CST-100

Автор Космос-3794, 12.10.2011 11:16:02

« назад - далее »

0 Пользователи и 4 гостей просматривают эту тему.

Serge V Iz


triage

ЦитироватьSerge V Iz написал:
Потенциально, уже во время ухода от МКС:
 https://spacenews.com/nasa-safety-panel-calls-for-reviews-after-second-starliner-software-problem/
а там точно сказано в момент отхода от МКС, а не в момент подготовки и возвращения с орбиты?

ЦитироватьThat anomaly was discovered during ground testing while the spacecraft was in orbit, panel member Paul Hill said. "While this anomaly was corrected in flight, if it had gone uncorrected, it would have led to erroneous thruster firings and uncontrolled motion during [service module] separation for deorbit, with the potential for a catastrophic spacecraft failure," he said.
...
In the statement, Boeing described the new software problem as "a valve mapping software issue, which was diagnosed and fixed in flight." According to the company, "That error in the software would have resulted in an incorrect thruster separation and disposal burn. What would have resulted from that is unclear."

Serge V Iz

Толком там не объяснили. Перепутанная адресность команд на двигатели может сделать с движением все, что угодно.

cross-track

ЦитироватьSerge V Iz написал:
Толком там не объяснили. Перепутанная адресность команд на двигатели может сделать с движением все, что угодно.
Я не знаю, кому Боинг заказывает ПО для своих самолетов и космических кораблей, но сейчас они вынуждены перепроверить миллион строчек программного кода для Старлайнера, из-за выявленных во время последнего полета критических багов. Если НАСА не настоит на повторном беспилотном полете, то тогда будет явная угроза жизни как американских астронавтов на Старлайнере, так и международного экипажа на МКС.
Не все у нас еще хорошо, кое-что - просто замечательно!

opinion

ЦитироватьSerge V Iz написал:
Толком там не объяснили. Перепутанная адресность команд на двигатели может сделать с движением все, что угодно.
После отделения посадочного модуля от агрегатного, понятное дело, изменяется масса и положение центра тяжести. После этого для создания тех же приращений импульсов и моментов нужно использовать другие двигатели. Нужно было поменять таблицу valve mapping. Забыли.
There are four lights

Дмитрий Виницкий

ЦитироватьКомпания Boeing покупает в России преобразователь питания для своего космического корабля Starliner. Об этом сообщает РИА Новости со ссылкой на космическое подразделение компании.


Отмечается, что блок позволяет кораблю получать электропитание с МКС, когда он пристыкован к ней. Деталь производит ЗАО «Орбита» в Воронеже, и преобразователь применяется на МКС уже 20 лет. В Starliner выбрали его благодаря надежности и уменьшили массу детали.


По словам главы «Роскосмоса» Дмитрия Рогозина, он с удивлением узнал об агрегате для системы посадки, который делает частная российская компания.

И почему я не удивлен?
+35797748398

triage

#1206
ЦитироватьZOOR написал:
Глава «Роскосмоса» удивился старому контракту Boeing с воронежской фирмой
Цитировать25.02.2020, 12:23
....
Как сообщили «Абирегу» в «Орбите», соответствующий контракт был подписан еще в 2014 году в присутствии губернатора Алексея Гордеева. Этому предшествовала победа «Орбиты» в международном конкурсе на разработку и изготовление электротехнического оборудования для американского космического корабля, который заменил завершенную программу Space Shuttle. Тогда директор разработки систем электроэнергии авиационной радиоэлектроники и исследования космоса Boeing Эрик Гиетл пояснил, что «Орбита» оказалась лучшей по четырем критериям: технической составляющей, менеджменту, стоимости выполнения работ и даже истории завода.

На странице в Twitter представители Boeing рассказали, что подобное оборудование используется на МКС уже 20 лет.

 Однако в «Орбите» подчеркнули, что их разработка не имеет аналогов в мире, а преобразователи, которые использует МКС, являются прототипами. Преобразователь для Starliner длиной 50 см, шириной 40 см и высотой 40 см весит 8,5 кг.

Напомним, ГК «Мегион» Бориса Нестерова выкупила площадку бывшего концерна «Энергия» вместе с ЗАО «Орбита» и ЗАО «МЭЛ» в 2012 году. После этого предприятия перевели на площадку завода «Эталон».
ЗАО «Орбита» – предприятие оборонного комплекса, специализируется на разработке и изготовлении специальной электротехники для военной и космической отрасли. В частности, воронежская аппаратура стоит на всех спутниках системы ГЛОНАСС, а также космических кораблях «Союз» и «Прогресс». Также предприятие обеспечивает электропитание модулей МКС, включая американский модуль «Заря» в рамках контракта с NASA. Генеральный директор компании – Олег Романов. Финпоказатели не раскрываются.
...

Цитировать https://www.kommersant.ru/doc/2384793

Корпорация Boeing выбрала воронежскую «Орбиту» для выпуска электрооборудования
Коммерсантъ (Воронеж) №4 от 16.01.2014
Воронежское ЗАО «Орбита», учредителем которого является Борис Нестеров, заключило контракт с американской корпорацией Boeing. В его рамках предприятие оборонного комплекса должно разработать и запустить в производство преобразователи энергии, которые необходимы для системы электроснабжения американского космического аппарата, сообщила вчера пресс-служба регионального облправительства.
Спойлер
Контракт сторонами был подписан 15 января в присутствии губернатора Алексея Гордеева. Как уточнили в облправительстве, визит представителей корпорации рассчитан на всю текущую неделю, за это время делегация Boeing должна ознакомиться с научным и производственным потенциалом «Орбиты».

Предприятие победило в международном конкурсе на разработку и изготовление электротехнического оборудования для нового американского космического корабля, который придет на смену завершенной программе «Спейс шаттл». Космическое подразделение корпорации выполняет функции главного подрядчика, ответственного за разработку и эксплуатацию летательных аппаратов «в рамках реализации важнейших космических программ США». Проект, частью которого станет воронежская продукция, предполагает создание инновационной транспортной системы. Она будет использоваться для доставки на орбиту экипажей и грузов. По словам директора разработки систем электроэнергии авиационной радиоэлектроники и исследования космоса корпорации Эрика Гиетла, «Орбита» выиграла конкурс по четырем критериям: техническая составляющая, менеджмент, стоимость выполнения работ и история завода.

Борис Нестеров, основной собственник завода, вчера вечером не смог уточнить ,,Ъ" детали контракта, сославшись на занятость с делегацией. В ходе встречи у губернатора бизнесмен отметил, что техзадание контракта «значительно сложнее, чем то, что делали для Международной космической станции». Однако господин Нестеров уверен, что «Орбита» выполнит все требования американского заказчика

Напомним, в 2012 году группа компаний «Мегион» Бориса Нестерова начала реконструкцию зданий бывшего концерна «Энергия» в центре Воронежа под бизнес-центр общей площадью около 60 тыс. кв. м, объем вложений только в строительно-монтажные работы оценивался в 1,5 млрд руб. При этом ГК выкупила площадку бывшей «Энергии» вместе с работавшими там ООО «МЭЛ» и ЗАО «Орбита», которые в том же году начали переводить на площадку завода «Эталон» (28 тыс. кв. м) на окраине города. Объем вложений в покупку и модернизацию инфраструктуры предприятий на новом месте оценивался еще в 1,1 млрд руб., однако эксперты отмечали стабильную работу заводов на госзаказ.

Кроме того, в сентябре прошлого года сообщалось о контрактах «Орбиты» с NASA по обслуживанию приборов, установленных на американском модуле МКС «Заря» (продленных до 2028 года); об участии совместно с ГКНПЦ им. М.В.Хруничева и РКК «Энергия» им. Королева в создании нового многофункционального лабораторного модуля МКС «Наука».
[свернуть]
на ФНК было например - http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/messages/forum13/topic9750/message1190158/#message1190158

Чебурашка

#1207
Три раза "Гы" https://twitter.com/ChabeliH/status/1232724789183352833

ЦитироватьMembers of @NASA's safety advisory panel said @BoeingSpace
 didn't perform key test (testing the full mission integrated w/ Atlas V in a System Integration Lab) that could have caught problems w/ Starliner.
"That was somewhat surprising to us on the panel."

Пусть товарищи из Боинга из своих золотых парашютов выкладываю 400 лямов баксов на повторный тест.

tnt22

Цитировать Chris G - NSF‏ @ChrisG_NSF 39 мин. назад

Boeing will hold a media round-table on Friday, 28 February at 11am EST to discuss the status of the #Starliner program.  An additional @NASA-@BoeingSpace media update will be provided in early March as well.

Дмитрий Инфан

ЦитироватьДмитрий Виницкий написал:
И почему я не удивлен?
А я, если честно, удивлён весьма.

tnt22

Цитировать Chris G - NSF‏ @ChrisG_NSF 3 мин. назад

John says Boeing not ready to talk about when Starliner will be ready to fly again.  Full action items and full "go forward plan" won't be in place until Interim Review Team is done with all investigation and Boeing's internal audit. #Beoing #Starliner
John - John Mulholland

tnt22

Цитировать Chris G - NSF‏ @ChrisG_NSF 18 мин. назад

The decision on whether the next Starliner mission will be crewed or uncrewed will be NASA's, not Boeing.

tnt22

#1212
Цитировать Chris G - NSF‏ @ChrisG_NSF 6 мин. назад

Why didn't Boeing verify all the software before flight? Why only now?  John: Team developed what they thought would be adequate. testing. Hindsight proved different. "This team didn't take shortcuts.  Abundance of testing.  But we have gaps to fill." 1/2


6 мин. назад

2/2 "Committed to briefing other programs inside and outside of Boeing.  This approach to verification isn't unique to Boeing.  Others used it to.  As we've discussed with them the issues we've found, they're making their process more robust." -- John Mulholland.


49 сек. назад

John talking about this again.  not doing the full end to end test was not a cost/money decision.  Team thought it was more efficient to break the flight softing testing in to chunks.   3/2


48 сек. назад

4/2 -- Was not team short cutting.  Going forward, will continue the chuck testing but will add a full launch to docking and undocking to landing test.

tnt22

https://starlinerupdates.com/boeing-starliner-program-update-today/
ЦитироватьBoeing Starliner Program Update Today
February 28, 2020

Цитироватьhttps://www.youtube.com/watch?v=RkMMb7jn8XAhttps://www.youtube.com/embed/RkMMb7jn8XA (1:20:40)
In the spirit of transparency, and as Boeing shares in NASA's goal to launch American astronauts on American rockets from American soil, CST-100 Starliner Program Manager John Mulholland talked with reporters February 28 about what the team learned from the late 2019 Orbital Flight Test. Click above to hear the whole media conference.

Boeing recently completed a thorough post-flight data review and is already incorporating interim recommendations from the jointly led NASA-Boeing Independent Review Team (IRT), which has been examining anomalies that occurred during the test flight. Those included two software errors and an intermittent communications link issue. A final report is expected soon and will be discussed in more detail during a NASA-hosted media teleconference next Friday.

tnt22

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-boeing-to-provide-outcome-of-starliner-orbital-flight-test-reviews
ЦитироватьFeb. 28, 2020
MEDIA ADVISORY M20-033

NASA, Boeing to Provide Outcome of Starliner Orbital Flight Test Reviews


Boeing's CST-100 Starliner spacecraft sits on top of the United Launch Alliance Atlas V rocket at Space Launch Complex 41 at Cape Canaveral Air Force Station in Florida ahead of its uncrewed Orbital Flight Test in Dec. 2019.
Credits: NASA

NASA and Boeing will host a media teleconference at 11 a.m. EST Friday, March 6, to discuss the outcome of the joint independent review team investigation into the primary issues detected during the company's uncrewed Orbital Flight Test in December as part of NASA's Commercial Crew Program.

Participants in the briefing will be:
    [/li]
  • Douglas Loverro, associate administrator of NASA's Human Exploration and Operations Mission Directorate
  • Jim Chilton, senior vice president at Boeing Space and Launch
  • Kathy Lueders, manager of NASA's Commercial Crew Program
  • John Mulholland, vice president and manager of Boeing's CST-100 Starliner Program
Audio of the teleconference will stream live online at:


-end-

Last Updated: Feb. 28, 2020
Editor: Sean Potter

tnt22

https://spaceflightnow.com/2020/02/28/boeing-says-thorough-testing-would-have-caught-starliner-software-problems/
ЦитироватьBoeing says thorough testing would have caught Starliner software problems
February 28, 2020 | Stephen Clark


The crew module for the next test flight of Boeing's Starliner spacecraft is pictured inside the company's factory and processing facility at NASA's Kennedy Space Center in Florida. Credit: Boeing

The program manager in charge of Boeing's Starliner crew capsule program said Friday that additional checks would have uncovered problems with the spaceship's software that plagued the craft's first unpiloted orbital test flight in December, but he pushed back against suggestions that Boeing engineers took shortcuts during ground testing.

Boeing missed a pair of software errors during the Starliner's Orbital Flight Test. One prevented the spacecraft from docking with the International Space Station, and the other could have resulted in catastrophic damage to the capsule during its return to Earth.

Both errors could have been caught before launch if Boeing had performed more thorough software testing on the ground, according to John Mulholland, vice president and manager of Boeing's CST-100 Starliner program.

Mulholland said Boeing engineers performed testing of Starliner's software in chunks, with each test focused on a specific segment of the mission. Boeing did not perform an end-to-end test of the entire software suite, and in some cases used stand-ins, or emulators, for flight computers.

"We are recommitting ourselves to the discipline needed to test and qualify our products," Mulholland said Friday in a conference call with reporters. "The Boeing team is committed to the success of the Starliner program, and we are putting in the time and the resources to move forward."

The Orbital Flight Test, or OFT, in December was intended to demonstrate the Starliner's performance in space for the first time ahead of the capsule's first flight with astronauts this year. The issues that plagued the OFT mission might force Boeing and NASA to plan a second unpiloted test flight before moving on to a crewed mission.

Officials have not decided whether another automated test flight might be required, or said when the Starliner might fly in space again.

Boeing developed the Starliner spacecraft under contract to NASA, which is seeking to end its sole reliance on Russian Soyuz crew capsules to ferry astronauts to and from the space station. NASA awarded Boeing a $4.2 billion contract and SpaceX received a $2.6 billion deal in 2014 to complete development of the Starliner and Crew Dragon spaceships.

The Crew Dragon completed a successful unpiloted test flight to the space station in March 2019, and then demonstrated the capsule's in-flight launch abort capability in January. Final preparations are underway for the first Crew Dragon flight with astronauts on-board, which could take off as soon as May.

After the OFT mission exposed inadequate testing, Boeing's engineers are examining every line of Starliner software to ensure teams did not miss any other errors that went undetected during the spacecraft's December test flight.

"Hindsight uncovered a couple of the issues, but I really don't want you or anyone to have the impression that this team tried to take shortcuts," Mulholland said. "They didn't. They did an abundance of testing, and in certain areas, obviously, we have gaps to go fill. But this is an incredibly talented and strong team."

One of the software problems was immediately apparent after the Starliner's otherwise successful ascent into space Dec. 20 from Cape Canaveral aboard a United Launch Alliance Atlas 5 rocket. A mission elapsed timer on the capsule had a wrong setting, causing the spacecraft to miss a planned engine firing soon after separating from the Atlas 5's Centaur upper stage.

The orbit insertion burn was required to inject the Starliner capsule into a stable orbit and begin its pursuit of the space station. After the automated sequence failed due to the on-board timer setting, ground controllers at NASA's Johnson Space Center in Houston had to uplink manual commands for the Starliner spacecraft to perform the orbit insertion burn, but the ship burned too much fuel during the process, leaving insufficient propellant to rendezvous and dock with the space station.

Ground teams in Houston also encountered trouble establishing a stable communications link with the Starliner when they attempted to send commands for the orbit insertion burn, further delaying the start of the maneuver. Boeing says ground teams had issues connecting with the spacecraft on more than 30 additional occasions during the Starliner's two-day test flight.

With a docking to the space station no longer possible, mission managers cut short the Starliner test flight and targeted a landing of the capsule at White Sands Space Harbor, New Mexico, on Dec. 22.

After the mission timer problem, Boeing engineers reviewed other segments of the Starliner's software code to search for other problem areas. They uncovered another software error that was missed in pre-flight testing, which could have caused the Starliner's service module to slam into the craft's crew module after the ship's two elements separated just before re-entry into the atmosphere.


Boeing's Starliner spacecraft is seen after landing Dec. 22 at White Sands Space Harbor in New Mexico following the ship's first unpiloted Orbital Flight Test. Credit: NASA/Bill Ingalls

Controllers sent a software patch to the Starliner spacecraft to resolve the potential problem before it performed a deorbit burn to aim for landing in New Mexico.

Mulholland said Friday that more extensive testing before the Starliner test flight would have revealed the software errors.

Engineers traced the mission elapsed time problem to a coding error that caused the Starliner spacecraft retrieve the wrong time from the Atlas 5 rocket's flight control system. The Starliner set its internal clocks based on a time captured from the Atlas 5's computer hours before launch, when it should have retrieved the time from the launch vehicle in the terminal countdown.

Joint software simulations between Boeing and ULA focused only on the launch sequence, when the Starliner spacecraft is attached to the Atlas 5 rocket. The simulations ended at the time of the capsule's deployment from the launcher, but testing would have revealed the timing error if the simulations continued through the time of the orbit insertion burn, which was scheduled to occur around a half-hour after liftoff.

"If we had run that integrated test for a number of minutes longer, it would have uncovered the issue," Mulholland said.

"I think the sensitivity of this mission elapsed time was not recognized by the team and wasn't believed to be an important aspect of the mission, so ideally we would have run that (software test) through at least ... the first orbital insertion burn," Mulholland said. "So from a hindsight standpoint, I think it's very easy to see what we should have done because we uncovered an error.

"If we would have run the integrated test with ULA through the first orbital insertion burn timeframe, we would have seen that we would have missed the orbital insertion burn because the timing was corrupt," he said. "When we got to that point in time, the software believed that the burn had happened many hours before, so it didn't do the burn."

Mulholland said Boeing teams thought it was more logical to break the Starliner mission phases into pieces, and run software testing on each segment of the flight.

"When you do a single run from launch to docking, that's a 25-plus-hour single run in the computer," he said.

"The team, at the time, decided that they would have multiple tests of different chunks of the mission," Mulholland said. "It was not a matter at all of the team consciously shortcutting, or not doing what they believed was appropriate."

Before every future Starliner mission, Boeing will run longer tests in software integration labs encompassing all events from launch through docking with the space station, then from undocking through landing, according to Mulholland.

Mulholland said more thorough testing could have also revealed the mis-configured software needed to safely jettison the Starliner's service module before re-entry. Without a software patch, the service module, or propulsion element, could have rammed back into the crew module after separation, damaging the ship's heat shield, or worse.

A propulsion controller is responsible for coordinating thruster burns on the service module to ensure it does not recontact the crew module after separation, which occurs after the Starliner's deorbit burn and before re-entry.

The service module is designed to burn up in the atmosphere, while the reusable crew module descends back to Earth protected by a heat shield.

The propulsion controller on the Starliner service module is based on a design used by another program, and its software was improperly configured for the service module's disposal burn after separating from the crew module, Mulholland said. The propulsion controller had a wrong "jet map," which contains information about the service module's thrusters and valves.

The Starliner uses two different jet maps: One when the entire spacecraft is connected — when the crew module computers command thruster firings — and another for the disposal burn after the service module is jettisoned.

"The only thing that was picked up was the one jet map for the integrated spacecraft, and we missed the jet map that was required for the service after separation," Mulholland said.

He said software testing for the propulsion controller used an emulator, or a simulated component, rather than the actual controller intended to fly on the Starliner spacecraft. When Boeing ran the software simulation, the real propulsion controller was being used for test-firings of the service module thrusters in New Mexico.

"While that propulsion controller was outside supporting that other test was when they ran the qualification test of that section of the software, and because we had an incorrect emulator (and) it didn't have the correct jet mapping, that issue was not uncovered during the qualification test," Mulholland said. "Because that hardware was returned to the lab, we were able to, during the mission, re-run that sequence, identify the jet mapping issue and upload the software fix before we did the re-entry burn."

One of many improvements Boeing says it is implementing is a requirement to ensure the proper hardware, avionics boxes and other components are included in future software tests.

"So if it is important to have a specific piece of avionics in the lab, we'll be required to have that in there before we actually run the qualification test," Mulholland said.

Another problem encountered during the Starliner test flight involved the ship's communications link with NASA's network of Tracking and Data Relay Satellites.

The spacecraft had trouble locking onto the TDRS network 37 times during the two-day test flight in December, according to Mulholland. Boeing engineers have identified the cause of one of the communications interruptions, which was caused by an explainable "false lock" condition, Mulholland said.

The other 36 instances of an unexpected communications outage all occurred over northern Europe and Russia, including on the Starliner's first pass over the region minutes after launching from Florida. That's when ground teams had trouble sending a command for the spacecraft to perform an orbit insertion burn after the mission elapsed timing error.

An independent review team chartered to investigate the problems that cropped up on the Starliner test flight is nearing the end of its inquiry. The results of the investigation will be announced next Friday, March 6.

But Mulholland said engineers are still looking into the communications issues, and a final verdict on the cause of the radio link interruptions is not expected next week.

Despite the problems in flight, the Starliner spacecraft safely returned to Earth and post-landing inspections show it can be flown again, Boeing says.

The ship's heat shield and parachutes performed well, as did the Starliner's life support systems, Mulholland said. Boeing was also able to test the functionality of the capsule's docking system, but teams were unable to fully check the performance of the Starliner's rendezvous and navigation sensors because the spacecraft did not dock with the space station.

Boeing technicians at NASA's Kennedy Space Center in Florida are readying a second Starliner vehicle for the next test flight, whether it is a redo of the unpiloted OFT mission, or the first test flight with astronauts on-board.

саша

э, взяли готовые программы дожига топлива и связь у военных?
А деньги как с нуля написанные.
Тогда у кого взята программа стыковки?

tnt22

https://ria.ru/20200229/1565358556.html
ЦитироватьBoeing признал халатность при испытаниях систем Starliner
06:21 29.02.2020

МОСКВА, 29 фев - РИА Новости. Компания Boeing признала, что процедуры тестирования систем корабля Starliner перед первым испытательным полетом в декабре 2019 года были проведены некорректно, сообщает издание Washington Post со ссылкой на заявление руководителя программы Boeing Starliner Джона Малхолланда.

Новейший корабль Starliner, созданный компанией Boeing для пилотируемых миссий на МКС, Луну и в далекий космос, совершил свой первый испытательный полет без экипажа 20 декабря прошлого года. Starliner стартовал с космодрома на мысе Канаверал на ракете-носителе Atlas V. Запуск прошел штатно, через 15 минут после старта корабль отделился от несущей его ступени и начал самостоятельный полет. Однако в расчетное время включения двигателей корабля не произошло. В результате Starliner, истратив много топлива, оказался на нерасчетной орбите и не смог лететь к МКС. НАСА и Boeing приняли решение возвратить корабль на Землю 22 декабря.

По словам Малхолланда, компания сократила ключевое тестирование программного обеспечения корабля. Кроме того, не удалось должным образом провести проверку на соответствие критически важной системы ключевого оборудования. По его словам, вместо этого для проведения тестирования была использована компьютерная система с дефектами.

Однако Малхолланд отметил, что Boeing будет модернизировать методы проверки своих систем перед вводом в эксплуатацию. Также будет проведен полный анализ кода программного обеспечения.
Цитировать"Я действительно не хочу, чтобы создалось впечатление, что эта команда пыталась пойти кратчайшим путем. Они этого не делали. Они проделали множество проверок. И, очевидно, в определенных областях у нас есть некоторые пробелы, которые нужно заполнить", - приводит издание слова Малхолланда.
Представитель компании также подчеркнул, что проблемы в испытаниях систем не связаны с финансовыми затратами. "Цена никогда не была ключевым фактором в каком бы то ни было решении о том, как нам нужно испытывать наши системы", - указал он.

В январе Boeing сообщил, что НАСА анализирует необходимость повторного беспилотного полета Starliner из-за проблем, возникших в первом полете, и заложила 410 миллионов долларов на такую возможность. ...

triage

Тестов мало не бывает. Всегда сколько бы их не было (не только у Боинга) при проблемах опять скажут что неправильно тестировали.

opinion

Если проверять конечное состояние, а не только правильную работу во время теста, то можно и кусками тестировать.
Малхоланд упускает главное. Тестирование должно охватывать весь возможный диапазон значений входных параметров, а не тот, который считается допустимым. Они думают, что если один раз прогонят тест от начала до конца, это будет гарантировать отсутствие ошибок?

Про "jet map" тоже какие-то сказки рассказывает. Дескать, раньше использовали эмулятор, а во время полёта привезли настоящий контроллер, протестировали... Зачем бы вдруг они стали это делать? Наверняка всё гораздо проще. Часть двигателей сгорела. Начали вносить изменения в файлы конфигурации, чтобы это учесть, тут-то и заметили ошибку.
There are four lights