РД на метане

Автор MKOLOM, 17.05.2004 16:03:47

« назад - далее »

0 Пользователи и 3 гостей просматривают эту тему.

АниКей

#1280
Сжиженный природный газ

4475 × 4863 (JPG, 3,11 МБ)
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

АниКей

А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

Seerndv

А вывод, тов  АниКей ?  :oops:
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

АниКей

ЦитироватьОгневые испытания нового ракетного двигателя прошли успешно
Команда студентов из университета Purdue University сконструировала, построила и провела испытания части ракетного двигателя в рамках проекта NASA по разработке технологий, необходимых для высадки на Луну, Марс и другие космические объекты. Студенты занимаются созданием центральной части нового двигателя – камеры сгорания – в рамках проекта Morpheus. Цель проекта – разработать прототип аппарата с возможностью вертикального взлета и посадки с использованием автономной системы.

 Для такой системы требуется высокотехнологичный ракетный двигатель небольшого веса.
В мае команда Purdue провела первые огневые испытания ракеты, которая работает на кислороде и жидком метане. Камера сгорания была сконструирована, построена и протестирована
Подробно о данном исследовании будет рассказано во время выступления на Международном Астрономическом Конгрессе, который будет проходить с 29 сентября по 3 октября в Торонто.
Студенты разработали не только камеру сгорания двигателя, но так же и систему сжижения газа метана, таким образом они снизили стоимость топлива и уменьшили сложности его транспортировки.
Конечная цель проекта – построить легкую камеру сгорания с тонкими стенками. Это важно для того, чтобы все поверхности камеры охлаждались надлежащим образом, в частности, те части, которые нагреваются сильнее всего. Последние испытания были сфокусированы на «температурном профиле» стенок камеры сгорания.
AstroNews.ru http://samaratoday.ru/news/189576
А кто не чтит цитат — тот ренегат и гад!

Seerndv

Похоже, у студентов штатов уже полувековая традиция развлекаться создавая работоспособные метановые двигатели, попутно создавая к ним элементы инфраструктуры.
Свободу слова Старому !!!
Но намордник не снимать и поводок укоротить!
Все могло быть еще  хуже (С)

Петр Зайцев

Вот фото масштабной модели BE-4 с сегодняшней презентации с Юлой:
 https://twitter.com/ulalaunch/status/512295387106131969

Salo

http://spacenews.com/article/launch-report/41901ula-to-invest-in-blue-origin-engine-as-rd-180-replacement-for-atlas-5
ЦитироватьULA To Invest in Blue Origin Engine as RD-180 Replacement for Atlas 5
By Warren Ferster | Sep. 17, 2014

ULA Chief Executive Tory Bruno and Blue Origin founder Jeff Bezos brief reporters Sept. 17 on a joint effort to develop a replacement for the Atlas 5 rocket's RD-180 main-stage engine. Credit: SpaceNews photo by Brian Berger
 
WASHINGTON — U.S. government launch services provider United Launch Alliance will pay Blue Origin, the secretive rocket-making venture led by Amazon.com founder Jeff Bezos, an unspecified sum to complete development of a new engine that will replace the Russian-made RD-180 that powers the first stage of ULA's Atlas 5 rocket, the companies announced Sept. 17.
Blue Origin of Kent, Washington, has been developing the BE-4 for three years, thus giving it a head start against other prospective RD-180 replacements, ULA Chief Executive Tory Bruno said at a press conference here. Fueled by liquefied natural gas, the new engine will be relatively inexpensive and could be ready to start flying in four years, he said.
Спойлер
Bruno said developing a new engine typically takes seven to 10 years and costs $1 billion.
Bezos said during the press conference that the BE-4, which will generate about 550,000 pounds of thrust, is based on the BE-3 that powers Blue Origin's New Shepard, an experimental suborbital rocket that takes off and lands vertically. In addition to the Atlas 5, the new engine also would be used for a future reusable orbital launcher Blue Origin plans to develop, he said.
Two BE-4 engines generating a combined 1.1 million pounds of thrust at sea level would power the Atlas 5 first stage, Bruno said. The current Atlas 5 first stage is powered by a single RD-180 generating close to 1 million pounds of thrust.
Neither Bezos nor Bruno would quantify ULA's investment but both described it as significant.
The future availability of the RD-180 has been in question since early this year, when Russia's annexation of Crimea led to Western sanctions that in turn prompted Russian officials to threaten a ban on exports of the engine for U.S. military use. Although RD-180 deliveries have continued, officials with ULA and its primary customer, the U.S. government, have been developing contingency plans in case of a cutoff.
The Atlas 5 is used, along with ULA's Delta 4, to launch most U.S. government satellites, including virtually all national security missions. The Atlas 5 also will be used to launch the CST-100 spacecraft being developed by Houston-based Boeing Space Exploration, one of two NASA-funded capsules that will be used to ferry crews to and from the international space station starting as early as 2017.
Blue Origin is a partner on the CST-100, Bezos said, declining to provide specifics.
In June, ULA announced that it had signed contracts with multiple unspecified companies to study alternatives to the RD-180. The company, a Boeing-Lockheed Martin joint venture, declined to identify any of the contract recipients but said a first launch of the new engine was targeted for 2019.
Bruno said the BE-4 came out as the winner in that competition.
Among the other study contract recipients was Aerojet Rocketdyne of Sacramento, California, which has been touting a liquid-oxygen/kerosene-fueled engine dubbed the AR-1 as an RD-180 replacement. Officials with Aerojet Rocketdyne, the largest and most experienced U.S. manufacturer of liquid-fueled rocket engines, said the AR-1 will be capable of generating 500,000 pounds of thrust and could be ready to fly by 2019 for an investment of less than $1 billion.
Congress, meanwhile, has proposed spending as much as $220 million next year to begin work on a new engine.
The ULA-Blue Origin announcement would appear to cast a cloud over Aerojet Rocketdyne's AR-1 plans.
Aerojet Rocketdyne spokesman Glenn Mahone said the company is aware of the announcement but remains committed to meeting the future propulsion needs of the nation.
"To demonstrate this commitment, Aerojet Rocketdyne announced Sept. 16 the establishment of our advanced hydrocarbon propulsion development office in Huntsville, Alabama," Mahone said. "Rapid development and certification of Aerojet's AR-1 and all U.S. designed, developed and produced advanced hydrocarbon engines manufactured to power America's current and future national security launch vehicles is a key focus of the new Huntsville office.
"The AR-1 will provide both our government and commercial customers an affordable, world-class innovative engine as well as the reliability which is synonymous with Aerojet Rocketdye propulsion systems."
Bruno and Bezos said that should the U.S. government choose to help fund development of the BE-4, such assistance would be welcome.
Bruno said that ULA's decision to invest in a new engine was driven in part by the uncertainty surrounding the RD-180 but more by what he sees as a need for a modern, U.S.-built rocket main engine.
The BE-4 will be designed and built entirely in the United States using the latest techniques, including advanced computerized simulation and additive manufacturing, Bezos said. The result will be a high-performance engine that is developed quickly and at a relatively low cost, he said.
The reason for Blue Origin's choice of liquefied natural gas over kerosene as the engine's propellant was driven by cost and reusability considerations, Bezos said. Liquefied natural gas, which is similar to methane, is cheaper than rocket-grade kerosene and leaves less burn residue, making the engine easier to refurbish and reuse, he said.

 Follow Warren on Twitter: @Ferster_SN
[свернуть]
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

ЦитироватьПетр Зайцев пишет:
Вот фото масштабной модели BE-4 с сегодняшней презентации с Юлой:
 https://twitter.com/ulalaunch/status/512295387106131969

"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Salo

#1288
Два из трёх возможных американских конкурентов РД-180 метановые.
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

us2-star

ЦитироватьSalo пишет:
Два из трёх возможных американских конкурентов РД-180 метановые.
А Вас не затруднит, создать отдельную тему по всем трём конкурентам?
(Если, конечно, такой ещё нет)
Или ссылочки...
"В России надо жить долго.." (с)
"Вы рисуйте, вы рисуйте, вам зачтётся.." (с)

Александр Ч.

http://www.spaceflightnow.com/news/n1409/17ulablueorigin/#.VBpGZaDHnqA
ЦитироватьFull-scale engine testing should begin in 2016, with a first flight of the BE-4 engine in 2019, ULA said in a press release.
Ad calendas graecas

Искандер

Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Искандер

#1292
ЦитироватьАлександр Ч. пишет:
http://www.spaceflightnow.com/news/n1409/17ulablueorigin/#.VBpGZaDHnqA
ЦитироватьFull-scale engine testing should begin in 2016, with a first flight of the BE-4 engine in 2019, ULA said in a press release.
ЦитироватьBlue Origin has already completed three years of development on the BE-4 engine.

"It's 550,000 pounds of thrust, it has a very low recurring cost and low life cycle cost," Bezos said. "Cost to space is a very important factor, so basically cost and reliability are the two driving factors. It's (fueled by) liquefied natural gas, it's reusable and it's built, tested, designed and engineered 100 percent in the United States."

ЦитироватьBlue Origin's BE-4 engine uses an oxygen-rich staged combustion cycle, employs a single nozzle, and burns liquid oxygen and liquefied natural gas, a fuel that makes the engine cheaper, less complex, and easier to reuse, according to a fact sheet released by Blue Origin.

"It is a single turbopump, one shaft," Bezos said. "It's as simple as it can be while still being high-performing and highly reliable."

Круто, но информации мало.
Aures habent et non audient, oculos habent et non videbunt

Salo

Как-то компоновка у модели не вяжется с замкнутой схемой.
И зачем им кислый газ при использовании метана?
"Были когда-то и мы рысаками!!!"

Apollo13

Цитироватьus2-star пишет:
ЦитироватьSalo пишет:
Два из трёх возможных американских конкурентов РД-180 метановые.
А Вас не затруднит, создать отдельную тему по всем трём конкурентам?
 (Если, конечно, такой ещё нет)
Или ссылочки...
По метановым Раптору и BE-4 все в этой теме. 

По керосиновому AR-1 здесь:

http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum13/topic12639/?PAGEN_1=3

Дмитрий В.

ЦитироватьSalo пишет:

Как-то компоновка у модели не вяжется с замкнутой схемой.

Слышал, у одного из вариантов 14Д12 было такое же расположение ТНА
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

октоген

#1296
ЦитироватьSalo пишет:
Как-то компоновка у модели не вяжется с замкнутой схемой.
И зачем им кислый газ при использовании метана?
Писал же НАле на Авантюре, что в сладкой схеме дросселирование не получается. Оттуда видимо растут и ноги РД-0164 с его кислым газом+мятым газом на одной турбине.

Дмитрий В.

Цитироватьоктоген пишет:
ЦитироватьSalo   пишет:
Как-то компоновка у модели не вяжется с замкнутой схемой.
И зачем им кислый газ при использовании метана?
Писал же НАле на Авиабазе, что в сладкой схеме дросселирование не получается. Оттуда видимо растут и ноги РД-0164 с его кислым газом+мятым газом на одной турбине.
Насколько велика ценность дросселирования? И какого уровня дросселирование не может обеспечить ЖРД с ТНА на сладком газе?
Lingua latina non penis canina
StarShip - аналоговнет!

Петр Зайцев

ЦитироватьSalo пишет:
Как-то компоновка у модели не вяжется с замкнутой схемой.
И зачем им кислый газ при использовании метана?
Американские коллеги утверждают, что какие-то давления в первой ступени (preburner) меньше у кислой схемы и потребная мощность ТНА заметно меньше из-за того, что рубашка охлаждения создает значительное сопротивление. Есть какие-то исследования, PDF-ки на сайте rocket-propulsion.com.

октоген

ЦитироватьДмитрий В. пишет:
Цитироватьоктоген пишет:
ЦитироватьSalo пишет:
Как-то компоновка у модели не вяжется с замкнутой схемой.
И зачем им кислый газ при использовании метана?
Писал же НАле на Авиабазе, что в сладкой схеме дросселирование не получается. Оттуда видимо растут и ноги РД-0164 с его кислым газом+мятым газом на одной турбине.
Насколько велика ценность дросселирования? И какого уровня дросселирование не может обеспечить ЖРД с ТНА на сладком газе?
Это вопросы к упомянутому выше господину... Я лишь для себя запомнил эту не укладывающуюся в мои представления причину.