X-43A experimental air-breathing scramjet vehicle?

Автор Игорь Суслов, 22.03.2004 06:43:25

« назад - далее »

0 Пользователи и 1 гость просматривают эту тему.

X

Нашел - мы и здесь впереди планеты всей
http://www.tsagi.ru/rus/test_facilities/
Такие установки,как, например, СМГДУ с магнитогидродинамичес-ким разгоном потока до скорости более 8000 м/с или УГСД с мультипликатором давления, в котором достигаются давления торможения в форкамере до 5000 ата, вообще не имеют аналогов в мире!
Комплекс аэродинамических труб и газодинамических установок содержит более 60 установок, обеспечивающих моделирование условий полета при скоростях от 10 м/с до чисел, соответствующих М=25.---- И т.д

Agent

Гипер-Х жив?

Это та же контора, что делала двигатель для Х-43А

 NASA LaRC Award Notice: Hypersonic Propulsion Development and Testing

General Information

Document Type: Award Notice
Posted Date: Oct 06, 2005
Original Archive Date: Oct 11, 2005
Current Archive Date: Oct 11, 2005
Classification Code: A -- Research & Development
Naics Code: 541710 -- Research and Development in the Physical, Engineering, and Life Sciences

Contracting Office Address

NASA/Langley Research Center, Mail Stop 144, Industry Assistance Office, Hampton, VA 23681-0001

Description

Contract Award Date: Sep 11, 2005
Contract Award Number: NNL05AA06B
Contract Award Amount: $15,000,000
Contract Line Item Number:
Contractor: GASL, Inc, 77 Raynor Ave, Ronkonkoma, NY 11779

Agent

На керосине впервой полетели
http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=18534

Alliant Techsystems, the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) and the Office of Naval Research (ONR) successfully ground-launched and flew a hypersonic scramjet-powered vehicle from the Wallops Flight Facility, Wallops Island, VA in a pre-dawn launch on Saturday Dec. 10th. This was the first- ever freeflight of a scramjet-powered vehicle using conventional liquid hydrocarbon jet fuel. The launch and flight test were part of the Freeflight Atmospheric Scramjet Test Technique (FASTT) program sponsored by DARPA and ONR.
.....
The FASTT vehicle was approximately 106" long and 11" in diameter. It integrated a Scramjet engine into a missile configuration. After separating from its booster rocket at more than 60,000 feet, the Scramjet engine ignited and propelled the vehicle at approximately 5,300 feet per second -- or Mach 5.5. Using JP-10 fuel, the Scramjet flew for at least 15 seconds while critical engineering data was captured via on-board sensors and tracking radars. The vehicle continued in stable flight mode until it splashed down in the Atlantic Ocean.

avmich

Работа керосинового ГПВРД на 5,5 Махах - отличный результат, только хотелось бы знать подробности... На какой скорости двигатель включился-выключился, скажем?

Agent

ЦитироватьРабота керосинового ГПВРД на 5,5 Махах - отличный результат, только хотелось бы знать подробности... На какой скорости двигатель включился-выключился, скажем?
Да ктож даст подробности...
Это не для НАСА девайс, а для крылатых ракет на 6М
Часть проекта HyFly


Kirill2000

Cудя по рисунку- один двигатель и аэродинамические стабилизаторы. Какой массы ПН? Где размещается топливо?

Agent

ПН - стандартная НАТОвская :)
Топливо вокруг камеры сгорания, видимо.
Так это на стандартную подвеску F-15\F-22 - то общий вес не должен превышать 2.4 т

avmich

Увы. Пока не понять - это просто работа керосинового ГПВРД, положительная тяга или ещё что.

Agent

ЦитироватьУвы. Пока не понять - это просто работа керосинового ГПВРД, положительная тяга или ещё что.
Это первое натурное испытание где двигатель включали. Но третье всего - после простого бросания и с разгоном бустером до 3М
Насколько можно понять, то всего для эих целей изготовили 12 двигателей
7 для трубы и 5 для полетов.
В этот раз разгоняли с земли до 6М и двигатель работал всего 15с
Имхо, два следующих уже будут с круизом - одно  тоже с земли на двухступенчатом тиоколовском бустере. А второе - с Ф-15 и одноступенчатом.


Hypersonics Flight Demonstration program (HyFly)

The Hypersonics Flight Demonstration program (HyFly) National Aerospace Initiative will develop and demonstrate advanced technologies for hypersonic flight. Flight-testing will be initiated as early in the program as possible and progress from relatively simple and low-risk tests through the demonstration of an increasingly more difficult set of objectives. Technical challenges include the scramjet propulsion system, lightweight, high-temperature materials for both aerodynamic and propulsion structures, and guidance and control in the hypersonic flight regime.

The objective of the HyFly program is to mature the Dual Combustion Ramjet (DCR) hypersonic missile concept. Flight tests feature a missile configuration that is compatible with launch from surface ships and submarines as well as US Navy and US Air Force aircraft. Further development of HyFly to operational status will result in a weapon that could revolutionize our ability to rapidly respond to identified threats hundreds of miles away.

Boeing, the prime contractor for HyFly, and GenCorp Aerojet, who will manufacture the engines, are developing the hypersonic strike missile demonstrator. The HyFly program is being performed by a team consisting of The Boeing Co. of St. Louis; Aerojet of Sacramento, Calif.; The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory in Laurel, Md.; and Naval Air Warfare Center at China Lake, Calif. The engine is a dual combustion ramjet engine developed by The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory under ONR's Hypersonic Weapon Technology program.

The ultimate goals of the program are to demonstrate a vehicle range of 600 nautical miles with a block speed of 4,400 feet per sec, maximum sustainable cruise speed in excess of Mach 6, and the ability to deploy a simulated or surrogate submunition.

Recently demonstrated performance in ground testing of the Dual Combustion Ramjet (DCR) engine coupled with advances in high temperature, light weight aerospace materials are enabling technologies for this program. The program will pursue a dual approach. The core program will focus on development and demonstration of capabilities requisite for and operational weapon. A separate effort will be performed in parallel to demonstrate advanced propulsion technologies and develop low-cost test techniques. DARPA is negotiating with the Navy to establish a joint program to pursue areas of the hypersonics program that would be relevant to maritime applications.

The Office of Naval Research (ONR) and the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) successfully conducted the first ground test of a full-scale, fully integrated hypersonic cruise missile engine using conventional liquid hydrocarbon fuel on May 30, 2002. The test, performed in a wind tunnel at NASA Langley Research Center, Hampton, Va., demonstrated robust operation of the engine at simulated hypersonic cruise conditions (Mach 6.5 at 90,000 feet altitude).

Demonstration of efficient supersonic combustion ramjet (scramjet) performance with a liquid hydrocarbon fuel is an essential step to enabling a viable hypersonic cruise missile. The 30 May 2002 test is the first demonstration of net positive engine thrust for a fully installed, hydrocarbon-fueled scramjet missile engine.

Additional tests were conducted at the Arnold Engineering and Development Center, Arnold Air Force Base, TN, to verify operation at Mach 3.5 and 4 flight conditions, which simulate the hypersonic engine taking over following a rocket boost. In early 2003 Dual Combustion Ramjet engine testing at Arnold Engineering Development Center paved the way for Air Force and Navy officials to have a quick strike capability both services have been lacking. Putting the DCR engine through its paces, Arnold Engineering Development Center test experts marked the first time a fully integrated hypersonic cruise missile engine, using conventional liquid hydrocarbon fuel, was tested at critical flight take-over conditions. Tests were performed at AEDC's Aerodynamic Propulsion Test Unit for GenCorp Aerojet. The DCR engine, invented by experts at The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory in Laurel, Md., forms the basis for the HyFly hypersonic strike missile concept being developed through a joint Defense Advanced Research Projects Agency and Office of Naval Research hypersonic flight demonstration program.

The tests provided critical data for developing the high-speed strike missile demonstrator, and APTU provided the unique capability to test the DCR at these conditions. AEDC was able to achieve a ground-test environment that matched flight-test conditions at air-breathing takeover and at Mach 4. Air-breathing takeover is the point after the rocket booster has accelerated the missile up to its maximum boost speed and the air-breathing engine powers the remainder of the missile's flight.

A $10.4 million Military Construction upgrade enabling APTU to provide a virtual one-stop shopping for testing aerodynamic and propulsion systems from subsonic to Mach 8 was recently approved. The planned upgrade includes installing a new high-temperature and high-pressure burner that will increase test simulation capabilities with air pressures up to 2,800 pounds per square inch and temperatures up to 4,240 degrees Fahrenheit, providing the Mach 8 conditions. The modified facility will also support other types of testing besides air-breathing propulsion system tests.

As of 2002 developmental flight tests of the HyFly demonstrator vehicle were to start early in FY04 with demonstration of a surrogate submunition deployment planned for March 2004. The program planned to progress to powered flights at Mach 4 in November 2004, with Mach 6 flights starting a year later.

In the first flight test, conducted on 26 January 2005, an un-powered HyFly vehicle demonstrated safe separation from an F-15E as well as vehicle guidance and control functions.

The Boeing Company (NYSE: BA), in partnership with the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) and the Office of Naval Research (ONR), successfully demonstrated boost phase performance of a hypersonic strike demonstrator vehicle called HyFly on 26 August 2005. A Boeing F-15E launched the HyFly vehicle during the test over the US Navy's sea range at the Naval Air Weapons Center - Weapons Division at Pt. Mugu, Calif. The solid rocket booster successfully ignited and accelerated the HyFly to a speed of greater than Mach 3 - three times the speed of sound. This test was the second of five HyFly flight tests that are scheduled from 2005 to 2007.

During the next three test flights, the HyFly vehicles will be
powered by a booster and a dual combustion ramjet, or DCR, engine at speeds up to Mach 6 -six times the speed of sound.

Agent

А в трубе это гоняли несметное количество раз. Раз начали натурные, знач наземные успешно завершены.


ronatu

1. A Falcon Hypersonic Test Vehicle-1 (HTV-1) is now on the books for a less than one-hour flight in September 2007. Attaining Mach 19 (19 times the speed of sound), the glided air vehicle will briefly exit the Earth's atmosphere and reenter flying between 19 and 28 miles above the Earth's surface. This inaugural voyage of HTV-1 would end in the Pacific Ocean.





2. A second glided flight is slated for 2008 or 2009. That HTV-2 test would feature a different structural design, enhanced controllability, and higher risk/performance factors during its high-speed journey. Like its predecessor, the system will reach Mach 22 speed, and then finish its one-hour plus mission in the Pacific Ocean.



3. Also scheduled is a third and final flight of a Falcon HTV. That test shot is planned for 2009 and will be a departure from the previous two demonstrations.  This time the reusable hypersonic glider will lift off from NASA's Wallops Flight Facility, Wallops Island, Virginia.  Screaming out of the area, the HTV-3 would be recovered in the Atlantic Ocean an hour later. In addition, the HTV-3—flying at a maximum Mach 10 speed—would achieve high aerodynamic efficiency and validate external heat barrier panels that will be reusable...

http://www.space.com/businesstechnology/technology/darpa_falcon_030723.html
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.


Ворон

То, что предлагалось здесь много раз. :)

 Только с мирными целями. :)
Господь — Пастырь мой, я ни в чем не буду нуждаться...

ronatu

Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Agent

В Австралии завтра нечто гиперзвуковое будут запускать
http://abc.net.au/science/news/space/SpaceRepublish_1598255.htm

ronatu

ЦитироватьВ Австралии завтра нечто гиперзвуковое будут запускать
http://abc.net.au/science/news/space/SpaceRepublish_1598255.htm


.... Над Австралией прошли[/size] испытания двигателя самолета, способного развивать скорость, в семь раз превосходящую скорость звука.

Разрабатывало этот гиперзвуковой прямоточный воздушно-реактивный двигатель типа "скрэм-джет", известный как Hyshot III, британское военное предприятие Qinetiq.

Если испытания пройдут успешно, они подготовят условия для сверхбыстрого межконтинентального воздушного сообщения и помогут существенно сократить расходы на доставку космических грузов на низкие орбиты.

Это - первый из трех испытательных полетов, планируемых в этом году международным консорциумом Hyshot.

Первый двигатель Hyshot был опробован в 2001 году, но испытания закончились неудачно, поскольку ракета, на которой был закреплен двигатель, сбилась с курса.

Простые двигатели

С точки зрения механики гиперзвуковой прямоточный воздушно-реактивный двигатель устроен весьма просто. В нем нет движущихся частей, и весь необходимый для сжигания водородного топлива кислород поступает из воздуха.

Благодаря этому он более эффективен, чем обычные ракетные двигатели, поскольку ему не требуются дополнительные запасы кислорода. Это значит, что потенциально он может нести больше полезных грузов.

Однако гиперзвуковой прямоточный воздушно-реактивный двигатель включается только тогда, когда достигает скорости, в пять раз превосходящей скорость звука.

Только тогда проходящий черед двигатель воздух достигает нужной для включения зажигания степени сжатия и температуры. Быстрое расширение выхлопных газов и создает движущую силу.

Для развития необходимой скорости двигатель Hyshot III закрепляется на передней части обычной ракеты и выводится на высоту 33 км, с которой он потом падает на землю.

При падении, как полагают, он должен развить максимальную скорость, превышающую 9000 км/час.

По словам руководителя проекта в университете австралийского штата Квинсленд Алана Пола, убедиться в том, что полет проходит именно так, как необходимо, будет очень сложно.

Алан Пол, руководитель проекта
"Условия полета экстремальные. Мы работаем в совершенно новой и неизведанной области, в которой нет еще никаких практических данных. Так что трудно ожидать, что все пройдет гладко", - сказал он.

По плану эксперимент начнется на высоте 35 км. По мере движения двигателя вниз должно произойти автоматическое включение гиперзвукового двигателя.

У ученых после этого будет шесть секунд, чтобы проверить работу стоившего более полутора миллионов долларов двигателя прежде, чем он рухнет на землю.

Новый дизайн

Ныненшие испытания должны лишь показать, что процесс сгорания топлива включается автоматически. Подтвердить результаты предстоит в ходе испытаний в аэродинамической трубе.

"Испытания в аэродинамической трубе длятся считанные миллисекунды. За это время нельзя даже убедиться в том, включилось зажигание или нет", - поясняет доктор Пол.

Хотя двигатель Qinetiq никогда не опробовался в полете, ученые считают его проет более реалистичным, чем предыдущие модели Hyshot.

У него более эффективный передний забор воздуха и он может работать в большем диапазоне скоростей. Он также подает воздух в камеру сгорания при более низкой температуре, близкой к использующейся в коммерческих полетах.

Если испытания нового двигателя пройдут успешно, через четыре дня будет запущен еще один двигатель Hyshot, разработанный Японским агентством космических исследований (Jasa). А в июне пройдут испытания гиперзвукового двигателя, разработанного Австралийской научно-исследовательской оборонно-технологической организацией (DSTO).

Коммерческие цели

Испытания двигателя Hyshot на один шаг приблизят к реальности идею создания коммерческого гиперзвукового прямоточного воздушно-реактивного двигателя.
 
Сначала такие двигатели будут использоваться, скорее всего, для вывода спутников на низкие орбиты земли. Однако высказываются мнения, что они также позволят ускорить пассажирское воздушное сообщение и тогда из Лондона в Сидней можно будет долететь за два часа.

До этого еще очень далеко. Но разработки в этой области считаются весьма перспективными, особенно после того, как американское Национальное агентство по аэронавтике и космическим исследованиям (НАСА) в 2004 году провело над Тихим океаном успешные испытания своего самолета Х-43А. Беспилотный аппарат поставил новый мировой рекорд, развив скорость, почти в десять раз превышающую скорость звука.

Этот самолет был запущен с борта самолета-носителя Б-52, но сейчас группа ученых из университета австралийского штата Квинсленд разрабатывает пилотируемую версию такого гиперзвукового аппарата.

Если их работа увенчается успехом, подобные аппараты будут летать над австралийской пустыней уже через два года.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

ronatu



In early 2003, the Air Force Research Laboratory (AFRL) established a program called EFSEFD (Endothermically Fueled Scramjet Engine Flight Demonstrator), a name since changed to SED-WR (Scramjet Engine Demonstrator - WaveRider).

This program effectively continued earlier studies made under the waverider part of DARPA's ARRMD (Advanced Rapid Response Missile Demonstrator) program.

In January 2004, AFRL selected a team of Boeing (airframe) and Pratt & Whitney (engine) to build the SED-WR flight test vehicle.

In September 2005, this vehicle was officially designated as X-51A.

The X-51A will be an air-launched expendable missile powered by a hydrocarbon-fueled scramjet engine. This engine has been in development by P&W since at least 2000 under the AFRL's HySET (Hypersonic Scramjet Engine Technology) program, a part of the USAF's overall HyTech (Hypersonic Technology) effort. A prototype, the GDE-1 (Ground Demonstration Engine 1), has already been ground-tested between September 2002 and June 2003 at simulated air speeds between Mach 4.5 and 6.5. Originally the AFRL had planned to fly the P&W engine on NASA's X-43C vehicle, but that program was cancelled in March 2004. It's possible that the SED-WR program was started early to have a follow-on project up and running in the case of a (possibly anticipated) cancellation of the X-43C.

The X-51A will be launched by a B-52 at about 10700 m (35000 ft), and accelerated to the Mach 4.5 scramjet ignition speed by the solid-propellant rocket motor of a surplus MGM-140 ATACMS missile.

Estimated target speed for the X-51A is between Mach 6 and 7.

The first flight is tentatively scheduled for late 2008, but the total number of planned flights (and number of vehicles to be built) has not been announced.
Когда жизнь экзаменует - первыми сдают нервы.

Дмитрий Виницкий

ronatu, замечательные картинки. Главное, надпись. :D
+35797748398

X

Цитироватьronatu, замечательные картинки. Главное, надпись. :D

What do you mean??  :roll:

mike

Цитироватьronatu, замечательные картинки. Главное, надпись. :D
Картинка вставляется в отдельное окно браузера, нажимается кнопка рилода... и voila.