Новый японский грузовик HTV-X

Автор triage, 25.09.2016 16:44:55

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

triage

Новый японский грузовик на замену HTV под новый РН H3
pdf на японском 2015 год
Статус развития (июль 2016 года)  http://www.jaxa.jp/press/2016/07/files/20160714_htv-x_01_j.pdf

Частично из буклета июля 2016 года
Спойлер
[свернуть]

Впервый раз увидел рендер рядом с МКС

источник
Спойлер
Оригиналы - стыковочный узел в корме, а сервисный модуль (двигательная установка) - посредине.

Salo

Цитировать  Caleb Henry‏ @CHenry_SN  3 ч.3 часа назад  
JAXA's Yasuyuki Ito: Developing HTV-X (cargo vessel) for better ISS service, including for tech demonstrations in orbit. Debut in 2021 #33SS
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

silentpom

Цитироватьpnetmon пишет:
Оригиналы - стыковочный узел в корме, а сервисный модуль (двигательная установка) - посредине.
а как монавты его разгружать будут?

Max Andriyahov

ЦитироватьОригиналы
но хоть СБ как у всех, "крылышками" а не на обшивке

Дем

Цитироватьpnetmon пишет:
Оригиналы - стыковочный узел в корме, а сервисный модуль (двигательная установка) - посредине.
А почему не считать то где стыковочный узел - носом?
Тогда как у того же Дракона получится.
Летать в космос необходимо. Жить - не необходимо.

triage

ЦитироватьДем пишет:
Цитироватьpnetmon пишет:
Оригиналы - стыковочный узел в корме, а сервисный модуль (двигательная установка) - посредине.
А почему не считать то где стыковочный узел - носом?
Тогда как у того же Дракона получится.
А если посмотреть как нарисовано в pdf и в ролике? Где у Дракона и HTV-X находится негерметичный отсек в составе РН на 3 картинке? Какой стороной он летит к МКС на 4 картинке? 

triage

#6
ЦитироватьMax Andriyahov пишет:
ЦитироватьОригиналы
но хоть СБ как у всех, "крылышками" а не на обшивке
А с другой стороны видим разрабатываемые пилотируемые для полетов на МКС


там все на обшивке.

triage

#7
Что-то в презентациях дизайн поменялся.
Хотя это некорректное использование из старых презентаций
Презентация июня 2017
 http://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/gijyutu/gijyutu2/071/shiryo/__icsFiles/afieldfile/2017/07/10/1387901_3.pdf

Такое же изображение в 2015 году http://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/gijyutu/gijyutu2/059/shiryo/__icsFiles/afieldfile/2015/07/16/1359656_5.pdf

Другие солнечные батареи в 2016 году


По проекту от января 2017 года http://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/gijyutu/gijyutu2/071/shiryo/__icsFiles/afieldfile/2017/01/27/1381512_3.pdf

А вот в августовской солнечные батареи выглядят чуть по другому
 http://www.mext.go.jp/component/b_menu/other/__icsFiles/afieldfile/2017/08/30/1394956_8.pdf

triage

На конгрессе тоже с другой конфигурацией солнечных батарей
Цитировать https://twitter.com/DittmarML/status/912208088509317120
10:52 - 25 сент. 2017 г.
Mary Lynne Dittmar‏ @DittmarML
.@Astro_Kawata discussing new configuration of HTV-X launching on H-III in 2020 for logistics runs to @Space_Station

zandr


triage

Цитировать https://iafastro.directory/iac/paper/id/38468/abstract-pdf/IAC-17,D2,4,1,x38468.brief.pdf?2017-03-23.11:09:16

HTV-X SYSTEM INTEGRATION PLAN 

Abstract 

Since ISS operation has been extended up to 2024 and H-2 Transfer Vehicle (HTV) will finish cargo supply service around 2020, a new spacecraft HTV-X, an advanced version of HTV, is being developed. HTV-Xs are planned to be launched after 2022. HTV-X has several major characteristics different from HTV. First, the system design concept is to simplify the module composition. As a result, the module number is reduced to two: Pressurized Module (PM) and Service Module (SM). Also, it has been studied to make the module interface simple by isolating functions into each module at the most. As a reference, HTV consists of four modules, Pressurized Logistic Carrier (PLC), Unpressurized Logistic Carrier (ULC) with Exposed Pallet (EP), Avionics Module (AM), and Propulsion Module. HTV-X takes advantage of the heritage of HTV's PLC as much as possible, except for adding a side hatch for late access cargo and an adapter for launch vehicle interface. SM has the function almost equal to HTV AM, EP and Propulsion Module. Note that SM is upside and PM is bottomside in the launch configuration. The exposed cargos are carried on top of SM, instead of loading them on EP into the inside of ULC. A special characteristic in terms of appearance is that SM has deployable Solar Array Panels (SAPs), not body mounted SAPs as HTV. Second, the exposed and pressurized cargo service capability is improved in terms of transferred cargo mass and reception schedule. Finally, HTV-X can offer an opportunity for on-orbit demonstration mission that can be extended up to 1.5 years at the maximum after departing from ISS, with supplying electrical interfaces and mounting area on the top of SM. System integration plan is studied to minimize based on HTV-X system design and HTV experience. Current system test plan has acoustic and thermal system level tests as environmental tests, and electrical tests in assembled configuration before/after the environmental tests. After the system tests, SM and PM will be transported separately to Tanegashima Launch Site (TNSC). After propellant loading and battery charge for SM, and cargo loading for PM and SM, the two modules will be assembled to be launched by H3 rocket. These launch site operation duration will be improved to be half of the HTV duration.

triage



triage

Предложение промышленников
Цитироватьhttps://spacenews.com/mitsubishi-heavy-industries-mulls-upgraded-h3-rocket-variants-for-lunar-missions/

Mitsubishi Heavy Industries mulls upgraded H3 rocket variants for lunar missions
by Caleb Henry — October 25, 2019
...
Mitsubishi Heavy Industries' deputy manager of space systems design, Shoyo Hyodo, said Oct. 25....
...
H3 is slated to launch HTV-X, an upgraded cargo vessel, to the International Space Station in 2021, Hyodo said during a presentation at the 70th International Astronautical Congress here. To support NASA's future lunar gateway, MHI is contemplating two variants of the H3 that could reach more difficult orbits, he said.

"MHI is considering how to do transfer missions to the Gateway and the lunar surface by upgrading H3 and HTV-X, step by step, [following] the development schedule and cargo supply needs," of Artemis, Hyodo said.

H3 is designed to lift more than 7,900 kilograms to geosynchronous transfer orbit, Hyodo said. The rocket could, with an upgraded second stage, heft more than 3,400 kilograms of pressurized cargo and more than 1,000 kilograms of unpressurized cargo to the lunar Gateway space station using HTV-X, he said.

Launching an HTV-X cargo vessel  to the gateway would require two H3 launches, he said. The first launch would send an HTV-X into an orbit around the Earth, he said. The second launch would send up an upper stage with an enlarged fuel tank to dock with the HTV-X and propel it to the Gateway, he said.



Hyodo said MHI could conduct such a mission in 2025 or 2026.
Спойлер
NASA has been directed by the White House to achieve a crewed lunar landing by 2024. The agency is spearheading development of the lunar Gateway, with industry, as a nearby orbital outpost to reach that goal and support subsequent missions, though it is allowing companies to propose bypassing Gateway for initial landings.

Longer term, MHI could launch to the lunar Gateway or deliver landers directly to lunar orbit using a single rocket with three first-stage boosters strapped together, akin to United Launch Alliance's Delta 4 Heavy or SpaceX's Falcon Heavy, Hyodo said.

Hyodo said an H3 Heavy could send 11,900 kilograms to the lunar Gateway, 14,800 kilograms to geostationary transfer orbit, or 28,300 kilograms to low Earth orbit. The triple-core variant would also be well suited to bring rovers, habitation modules and other materials to the lunar surface, he said. H3 Heavy could be ready by 2030, he said.
[свернуть]

triage

#14
2019-10-31 Пресс конференция по HTV-X
https://youtu.be/W9OK4sVV-Sk
 https://youtu.be/W9OK4sVV-Sk
pdf - https://fanfun.jaxa.jp/jaxatv/files/20191031_htv-x.pdf

и еще один pdf где упоминаются полеты двухпуском к окололунной станции; в том числе потом трансфер на низкую лунную орбиту
2019.11.28 http://stage.tksc.jaxa.jp/compe/jouhou/FY2019-0240.pdf
отсюда http://www.jaxa.jp/topics/2019/index_j.html#news15645

triage

#15
Рассматривая рекламный ролик IAC2019
 https://youtu.be/EH7ITFyN7Vg

Версия следующего этапа, для полетов к Луне HTV-XD


Но денег на него еще кажется не давали

 https://twitter.com/mageshiman1025/status/1180428903749341184

https://twitter.com/Kedrskie/status/1180477946726797312


Человек вспоминает предложенный для CRS2 Jupiter от Lockheed Martin https://youtu.be/WkJOUoJK8kA 

 https://twitter.com/D2DR_/status/1189934813278420994

[свернуть]
На русском языке от 6 октября
 https://aboutspacejornal.net/2019/10/06/.....

tnt22

Цитировать HTV-Xプロジェクト‏ @HTVX_JAXA 1 апр.

Приятно познакомиться!
Это официальный аккаунт нового корабля снабжения космической станции HTV-X. В настоящее время разрабатывается в JAXA с целью запуска в 2021 году.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1245173846149410816/pu/vid/1280x720/JUI5V_t66zYjuFQr.mp4 (0:09)

tnt22

#17
Цитировать HTV-Xプロジェクト @HTVX_JAXA 5:33⁠ - Apr 1, 2020

Наряду с открытием аккаунта в твиттере также был выпущен сайт. Пожалуйста, посмотрите.
Мы продолжим улучшать наполнение сайта с сегодняшнего дня!

Цитировать
HTV-X公式ウェブサイト
Начиная с 1-го апреля 2020 г. на сайте будут размещаться общие сведения, состояние и секреты разработки и т. п. проекта нового корабля снабжения космической станции.
iss.jaxa.jp/htv-x/


tnt22

Цитировать マゲシマン・年度始めも色々面倒くさい‏ @mageshiman1025 1 апр.

Сравнение кораблей HTV и HTV-X при размещении под головным обтекателем с люками быстрого доступа (указаны желтым) для загрузки критически важных грузов, размешаемых в корабле в последний момент.

https://iss.jaxa.jp/htv-x/