Форум Новости Космонавтики

Тематические разделы => Средства выведения и другие технические вопросы => Тема начата: Salo от 04.12.2013 01:59:14

Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Salo от 04.12.2013 01:59:14
http://www.blueorigin.com/media/press_release/blue-origin-debuts-the-american-made-be-3-liquid-hydrogen-rocket-engine#
ЦитироватьDec 3, 2013                                        
Blue Origin Debuts the American-made BE-3 Liquid Hydrogen Rocket Engine
                                                                  
    KENT, Wash. – Blue Origin reached a key milestone in the development of the liquid-fueled BE-3 engine by successfully demonstrating deep throttle, full power, long-duration and reliable restart all in a single-test sequence.  The BE-3 is the first completely new liquid hydrogen-fueled engine to be developed for production in the U.S. since the RS-68 more than a decade ago.
    The test demonstrated a full mission duty cycle, mimicking flight of the New Shepard vehicle by thrusting at 110,000 pounds in a 145-second boost phase, shutting down for approximately four and a half minutes to simulate coast through apogee, then restarting and throttling down to 25,000 pounds thrust to simulate controlled vertical landing.  To date, the BE-3 has demonstrated more than 160 starts and 9,100 seconds of operation at Blue Origin's test facility near Van Horn, Texas. 
    Designed and developed in-house by Blue Origin at the company's research and development center outside Seattle, the BE-3 features a "tap-off" design, in which the main chamber combustion gases are used to power the engine's turbopumps.  Tap-off is particularly well-suited to human spaceflight because of its single combustion chamber and graceful shutdown mode.
    "The BE-3 will gain extensive flight heritage on our New Shepard suborbital system prior to entering service on vehicles carrying humans to low-Earth orbit," said Rob Meyerson, president and program manager of Blue Origin.  "Given its high-performance, low cost, and reusability the BE-3 is well suited for boost, upper-stage and in-space applications on both government and commercial launch systems."
    Blue Origin previously conducted testing of the BE-3 thrust chamber in partnership with NASA's Commercial Crew Program, as part of a long-term vision to provide safe, affordable crew transport to low-Earth orbit.

    About Blue Origin

    Blue Origin, LLC (Blue Origin) is a private company developing vehicles and technologies to enable commercial human space transportation. Blue Origin has a long-term vision of greatly increasing the number of people that fly into space so that we humans can better continue exploring the solar system. For more information and a list of job openings, please visit us at www.blueorigin.com (http://www.blueorigin.com/).                                                                        
(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/240077.jpg)                     
Blue Origin's BE-3 rocket engine ramps up to full power operations of 110,000 lbf thrust. Photo credit: Blue Origin

(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/90804.jpg) (http://d1bcdj9gov2fot.cloudfront.net/press-releases/2013-12-03/jsc2013e097067_nr_30_4674_3116.jpg)                         
At Blue Origin's West Texas facility, the BE-3 engine demonstrated a full simulated suborbital mission profile, igniting, throttling, and restarting on command. Photo credit: NASA
                      
(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/90805.jpg)  (http://d1bcdj9gov2fot.cloudfront.net/press-releases/2013-12-03/jsc2013e097056_nr_30_4810_2706.jpg)
The sun sets over a test stand at Blue Origin's West Texas facility. Photo credit: NASA

http://youtu.be/3r6r0eglKPo (http://youtu.be/3r6r0eglKPo)
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: kp_ от 04.12.2013 02:19:43
Это сколько в тоннах? И какой импульс?
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Salo от 04.12.2013 02:24:14
50 тс. Импульс Вы можете узнать у Джефа. 8)
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Петр Зайцев от 04.12.2013 16:41:13
Что это за фокусы с отбором газов из камеры? В чем смысл? То есть я понимаю, что избавились от ГГ, но зато гемор с отбором. Выигрыш по массе? Или как-то связано с дросселированием?
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: октоген от 04.12.2013 13:41:16
Ух ты )  Схема сего чуда и меня волнует.  А картинка напоминает обычный движок открытого цикла с ГГ.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Salo от 05.12.2013 02:31:13
Скорее всего отбор водорода из рубашки охлаждения со сбросом мятого газа через выхлопной патрубок ТНА. То бишь открытая испарительная схема.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Salo от 05.12.2013 02:33:58
http://www.spacenews.com/article/launch-report/38495blue-origin-rocket-engine-test-fired-for-simulated-suborbital-run
ЦитироватьBlue Origin Rocket Engine Test-fired for Simulated Suborbital Run
By Irene Klotz | Dec. 4, 2013  
(http://www.spacenews.com/sites/spacenews.com/files/styles/large/public/images/articles/BE3EngineDistant_BO4X3.jpg) (http://www.spacenews.com/sites/spacenews.com/files/images/articles/BE3EngineDistant_BO4X3.jpg)
The test simulated what an engine powering New Shepard would be required to do in flight. Credit: Blue Origin photo

CAPE CANAVERAL, Fla. — Blue Origin, a startup commercial spaceflight company owned by Amazon founder Jeff Bezos, completed a full-duration burn of a liquid hydrogen-fueled engine developed for the New Shepard suborbital spaceship and planned orbital vehicles, president and program manager Rob Meyerson said Dec. 3.
The test, which took place at Blue Origin's facility near Van Horn, Texas, simulated what an engine powering New Shepard would be required to do in flight, namely thrust at 110,000 pounds for 145 seconds to boost the ship, shut down for 4.5 minutes to allow the vehicle to coast beyond the atmosphere, restart and throttle down to 25,000 pounds of thrust to make a controlled, vertical landing.
The full-duration simulation, which occurred Nov. 20, capped an 11-month series of tests during which the engine was powered up 160 times and operated for a cumulative total of more than 2.5 hours. 
"This is a very significant milestone for us," Meyerson told reporters on a Dec. 3 conference call. "It gets us over a major hurdle, a major risk area for the development. It clears the way for moving forward into final checkout of the vehicle and readying it for flight test."
He declined to discuss a time frame for New Shepard's test flight program. The company intends to begin orbital test flights in 2018.
"We demonstrated the ability of the integrated engine to go throughout the throttle range without any dwell periods, restart, shut down, coast — the whole mission profile. I think that's really the key thing," Meyerson said.
The company also plans to modify the engine, known as Blue Engine-3, or BE-3, and use it as an expendable, upper-stage motor for orbital launches. 
"We believe that BE-3 is well-suited for a variety of boost upper-stage and in-space applications on both government and commercial launch system applications," Meyerson said.
The biggest change between the BE-3 and the upper-stage variant, known as BE-3U, is switching to a nozzle that allows for a higher expansion ratio.
"We'll be looking at other things we want to do to either improve performance or lower cost," Meyerson said, adding that initially the upper-stage motor would not be recovered. 
A reusable upper stage is considered "an incremental upgrade down the road," Meyerson said.
For the orbital vehicle's first stage, which is expected to be reusable, Blue Origin may cluster several BE-3 engines together. Meyerson would not say how many.
"What we like about the BE-3 and why we selected the BE-3 as our first orbital launch vehicle engine was that it gives us the option to go with an all-hydrogen architecture if we chose to. 
"We have ideas, we have some things in development for some other engines, but we're not ready to discuss those today," Meyerson said.
The company would like to base its orbital launch operation at the Kennedy Space Center in Florida and has a proposal pending to take over the mothballed shuttle launch pad 39A.  Privately owned Space Exploration Technologies Corp. also is vying for the pad.  
NASA's decision is on hold pending a review of the solicitation by the U.S. Government Accountability Office (GAO) in response to a protest by Blue Origin. 
"We believe we've submitted a proposal that provides the fullest commercial use of the facility," Meyerson said. 
"If the outcome is that our proposal is not selected, we have many other options. We are looking at those options and we would continue to look at them," he said. 
The GAO is expected to issue a ruling by Dec. 12.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Salo от 05.12.2013 04:28:26
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_12_03_2013_p0-642524.xml
ЦитироватьBlue Origin Demos New Shepard Full Mission Engine Cycle
By Guy Norris guy.norris@aviationweek.com
Source: AWIN First

December 03, 2013
Credit: NASA JSC

Blue Origin, the secretive commercial space company established by Amazon.com founder Jeff Bezos, is readying for qualification tests of its liquid hydrogen-fueled BE-3 engine for a suborbital flight following completion of a key ground demonstration that simulated a full mission of its New Shepard vehicle from launch to vertical landing.

Unveiling new details about the design and testing of the liquid hydrogen-fueled BE-3 engine at the core of its plans to develop low cost, reliable suborbital and orbital human launch systems, Blue Origin says the company remains on track to perform its first orbital flight in 2018. The BE-3 will provide power for both the suborbital and orbital versions, with the former mission providing an experience-building exercise to the latter flights. Blue Origin also reveals it is developing an upper-stage version of the engine for the orbital vehicle dubbed the BE-3U.

The full mission cycle test, which was conducted at the company's test facility near Van Horn, Texas, began with a run at 110,000 lb. thrust for 145 sec. to simulate the boost phase, followed by a four-and-a-half minute shut down to simulate the coast through apogee. The engine was then restarted and throttled down to 25,000 lb. thrust to simulate a controlled vertical landing.

"This is a very significant milestone for us because it gets us over a major hurdle and a major risk, and it gets us ready for the checkout of the vehicle and for flight test," says Blue Origin program manager and president Rob Meyerson.

Test work building up to the full-cycle BE-3 test in November was conducted over nine months and included 160 starts and 9,100 sec. of engine operation. "That equates to a test every two days and sometimes was actually three or four tests per day," Meyerson says. The work forms part of an unfunded extension of Blue Origin's Commercial Crew Development Round 2 (CCDev2) contract with NASA, and builds on tests of the BE-3 thrust chamber conducted under an earlier funded phase of CCDev2 at the space agency's Stennis Space Center in Mississippi in 2012. Those tests "allowed us to accelerate the program by about one year," Meyerson adds.

The next major milestones include a review later this month of the subscale propulsion tank assembly, and a full space vehicle subsystem interim design review in March 2014. Blue Origin is scheduled to give NASA its final CCDev2 briefing in May 2014.

The BE-3 design is based on the combustion "tap-off" engine cycle, sometimes also known as the 'topping cycle' or chamber bleed cycle, in which the combustion gases from around the walls of the main chamber are bled off, partially cooled and used to power the engine's turbopumps. Blue Origin says the cycle, which produces a relatively high specific impulse (Isp), is simpler for options such as pre-burning staged-combustion, and well suited to human spaceflight because of its single combustion chamber and "graceful" shutdown mode.

Despite the challenges of the cycle, including potentially complex startup systems and high temperature turbine drive gases, Meyerson says "it is different because it only uses the one combustor, so it has got a tendency to shut down rather than feed the combustion process." Although the heritage Rocketdyne company developed the experimental J-2S "tap off" variant of the upper-stage J-2 Saturn V, Meyerson says the BE-3 is the first engine of its type developed to fly.

The company also is focusing on modifications to adapt the baseline engine to the upper-stage BE-3U variant. "We demonstrated very high efficiencies on the core injector and that allows us to put on different nozzles including a short design for deep throttling for landing, and a large expansion ratio nozzle design for the upper stage, which will give the higher performance and efficiency you need for that," Meyerson says. "But we are also looking at other things we can do for that in terms of expendables and lower cost manufacturing."
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Salo от 05.12.2013 04:30:02
;)
ЦитироватьThe BE-3 design is based on the combustion "tap-off" engine cycle, sometimes also known as the 'topping cycle' or chamber bleed cycle, in which the combustion gases from around the walls of the main chamber are bled off, partially cooled and used to power the engine's turbopumps. Blue Origin says the cycle, which produces a relatively high specific impulse (Isp), is simpler for options such as pre-burning staged-combustion, and well suited to human spaceflight because of its single combustion chamber and "graceful" shutdown mode.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Плейшнер от 05.12.2013 08:04:51
ЦитироватьSalo пишет:
Скорее всего отбор водорода из рубашки охлаждения со сбросом мятого газа через выхлопной патрубок ТНА. То бишь открытая испарительная схема.
А выхлопных патрубков как-будто два (на фото), второй ТНА для кислорода и тоже открытой схемы?
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Старый от 05.12.2013 09:28:52
Похоже всётаки что отбор продуктов сгорания непосредственно из камеры сгорания, из пристеночного слоя. С последующим разбавлением "холодным" водородом. Такая схема рассматривалась ещё разработчиками Фау-2 и показана во всех учебниках.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: C-300 от 05.12.2013 09:13:21
ЦитироватьСтарый пишет:
Похоже всётаки что отбор продуктов сгорания непосредственно из камеры сгорания, из пристеночного слоя. С последующим разбавлением "холодным" водородом.
Сало выше написал - тапоф-цикл (выделено зелёным). И в приведённой ссылке написано именно об отборе из пристеночного слоя с последующим охлаждением.

Вот только мне совершенно непонятен этот геморрой. ГГ, ИМХО, легче сделать. Да и регулировать проще будет...
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Петр Зайцев от 06.12.2013 06:26:08
Может так легче организовать зажигание? Сначла вся камера работает в режиме паяльной лампы, надежный пуск. Потом ТНА раскручивается, переходим на режим РД.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Старый от 05.12.2013 21:33:37
ЦитироватьАлександр Хороших пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Похоже всётаки что отбор продуктов сгорания непосредственно из камеры сгорания, из пристеночного слоя. С последующим разбавлением "холодным" водородом.
Сало выше написал - тапоф-цикл (выделено зелёным). И в приведённой ссылке написано именно об отборе из пристеночного слоя с последующим охлаждением.
Так с какой стороны стенки пристеночный слой? ;) Если из рубашки охлаждения то зачем ещё охлаждать?
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Старый от 05.12.2013 21:35:53
Да, и в зелёном тексте ясно написано "combustion gases".  Кроме "продукты сгорания" есть ещё какойто вариант перевода? 
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Александр Ч. от 05.12.2013 21:52:20
Что касается ракетной техники, то, например,  generator gas staged combustion cycle переводится как схема с дожиганием генераторного газа, и перевод combustion gases во всех смыслах связан с продуктами сгорания (выхлопными газами). Это то, что я знаю  8)
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: oby1 от 07.12.2013 00:26:46
50т.На вторую ступень Тарантаса подошёл бы?
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Apollo13 от 07.12.2013 00:51:09
Цитироватьoby1 пишет:
50т.На вторую ступень Тарантаса подошёл бы?
Это явно "земной" двигатель.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: C-300 от 07.12.2013 09:18:04
ЦитироватьСтарый пишет:
Так с какой стороны стенки пристеночный слой? Если из рубашки охлаждения то зачем ещё охлаждать?
Тапоф-цикл предполагает отбор продуктов сгорания из КС. Вы это и без меня знаете.

ЦитироватьПетр Зайцев пишет:
Может так легче организовать зажигание? Сначла вся камера работает в режиме паяльной лампы, надежный пуск. Потом ТНА раскручивается, переходим на режим РД.
Может быть. Эта схема называется "самопуск". Как на 11Д43, например. Но она реализуется, если гидростатическое давление столбов компонентов достаточно велико.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Старый от 07.12.2013 11:21:59
ЦитироватьАлександр Хороших пишет:
ЦитироватьСтарый пишет:
Так с какой стороны стенки пристеночный слой? Если из рубашки охлаждения то зачем ещё охлаждать?
Тапоф-цикл предполагает отбор газов пристеночного слоя из КС . Вы это и без меня знаете.
Это ясно. Просто мне на какойто момент показалось что возникло такое недопонимание:

ЦитироватьSalo пишет:
Скорее всего отбор водорода из рубашки охлаждения со сбросом мятого газа через выхлопной патрубок ТНА. То бишь открытая испарительная схема.
:)
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Александр Ч. от 16.04.2014 07:20:55
(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/101321.jpg)
ЦитироватьBlue Origin is one of four NASA partners working with the agency's Commercial Crew Program to develop new capabilities to transport people to low-Earth orbit. Ultimately, NASA intends to certify and use commercial systems to fly astronauts from the United States to the International Space Station and back. Click here for a printable version of this poster. (http://blogs.nasa.gov/commercialcrew/wp-content/uploads/sites/230/2014/04/CCP_Blue_Origin_508.pdf)
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Apollo13 от 24.11.2014 12:47:51
http://www.spacenews.com/article/civil-space/42584nasa-extends-commercial-crew-agreement-with-blue-origin

ЦитироватьOne milestone covers an in-flight test of a "pusher" escape system, where rocket engines at the base of the vehicle would push the spacecraft away from its launch vehicle in the event of an abort. Under the CCDev2 milestone, NASA personnel would review data and video from the test, which would use an unspecified subscale booster.

A second milestone involves a flight test of Blue Origin's BE-3 rocket engine, a liquid oxygen/liquid hydrogen engine that the company has tested on the ground in earlier milestones. That flight would test the engine on a "representative suborbital mission," which NASA personnel would be invited to observe.

The third milestone involves a flight test of a subscale propellant tank, also on a representative suborbital mission. The assembly review for that tank was a milestone in a prior unfunded extension of Blue Origin's CCDev2 agreement.

The extension states that the BE-3 and propellant tank milestones would be achieved by September 2015, while the pusher escape system test milestone is scheduled for March 2016. The overall agreement now expires April 17, 2016.

Летные испытания BE-3 планируется провести в сентябре 2015.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Apollo13 от 08.04.2015 10:26:49
Разработка BE-3 завершена.

http://spacenews.com/blue-origin-completes-be-3-engine-as-be-4-work-continues/

ЦитироватьBlue Origin has completed testing of one engine it is developing for its own suborbital vehicle as it continues work on a second, much larger engine for United Launch Alliance's new orbital launch vehicle, the company announced April 7.

The company said it had recently completed acceptance testing of the BE-3 engine after several years of work, allowing the company to move forward with test flights of its New Shepard vehicle later this year from its test site in West Texas. Those flight tests will ultimately lead to commercial suborbital flights later this decade.

"The acceptance testing came at the tail end of a very, very long development program," Blue Origin President Rob Meyerson said in an April 7 teleconference with reporters. That included 450 tests of the engine, with a cumulative running time of more than 500 minutes.

BE-3 uses liquid hydrogen and liquid oxygen propellants, which the company said makes it the first engine with that propellant combination developed in the United States in more than a decade. The engine can generate up to 110,000 pounds of thrust, but can be throttled down to 20,000 pounds. Such "deep throttling" is useful for vehicles that, like New Shepard, plan to take off and land vertically.

Идет работа над вакуумной версией для верхних ступеней.
ЦитироватьHe added that while Blue Origin developed the BE-3 for its own vehicle, it is making the engine available commercially as well. The company is working on a version of the engine, designated BE-3U, for use in upper stages, including a future orbital launch vehicle in the company's long-term plans.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: октоген от 08.04.2015 10:25:43
Интересен его вакуумный уи. Думаю что в районе 420-430 с.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Apollo13 от 08.04.2015 11:29:47
Цитироватьоктоген пишет:
Интересен его вакуумный уи. Думаю что в районе 420-430 с.
Интересен хоть какой-нибудь его УИ :)
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Apollo13 от 08.04.2015 11:31:13
Кстати по тяге он неплохо подходит для EUS SLS...
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Олег Шляпин от 18.04.2015 22:52:14
Blue Origin завершила испытания двигателя для космического корабля


08.04.2015. Компания Blue Origin, которая участвует в программе НАСА по созданию космических кораблей силами частных фирм, завершила приемо-сдаточные испытания двигателя BE-3 для своего космического корабля, говорится в сообщении компании.
Компания начала испытания водородно-кислородного двигателя BE-3, предназначенного для своего будущего суборбитального космического корабля New Shepard в декабре 2013 года.
"BE-3 был испытан на протяжении 30 тысяч секунд в рамках 450 тестов. Команда Blue Origin проделала выдающуюся работу, исследуя то, на что способен BE-3, и вскоре мы проведем его окончательный тестовый полет", — приводятся в сообщении на сайте компании слова основателя Blue Origin Джеффри Безоса.
В пресс-релизе подчеркивается, что BE-3 стал первым за десятилетие полностью новым американским ракетным двигателем на водороде.
Корабль New Shepard, который разрабатывает Blue Origin, предназначен для суборбитальных полетов — выше 100 километров, которые считаются границей, за которой начинается космос. Аппарат состоит из ракетного модуля и капсулы, где смогут разместиться три астронавта.
После старта и выхода на определенную высоту ракетный модуль отделяется, и капсула по инерции летит выше, а затем опускается на землю на парашюте. Ракетный модуль совершает мягкую посадку с помощью двигателей и затем может использоваться еще много раз.
В рамках партнерства с НАСА Blue Origin создает орбитальный корабль Biconic Space Vehicle, который будет выводиться на орбиту с помощью многоразового модуля от New Shepard, дополненного орбитальным разгонным блоком, передает РИА Новости (http://www.ria.ru).
http://www.nkau.gov.ua/gateway/news.nsf/hronolR/B68F1A85FCF5CAF9C2257E210024164C!open
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Антон от 19.04.2015 00:10:33
В связи с возможностью использования на ACES BE-3U вместо RL-10 хочу спросить, у BE-3U что тоже тяга в 50 тонн будет?
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Apollo13 от 22.04.2015 10:11:31
ЦитироватьАнтон пишет:
В связи с возможностью использования на ACES BE-3U вместо RL-10 хочу спросить, у BE-3U что тоже тяга в 50 тонн будет?
Вот да. С таким двигателем 41т топлива кажется маловато.
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Искандер от 09.12.2019 15:08:30
Я так понимаю, что до сих пор характеристики двигателя (кроме тяги) тайна покрытая мраком?..
Учитывая что ни кто больше не пытается внедрить вакуумную версию ВЕ-3, его характеристики тоже так себе... 
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Чебурашка от 09.12.2019 16:14:29
На второй ступени New Glenn BE-3U будет
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Astro Cat от 09.12.2019 16:16:19
ЦитироватьОлег  Шляпин написал:
 Аппарат состоит из ракетного модуля и капсулы, где смогут разместиться три астронавта.
Бгг. 6 местный усох до 3х мест?

А нет! Это 2015 год! )))
Название: BE-3 водородный ЖРД от Blue Origin
Отправлено: Искандер от 10.12.2019 02:41:07
ЦитироватьЧебурашка написал:
На второй ступени New Glenn BE-3U будет
Это понятно - двигатель производства BO. Орбитал в свое время пыталось его доработать, на Вулкан его рассматривали, ещё кажется куда-то - результат нулевой, т.е. не понравился.
Похоже из-за схемы удельный импульс как для водорода низкий.