Project Morpheus очередной успешный полет сегодня!
http://www.nasaspaceflight.com/2014/02/project-morpheus-free-flight-7/
Поздравляю!
Впечатляет отсек экипажа. Наш ЛК в сравнении с ним - комфортная избушка, ну а LM так и вовсе, дворец!
(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/92050.jpg)
Так то да :)
Предыдущий полет 21 января (высота 93м в сторону 109м), сегодня (142м x 194м),
https://www.youtube.com/watch?v=_k_0yYBcL_s
http://www.spacenews.com/article/civil-space/39460nasa%E2%80%99s-morpheus-lander-notches-seventh-untethered-flight
ЦитироватьNASA Watch
NASA FSGC @NasaFsgc 6 ч.
Amazing video of Morpheus FreeFlight 9 (http://youtu.be/GWx8SgmAZNA) at KSC
(1:35)
Morpheus Completes March 11 Free Flight, 11.03.2014
http://www.youtube.com/watch?v=Iq1YAMMT5_g (http://www.youtube.com/watch?v=Iq1YAMMT5_g)
http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/detail.cfm?mediaid=68205
(http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/2014-1706-s.jpg)
Morpheus Surface Approach - как будет, метанова технология для будущих межпланетных миссий и посадочных модулей.
http://www.youtube.com/watch?v=dnZ1j4gmXyQ (http://www.youtube.com/watch?v=dnZ1j4gmXyQ)
Надо сказать что вместе простых надежных двигатели на hyperbole топлива, тоже и коррекционные двигатели на метане работают. Хорошие решения американских инженеров, если центральный двигатель и коррекционные двигатели только на одном топливе, в этом случае на метане, работают.
Aerodynamics Forces and Moments of the Morpheus Lander, Sara McNamara, Guy Schauerhamer,Darby Vicker, Katie Boyles NASA Johnson Space Center Houston.11th Symposium on Overset Composite Grids and Solution Technology, 2012.
http://2012.oversetgridsymposium.org/assets/pdf/presentations/1_4/MorpheusOversetConf_v4.pdf (http://2012.oversetgridsymposium.org/assets/pdf/presentations/1_4/MorpheusOversetConf_v4.pdf)
Morpheus технологиа: для НАСА новой луны перевозки грузов и мягкой посадки, Lunar CATALYST, Lunar Cargo Transportation and Landing by Soft Touchdown ЦитироватьBuilding on the progress of NASA's partnerships with the U.S. commercial space industry to develop new spacecraft and rockets capable of delivering cargo -- and soon, astronauts to low Earth orbit -- the agency recognizes the U.S. industry's interest in reaching and exploring the moon, and is now looking for opportunities to spur commercial cargo transportation capabilities to the surface of the moon.
NASA has released an announcement seeking proposals to partner in the development of commercial robotic lunar lander capabilities. Such capabilities could support commercial activities on the moon while enabling new science and exploration missions of interest to the larger scientific and academic communities.
NASA's new Lunar Cargo Transportation and Landing by Soft Touchdown (Lunar CATALYST) initiative calls for proposals from the U.S. private sector that would lead to one or more no-funds exchanged Space Act Agreements (SAA). The purpose of these SAAs would be to encourage the development of robotic lunar landers that can be integrated with U.S. commercial launch capabilities to deliver small and medium class payloads to the lunar surface.
http://www.nasa.gov/lunarcatalyst/#.UzsUfhyY7Sw (http://www.nasa.gov/lunarcatalyst/#.UzsUfhyY7Sw)
http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/Lunar-CATALYST-Pre-Proposal-Conference_27Jan2014.pdf (http://www.nasa.gov/sites/default/files/files/Lunar-CATALYST-Pre-Proposal-Conference_27Jan2014.pdf)
Morpheus Lander Makes Successful Free Flight test with ALHAT Installed, 02.04.2014
http://www.youtube.com/watch?v=lORUmOKxOyU (http://www.youtube.com/watch?v=lORUmOKxOyU)
Некoторые аспекты :
- Экспериментальный модуль был разработан NASA совместно с частной компанией Armadillo A.
- Потом покупала НАСА от Armadillo Aerospace как и все документы.
- Тоже и розработка метанового двигателя от Armadillo Aerospace.
- Компания больше не существует.
- В будущем на основе "Морфеуса" планируется создание модулей для посадки на Луну и Марс.
ЦитироватьОпубликовано 02 апр. 2014 г.
NASA's prototype lander Morpheus successfully completed its 7th free flight at Kennedy Space Center in Florida on Wednesday, April 2. The lander, fueled by methane and oxygen, both considered "green" propellants, does not carry a crew, but is autonomously controlled and carries its own hazard avoidance system (ALHAT) to pick out safe landing spots. The craft ascended more than 800 feet before moving forward 1300 feet while its ALHAT sensors passively located safe sites for a descent and landing. In future flights ALHAT will take over and land Morpheus. The flight lasted about 96 seconds and continues the Johnson Space Center-based team's steady progress through the Morpheus test flight campaign.
http://youtu.be/QMtUQLPcDK4 (http://youtu.be/QMtUQLPcDK4)
При последних полетов, получил Morpheus новые сенсоры для ALHAT, как и новый компутерный программ.
ALHAT = Autonomous Landing and Hazard Avoidance Technology, используэт лазеры для сканирования места посадки и обнаружения потенциально опасных мест, таких как валуны или кратеры.
Программа была начата в начале 2006 года и первоначально присвоено девяти лет, до 2015 года. Она позволит точной и безопасной посадки на Луне. Высота различия на поверхности Луны, которые распознаются системой, должна быть минимум 30 см. Работа обязательно нужна, потому что посадки Аполло-ЛМ были очень проблематычные для астронавтов.
- Аполло-14, лунный модуль опустился на площадку с уклоном 11 градусов, при уклоне более пятнадцати градусов астронавтам запрещён спуск по лестнице на поверхность Луны.
- Аполло-15, при посадке сопло двигателя стукнуло с кратером, модуль встал на грунт с наклоном назад на 6,9° и влево на 8,6°, общий наклон составил около 10°. Астронавты не знали, что они сели в 548 метрах к северо-западу от запланированного места посадки.
(https://img.novosti-kosmonavtiki.ru/233357.jpg)
ALHAT: Key Mission Facts:ЦитироватьThe Autonomous Landing and Hazard Avoidance Technology project will provide a state-of-the-art automated descent and landing system for planetary lander craft.
Precision landing will be based on a sophisticated, surface-tracking sensor suite with real-time hazard avoidance capabilities -- assessing altitude and velocity of the descending vehicle and the topography of the landing site.
ALHAT algorithms combined with sensor date will navigate the descending craft to the "pre-mission landing aim point," where it will quickly and autonomously identify safe landing areas and help guide the craft to touchdown.
The technology provides an unprecedented procedure for safe planetary landing procedures -- for future crewed as well as robotic missions.
The technology works in any lighting conditions -- from the harsh glare of an unshielded sun to the cloudy, gaseous murk of a distant solar system body
http://www.nasa.gov/mission_pages/tdm/alhat/alhat_overview.html (http://www.nasa.gov/mission_pages/tdm/alhat/alhat_overview.html)
Human System Interface Development for ALHAT: http://enu.kz/repository/2009/AIAA-2009-6451.pdf (http://enu.kz/repository/2009/AIAA-2009-6451.pdf)
Project Morpheus Free Flight 11http://www.youtube.com/watch?v=o5wY0nbjCd8
ЦитироватьThe Morpheus/ALHAT team successfully completed Free Flight 11 (FF1) at the KSC Shuttle Landing Facility (SLF) on Thursday, 24-Apr-2014, the Bravo vehicle's 9th and the ALHAT system's 2nd free flight test.
In FF11, as in FF10, ALHAT operated in open-loop mode, imaging the Hazard Field and calculating navigation solutions in real time during flight, though not yet navigating the vehicle, meaning Bravo autonomously flew a pre-programmed trajectory as before. ALHAT engineers will use this flight data to continue tuning and improving their system performance.
Successful open-loop ALHAT flights, including FF12 next week, will lead to closed-loop ALHAT free flights planned for late May, in which ALHAT will "take the stick", diverting Bravo from an initial "unsafe" landing point and navigating to a safe landing site within the Hazard Field at the KSC SLF.
http://www.youtube.com/watch?v=o5wY0nbjCd8 (http://www.youtube.com/watch?v=o5wY0nbjCd8)
(https://forum.novosti-kosmonavtiki.ru/forum/file/38671)
Сегодня обещают трансляцию Free Flight 13 в 18:30 UTC (22:30 MSK)
http://morpheuslander.jsc.nasa.gov/live/
И ??? В твиттере пишут вроде отлетались хорошо? Хоть бы картинку выложили...
Не смог сегодня посмотреть, только пришел домой в 11 вечера. :(
ЦитироватьSonic пишет:
И ??? В твиттере пишут вроде отлетались хорошо? Хоть бы картинку выложили...
да все как обычно, нормально отлетались
http://www.youtube.com/watch?v=1M5qS0Y3tDw (http://www.youtube.com/watch?v=1M5qS0Y3tDw)
Morpheus Lander looks to complete NASA's first fully autonomous landing
http://www.spaceflightinsider.com/space-flight-centers/kennedy-space-center/morpheus-lander-looks-complete-nasas-first-fully-autonomous-landing/
Сделал вид что осмотрел площадку, опустился, срыл нафиг все препятствия реактивной струей, приземлился. 8)
Хотя... А может так и надо делать ?
Ночной Free Flight 14
"Morpheus Lander, 29 мая 2014 г."
The Morpheus/ALHAT team successfully completed Free Flight 14 (FF14) at the KSC SLF on Wednesday, May 28, 2014, Bravo's 12th and ALHAT's 5th free flight -- and the first ever night flight. Initial data indicated nominal performance of all vehicle systems. The ALHAT Hazard Detection System (HDS) performed well, but identified a safe site just 0.5 m outside the conservatively established limits around the center of the landing pad. ALHAT then navigated the vehicle in closed-loop mode through the entire approach, with the vehicle taking over navigation during the descent phase of the trajectory when ALHAT was already dead-reckoning. Had less conservative position error limits allowed ALHAT to continue to navigate to landing, the vehicle still would have landed safely on the pad.
The team overcame a few preflight issues, including a failed ignition due to a non-critical temperature limit exceedance, which was corrected for the successful second attempt.
http://www.youtube.com/watch?v=rv2GoYp8Zaw (http://www.youtube.com/watch?v=rv2GoYp8Zaw)
Кто-то может подсказать зачем ночной пуск?
Планируются посадки на неосвещённые площадки?
Даже на Лунном полюсе думаю целесообразнее посадку производить на освещённую поверхность и уже передвижным устройством проводить разведку неосвещённой территории. В смысле сели на гребне подсвеченом, спустили робот и покатили в кратер неосвещённый - лёд искать.
Смогут ли нынешние видеосистемы дать достаточно контрастную картинку для безопасной посадки на переохлаждённую, неосвещённую Лунную поверхность.
Или используется подсветка факелом собственного двигателя?
Вообще там же вроде лазер используется, а ему должно быть пофиг день или ночь. Ночью даже круче - засветки нету.
Прикольный аппарат. На ночном пуске факел такой красивый...
ЦитироватьSonic пишет:
Вообще там же вроде лазер используется, а ему должно быть пофиг день или ночь. Ночью даже круче - засветки нету.
Уточните если можно.
Лазер как высотомер? Или лазер сканирует в реальном времени площадку приземления?
SashaBadПогуглите по словам ALHAT + lidar
Цитироватьche wi пишет:
lidar
Спасибо
@flatoday_jdean (https://twitter.com/flatoday_jdean/status/482563578986496000)
ЦитироватьNASA's @MorpheusLander has declared flight campaign a success. Vehicle staying at KSC through summer, could fly again pending FY15 funding.
Morpheus Prototype Lander Ready for New Series of Flight Tests at Kennedy Space Center
http://www.americaspace.com/?p=71426
Возобновили https://twitter.com/MorpheusLander
ЦитироватьAndrey Samoilov пишет:
Возобновили https://twitter.com/MorpheusLander
На прошлой неделе переносили из-за погоды, наконец провели Free Flight 15
https://www.youtube.com/watch?v=FzB6dNLoWIQ (https://www.youtube.com/watch?v=FzB6dNLoWIQ)
еще одно видео Free Flight 15, нарезка и съемка с борта.
http://www.youtube.com/watch?v=M3D9m5zhhF8 (http://www.youtube.com/watch?v=M3D9m5zhhF8)