa1 написал:
А ведь если эта фигня с карантином будет продолжаться довольно долго, и новые самолёты перестанут покупаться, то "Боинг" может и лапы надуть.
Пол Америки работает на Боинг, этому гиганту не дадут сдохнуть. Отдадут истребитель 6 поколения им)
Пока мы говорим, уходит завистливое время: лови момент, как можно меньше верь будущему.

vlad7308

А нот с Беллом еще удивляются, почему у Боинга акции падают :)
это оценочное суждение

hlynin

Пора писать статьи "Как короновирус остановил космонавтику" или "Космонавтика в карантине"

Schwalbe

Цитироватьhlynin написал:
Пора писать статьи "Как короновирус остановил космонавтику" или "Космонавтика в карантине"
"Вам бы настоящий атомный взрыв - вы бы на него все списали!" Х/ф "Атака".
Я с детства не любил овал - я с детства угол рисовал.
В конце концов, повторное использование имеет мало смысла для носителя, который, кажется, никто не хочет использовать в первый раз.

snek

ЦитироватьЧебурашка написал:
Не двинет. Спасут как GM в 2008
Too big to fail.
Ну там главное самолеты спасти. А ЮЛУ и старлайнер можно закрыть - для боинга это уже больше хобби.

Alex_II

Цитироватьsnek написал:
А ЮЛУ и старлайнер можно закрыть - для боинга это уже больше хобби.
Довольно доходное хобби, чего там...
И мы пошли за так, на четвертак, за ради бога
В обход и напролом и просто пылью по лучу...

triage

Цитироватьsnek написал:
Ну там главное самолеты спасти. А ЮЛУ и старлайнер можно закрыть - для боинга это уже больше хобби.
может вы еще и МКС предложите закрыть, а то у НАСА Боинг подрядчик.

snek

ЦитироватьAlex_II написал:
Довольно доходное хобби, чего там...
Ну пока слуги американского народа готовы давать бюджет на распил - да. Но в свете надвигающегося звездица (я про финансовый кризис, вызванный паникой) с гос средствами уже очень скоро может стать туго.
Цитироватьtriage написал:
может вы еще и МКС предложите закрыть, а то у НАСА Боинг подрядчик.
Я бы только за  :D . Но решать-то не мне.