Форум Новости Космонавтики

Тематические разделы => Средства выведения и другие технические вопросы => Тема начата: silentpom от 18.04.2015 13:33:09

Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: silentpom от 18.04.2015 13:33:09
Уважаемые знатоки. Не могли бы вы прояснить вопрос, есть ли связь американских керосиновых двигателей замкнутого цикла с нашими РД-180 и НК-33? Полагаю, что TWR бы полностью самобытной конструкцией, а вот про остальные два можете что-нибудь сказать?
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: Salo от 18.04.2015 19:56:03
RS-84

 (https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/forum/file/54182) (https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/forum/file/54183)
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: Salo от 18.04.2015 19:59:54
TR107 Prototype Engine

The kerosene-fueled TR107 is a reusable, staged combustion engine in the 1 milllion-pound thrust class developed by TRW Space and Electronics of Redondo Beach, Calif. The engine features a single oxygen-rich preburner and uses liquid oxygen and kerosene as propellants – creating a potential first-ever
reusable kerosene engine for the U.S. space program. The engine highlights a duct-cooled main combustion chamber to eliminate conventional cooling channels and features kerosene-compatible materials to prevent coking — a gummy residue from heated kerosene. The main chamber/nozzle
assembly of the TR107 engine is made up of only two parts that offer fewer failure modes and are easy to manufacture and inspect. These features significantly reduce system complexity and enhance reliability, operability and cost. The turbomachinery team of Allison Advanced Development Company of Indianapolis, Ind., Barber Nichols of Arvada, Colo., and Concepts NREC of White River Junction, Vt., has designed a single shaft main turbopump. This turbopump includes long-life hydrostatic bearings and a pressurized interpropellant seal cavity, offering a higher safety margin by helping to keep the propellants separated. Other attributes of the TR107 engine are advances with the oxygen-rich preburner, including a single pintle injector and oxygen-compatible materials that eliminate the need for coatings on engine components.

 (https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/forum/file/54184) (https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/forum/file/54185)
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: Salo от 18.04.2015 20:02:41
Под AJ-1  понимается AR-1?
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: silentpom от 18.04.2015 17:07:11
Да, извините, описАлся
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: Salo от 18.04.2015 20:30:41
http://www.rocket.com/ar1-booster-engine
ЦитироватьUsing an advanced oxidizer-rich staged combustion engine cycle, the liquid oxygen/kerosene AR1 will generate 500,000 lbf of thrust at sea level. The thrust class enables the engine to be easily configured for use on multiple launch vehicles, including the Atlas V and the Advanced Boosters being considered for NASA's Space Launch System.

The AR1 also will be an affordable propulsion solution, enabling U.S. launch vehicle providers to be more competitive in the world marketplace. Low production costs will be realized by incorporating the latest manufacturing technologies such as additive manufacturing (3D printing), white light inspection and low-cost brazing and forming – all of which have recently been proven on other Aerojet Rocketdyne rocket engine programs.
(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/233420.jpg)
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: Salo от 18.04.2015 20:32:48
Некоторое влияние НК-33 можно усмотреть разве-что в AR-1, что впрочем и не удивительно.
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: silentpom от 18.04.2015 19:54:32
а не подскажете, RS-84 и TR107 в металле полностью существовали, или НАСА прикрыла программу до стендовых испытаний  двигателей?
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: silentpom от 18.04.2015 19:59:21
поскольку в тему добавили некоторую информацию, то так же добавлю, что созданием TR-107 руководил Томас Мюллер, тогда еще не ушедший к Маску
Название: Происхождение RS-84, TWR-107 и AJ-1
Отправлено: Salo от 18.04.2015 23:25:19
Ни одного фото в железе по этим двигателям нет. Испытания отдельных узлов видимо проводились.
По AR-1 работы идут.