IM-1 (Odysseus Nova-C ) Intuitive Machines Lunar Lander – Falcon 9 (B1060.18) – Kennedy LC-39A – 15.02.2024 06:05 UTC

Автор zandr, 20.10.2020 23:32:22

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

andr59

Фауст продолжает:

ЦитироватьJeff Foust
@jeff_foust
-
18 мин.
Лендер покоится под углом 30 градусов от поверхности, что является комбинацией быстрой посадки и заноса на поверхности, а затем опрокидывания на склоне.
https://twitter.com/jeff_foust/status/1762926752517460320

andr59

С пресс0-конф, которая продолжается.

ЦитироватьJeff Foust
@jeff_foust
-
7 мин.
Тим Крэйн говорит, что они бы "точно приземлились", если бы их собственный лазерный дальномер работал. Они модифицировали программное обеспечение, чтобы ввести данные лазерного дальномера с полезной нагрузки NASA NDL, но в программе не был установлен флажок, поэтому они были проигнорированы.
https://twitter.com/jeff_foust/status/1762932734362534208

andr59

#522
И далее:
ЦитироватьAltemus said they ejected the EagleCam payload this morning, but something not working with either the camera or the wifi, so no images

ЦитироватьJeff Foust
@jeff_foust
Алтемус сказал, что они катапультировали полезную нагрузку EagleCam сегодня утром, но что-то не работает ни  с камерой, ни с Wi-Fi, поэтому изображений нет.
https://twitter.com/jeff_foust/status/1762934237928325143

Пресс конф. закончилась.

max_schmurz

Цитата: andr59 от 28.02.2024 23:18:51С пресс0-конф, которая продолжается.

ЦитироватьJeff Foust
@jeff_foust
-
7 мин.
Тим Крэйн говорит, что они бы "точно приземлились", если бы их собственный лазерный дальномер работал. Они модифицировали программное обеспечение, чтобы ввести данные лазерного дальномера с полезной нагрузки NASA NDL, но в программе не был установлен флажок, поэтому они были проигнорированы.
https://twitter.com/jeff_foust/status/1762932734362534208
Да уж, а сколько было хвалебных слов в адрес их программистов, которые успели за 1.5 часа написать соответствующий патч для использования NDL вместо штатного радара

Дмитрий З.

#524
Основные моменты с пресс-конференции
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=59696.msg2572458#msg2572458 

ЦитироватьExpected total mission time
  - 144 hours (end this evening)
  - will put to sleep and try to wake upon next lunar day

Used all helium, all methane, all oxygen.

Firsts according to Tim Crain:
 - first time a cryogenic payload has been fueled on the pad
 - first time a flight of an overwrapped linerless cryogenic tank has succeeded
 - first time a methalox engine has been fired in deep space, fired repeatedly in deep space
   - set the record for length of an engine firing with LOI, then broke it the next day with powered descent

Still 'firsts' from Crain? Unclear.
- thermodynamic venting systems for cryogenic cooling
- inline processing of optical imagery, which enabled safe landing
- got multipath data from lunar south pole using multiple radios

Four things they couldn't test before launch
  - fully loaded methalox vehicle through launch loads and vibration
  - free flight control of engine must be tested in space
  - comms network communicating at lunar distance
  - camera performance at the moon

Future
  - more cameras
  - commercial mission called IM-C1
  - larger lander, Nova D
  - comm sats around the moon [Note, these currently planned to fly on IM-2 and IM-3]

350MB of sci/eng data brought down as of now

NASA payloads
  - LN-1 - four passes of comms with DSN
  - ROALSES
    - four antennas to deploy on surface
    - more heat than expected
    - lost one antenna in transit
    - at that point, decided to collect data in transit, so got bonus data
    - also deployed on surface, got data as expected
    - ROALSES team has detected freq of radio noise from Earth; Earth much quieter than expected, but loud at high freq
    - "have all the ROALSES data down"
  - SCALPSS
    - planned to observe plumes during landing
    - had hardware problems that did not allow operation during descent
    - two days ago, IM team worked with SCALPSS team to change operations mode
    - SCALPSS now working
  - NDL
    - all NDL data has been received
    - team reports NDL worked "far better than they expected"
  - RFMG
    - collected data while tanking on the surface
    - also during coast, during descent, and while in lunar orbit
    - first time RFMG has been integrated into prop system
  - LRA
    - retroreflector
    - do believe LRO can range to LRA, will work on that in the coming months
    - now have a location marker on the moon at 80 deg south

  - "Instead of ending up with a few bytes of data, which was the baseline goal for us, we've gotten over 50 MB of data, which, we went basically from a cocktail straw of data coming back, to a boba tea sized straw of data coming back."

  - Says team went from overcoming challenges to "incredible successes for all of our payloads."

The 11 crises
  - the warm methane on the first attempt
  - the star tracker issue
    - too tight of a tolerance check
    - prevented vehicle from getting power positive
  - in commissioning maneuver, discovered a drift in the yaw channel of the main engine control
    - drifted to one side in the CM, saw again in TCM1
    - had to come up with scenarios where the engine geometry would explain that drift
    - knew they could do the small burns, but amount of drift would be too much for powered descent
    - moved the CG estimate around the vehicle around
      - suspected original CG wasn't incorrect, but moving it mimicked the problem signature
    - did patch to redefine the engine geometry
      - under full thrust load, geometry of actuators was slightly different
    - patching it allowed for successful LOI and descent
  - once engine pointing was tuned up, during powered descent, it "looked like a video game" - had never seen it perform that well.
  - engine chill
    - the CM burn, chill wasn't right on oxygen side, had to go again, so didn't fire on time.
    - TCM1 burn, chill wrong on methane side, had to reload, fired a couple hours later.
    - after TCM1, had engine chill handled, next five burns were exactly on time of ignition.
    - if had missed LOI by a minute, wouldn't land on the moon.
  - lower orbit after LOI
    - perilune was low
    - flight dynamics had preloaded ability to do a lunar correction maneuver
    - moved orbit from 100km circular to something close to descent orbit
    - control room moved deorbit insertion from orbit 12 to orbit 3
  - laser rangefinders
    - there's a pin in the cable that you have to insert to activate laser, can't see the pin once inserted
    - clearly fixable
    - vehicle performed, just with optical nav, well enough to land safely
  - most of the crises that were cited were identified and resolved before they impacted the mission

Landing hard
  - it's sounding like coming down hard was a consequence of doing purely optical nav + no good altimeter data + actual landing site having a higher elevation than the notional landing site elevation that was programmed in (I suppose as a last resort).
  - came down with the engine firing, because the Automated Flight Manager hadn't yet switched to the mode where it sensed when to shut the engine off.
  - saw a spike in the combustion chamber, know the engine bell contacted the surface.
  - landing gear took brunt of the load, broke one or possibly two landing gear.
  - sat there upright with the engine firing for a period of time.
  - as it wound down, the lander gently tipped over. simulation suggests it took about two seconds to fall.
  - landed on a 12 degree slope.
  - that 12 degree slope compounded with helium tank or radio shelf results in an angle that's approx 30 degrees off the surface.
  - photo confirms the orientation
  - roll orientation shows that the planned roll to point towards Earth worked
  - top deck solar array shadowed also suggests roll was correct
  - landed about 500m from a 500m diam crater, can see it in the 'lean' photo, use it to see how they're oriented.

Antennas
  - lander pointed in the right direction via roll maneuver, but fell all the way backwards save 30 degrees after leg break.
  - 'and so our antennas are in an off-nominal configuration.'
  - had to really work with lunar telemetry partners, also DSN.
  - absolutely the signals are bouncing off the moon - receiving direct path, plus the opposite polarization from the reflected signal
  - had to sort through how to handle that
  - afterwards could monitor health, send basic commands for 16 hours a day
  - over Australia, could pull down data (from the Parkes 64m dish) for 8 hours at a time
  - at that time, 'no dead air'
  - You want to fix SCALPSS? Great. Be downloading data while you work with SCALPSS.

Success
  - NASA's goal for CLPS was for there to be a soft landing that could gather data. That was done.
  - Science payload goals - still assessing; e.g. SCALPSS didn't gather landing data.
  - SCALPSS and ROALSES will fly on future CLPS deliveries also

Lunar night / end of power for the lunar day
  - will prep lander for lunar night instead of draining entire battery
  - expect 5 hours left before no commanding / no telemetry
  - will leave computers and power system in a place where they can try to wake it up after lunar night
  - main limiter is batteries - that chemistry does not respond well to deep cold
  - 14 days of deep cold
  - battery not tested to that level of cold, neither was the flight computer or the radios
  - "If we asked our vendors to tell us what the probability was of surviving the deep cold of the moon, they would not put it in writing, and well they shouldn't."
  - solar arrays should handle it fine
  - confident arrays will send power, but will batteries receive it and will the electronics be there to use it

Sharing learning
  - "want to give insights of our learning and experience"
  - expects conference papers, talks, briefings about what they've learned, to raise all boats

were *not* transmitting through high gain antenna, using an omni antenna "about the size of a water bottle"
  - could only pull down that data when going from horizon to horizon at Parkes.
  - very affected by wind - if there's wind when moving a 64m dish, it has to stop moving.

Payload success
  - every payload has met some level of their objectives
  - both navigation demonstrators have graduated to actually having been used for navigation - LN-1 during transit, NDL on descent.
  - just a few hours before press conference, got confirmation all payload data has been downloaded
  - will turn sensors back on if lander wakes up for day 2

Laser rangefinder cable
  - it's a range saftey requirement to not have an active laser while getting ready to launch
  - the disable was by removing a pin that then needed to be inserted into a cable
  - a problem with not testing how they fly
    - the engineering units for the rangefinder didn't have the limiter
    - the cable for the testing the flight unit didn't have the missing pin
  - it sounds like maybe by 'pin' they mean a literal conductor pin in the connector interface
    - which would explain how once the connector is connected, you can't see the missing pin anymore

SCALPSS issue
  - a hardware failure in the serial port kept them from collecting data during descent
    - fixed that after landing
  - even if that hadn't happened, due to the flight computer not expecting landing at the altitude it happened, SCALPSS wouldn't have been triggered ("...is my understanding")
  - however, minimum success criteria were met - e.g. surviving launch, doing transit checkouts (did checkouts on surface.)
    - sounds like due to serial port problem, hadn't done transit checkouts actually in transit (or discovered they hadn't)
  - firefly mission has their own version of SCALPSS, will be able to use this data to improve that try.
  - other imagery that was taken during landing IM is happy to share with the SCALPSS folks, have seem some of those, does have plumes.

More on the crises
  - not all had the same 'time constant' to fight against.
  - star tracker problem had a very stark immediacy to it. Only 'a matter of hours' available to solve it before power runs out.
  - Engine start sequence fix (chilldown) had opportunities built into the mission to fix over the coming burns before LOI.
  - Same for fine tuning the engine geometry.
  - If any of them had been left unresolved, they'd become major.
  - But not all of them had such a high pressure time component.
  - "With that said, this is a sprint mission to the moon"
    - fastest transfer since Apollo.
    - so the pressure of only having so many days before you have to be in lunar orbit was definitely felt
    - and so didn't necessarily breathe easier on the ones that had more time; they were critical

ESA
  - was very excited for their mission
  - talking to a number of European companies flying on "our mission 2" (IM-2? May or may not be PRIME-1?)
  - ESA has expressed interest in flying payloads on that mission

Other payloads
  - heard from several companies entertaining sponsorships

More on the rangefinders
  - if they'd had them, they would have "nailed the landing"
  - lander has a terrain map for anticipating terrain elevation, is robust to variations in that terrain, have tested for that
  - "confident that if the rangefinders had been intergrated into the system, we would have absolutely hit the bullseye."

NDL hack
  - succeeded in getting the sensors into the registers the landfinders were going to use
  - succeeded in remapping the new sensor geometry for use
  - however, there was a 'data valid flag' that the original rangefinder hardware had that they had to overwrite to always be valid
    - they didn't overwrite it and so no NDL data was marked as valid for use
  - thus they landed with IMU and optical nav only

Major redesigns
  - the rangefinder fix is not that
  - but does talk about adding cameras and adding antennas

Innovation from IM
  - e.g. their engine injector
  - during development, printed and tested an injector every 10 days
    - printed in 5 days, post processed in machine shop, fire it, characterize it
    - built 40 injectors, worked perfectly in flight

EagleCam
  - successfully ejected post landing
  - camera or wifi not working properly at the moment, Embry Riddle currently working on it
  - would love to fly it again on a future mission

Timelines
  - Didn't start getting telemetry packets from the vehicle until about Day 3 on the surface.
  - That was when they noticed they hadn't processed the NDL data.

Still getting back newly generated payload data as lander continues to survive
  - I assume 'all payload data received' above means anything that was generated and stored

Antennas
  - since they've been on the surface, all comms has been with the low gain antennas

Power
  - in minimum power mode for computer, radios, power distribution units, and heaters, the lander runs about 125W.
  - orientation means the lander dies early, but top deck is pointed toward the east, so should start getting power at sunrise

Temperature
  - as the sun gets lower, things are starting to cool
  - that's giving them information on radio and multipath on the moon in different temperature profiles
  - columbia insolation did so well, they plan on using additional columbia materials on IM-2
    - relationship is now more than a sponsorship, will expand the partnership

NASA payload data
  - after about six months, will end up in PDS

More on radios
  - before they figured out how to config the radios, they were getting "drops of data."
  - then went to, with Parkes in Australia, a "steady trickle of data."
  - when they have access to a high gain antenna (and IM-2 has a better one than IM-1), "that will be a flood."
  - orders of magnitude more data through high gain.
  - plan to eventually have a real time bent pipe link via lunar orbiting assets. At that point can do live video of landing.
    - lunar orbiting assets can also help with safety for Artemis and sharing more day to day info about surface operations.

Landing site names
  - Will have a competition (within IM, they probably mean); Tim Crain threw out Penelope, the wife Odysseus went through his travails to return to.

ESA Lunar Pathfinder
  - comms relay demonstration on a future CLPS mission in partnership with ESA
  - will be dropped off in orbit before landing

nonconvex

#525
Цитата: opinion от 24.02.2024 18:10:04И всё-таки, какие молодцы. Разработчикам Луны-25 не хватило полутора лет на импортозамещение. А эти программисты за полтора часа почти справились.

Цитата: max_schmurz от 29.02.2024 00:43:04
Цитата: andr59 от 28.02.2024 23:18:51С пресс0-конф, которая продолжается.

ЦитироватьJeff Foust
@jeff_foust
-
7 мин.
Тим Крэйн говорит, что они бы "точно приземлились", если бы их собственный лазерный дальномер работал. Они модифицировали программное обеспечение, чтобы ввести данные лазерного дальномера с полезной нагрузки NASA NDL, но в программе не был установлен флажок, поэтому они были проигнорированы.
https://twitter.com/jeff_foust/status/1762932734362534208
Да уж, а сколько было хвалебных слов в адрес их программистов, которые успели за 1.5 часа написать соответствующий патч для использования NDL вместо штатного радара
Опиньёна про полуторачасовых гениальных программистов заиграла новыми красками - устраняя проблему одного забытого неснятого флажка забыли установить другой, в результате вся халабуда все равно грохнулась без высотомера.

opinion

Цитата: nonconvex от 29.02.2024 07:04:15
Цитата: opinion от 24.02.2024 18:10:04И всё-таки, какие молодцы. Разработчикам Луны-25 не хватило полутора лет на импортозамещение. А эти программисты за полтора часа почти справились.

Цитата: max_schmurz от 29.02.2024 00:43:04
Цитата: andr59 от 28.02.2024 23:18:51С пресс0-конф, которая продолжается.

ЦитироватьJeff Foust
@jeff_foust
-
7 мин.
Тим Крэйн говорит, что они бы "точно приземлились", если бы их собственный лазерный дальномер работал. Они модифицировали программное обеспечение, чтобы ввести данные лазерного дальномера с полезной нагрузки NASA NDL, но в программе не был установлен флажок, поэтому они были проигнорированы.
https://twitter.com/jeff_foust/status/1762932734362534208
Да уж, а сколько было хвалебных слов в адрес их программистов, которые успели за 1.5 часа написать соответствующий патч для использования NDL вместо штатного радара
Опиньёна про полуторачасовых гениальных программистов заиграла новыми красками - устраняя проблему одного забытого неснятого флажка забыли установить другой, в результате вся халабуда все равно грохнулась без высотомера.
Как я и написал - почти справились.
There are four lights

Raul

Цитата: nonconvex от 29.02.2024 07:04:15устраняя проблему одного забытого неснятого флажка забыли установить другой, в результате вся халабуда все равно грохнулась без высотомера.
Наверное, первая в истории посадка на Луна вслепую. :)
Земля не может, не может не вращаться,
А мур не может, не может не мурчать!

gans3

#528
Цитата: andr59 от 28.02.2024 23:18:51они бы "точно приземлились", если бы их собственный лазерный дальномер работал. Они модифицировали программное обеспечение, чтобы ввести данные лазерного дальномера с полезной нагрузки NASA NDL, но в программе не был установлен флажок, поэтому они были проигнорированы.

Главный вопрос, как они вообще смогли хоть что-то передать и не расквасится, как Лунадвадцатьпять? Они что, по рассчету времени садились? У них был "план Б" на случай факапа с дальномером и он сработал?
УПД - вот он, план Б -

- оперативная обработка оптических изображений, обеспечившая благополучную посадку

Они долбанные гении-дроноводы  - садились с пингом 2000 по видео. Это всё, что нужно знать про удаленное управление на Луне с Земли.
Человеку лететь в дальний космос с исследовательскими целями так же "разумно", как залезть в ядерный реактор для изучения ядерных реакций. (c)

gans3

Человеку лететь в дальний космос с исследовательскими целями так же "разумно", как залезть в ядерный реактор для изучения ядерных реакций. (c)

Штуцер

Цитата: gans3 от 29.02.2024 08:01:57
Цитата: andr59 от 28.02.2024 23:18:51они бы "точно приземлились", если бы их собственный лазерный дальномер работал. Они модифицировали программное обеспечение, чтобы ввести данные лазерного дальномера с полезной нагрузки NASA NDL, но в программе не был установлен флажок, поэтому они были проигнорированы.

Главный вопрос, как они вообще смогли хоть что-то передать и не расквасится, как Лунадвадцатьпять? Они что, по рассчету времени садились? У них был "план Б" на случай факапа с дальномером и он сработал?
УПД - вот он, план Б -

- оперативная обработка оптических изображений, обеспечившая благополучную посадку

Они долбанные гении-дроноводы  - садились с пингом 2000 по видео. Это всё, что нужно знать про удаленное управление на Луне с Земли.
Воплей много.
Выводы какие?
- они молодцы
- они подлецы
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

Arzach

Цитата: Штуцер от 29.02.2024 15:02:29Воплей много.
Выводы какие?
- они молодцы
- они подлецы
Они конечно молодцы, но судя по ряду заявлений чуть выше, некоторые представители этой конфы сделали бы такой аппарат гораздо лучше, проще, дешевле, быстрее, надежнее и т.п. ;)

Штуцер

Цитата: Arzach от 29.02.2024 16:02:50Они конечно молодцы, но судя по ряду заявлений чуть выше, отдельные представители этой конфы сделали бы такой аппарат гораздо лучше,
Когда я зашел впервые на форум в 2010 меня это тоже несколько удивляло. 
Ничего не меняется.
Но в виде обломков различных ракет
Останутся наши следы!

Raul

Подведем краткий итог бурной лунной зимы.

Освоение Луны американскими частными компаниями идет через пень-колоду. Но идет. Великий Станиславский сказал бы на это - ВЕРЮ!

Поэтому удивительно было наблюдать падение курса акций после первого результата. Обещания будущих свершений оцениваются инвесторами выше, чем реальные достижения...
Земля не может, не может не вращаться,
А мур не может, не может не мурчать!

andr59

Между тем 20 минут назад пришло сообщение от Интуитивных Машин:

ЦитироватьIntuitive Machines
@Int_Machines
-
20 мин
Все еще пинаясь, Одиссей продолжает работать на лунной поверхности. Примерно в 1100 CST  диспетчеры намерены передать дополнительные данные и перевести Оди в конфигурацию, в которой он сможет позвонить домой, если и когда он проснется, когда солнце снова взойдет.
(29FEB2024 0922 CST)
https://twitter.com/Int_Machines/status/1763223378293395535

Arzach

#535
А между тем начинают поступать данные от полезных нагрузок "Одиссея".
ILO-X:

Это изображение с широкоугольной камеры ILO-X ILOA было получено 22 февраля 2024 года примерно за 4,2 минуты до приземления, которое произошло в 23:24 UTC. На нем показаны кратеры в районе Южного полюса Луны, а также лунный посадочный модуль IM-1 «Одиссей».
Вы не можете просматривать это вложение.

Идентификация
Вы не можете просматривать это вложение.
[свернуть]

Это изображение в высоком разрешении было получено с поверхности Луны с помощью широкоугольной камеры ILO-X компании ILOA примерно в 00:30 UTC 25 февраля 2024 года. На нем видны части лунного ландшафта, реголит/пыль, Солнце, лунный посадочный модуль IM-1 "Одиссей" и, предположительно, трещина объектива.
Вы не можете просматривать это вложение.

Вроде бы ничего особенного, но если присмотреться, то там, в области солнечной засветки, лежит отломанная нога "Одиссея":
Вы не можете просматривать это вложение.

Arzach

Цитата: Arzach от 29.02.2024 19:44:56Это изображение в высоком разрешении было получено с поверхности Луны с помощью широкоугольной камеры ILO-X компании ILOA примерно в 00:30 UTC 25 февраля 2024 года. На нем видны части лунного ландшафта, реголит/пыль, Солнце, лунный посадочный модуль IM-1 "Одиссей" и, предположительно, трещина объектива.
Кстати, то что они называют "трещиной объектива", на мой взгляд больше похоже на выдвижную антенну одного из приборов - ROLSES - низкочастотного приёмника.
Вот тут эти антенны хорошо видно:

iaia

Ничего не понимаю! Лидар, который не актировали, был не "однонаправленный"? Т.е. за контроль горизонтальной скорости, которую не погасили должным образом, тоже он отвечал?


Iv-v

Цитата: Arzach от 29.02.2024 19:44:56Вроде бы ничего особенного, но если присмотреться, то там, в области солнечной засветки, лежит отломанная нога "Одиссея"
Наверное, отвалилась при мягкой посадке. 
73!